Vänster stötdämpare fram

Forum Modellspecifika forum OG900 Vänster stötdämpare fram

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-19 15:09 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26003
    Raffe
    Deltagare

    Hej,
    dax för att ta emot tips om ni har,
    Jag håller på att byta dämparna, hur i fanders kan man dra muttern på den vänstra stötdämparen fram?
    har ni nå bra tips?
    Tillgång till mkt verktyg men inga ideer själv.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #193143
    dea
    Deltagare

    Mutterknackare och några förlängare. Men det brukar inte vara några större problem att spänna ny dämpare även med en vanligt spärrskaft, lossa gammla brukar vara problemet om man ska ha bort den hel.

    #193147
    turbocab
    Deltagare

    På ABS bilar är det trångt, men det går pilla in en fast nyckel att låsa med och sen en förlängare med hylsa, lång modell, uppifrån. I mina gamla projtrådar som nu är borta hade jag bilder på detta, vilka verktyg från Biltema jag använde för att komma åt. En förlängare med lätt vinklat huvud 1/8″ har jag för mig det var, eller om det var den ännu mindre modellen möjligen.

    Demontering kör jag alltid med vinkelslip inne i hjulhuset – om jag inte vill återanvända dämparen förstås. Då är det ju värre… Men det har jag aldrig bekymrat mig över, alltid bytt till nytt.

    #193153
    Raffe
    Deltagare

    Det löste sig med en droppe olja på gängen, och mutterknackare.
    När det började bli spänning i stötdämparaxeln så slutade den snurra,
    övrigt så blev det bra med nya dämpare och fjädrar runt om,
    En lite konstig sak, jag köpte sänkningssatsen från lesjöfors,
    Bak var dom nya exakt samma längd som dom gamla,
    Fram var dom nya ca20mm lägre än dom gamla.
    Men nu ser den bra ut från sidan, samma höjd till hjulhuskanten.
    Fast det tar i , i dom större guppen ännu, måste satsa på lägra profil nästa år.
    Så får vi se.
    Tack för hjälpen!

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #193224
    mattem
    Deltagare

    Att en sänkningssats inte sänker är inte alls ovanligt. De gamla dämparna/fjädrarna är väl så slitna och sänkningssatsen som oftas är styvare samt inte slitna/slöa håller upp bilen bättre än de gamla originalgrejerna. Resultat är oftast lika hög eller till och med högre bil efter ”sänkningen” :drugged

    #193226
    Raffe
    Deltagare

    ja det stämmer min blev lite högre bak och lägre fram.
    Men avstånden till hjulhuskanten nu är lika fram och bak.
    Och det vill man ju ha (om man inte kör rally) 🙂

    Före

    Efter

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #193243
    dea
    Deltagare

    Blev ju kanon.

    #193328
    cx-t2
    Deltagare

    Jag brukar vara immun mot fälgsnoffs, men det där blev urläckert!

    /Mattias

    #193329
    Raffe
    Deltagare

    Tackar! Jag köpte fälgarna mest för att slippa dom tre ekrade 15tummarna, gillar dom inte, (fast det är orginal)
    helst vill jag ha Aero16, och ska väl slå till så fort jag hittar några fina.
    Problemet är att ingen orkar skicka dom jag hittar på blocket.
    Men jag är ganska nöjd med dom här 17 tummarna, dom fyller ut bra.
    Och blev ju perfekt efter fjäder/dämpar bytet.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng