Vänster stötdämpare fram

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vänster stötdämpare fram

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vänster stötdämpare fram

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 5, 2012 at 19:15 #26003

      Hej,
      dax för att ta emot tips om ni har,
      Jag håller på att byta dämparna, hur i fanders kan man dra muttern på den vänstra stötdämparen fram?
      har ni nå bra tips?
      Tillgång till mkt verktyg men inga ideer själv.

        oktober 5, 2012 at 19:37 #193143

        Mutterknackare och några förlängare. Men det brukar inte vara några större problem att spänna ny dämpare även med en vanligt spärrskaft, lossa gammla brukar vara problemet om man ska ha bort den hel.

          oktober 6, 2012 at 08:01 #193147

          På ABS bilar är det trångt, men det går pilla in en fast nyckel att låsa med och sen en förlängare med hylsa, lång modell, uppifrån. I mina gamla projtrådar som nu är borta hade jag bilder på detta, vilka verktyg från Biltema jag använde för att komma åt. En förlängare med lätt vinklat huvud 1/8″ har jag för mig det var, eller om det var den ännu mindre modellen möjligen.

          Demontering kör jag alltid med vinkelslip inne i hjulhuset – om jag inte vill återanvända dämparen förstås. Då är det ju värre… Men det har jag aldrig bekymrat mig över, alltid bytt till nytt.

            oktober 6, 2012 at 13:23 #193153

            Det löste sig med en droppe olja på gängen, och mutterknackare.
            När det började bli spänning i stötdämparaxeln så slutade den snurra,
            övrigt så blev det bra med nya dämpare och fjädrar runt om,
            En lite konstig sak, jag köpte sänkningssatsen från lesjöfors,
            Bak var dom nya exakt samma längd som dom gamla,
            Fram var dom nya ca20mm lägre än dom gamla.
            Men nu ser den bra ut från sidan, samma höjd till hjulhuskanten.
            Fast det tar i , i dom större guppen ännu, måste satsa på lägra profil nästa år.
            Så får vi se.
            Tack för hjälpen!

              oktober 12, 2012 at 07:31 #193224

              Att en sänkningssats inte sänker är inte alls ovanligt. De gamla dämparna/fjädrarna är väl så slitna och sänkningssatsen som oftas är styvare samt inte slitna/slöa håller upp bilen bättre än de gamla originalgrejerna. Resultat är oftast lika hög eller till och med högre bil efter “sänkningen” :drugged

                oktober 12, 2012 at 08:15 #193226

                ja det stämmer min blev lite högre bak och lägre fram.
                Men avstånden till hjulhuskanten nu är lika fram och bak.
                Och det vill man ju ha (om man inte kör rally) 🙂

                Före

                Efter

                  oktober 13, 2012 at 18:49 #193243

                  Blev ju kanon.

                    oktober 19, 2012 at 13:57 #193328

                    Jag brukar vara immun mot fälgsnoffs, men det där blev urläckert!

                    /Mattias

                      oktober 19, 2012 at 15:09 #193329

                      Tackar! Jag köpte fälgarna mest för att slippa dom tre ekrade 15tummarna, gillar dom inte, (fast det är orginal)
                      helst vill jag ha Aero16, och ska väl slå till så fort jag hittar några fina.
                      Problemet är att ingen orkar skicka dom jag hittar på blocket.
                      Men jag är ganska nöjd med dom här 17 tummarna, dom fyller ut bra.
                      Och blev ju perfekt efter fjäder/dämpar bytet.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.