Varför en bil ska användas…

Forum Modellspecifika forum 9000 Varför en bil ska användas…

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #497213
    Raffe
    Deltagare

    Äger en 1997 9000 Aero.
    Den har stått i två år. Jätte fin bil, rostfri norrlandsbil. Ville inte använda den i onödan.. blir ju mil på den.

    Tänkte jag ska börja använda den lite.
    Tanken var att besikta.. polera upp den.. kränga på nya sulor och sälja den.
    Men himla åxå det går inget bra.. Den har inte mått bra av att stå still i två år.
    Saab 9000 är tydligen som ett instrument från NASA som måste kalibreras 4ggr/år.

    Det första jag märker är att hastighetsmätaren inte fungerar längre.
    Turbo trycksmätaren har även den slutat att fungera.
    Tankmätaren och tempmätaren fungerade sporadiskt.
    Höger parkeringslyse lyser inte.

    Och då kan jag tillägga att ALLT fungerade på den då jag parkerade den för 2 år sedan.. jag har varmkört den lite då och då.. men inte kört med den. Bara liksom suttit på gården i RayBan, gasat glassat och drömt.

    Började med att felsöka höger parkeringslyse.. visade sig att reostaten ligger på samma säkring.. tog bort reostaten så nu funkar det.. fast jag är nu utan instrumentbelysning.

    Jag misstänkte även mätarhuset.. så jag plockade ut det och gick igenom alla kontakter och
    dom omtalade skruvarna där bakom.
    Måste säga att den är ganska lätt att plocka ur.
    Tuff (läs tanklös) som jag är så bokade jag tid för besiktning.. för det finns inget bättre än att jobba under tidspress.

    Slangen till turbotryckamätaren hade lossnat inne i motorutrymmet.. !?!

    Efter att jag fått allt utom hastighetsmätaren att fungera drog jag en chansning och började åka dom 9 milen till besiktningen.
    Jag hoppades på att hastighetsmätaren skulle komma igång av sig själv.
    Efter 2mil började jag leka med knapparna i bilen.. kom fram till voltmätare.. hmm.. 11.5 Volt!
    Kanske en aning lite.. 11.4.. 11.3.. 11.2.. ja ni fattar.. BILDJÄV… LADDAR INTE!

    Bromsar in på parkeringsficka.. sliter fram multimetern å mäter på batteriet.. 11.1Volt.
    Det enda positiva jag kunde se i det här.. är att voltmätaren i instrumenteringen fungerar som den skall.
    Men ingen laddningslampa.. inte ens när jag slår på tändningen.

    Färden mot Pajala och besiktningen fortsätter.. med rök ur öronen och näsa dundrar jag i okänd hastighet mot besiktning.
    Men halvvägs och ständigt stirrande på volt mätaren vänder jag hem moloken på 9.4Volt.

    Besegrad och förödmjukad av bilen inser jag att den ger igen för gammal ost.

    När jag hade 1 mil kvar (och 8.5Volt) hem hoppar hastighetsmätaren igång igen och visar 130km/h.
    Om man nu man kan lita på den (ifall någon polis läser detta).
    Aeron hade inte bara stuckit en kniv i mitt ego.. den vred även om.

    Jag orkade inte ens le när den började att fungera.

    …fortsättning följer…

    #497251
    mr.o
    Deltagare

    Spännande historia!
    Det skulle vara väldigt intressant att få reda på orsaken till att hastighetsmätaren slutade fungera och naturligtvis oxo varför den började fungera igen.

    #497257
    Timpa
    Deltagare

    Brukar väl vara ett drev i växellådan som blir slitet.
    I det här fallet kärva ?

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #497320
    Raffe
    Deltagare

    ..Ja vi får se, jag återkommer när jag får tid att titta på det. (hastighetsmätaren).
    ..måste först få igång laddningen, men anar att det kan vara något enkelt då inte laddningslampan lyser.

    #497332
    saabtrasten
    Deltagare

    Stor igenkänning på din story. Min fd 9000 hade nästan samtliga fel också som du räknade upp, förutom laddningen då. Före besiktningen när bilen stått ett tag så var instrumentbelysningen först död men hoppade igång efter en skvätt elektronikspray i retrostaten samtidigt som jag ruckade den fram och tillbaka. Parkeringsljuset vänster fram mörk, lätt sak att byta lampa tänkte jag tills hållaren brast när jag plockade ur lampan. Med trasig hållare försökte jag provisoriskt få dit en lampa vilket slutade med att plus fann jord och säkringen gick. Nya tag med ny säkring, slaktade en kulspetspenna för att få en bättre fjäder till lamphållaren som jag till sist fick reparerad på något sätt. Hastighetsmätaren var förstås död men hoppade igång av sig själv. Centrallåset tyckte inte om kyla, ja inte dörrarna och låsen heller för den delen. Tändningslåset uppnött så utrustad med separat startknapp med aningen osäker funktion.

    #497355
    Raffe
    Deltagare

    Hehe.. ja känns igen.

    Felsökt på laddningen ikväll,
    Visade sig att det var inte bara slangen till laddtrycksmätaren som lossnat.

    Kabeln som skall sitta på D+ hade ramlat loss.
    Trångt, så jag såg det inte förrut
    Efter jag skruvat dit den tändes laddningslampan upp. Men den slocknar inte efter jag startat bilen.
    Med tändning på mäter jag 2Volt. Efter jag startat upp den ungefär samma.
    Hur funkar det.. det ska komma 12v när jag startat den?

    #497364
    Janne Hagnell
    Moderator

    När det laddar ska du ha 13-14V.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #497377
    Raffe
    Deltagare

    Finns två st laddningsregulatorer på biltema..
    med eller utan inbyggt motstånd.
    Tänkte jag börjar med att byta ut den..
    ..hm.. med eller utan.. med eller utan
    Oddsen är ganska bra.. 50/50

    #497378
    Raffe
    Deltagare

    Finns två st laddningsregulatorer på biltema..
    med eller utan inbyggt motstånd.
    Tänkte jag börjar med att byta ut den..
    ..hm.. med eller utan.. med eller utan
    Oddsen är ganska bra.. 50/50

    När det laddar ska du ha 13-14V.

    Jag var lite otydlig.. min fundering var om det ska komma ur 12V från D+ när jag startat bilen.. tror det var så.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 1 vecka sedan av .
    #497754
    Raffe
    Deltagare

    Vem kunde ana.. laddningsregulatorn från Biltema passade inte, helt fel modell.
    Skruvade helt i blindo.. man ska ha fingertopps känsla när man byter ladd regulator på Saab 9000.. de e riktigt riktigt trångt, det går inte att se vad man gör.
    Men det ser ut som att det är ladd regulatorn som är trasig.. ena kolet är kortare än det andra.

    Bilagor:
    #497767
    Regin
    Deltagare

    Nä, generatormeck på en 9K är inte bland det roligaste/lättaste –
    men finns massor av typ FAQ och bilder i denna tråden:

    Plankan’s Garagemeck.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng