Plankan’s Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan’s Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 426 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486759
    Regin
    Deltagare

    Vem minns sedan inte Frida:
    DSCN6240

    En 9K som hittade sin nya ägare –
    som annars var en van OG 9-5 Aero ägare 😋

    Frida med endast strax över 17K mil på klockan 😎
    DSCN6252

    1’ägares A50 i den för 9K lite mera ”rare” till färgen –
    #257 Midnight blue pearl:
    Frida.22

    Slutade med en mindre ”overhaulning” –
    med dessa typiska 9K standardfel……….

    I samband med Frida, ja så dök det jo upp –
    ännu en Baron 😜

    Även denna en ”classic” i #240 Imolaröd –
    men blev döpt Baron-14:
    DSCN1134

    Samma ägare hade jo även 1 stk 2008 ”Edna:
    DSCN6044

    Där det även blev bromsar/rem-hjul/packboxar samt –
    det klassiska servorör på:
    DSCN2660

    Igen samma ägare, hade även en V4:
    DSCN9094

    Denna tösen bjöd helt klart på den största nostalgitripp
    på många år med bl.a byta av Motor etc etc 🥰
    DSCN9099

    I dag bessad för sista gången –
    har betalad sin ”skuld” til SBP/Skattafar etc etc 👍

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #486770
    Regin
    Deltagare

    I denna ”Edna” vevan, ja så dök ännu en upp:
    Liny-3

    Kompis Linda med make –
    hittade deras 2006 som tyvärr drogs med ett tråkigt fel 😣
    DSCN3096

    Men skam den som ger sig, ”ny/annan” katalysator införskaffades –
    samt service med byte av diverse för 9-5 std fel…..

    Så gick även det bra.
    Liny-4

    Vidare i 9-5 andan….

    Vem minns inte denna ”Fake-Hirsch
    Hirsch404

    Införskaffad För/till kompis från DK –
    endast i det syfte, att han fattades just ”stötfångaren fram” 🤔
    Hirsch407

    P.O

    Men vist blev det bra, samma stötfångare –
    tog sedan rundan åter dock i svart, till den stora träffen i Trollhättan:
    P.O2

    Där det blev prisutdelning 😎 👍
    P.O3

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #486780
    Regin
    Deltagare

    I 9-5 andan, ja så fick jag den själv in på livet ett tag 😜

    1 st A60 alá Missy:
    DSCN9042

    Min första och nog enda 9-5:
    Miss.80

    Men vi fick lite över 4 år:
    Hanst1

    Samt runt 5K mil:
    Hanst7

    Hanst8

    Missy.1

    Hamnade även på en mindre ”World-wide tripp –
    där det gick att bo/sova/övernatta i tösen:
    DSCN4285

    Hamnade på en ”WW2 ”Tour” –
    ner genom Tyskland:
    DSCN4713

    Som slutade ända nere i ”Grodlandet” 😎
    DSCN4958

    Återigen, om man/ni befinner er nära –
    ”blås” inte er för en upplevelse ni sent kommer att glömma 😊 👌
    DSCN4963

    https://www.lacoupole-france.co.uk/

    Bilagor:
    #486849
    Regin
    Deltagare

    Ambassadören var den sista tösen som kom in i mitt liv –
    med sin fina B234 (170) alá steg.1 från GDM
    The.ambad270

    Så flyttade hon på sig rätt så skapligt:
    The.ambad268

    Även hon flyttade till det danska:
    The.ambad271

    Sedan var det även engång ”Dansk/Tysken
    DSCN3501

    Denna Fischer Tuning:
    attachment file=”DSCN3509.jpg”]

    Ett av några besök, var även när en –
    växellåda havarade:
    DSCN2753

    Men slutet gött, slutligen fick fick vi även denna tösen ”Tämd” –
    så hon kunde åka hem igen 😊
    DSCN3871

    Bilagor:
    #486858
    Regin
    Deltagare

    Och är det ens någon som minns hur det hela tog sig början …….

    Jag flyttade hit 2011-01-01

    I den vevan hade jag precis färdigställd Rödluvan:
    Luvan

    Den tösen var denna årsmodell 1989 900i _
    som Saab sålde som deras kampanjbil med ett pris på 99.000:- 😏

    Men det ändrade jag på, ihop med en 1991 900S
    som donator, även ihop med dåtidens ”koncept” i stil med…..

    2.3 Topp
    2.1 Insug
    Trim 60
    Röda 431’or ihop med E85 🙂
    Större IC
    3″ avgas……

    Första bilden mycket kort efter godkänd ”reg. bes 😎
    luvan.vs_.plan_

    Senare skulle dock tiden visa sig med andra projekt –
    projekt i stil med Kvartz:
    Luvan.2

    Bilagor:
    #486863
    Regin
    Deltagare

    Kvartz……

    Ja den tösen blev nog egentligen den bästa av dem alla (OG 900) på sitt sätt –
    menat som sådan, att hon blev mitt första, samt enda ”Factoryfind” 😜
    y1

    Vi snackar Skåne.
    u2

    Vi snackar Yllefabrikken i Marieholm
    y3

    Ägaren till Kvartz, han var inget mindre än –
    näst högsta ”hönset” på fabrikken då det begav sig 😎

    Men nog om det, vi skriver April 2011 –
    tösen skulle till ”Torp” och det med stil vet jag 🥰
    April2011

    Dom åren vi hade sällskap, vill jo gudarna att den tösen –
    hon ”utvecklades” rätt så rejält 😋

    Här med lite före/efter av ”Pannrummet
    k1001f

    k1001

    🙂
    k1002f

    k1002

    😊
    k1003f

    k1003

    Efter 1’a året åter ute igen:
    DSCN2638

    Maskinen i pannrummet, ja den åkte upp/ut igen –
    senare grundat nya länkarmar, mera uppfräschning av just pannrummet…..

    Men första året bjöd även på den så spännande/stilfulla träffen uppe i ”hättan” –
    med avtäckning av den ”sista Saab’en” där vi fick plats på första raden 😎 👌
    trollhttan7

    Annars så levde vi livet, med diverse ”updates” –
    på allt från tillbehör till ”lättare tuning” typ E85 👍
    nl11

    Lyckades även med ett instrumenthus i
    (om jag själv får säga det) 😏
    särklass
    Kvartz

    Har i alla fall inte sett någon som lagt ut ett motsvarande –
    med typ ”dolda kontrollampor” samt MY 1988-> d v s olja/batteri ihop i vänster sida:
    large_379012-3582943

    Bilagor:
    #486901
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Underbar bildkavalkad 😍🙏!

    Mvh

    Mathias

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486908

    Man blir tårögd!!
    Beundrar verkligen ditt tålmodiga arbete!

    #486910
    M.Broberg
    Deltagare

    Kvartz och Rödluvan är ju ren kärlek..

    #486917
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Underbar bildkavalkad 😍🙏!
    Mvh
    Mathias

    😊 Tackar 😊

    Man blir tårögd!! Beundrar verkligen ditt tålmodiga arbete!

    Så blir det nog för dem flesta, om man gillar vad man håller på med –
    samt har möjligheten till det 👍

    #486918
    Regin
    Deltagare

    Kvartz och Rödluvan är ju ren kärlek..

    Så sant så Broberg 🙂

    Men det fanns även andra OG 900 –
    som också fick en fin ”dos” av kärlek 😎

    En av dem var gamla ”Grålle” från tiden med 900 klubben:
    beeos1

    Allt från att leka med instrumenthus, NOS mätare –
    och så de nya ”dolda kontrollamporna
    Nytt-hus-1

    Till en nyrenoverad motor –
    med extra ”gnubb & polish” 😎 😋
    Polish-1

    Vissa kanske noterade den silver 1987 cabben –
    här på bild med Rödluvan
    cabben

    Denna köpte Beeos ihop med sin bror, och blev även en av dem i mitt garage.
    Här blev det bl.a en komplett konvertering till 4×108 ihop med sänkning –
    samt ett skönt avgassystem alá ”Hagelbössan” 🥰
    beeos2

    Senare tillkom det 16″
    Sold1-1

    Ännu senare, sorligt nog fick tösen ”stå” för mycket 😞
    något som senare resulterade i att hon fick nu ägare i Danmark
    Sold2-1

    Men allt e inte bara elände för bilar som fått stå –
    eller blivit renoverings objekt…..

    Mårten’s Aero var också en sådan:
    DSCN5021

    Han handlade, modigt nog, på sig tösen som ett projekt i delar –
    ett som slutligen blev komplett, men inte direkt problemfritt efteråt.

    Fick hit tösen för diverse felsökning etc etc:
    Candy-1

    Fick väl kryssat av 85/90% av problemen –
    men tyvärr hann vi aldrig att gå All-in:
    DSCN5047
    Och nej, denna tösen är inte konverterad till 4×108 –
    här e det fälgarna som fick ”offra sig” 😋

    Miss English 😊
    Tösen som inte bara hade ratten i fel sida
    men även ”Tomatlåda”
    MCY

    Men hon hade även –
    en ack så vacker och sällsynt skådat inredning 😍 😋
    Inter

    Konvertering på G med ratt samt vxl-låda:
    Mcy.pall_

    En tös där jag verkligen fick lov att ”leka av mig” –
    i pannrummet 😁
    Mcy-1159

    Mcy-1160

    Hade man fått äga en OG 900 T16 till, ja så kanske man –
    hade kunna fått ihop alla saabåren i en och samma tös…….😏

    Men det blir det inget av –
    jag har lekt färdigt på den ”nivå”…. 😊

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    #486935
    Regin
    Deltagare

    Skoj har man haft på riktigt många sätt –
    men en tös som utmärker sig i sin helt egen ”liga” …..

    Ja det är Glenn’s 1987 900i 😁

    Inte ofta man fått stå mitt inne på ett Torg
    i Malmö och byta Koppling 😋
    Glenn.1-1

    Well, story’n börjar som sådan..

    Glenn är av naturen, typen som inte är rädd för att testa på saker –
    men här tog han sig vist lite vatten över huvudet …. 😏
    Han trodde det var själva kopplingen som var dålig –
    så började demontera rubbet UTAN spec. verktygen 🙄
    Nåja, det gick jo inte så vidare bra, så han började med en tråd på SSK
    omkring hans problem.
    Den svarade jag så på, åkte även in där –
    för ”inspektion” av hans problem.
    Efter en del jobb, samt med mina spec. verktyg –
    ja så fick vi rätt på det med montering av komplett koppling samt renoverad slav. cyl 😎 👍
    Glenn.2-1

    Men tvi fick vi där, med luftad koppling, ja så stannade pedal –
    nämligen i botten kort efter 😂
    Det skulle visa sig att det var inte själva kopplingen som var dålig –
    nej det var nämligen huvudcylinder 👍

    Glenn kom hit till Torp några gångar efter detta ”besök” i Malmö, något av allt vi höll på med –
    ja det var även byte av samtliga stötdämpare och ”rengöring/skydd” av ”hyllan” där bak:
    DSCN2417

    Samt senare eftermontering av ”el-antenn”:
    DSCN0294
    något som inte alls e fel när man bor i Malmö centrum 😎 👍

    I samma veva/tid/omgång med Glenn’s tös –
    ja så införskaffade jeg mig själv återigen en OG 900 🙄
    2

    Det var Lady In Red
    men det ”nöjet” blev ganska så kortlivat 🥱

    Hade planer på göra ännu en ”Rödluva/sleeper” men här –
    skulle tiden visa mig, att det hade blivit bra mycket svårt hitta komplett ”T16 donator” 😣
    LIR

    Lady In Red hittade senare ny ägare –
    och här kommer ”Sego” senare in i bilden.

    Strax efteråt, ja så får jag en förfrågan från ägaren –
    till denna vackra tösen här 😋
    DSCN1380

    En av dessa sköna Turbo_S
    DSCN1382

    Main problem:
    Bult till grenrör som hade gått av 😒
    Bult1

    Ett jobb som kräver lite kunskap omkring OG 900 –
    går man bara rätt till det, så är det oftast inga problem.

    Nya monteringssatsen 🙂
    Bult2

    Samt lite annat som kom till, typ gammal motorvärmare –
    som började läcka dagarna innan tösen skulle till torp:
    Bult3

    Bult4

    Bult5

    Bult6

    Lite annat smått & gött typ, bromsslangar fram samt ett 3″ –
    som i sedvanlig ordning ”gick på bakaxel” ……..

    Och även denna tösen var då redo åka hem igen 🥰 👍
    DSCN1431

    Bilagor:
    #487179
    Regin
    Deltagare

    En av dem töserna jag minns gött, ja även det är i början –
    av tiden vi bodde här.

    Jag syftar givetvis på Ruby 😊

    Ruby var inte blott avlösare till morsans gamla 1992 323F
    men hon blev även den första 9K här i familjen 👍
    Ruby.1

    Tösen är en 1993 2.3 ”sugis” med automatlåda
    en (i mitt tycke) klart underskattat motor utan Turbo.
    Handlades av en familj/vänner där hon gått inom sedan ny –
    såldes senare p g a trassel med värme.pkt…….

    Ruby fick sitt namn efter sin färg som var #242 ”Rubinröd” –
    hon fick även vara med om lagom stora saker.
    En av dem, ja det slutade med ett byte av inredningen från en 1997 A50
    som här syns i bakgrunden 😎
    Ruby.2

    Beige inredning hade tösen redan, dock i tyg med kod G24
    DSCN2099

    Med ”beige” L37 från en A50 så snackar vi ”Candy” 😋
    DSCN2106

    Ruby.3

    Passar som handen i handsken med den ”kulör”:
    Ruby.4

    Jag började med inredningen från donator:
    Ruby.7

    Ruby.5

    Här ser man fortfarande tösen med sina org fälgar –
    samt sidokjolar alá std CS/e
    Ruby.6

    Senare blev det inte blott nya ”sulor” med A50 fälg –
    men även sidokjolarna från samma A50 donator, dock ommålade i passande färg 😎 👌
    Ruby.8

    Ruby.9

    ”Sportavgas” från Turbo, även lastskyddsgaller –
    detta var blott en del av mycket som hittade dit på tösen med åren min mamma hade hon:
    Ruby.10

    Ruby gick trogen i många år utan problem, fram tills jag införskaffade Amy
    som ett vinterprojekt…..
    Då ville morsan plötsligt byta ”tös” –
    Ruby ”emigrerade” över till DK istället 😜👍

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487261
    Regin
    Deltagare

    ”Cabbarna” var en del av det hela, det var då OG 900 –
    men det smög sig in en annan av sorten också

    Nämligen, den av Bollman’s 😎
    Boll1

    Boll2

    Hamnade här då jag förmedlade ”flytten” till DK 😊
    Boll3

    Hade inte ”tjänstgjord” så mycket på det senaste hos Bollman –
    så det blev en liten service och allmän översyn etc etc:
    Boll4

    Blev några fina sommarveckor vi hade ihop här 😋
    Boll5

    Boll6

    Innan det senare blev dags att själv få äran av att –
    köra över och lämna den tösen:
    Boll7

    Boll8

    Bilagor:
    #487428
    Regin
    Deltagare

    Sista tösen kvar ……….

    Just det, är Amy kvar som tog över ”tjänstgöringen” efter Ruby 🙂
    LA.1

    Amy som egentligen endast inhandlades av mig början av November 2015 –
    just för att ha något att göra den där vintern:
    LA.3

    Men tack vara att morsan fick provköra tösen innan jag ens påbörjade projektet –
    ja så gick det och blev en hel del mera jobb/projekt än först beräknad ……. 🙄
    Jo hon bestämde sig jo givetvis för att skulle vilja byta bil ……….. 😂

    Jag beslutade mig då för att gå ”all-in”, se till att tösen och morsan skulle få många goda och fina år ihop –
    var trots allt inte alls så dålig igen och befriad från mycket av rosten OG 9-3 annars dras med.
    Att hon sen var en av dessa ”Sport Edition” som Saab gjorde just 2002 –
    för att fira 25 år sedan första Turbo, ja det gjorde inte saken sämre 😊
    FPT alá 185 HK och även utrustad med TCS
    ja sånt räknades även det som ett fint + 👍

    Rubbet åkte ner undertill, gick åt ett par ”dremmel´s” där –
    men det var det värt innan tectyl behandlingen 😜
    LA.4

    Bakaxel skickade till det sedvanliga stället:
    LA.5

    Återkom några veckor senare, redo för diverse bussningar, nya Saab org ”Koni’s” –
    och lite ”Plankan’s spec.” ….. 😏
    LA.6

    Framme körde vi samma ”tema”:
    LA.7

    Och då kom dagen då tösen var redo, för att återigen –
    få kontakten med asfalten under sina sulor.
    Den dagen var början av Mars 2016, mera exakt –
    nybessad helt utan UA 2016-03-10 som morsan tog över ”förvaltningen” 😎
    LA.2

    Sedan dess skall gudarna veta –
    att Amy har ”utvecklats” i rask tempo med tillbehör.
    Den där typiska inredningen för just ”Sport Edition” med Tyg/delskinn
    ja den byttes snabbt ut mot en i sk ”helskinn”:
    LA.8

    Senare hittade även armstödet fram också dit:
    LA.9

    ”kolfiberpanel” är standard i Sport Edition:
    LA.10
    Men Aero ratt från lågmilare, Saab org hållare till mobil, mugghållare, även i mittfack –
    samt diverse ”justeringar” med Tech.2 gör tösen till något av en redig ”cruiser” i dag 👍 👌
    LA.11

    Och hon har verkligen också fått vara ute och ”lufta sig” –
    eller sträcka ut bena om man så vill:
    LA.12

    Fin fin solnergång på stranden 😊
    LA.13

    Museumbesök” i andan från WW2:
    LA.14

    Återigen ”hemma” på sin pinne……
    LA.15

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 426 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng