Värde Saab 92b Deluxe från 1954

Forum Modellspecifika forum 92/93 Värde Saab 92b Deluxe från 1954

Detta ämne innehåller 15 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-11 18:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

saabsus
    Deltagare

Hej!

Jag ska ta en veteransbilsförsäkring på min 92b Deluxe från 54.
    Bilen är i bra skick. Men, är inte besiktad på många år.
    Är det någon som kan hjälpa mig med värdet på pärlan?

Saabhälsningar!
    Sus

saabsus
    Deltagare

Här kommer några bilder på pärlan.

Sus

porsche944
    Deltagare

Om du är medlem i SAAB klubben så tar du kontakt med MHRF och tecknar en uppställningsförsäkring.

Då är bilen ialla fall försäkrad där den står uppställd, förutsättningen är att den står inomhus och inlåst.

Mvh

Michael / Besiktningsman för SAAB klubben.

t.nilsson
    Deltagare

Varför ser fälgarna ut som dom ser ut ?

saabsus
    Deltagare

Mej Michael!

Tack för ditt snabba svar. Jag är medlem i Saabklubben.
    Nyligen gick jag med i Svenska Veteranbilklubben för att då
    teckna en förmånlig försäkring hos if. Nu håller jag på att
    fyll i ett besiktningsprotokoll. Den försäkring du nämner, är den att föredra framför Veteranbilklubbens alternativ? Kräver den någon besiktning och görs den i så fall av någon i Saabklubben?

Mvh
    / Susanne

saabsus
    Deltagare

Hej T Nilsson!

Jo, originalfälgarna är blästrade och ska nu lackeras. Är inte hundra på om de ska vara orange eller? Det ryktas att indiskt gul ligger ganska nära. Jag har en känsla av att du vet:) Har du möjligtvis också färgkoden så vore jag tacksam.

Mvh
    Susanne

porsche944
    Deltagare

Någon av nedanstående försäkringsalternativ borde vara gångbart. Ansök via blanketten på MHRF hemsida.

Renoveringsförsäkring Renoveringsförsäkring bör du teckna så snart du börjat renovera ett fordon. Den ersätter skador som uppkommit genom brand, stöld, översvämning, skadegörelse i samband med inbrott, glasskador och innehåller dessutom rättsskyddsförsäkring. Renoveringsförsäkringen gäller även när fordonet transporteras på trailer, på dolly eller med bärgningsbil (t.ex. till och från verkstad), men inte då det bogseras eller körs för egen maskin. Den gäller enbart då fordonet är avställt i Vägtrafikregistret. Försäkringen omfattar även delar som lämnats bort för reparation, ytbehandling eller liknande men som kommit bort eller blivit förstörda (om ingen annan ersättningsansvarig finns). Försäkringen gäller inom Sverige, men kan efter godkännande av MHRF även gälla utomlands (beroende på vilket land det gäller och på hur fordonet förvaras).

Lagerförsäkring Den är avsedd för orenoverade hela fordon (i stort sett skrot) som du ställt undan för att senare renovera. Ersätter skador som uppkommit genom brand, stöld, översvämning, och skadegörelse i samband med inbrott. Gäller för skador på fordonet och delar till fordonet. Du måste lämna en särskild förteckning med foton och värden över de fordon som ska ingå. På varje försäkring får finnas fordon med det sammanlagda värdet upp till 2 prisbasbelopp, idag 84.800:-. Fordon ska förvaras på betryggande sätt ur brand- och stöldsynpunkt och vara avställt i Vägtrafikregistret.

mattias e
    Deltagare

IF:s försäkring är väldigt förmånlig om man inte vill ha några brukanderestriktioner på bilen som i MHRF då du enbart får köra nöjesturer.

saabsus
    Deltagare

Tack för alla svar!
    Men, jag vet fortfarande inte marknadsvärdet på bilen:)
    Är det någon som har en uppskattning skulle jag vara tacksam.
    /Sus

porsche944
    Deltagare

Den är säkert ”förmånlig” dock får du ett värde därefter vid en skada. Restriktionen gäller i princip brukskörning, övrigt finns det inga restriktioner på att använda bilen.

Martin
    Deltagare

Osett skulle jag bedöma 45-50kkr och uppåt

Ang IF vs MHRF. Det finns en annan dimension också.
    MHRF-försäkringen drivs av entusiaster för entusiaster.
    Överskottet går tillbaka till medlemsklubbarna och därmed medlemmarna.

jolin
    Deltagare
    Mattias Edeslätt wrote:
    IF:s försäkring är väldigt förmånlig om man inte vill ha några brukanderestriktioner på bilen som i MHRF då du enbart får köra nöjesturer.

Det stämmer inte om man tittar på IF:s hemsida. Där sägs

Du måste uppfylla dessa krav
    – Vara medlem i en motorklubb som If har samarbetsavtal med och som godkänner ditt fordon.
    – Fordonet får inte användas som bruksfordon, utan huvudsakligen till klubbträffar samt några enstaka nöjesturer.
    – Fordonet ska stå parkerat i enskilt låst lokal.

http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/Samlarfordon/Pages/Omforsakringen.aspx

Jag antar att du menar en vanlig försäkring. Men då ligger det nära tillhands att försäkringsbolaget helt enkelt löser bilen vid en skada.

Min tidigare bil, kraschad av Lack-Konsult i Norrköping i samband med en försäkringsreparation efter ett inbrott.
    Reparation gavs förstås icke, endast inlösen, eftersom reparationen bedömdes kosta något mera (25.000:-) än inlösen (18.000:-)

Vill du att det händer din samlarbil?

Tycker för övrigt att det är tråkigt att det inte finns något mellanting. Får man inte bruksåka finbilen utan mest bara titta på den, är det ju inte så roligt. Samtidigt vill man ju att en försäkring ska täcka reparationskostnaderna, man vill ju ha sin bil, inte en sedelbunt i handen.
    Skulle en sån försäkring vara dyr för försäkringsbolagen, är det ju bara att sätta premien därefter.

mattias e
    Deltagare

Ber om ursäkt, då har jag varit felinformerad. Ser att du har rätt, då är enda punkten de är lättare på är ej originalskick, att bilen inte behöver vara rostfri samt att man får i efterhand göra bilen tidstypisk eller på något sätt sätta sin personliga prägel på bilen vilket är ett stort no-no hos MHRF. Där får bilen t ex endast vara modifierad om ombyggnaden är 20 år eller äldre vid försäkringstillfället. Så med andra ord så är t ex att bygga en monte-replica oacceptabelt i MHRFs ögon, officiellt iallafall.

Tyvär är det så att det i mångt och mycket är upp till de lokala besiktningsmännen. Dock vet jag att många som inte fått godkänd försäkring av modellklubbarna får bilen godkänd i den lokala veteranbilsklubben fast bilen är felaktig på många punker, men som en som inte känner till modellen kan avgöra eller för att de inte bryr sig om att bilen är felaktigt utrustad för sin modell eller tidsepok.

Martin
    Deltagare

Det är inte helt sant. Det finns en rullande renoveringsförsäkring hos MHRF, som om skryt tillåts, jag var initiativtagare till.

Där tillåts mindre avsteg och diverse skavanker i avvaktan på att bilen på sikt skulle bli fin. Premien är högre, men ersättningsnivåerna (mht till skicket förstås) lika som för ordinarie MHRF-försäkring.

Mattias Edeslätt wrote:
    Ber om ursäkt, då har jag varit felinformerad. Ser att du har rätt, då är enda punkten de är lättare på är ej originalskick, att bilen inte behöver vara rostfri samt att man får i efterhand göra bilen tidstypisk eller på något sätt sätta sin personliga prägel på bilen vilket är ett stort no-no hos MHRF.

mattias e
    Deltagare
    Martin wrote:
    Det är inte helt sant. Det finns en rullande renoveringsförsäkring hos MHRF, som om skryt tillåts, jag var initiativtagare till.

Där tillåts mindre avsteg och diverse skavanker i avvaktan på att bilen på sikt skulle bli fin. Premien är högre, men ersättningsnivåerna (mht till skicket förstås) lika som för ordinarie MHRF-försäkring.

Sant, men det innebär att man tar på sig att bilen ska bli renoverad. Det kan knappast vara meningen att man kan fortsätta bruka bilen så i flera år utan att göra något?

Men oavset, vill man kunna göra precis som man vill med bilen så är MHRF inte något alternativ som enbart strävar efter strikt original eller bilar som modifierats ”när det begav sig” och inte replicor (sport, monte osv) samt eller bilar som avviker från biltypen i avseende av modifieringar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng