Värdesättning 900S Cabriolet 1993

Forum Modellspecifika forum OG900 Värdesättning 900S Cabriolet 1993

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469487
    dros
    Deltagare

    Hej! Jag skall ansöka om en MHRF-försäkring och skall ange värdet på min 900S Cabriolet från 1993. Tittar man på blocket ligger de mellan 80 – 240K i väldigt varierande skick och nere i Europa börjar bilar med samma färg och utrustning vid 15K €. Vilket värde bör min bil ha i nuvarande skick?

    Info:
    Italienimport 2019
    LTT 140hk
    15705 mil
    Lemans blue metallic
    Aero-paket
    Commemorative edition fälgar
    Nästan helt rostfri vad jag sett
    Sprickfri instrumentbräda
    Sprickfria bakljus
    Bytt bägge kolvarna till suffletten
    Tvättat och behandlat suffletten
    Rivit ur i princip allt utom instrumentpanelen och ratt och renoverat pga hydrauloljeläcka
    Bytt ut ”Floor rusters” till DynaLiner 12.7mm mattor
    Tvättat och våtsugit hela interiörmattan
    Alla säten grundligt tvättade och uppsmorda
    Tröskelskydd och högtalargaller/kåporna bak renoverade
    Bytt tändlås med kuggdrev
    Plockat isär växelspakshuset, rengjort och justerat
    Endast ett par mindre bulor som går att massera ut
    Repor på ena sidan som skall fixas
    Gummilisterna till Aero-paketet är torkade, nya har jag hemma
    Några mindre bulor och skav på Aero-paketet som tids nog skall renoveras
    Blekt huvemblem, nytt originalemblem har jag hemma

    Bilagor:
    #469514
    Lsoderlund
    Deltagare

    Grundregeln skulle jag säga att du skall försöka sätta ett så korrekt köpvärde som möjligt. Ponera att bilen skulle bli totalt skrot, och du skall köpa en ny likvärdig. Vad får du betala för en sådan?
    Vad som är bytt, nytt och modifierat, städat eller ändrat spelar egentligen mindre roll för själva värdet. Förutsättningen är att det skall fungera och vara i bra skick.

    80.000 är kanske för lite, och 240.000 är troligen för mycket. Det är ju inte en Turbo S eller Aero, utan en S. Besiktningsmannen gör ingen bedömning om vad du väljer att värdera bilen till, det är något du kommer få diskutera med MHRF och de har givetvis ett helt spann av saabcabar försäkrade hos sig att jämföra med.

    Om du skulle springa på den din bil idag, vad skulle du betala, är återigen fingervisningen om vad värdet ligger.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469580
    dros
    Deltagare

    Tack för svaret! Jag hade ett relativt långt samtal med MHRF angående värdesättning på bilen igår och fick lite extra info därifrån. Det är ju som sagt en S så de ligger lite lägre i värde än Turbo och TurboS.

    Jag tror jag vet ungefär vart jag skall lägga värderingen nu.

    #469601
    Lsoderlund
    Deltagare

    Vad bra.

    Det verkar ju vara en kanonfin bil, och eftersom det är en S, så kan du ju faktiskt tämligen enkelt bygga om den till fulltryckare, fast det är ju att gå lite offtopic i denna tråden.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #469705
    dros
    Deltagare

    Jag har ett kit med intercooler och samtliga rör liggandes ifall jag skulle vilja göra om till fulltryckare. För tillfället låter jag den vara helt original dock men vem vet vad man gör i framtiden. Kommer att fixa med denna tills den är i ruggigt bra skick 🙂

    #469712
    Lsoderlund
    Deltagare

    Låter bra.
    Kan även vara bra att veta att man i MHRF-försäkringen kan höja värderingen om man gör förbättringar eller om värdet stiger av vanliga orsaker.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #470579
    turbo4ever
    Deltagare

    Låter som att bilen är långt ifrån toppskick, men bra med ambitioner! Angående värdet så är annonspris inte det samma som slutpris. Uppskattar värdet till 50-70 tkr.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng