Välgörande oljor?

Forum Övrigt Projekt / Min bil Välgörande oljor?

  • Detta ämne har 24 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-16 11:11 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8563
    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Vet någon var man i Karlstad hittar:

    1. Silikonbromsvätska,
    2. Quaker State 75 växellådsolja,
    3. Pennzoil 2.taktsolja,

    Jag har frågat runt på olika mackar och biltillbeörsbutiker men hittar inget… :confused:

    Eller har ni andra tips på undergörande oljor?

    Hälsningar
    Pelle

    #64006
    christer json
    Deltagare

    Prova: Smörjteknik
    De saluför omegas sortiment och har en del undergörare under både oljor (757 till 778 är kanske mest intresanta) och övrigt. Jag tror att deras bromsolja är siliconbaserad då den enligt utsagor inte brinner……

    /CJ

    #64007
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Du ska inte använda siliconbromsvätska, eftersom det inte binder fukt, så samlas vattendropparna istället för at vara blandat med vätskan.
    Bromsvätska som brinner? finns det?
    Mvh Roger

    #64008
    walle
    Deltagare

    det är absolut inget fel på silicone broms vätska det har ja hällt i min 99cc det blev kalas bra å finns att få tag på hoss mekonomen

    #64009
    christer json
    Deltagare

    Roger:
    Bromsvätska är olja. Även kallad hydralolja. I vilket fall som helst olja brinner. Faktum är att just denna form av olja gärna antänder när den kommer i kontakt med grenrör och annat mycket varma delar i motorutrymmet.
    Att silikon inte blandar sig med vatten är väll en fördel ?

    /CJ

    #64010
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!
    Christer, vanlig bromsvätska är definitivt inte någon olja. Det lär finnas bromssystem som arbetar med hydraulolja, men det är ovanligt. Skulle man hälla hydraulolja i en SAAB, så skulle packningar och tätningar snart ge upp. Huruvida det är bra att siliconevätskan inte blandar sig med vatten vet jag inte, men om vattnet är lättare än bromsvätskan och lägger sig högst upp i behållaren så är det ju bara bra.
    M.V.H ”Tobbe”

    #64011
    fuling
    Deltagare

    Inte för att jag vet, men vad är då bromsvätska?
    Någon som vet?

    #64012
    christer json
    Deltagare

    Tobbe:
    Jag tar genast tillbaka och hävdar motsatsen. Polyglykol är ju basen här…. (Som i vilket fall som helst brinner, eller borde göra, jag har då i alla fall lyckats….)

    /CJ

    PS
    Visst fasen finns det väll fortfarande de som kallar bromsvätska för bromsolja som jag antar är en kvarleva sen hydraloljans tid. Jag syftar då framför allt på mig själv och min far….
    DS

    #64013
    fuling
    Deltagare

    QS-olja:
    Oljan heter:
    Quaker State
    Super Q5
    SAE 75
    Jag fixar min genom Jörgen Eriksson se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001535

    Bromsvätska:
    Vätskan är tydligen en alkoholbaserad, bör ej drickas, som är jäv.. hydrostisk(suger åt sig vatten). Alltid lär man sig något nytt

    Siliconbromsvätska:
    Ska tydligen inte dra åt sig vatten men tåla inte lika höga temperatuern för då stelnar den tydligen med följd av anliggande bromsar. Nu är jag ute på hal is, så har någon annan info så fram med den.

    #64014
    christer json
    Deltagare

    Siliconbromsvätska anses dessutom kunna äta vissa gummimaterial vilket ger läckor som följd. Om detta är sant eller inte vet jag inte.
    Fuling, Omegas bromsvätska 747 påstås klara över 300 grader vilket borde räcka i ett bromssystem. När kokar vanlig bromsvätska ?

    /CJ

    #64015
    roger
    Deltagare

    Hejsan..
    Att bromsvätska inte är en olja är utom allt tvivel, finns ingen olja som blandar sig med vatten som bromsvätska gör, att den ar brandfarlig visste jag inte, har aldrig försökt elda med den.

    Siliconvätska funkar givetvis utmärkt att använda, men ska man ha bromsvätska i en bil som står mycket så är vanlig att föredra och sen lufta ur bromsarna 1-2 ggr per år, anledningen är precis som jag skrev innan, siliconvätska blandar sig inte med vatten som kommer in i systemet i form av kondens vid värmeutvecklingen, då bildas små vattenpärlor som i kontakt med den rena metallen gör att det rostar, med vanlig vätska så blandar det sig, men det måste till rätt mycket vatten för den ska börja ge rostangrepp..

    Som kuriosa så kan jag nämna att när jag åkte rally på 80-talet med V4:a så testade jag alla förekommande bromsvätskor på marknaden, den mest prisvärda var Motuls Racing bromsvätska (då 70:- litern), den var klarblå till färgen (som likören blå curaco) det som var förträffligt just med den var att när den blandade sig med vatten så blev den vit som mjölk, alltså luftade man tills det var blått igen bara. Tyvärr så är den genomskinlig idag.
    Mvh Roger

    #64016
    tobbe99
    Deltagare

    Hej igen!
    Det är riktigt att det hänt att packningarna gett sig när man använder siliconevätska. Oftast beror detta på att man går över från vanlig vätska till silicone, utan att byta packningar. Oftast är packningarna på väg att ge sig, och bytet ger packningarna ”sista stöten”. Detta kan lika gärna hända om man häller i ny, vanlig vätska (om den gamla är riktigt dålig) Jag har själv hällt i siliconevätska i kopplingssystemet på min Admiral i samband med packningsbyte, och det har funkat perfekt i tio år. Men som sagt, många jag känner har fått byta varenda packning efter övergång till silicone.
    Det där att det var skillnad på kokpunkten var intressant, det hade jag aldrig hört förut, men det är klart, det är inte ofta min koppling gått varm på Admiralen Fast ändå, jag skulle nog föredra att få anläggning efter inbromsning med silicone, än att bromspedalen åker ner i botten, vilket ju kan hända om vanlig bromsvätska går i kok. Efter allt detta lovsjungande om silicone, tror ni säkert att jag har siliconevätska i min 99:a, men tji får ni. Jag vågar nämligen inte byta med tanke på vad det skulle kosta att byta alla oken, och bägge kopplingscylindrarna Ha det, alla!!
    M.V.H ”Tobbe”

    #64017
    Nisse
    Deltagare

    ATE Superblue racingvätska ska vara skitbra, dessutom ser man lättare när den nya vätskan kommer ur oken då den är blå
    den har en torrkokpunkt på 285 grader och våt kokpunkt på 200 grader

    DOT5 är siliconbaserad

    DOT 5.1 är inte siliconbaserad och har ingenting med DOT 5 att göra, den är närmare besläktad med DOT 3 och 4.

    DOT5 skall inte användas i system som tidigare haft DOT3 eller 4 i sig och tvärt om.

    DOT5 ger sämre prestanda än 3 och 4, bromsarna blir svampigare och inte lika känsliga. Poängen med DOT5 är att den inte är hygroskopisk, dvs den tar inte åt sig vatten.

    /Nisse
    Team Gbg
    96 V4 '77b
    9-3 Sport '99

    #64018
    roger
    Deltagare

    Här råder en del okunskap märker jag.
    Det blir ju inte lika varmt i en kopplingscyl. som i en bromscyl ute i bromsoket, så i en hydralkoppling kan jag tänka mig det är perfekt har aldrig hört talas om att det skulle bli fukt i en koppling?

    Att DOT 5 inte skulle ta åt sig fukt är fel, den enda som inte tar åt sig fukt är den siliconbaserade, men den har en lägre densitet, man får alltså trycka bromspedalen längre ner för det ska bromsa lika bra.

    DOT beteckningen är (bland annat) ett mått på hur motståndskraftign den är mot att ta upp fukt, ju högre siffra desto motståndskraftigare, däremot så går av nån anledning inte hög kokpunkt att kombinera med hög DOT, varför vet jag inte.

    #64019
    tobbe99
    Deltagare

    Roger, du såg väl smileyn i mitt inlägg????
    ”Tobbe”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.