Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 428 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      oktober 2, 2019 at 20:39 #463646

      Genom åren har jag fått lov att ta del i att ”hålla liv” i diverse Saab’s –
      allt från stort till typ smått.

      Juni/Juli förra året, så kanske vissa minns –
      att jag hade en ”flerfärgad” V4’a på ”besök” ?

      Man kan se ”skönhet” på många olika sätt:

      Iallafall så blev det den helt stora omgången –
      ren. av all hydraulik inkl byte av bromsslangar, fjädersäten bak inkl dessa ”band” till bakaxel.
      Men det största –
      det gick och blev en inköp av en helt nyrenoverad motor ?

      Och i dagarna, ja så blev den tösen besiktigad för livstid ?

        Anonym
        oktober 3, 2019 at 16:58 #463677

        För inte så länge sedan igen –
        ja så fick vi besök av denna ”tös” här ?

        En 2008’a 9-5:

        En ”äkta” Aero d v s en med 260 Hk –
        inte en av dessa ”Biopower’s” Aero med endast 185.Hk ?

        Även fin 2’färgad interiör var det här ?

        Så in i garaget med henne då:

        Så, vad är det frågan om här då –
        jo det är bl.a bromsar samt lite service och så ”lite till” ?

        Men om vi börjar med bromsarna, spec dessa framme –
        ja så ser man att dom inte längre är ”värdiga” sitta på en Aero med 260 Hk ?

        Här fick det bli nya skivor samt belägg.

        Kamera’n ”dog” här emellan jobbet –
        så det får bli bilder där jobbet fram är avklarad….?

        Jag hade handlat ny monteringssats till detta jobbet:

        Men vete 17 vad det var med den –
        när man väl fick på det, ja så satt det rent åt ¤%&/() <——— ”censur” ?

        Som tur var, så fick jag av dom ”befintliga” –
        och dessa kunde återanvändas:

        I alla fall –
        så e det jo så här det skall se ut när man e klar ?

        Olja och filter skulle bytas det med –
        fin ”utsikt” på köpet:

        Detta fick dock stå över natten och rinna ur ?

          Anonym
          oktober 4, 2019 at 23:31 #463757

          Vidare med bromsarna bak.
          Dessa skulle visa sig att just på handbromsens sida –
          ”fela” så det duger bra till.
          Ser man först till själva anläggningsytan inne i ”trumman:

          Ja så fattar man som väntar typ:

          Lagom rostig yta på navet:

          Och inte för mycket belägg kvar heller.

          Snygg fjäder till returen på ”baksidan” av bromsskölden ?

          Som det tar sig ut vid demontering:

          Och så klart skall vi ha med själva the ”classic”:
          d v s med ”hävarm” som har rostat ihop på båda sidorna:

          Men men, ny monteringssats finns att tillgå:

          Titta bara på dessa ”pinnar” –
          inte mkt gods kvar om man slipar ner/rensar dem:

          Efter rengöring dags att monterar dom, verkligen inte mycket plats –
          kräver lite ”finlir” innan dom kommer dit dom skall:

          Dags att plocka fram dom nya bromsbackarna –
          och nu tycker vissa kanske att Det finns jo mera belägg kvar här ?

          Förvisso –
          men hur mycket sitter kvar i det långa loppet ?

          Långsamt, men säkert –
          det börjar arta sig:

            Anonym
            oktober 4, 2019 at 23:58 #463772

            Med detta hyggligt ”nollad” –
            så var det dags att trä på de nya skivorna:

            Och med dessa på sin plats:

            Ja då var det –
            dags att göra själva ”grundjusteringen” på handbromsen.

            Efter lite pill blev det helt ok –
            och då kunde man göra färdigt det resterande:

            Ser helt oki ut till en ”brukis” ?

            Då återstår endast att byta bromsvätska i systemet:

            Något som vist inte har varit gjord på ”ett tag” ?

            Och nej –
            jag har inte hälld cola i flaskan ?

            Och med detta är så bromsjobbet avklarat

              Anonym
              oktober 5, 2019 at 14:28 #463790

              Med bromsarna avklarade –
              så fanns det en sak till som ägaren ville ha fixat med:

              Just det, ”bussningarna” ute i växellänkage –
              blir 1’a gången för min del att byta, så lika bra printa ut ”arbetes anvisningen ?

              Och vart sitter det då –
              jo ändå här nere i ”botten” ?

              Jag gör det säkert inte på det snabbaste sättet här –
              men jag vill gärna komma åt/se vad jag håller på med:

              Och var den, den ”skruven” som beskrivs –
              kunna vara ”jobbig” om man inte var ”aktsam”:

              Med den av, samt lossat på det andra klammer –
              så var det dags att lyfta upp ”klumpen”:

              Här då gammalt vs nytt/modifierad:

              Efter en liten tvätt på det –
              då redo för ihoppmontering:

              Börjar likna något nu:

              Tydligen ett rätt förekommande problem detta –
              med dessa bussningar:

              Nå men åter redo för montering här var det ?

              Och där satt den ?

              Och jo, visst blev det ”tightare” känsla i ”spaken”

              Återstod blott att få tillbaka det man demonterat……

                Anonym
                oktober 6, 2019 at 13:27 #463838

                Och som avslutning på denna tösen här –
                efter provkörning som visade att jobben gjorde är helt U A

                Vi skall göra en liten ”finjustering” på belysningen –
                eller rättare sagt, ”funktionen” av den.

                Denna tös har den tråkiga varianten –
                där man kan ha Dimljus ihop med 1/2 ljus = olagligt.
                Det ville sig då inte heller bättre, än att ägaren anlände hit –
                med just den ”inställningen” ……

                Så fram med Tech.2’an –
                nu skall det lekas lite ?

                Började med att 0’a en mindre obetydlig felkod –
                ”nollade” även ”räkneverket” till nästa service.
                Med det avklarat blev det dags att ändra på inställningen till dimljus.

                Vi hoppar in i DICE
                scrollar ner till Dimljus, fram:

                Klickar in oss där, åter scrollar vi lite ner –
                väljer alternativ 3:

                Efter avslutad ”operation” –
                en bekräftelse på allt också är ok:

                Det dags att ringa ägaren till tösen –
                hon vill nog gärna hem igen.

                Några veckor senare fick jag detta:
                Tösen hade varit på besiktning –
                och gissa om jag gillar bromsvärden ?

                  oktober 7, 2019 at 06:19 #463893

                  Jävligt smart lösning med PET flaska till bromsvätska! går snabbt att byta ut flaskan och skruva på en kork bara!

                  jag har en 1 liters bromsvätskebehållare och det funkar ju men kanske inte helt optimalt.

                  har fått göra hål för luftning pga att jag kör genomgående skruvad anslutning till slangen.

                  Bästa hade vart något väldigt brett och kort så man får ner tyngpunkten…

                    Anonym
                    oktober 7, 2019 at 12:46 #463914

                    Jävligt smart lösning med PET flaska till bromsvätska! går snabbt att byta ut flaskan och skruva på en kork bara!
                    jag har en 1 liters bromsvätskebehållare och det funkar ju men kanske inte helt optimalt.
                    har fått göra hål för luftning pga att jag kör genomgående skruvad anslutning till slangen.
                    Bästa hade vart något väldigt brett och kort så man får ner tyngpunkten…

                    Heh, är en ren slump för många år sedan den ”kom till” ?

                    Sedan är det som du skriver –
                    den är så pass bra, att den blev en del av ”utrustningen” här ?

                      oktober 7, 2019 at 12:51 #463915

                      Som när jag råkade upptäcka att en nässkölj är perfekt att testa vacuumdosor med.?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        Anonym
                        oktober 27, 2019 at 16:20 #464436

                        I dag har vi fint besök ?

                        1 st 1998 A50

                        Står fint i den sköna kulören #257 midnight blue pearl

                        Vissa av er kanske minns tösen –
                        fysisk” 1 ägare på henne och endast 17.140 mil med full servicehistorik….?

                        Det var 3 veckor och 2 dagar sedan jag var med en bekant och titta på den –
                        det blev en handel den dagen ?
                        Men, inte ens Saab 9000 är en felfri bil, den har dessutom en del ”standard-fel” likaså –
                        och enligt historiken, ja så är det även dags för service nu.

                        Jag kom överens med ägaren om att gå all-in i samma sedvanliga stil –
                        som jag själv gjord det på mina egna bilar.

                        Har beställd alla delar, dock endast fått 2 ut av 3 paket:

                        men det sista är så tungt att det kommer leveras direkt till min dörr under morgondagen ?

                        Så…. nu ut och få tösen upp på ”bockarna” där ute ?

                          Anonym
                          oktober 28, 2019 at 08:48 #464443

                          Väl uppe på bockarna, så möts man av denna utsikt från ett ”lagom” nytvättat motorrum:

                          Inte illa för en 21 år gammal tös ?

                          Men orsaken till denna tvätt –
                          ja det är ett läkage från ”pluggen” här ?

                          Service var det dags för, så av med tändkassett’en –
                          satt iallafall rätt sort av stift i tösen från förra service:

                          Och när den nu ändå är av –
                          passa på kolla upp hur gammal den kan vara.
                          I detta fall är den från slutet av januari 2012, d v s vecka 4 som syns:

                          Vidare i denna omgång av service –
                          så är det bestämt, att även multirem samt rullarna skall bytas….
                          För att komma åt detta –
                          så måste innerskärm av:

                          Apropos innerskärmar –
                          en del tycker dem gör mera skada än nytta.
                          Här gör dem sitt jobb så det heter duga –
                          kolla här:

                          Sjukt rostfri är denna tösen ?

                            oktober 28, 2019 at 15:14 #464472

                            Efter att ha svetsat rost i hjulhusen på V4:or tvivlar jag på att innerskärmar kan göra mer skada än nytta…?

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              Anonym
                              oktober 28, 2019 at 19:54 #464479

                              Efter att ha svetsat rost i hjulhusen på V4:or tvivlar jag på att innerskärmar kan göra mer skada än nytta…?

                              Ja säg det, har för mig det var en diskussion –
                              omkring bakre hjulhusen på 9-5 ”Edna” dom inte gjorde så mkt ”nytta” där kanske ?

                                oktober 28, 2019 at 20:50 #464483

                                Kul tråd. 🙂 Bussningarna i växellänkaget gör skillnad, bytt dem på min Griffin. Stabilt.

                                  Anonym
                                  oktober 28, 2019 at 21:40 #464487

                                  Dags att dra igång –
                                  finns verkligen att göra på denna tösen här ?

                                  Vi skall bl.a även byta multirem:

                                  och att få av den på en 9K, det är lite av en konst….

                                  Själv har man ett speciellt verktyg för just detta –
                                  ser ut så här ?

                                  Fick det av en kompis som kom på denna idé själv ?

                                  Tanken är att man skall ”dra på” det här:

                                  Sedan är det bara att börja skruva för kung och fosterland ?

                                  Har använd det på ett antal 9K, fungera ”klockrent” –
                                  efteråt när man demontera rulle/rem är det blott att släppa på verktyget igen.

                                  Då var det en sak mindre att göra:

                                  Och nog var det inte helt fel att få den bytt:

                                  Nästa var att leta upp avtappningen på kylaren:

                                  Inte bara är det bestämd det skall byttas glycol –
                                  nej vi skall även fixa med detta här:

                                  Just det, här byter vi även termostat i sk –
                                  ”förebyggande” syfte:

                                  Vi kör med original här ?

                                  Gäller att få det rent och fint här, men denna tösen verkar vara i rena ”toppskick” –
                                  så inte blev det så mycket jobb här:

                                  Ny vs gammal:

                                  Och här sitter den ”gött” –
                                  i rätt läge med ?

                                  Återstår blott att hinka på ”locket” igen ……

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 428 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.