Plankan’s Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan’s Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 426 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486033
    Regin
    Deltagare

    Du drog väl åt skrivarna till tempmätaren. 😉

    😊 Givetvis 😊

    För vara på den säkra sidan –
    så drog jag åt rubbet som gick att dra åt 😜
    Sego-tid24.Replay

    Bilagor:
    #486055
    Regin
    Deltagare

    Efter instrumentjobbet, så återstod ett snabbt byte av vxl-lådes oljan.

    Dessa bilder har man sett ett x-antal gångar i tråden –
    så vi hoppar till den senare kvällskörningen 🙂
    PLS.68-1

    Som även bjöd på lite fotosession
    PLS.69-1

    PLS.70-1

    PLS.71-1

    PLS.72-1

    😊 Inte klokt så bra dem fick till det på lackverkstan –
    inte bara med stötfångaren bak 😊
    PLS.73-1

    Man skall minnas, att det var samma –
    som även ”fixade” skärmarna fram 😎
    PLS.74-1

    Bilagor:
    #486092
    Regin
    Deltagare

    Selfie’s är ett i dag modernt begrepp/uttryck –
    men för min del som årsmodell 67….. 🙄

    Men i dag på runda med Sego, ja så dök det plötsligt upp –
    en ”bild/möjlighet” på rundan 😁
    PLS.89

    Sego x2 eller Sego ala ”spegelvänd” 😎
    PLS.90

    PLS.91

    Här något som annars inte brukar hända –
    ”innehavaren” med på ”bild” 😏
    PLS.92

    PLS.93

    Söndag blir det garagemys ”pallbockar inkl” för Sego –
    så nog passar det sig med lite lek ute till dess:
    PLS.94

    PLS.95

    En sak är säker –
    den där tösen lär man sakna på ett eller annat sätt….. 😶
    PLS.96

    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486198
    Regin
    Deltagare

    Då kom dagen:
    Lasce.1

    Det har blivit dags att ta tag i dessa problem Sego
    fått den senare tid 🙄
    Lasce.2

    Så, in och upp med huven:
    Lasce.3

    Utsikten, så som den nu engång –
    ser ut i tösen.
    Senaste ”tillskot” var jo ”staget” från Maptun
    Lasce.4

    Börjar med att ”sova ner” tösen –
    d v s demontera batteri:
    Lasce.5

    Med batterihyllan borta, så demonteras även ”farthållaren”
    Lasce.6

    Den lägger vi fint och försiktigt bakåt åt sidan, i samma veva så demonterar jag även insuget
    detta för ännu bättre ”access
    Lasce.7

    Nu kommer man bra åt 😊
    Lasce.8

    Med det mesta avklarat uppe ifrån –
    så blev det dags för ”balken” att göra ”entré”
    Lasce.9

    Upp på ”bockarna” innerskärmarna etc etc av –
    samt har demonterat dom där fina ”brickorna” från vxl-lådesfäste:
    Lasce.11

    Anslutningen” till slavcyl, denna skall också ”delas på”
    Lasce.12

    Spindelled … styrled … inre samt yttre bussning till K-stag … Bromsok inkl klossar –
    ABS ledning demonterad … De 2 skruvarna i fjäderben:
    Lasce.13

    Och Voilá 😎
    Lasce.14

    Diverse skruvar, inne/ute/uppe/nere etc etc –
    och ena delen av ”framen” är på G ner:
    Lasce.15

    Touchdown 😊
    Lasce.16
    Och nog ser man det har läckt från styrvxl….. 😫 …..🥱

    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486243
    Regin
    Deltagare

    Man skall jo dricka mycket i denna sommarvärmen –
    tur man nyligen fick besök från sina saab polare i DK.

    Faxe Kondi fira 50 år 😋
    Lasce.10Faxe-Kondi

    Vxl-lådan är nästa på G
    Lasce.17

    Vxl.länkage … Ledning till Backljus … Ledning till signalgivare hastighetsmätare … ”Jordning” –
    samtliga skruvar inkl ”täckplåten” undertill och så på med en spändrem 🙂
    Lasce.18

    Försiktigt ut ur ”splinnes” på höger sidan av vxl-lådan –
    och igen Touchdown 😎 👍
    Lasce.19

    Utsikten där efter:
    Lasce.20

    Inte så dramatisk ändå:
    Lasce.21

    Fram med ”verktyget” för enkel demontering 😊
    Lasce.22

    Lasce.23

    Sedan återstår 14 skruvar, uppdelade alá –
    1x6st samt 1x8st:
    Lasce.24

    Efter den omgången, ja så har man denna utsikten här –
    som inte heller bjöd på någon större överraskning 🤔
    Lasce.25

    Problemnr:2 das styrväxell, som nu när växellådan är nere –
    ger ett så mycket mere direkt/klart överblick på ”läget”.
    Lasce.26

    Ett ”läge” jag inte alls hade förväntat mig –
    där som jag var helt 100 på läckaget kom längre nere på styrväxell 🙄
    Lasce.28

    I såna lägen, så brukar man jo oftast pr. automatik –
    pilla på – dra i – lyfta ”……

    Och dra mig baklänges, om inte den ”nya” slang/rör jag i början med Sego har monterad –
    ja den ”vrickade på sig” 👀
    Lasce.27

    Detta fattar jag inget av, är stensäker på jag har spänt den den gången –
    men fick alltså nu här, fick dra åt den inte mindre än ”5” av de ”6-kanter” 😶 …❔

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #486260
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Rent och snyggt förutom vid läckaget!
    Den drickan hade inte jag vågat mig på 😂.

    Mvh

    Mathias

    #486261
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Den drickan hade inte jag vågat mig på 😂.
    Mvh
    Mathias

    Druesukker =Energi” 😋 👍

    #486285
    Regin
    Deltagare

    Sego kommer att skrotas ner i dela, skriv vad ni är intr av

    Mvh

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #486291
    wallero
    Deltagare

    Varför ska du skrota den??. Bilen är ju skit fin???

    #486299
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Jag håller med Wallero. Bilen är fin. Om inspirationen tryter så går det ju att ha bilen avställd så kostar den inget. Snart fyller den ju 30 år. Det är sällan man möter fina 9000 i trafiken. Ha det bra. Mvh Bengt

    #486304
    Regin
    Deltagare

    Varför ska du skrota den??. Bilen är ju skit fin???

    Uppstått fel jag inte vare sig har tid eller lust med.
    Jag skall flytta inom kort och inte ens behovet av bil efter dess finns liksom ……..

    #486317
    Regin
    Deltagare

    Tanken med denna tråden, ja den var från första början att visa vad som blev bytt/fixad/lagat inför evt ny ägare –
    men vi stötte på lite mera patrull än beräknat ….. 🥱

    Ser nyligen, att SSK rent faktisk har det foga överraskande eller😏 på lager som skall till för att fixa problemet –
    så har nyss lagd order på delarna.
    Kommer dock, tyvärr, inte att göra mera uppföljning här i min ”sedvanliga” stil –
    där som att jag har lite för mkt att stå i med tanke på inte mindre än 10 års Saab-hobby här skall vara ”rensat ur” om typ 6 veckor ….. 🙄

    Det blir mest säkerligen en ”world wide” blocket annons när vi kommer där til –
    kommer säkert länka till senare om så e tillåtit……..

    Så, sorry för att jag drog igång något –
    som jag tyvärr inte kan avsluta……. 😑

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #486725
    dea
    Deltagare

    Igår var jag samt sambon och hämtade hem Sego till våran gårdsplan 🙂 tack för affären

    #486744
    Regin
    Deltagare

    Igår var jag samt sambon och hämtade hem Sego till våran gårdsplan 🙂 tack för affären

    Sant, och därmed var du med om att skriva historia –
    som den som hämtade den sista SAAB det kommer skrivas om här i ”garaget”…….👍

    #486745
    Regin
    Deltagare

    Många har dem varit i dessa 10 år jag bott här….

    Många 9K blev det in i det sista –
    som typ Whinter
    DSCN5130

    Som egentligen handlades endast i det syfte –
    att agera ”donator” åt Direktören:
    Lemansen-5

    DSCN4410

    Direktören som var en 1996 med under 20K på ”klockan”:
    Lemansen-21

    Syftet var då skinn inredningen etc etc –
    men tösen var inte helt slut då allt var plockat etc etc

    ”VI” fick en 3-4 mån ihop innan hon slutligen –
    tog steget vidare till das Saab-himmel 😞

    Samma ägare hade jo även ”Baron-17” –
    som inte bara fick ”nya” framskärmar:
    DSCN5498

    Men även till sist –
    fick ”ny” stötfångare bak:
    DSCN5484

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 426 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng