Plankan’s Garagemeck.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.
- Detta ämne har 428 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2024-04-27 19:54 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuli 31, 2021 at 18:34 #486759
Vem minns sedan inte Frida:
En 9K som hittade sin nya ägare –
som annars var en van OG 9-5 Aero ägare ?Frida med endast strax över 17K mil på klockan ?
1’ägares A50 i den för 9K lite mera ”rare” till färgen –
#257 Midnight blue pearl:
Slutade med en mindre ”overhaulning” –
med dessa typiska 9K standardfel……….I samband med Frida, ja så dök det jo upp –
ännu en Baron ?Även denna en ”classic” i #240 Imolaröd –
men blev döpt Baron-14:Samma ägare hade jo även 1 stk 2008 ”Edna:
Där det även blev bromsar/rem-hjul/packboxar samt –
det klassiska servorör på:Igen samma ägare, hade även en V4:
Denna tösen bjöd helt klart på den största nostalgitripp –
på många år med bl.a byta av Motor etc etc ?I dag bessad för sista gången –
har betalad sin ”skuld” til SBP/Skattafar etc etc ?Anonymjuli 31, 2021 at 18:53 #486770I denna ”Edna” vevan, ja så dök ännu en upp:
Kompis Linda med make –
hittade deras 2006 som tyvärr drogs med ett tråkigt fel ?Men skam den som ger sig, ”ny/annan” katalysator införskaffades –
samt service med byte av diverse för 9-5 std fel…..Vidare i 9-5 andan….
Vem minns inte denna ”Fake-Hirsch”
Införskaffad För/till kompis från DK –
endast i det syfte, att han fattades just ”stötfångaren fram” ?
Men vist blev det bra, samma stötfångare –
tog sedan rundan åter dock i svart, till den stora träffen i Trollhättan:
Där det blev prisutdelning ? ?
Anonymjuli 31, 2021 at 19:15 #486780I 9-5 andan, ja så fick jag den själv in på livet ett tag ?
1 st A60 alá Missy:
Hamnade även på en mindre ”World-wide tripp –
där det gick att bo/sova/övernatta i tösen:Hamnade på en ”WW2 ”Tour” –
ner genom Tyskland:Som slutade ända nere i ”Grodlandet” ?
Återigen, om man/ni befinner er nära –
”blås” inte er för en upplevelse ni sent kommer att glömma ? ?https://www.lacoupole-france.co.uk/
Anonymaugusti 2, 2021 at 17:03 #486849Ambassadören var den sista tösen som kom in i mitt liv –
med sin fina B234 (170) alá steg.1 från GDM
Så flyttade hon på sig rätt så skapligt:
Även hon flyttade till det danska:
Sedan var det även engång ”Dansk/Tysken”
Denna Fischer Tuning:
attachment file=”DSCN3509.jpg”]Ett av några besök, var även när en –
växellåda havarade:Men slutet gött, slutligen fick fick vi även denna tösen ”Tämd” –
så hon kunde åka hem igen ?Anonymaugusti 2, 2021 at 17:29 #486858Och är det ens någon som minns hur det hela tog sig början …….
Jag flyttade hit 2011-01-01
I den vevan hade jag precis färdigställd Rödluvan:
Den tösen var denna årsmodell 1989 900i _
som Saab sålde som deras kampanjbil med ett pris på 99.000:- ?Men det ändrade jag på, ihop med en 1991 900S –
som donator, även ihop med dåtidens ”koncept” i stil med…..2.3 Topp
2.1 Insug
Trim 60
Röda 431’or ihop med E85 ?
Större IC
3″ avgas……Första bilden mycket kort efter godkänd ”reg. bes ?
Senare skulle dock tiden visa sig med andra projekt –
projekt i stil med Kvartz:
Anonymaugusti 2, 2021 at 17:56 #486863Kvartz……
Ja den tösen blev nog egentligen den bästa av dem alla (OG 900) på sitt sätt –
menat som sådan, att hon blev mitt första, samt enda ”Factoryfind” ?
Vi snackar Yllefabrikken i Marieholm
Ägaren till Kvartz, han var inget mindre än –
näst högsta ”hönset” på fabrikken då det begav sig ?Men nog om det, vi skriver April 2011 –
tösen skulle till ”Torp” och det med stil vet jag ?
Dom åren vi hade sällskap, vill jo gudarna att den tösen –
hon ”utvecklades” rätt så rejält ?Här med lite före/efter av ”Pannrummet”
Efter 1’a året åter ute igen:
Maskinen i pannrummet, ja den åkte upp/ut igen –
senare grundat nya länkarmar, mera uppfräschning av just pannrummet…..Men första året bjöd även på den så spännande/stilfulla träffen uppe i ”hättan” –
med avtäckning av den ”sista Saab’en” där vi fick plats på första raden ? ?
Annars så levde vi livet, med diverse ”updates” –
på allt från tillbehör till ”lättare tuning” typ E85 ?Lyckades även med ett instrumenthus i
(om jag själv får säga det) ?
”särklass”Har i alla fall inte sett någon som lagt ut ett motsvarande –
med typ ”dolda kontrollampor” samt MY 1988-> d v s olja/batteri ihop i vänster sida:
Anonymaugusti 3, 2021 at 15:04 #486917Hej!
Underbar bildkavalkad ??!
Mvh
Mathias? Tackar ?
Man blir tårögd!! Beundrar verkligen ditt tålmodiga arbete!
Så blir det nog för dem flesta, om man gillar vad man håller på med –
samt har möjligheten till det ?Anonymaugusti 3, 2021 at 15:39 #486918Kvartz och Rödluvan är ju ren kärlek..
Så sant så Broberg ?
Men det fanns även andra OG 900 –
som också fick en fin ”dos” av kärlek ?En av dem var gamla ”Grålle” från tiden med 900 klubben:
Allt från att leka med instrumenthus, NOS mätare –
och så de nya ”dolda kontrollamporna”
Till en nyrenoverad motor –
med extra ”gnubb & polish” ? ?
Vissa kanske noterade den silver 1987 cabben –
här på bild med Rödluvan
Denna köpte Beeos ihop med sin bror, och blev även en av dem i mitt garage.
Här blev det bl.a en komplett konvertering till 4×108 ihop med sänkning –
samt ett skönt avgassystem alá ”Hagelbössan” ?
Ännu senare, sorligt nog fick tösen ”stå” för mycket ?
något som senare resulterade i att hon fick nu ägare i Danmark
Men allt e inte bara elände för bilar som fått stå –
eller blivit renoverings objekt…..Mårten’s Aero var också en sådan:
Han handlade, modigt nog, på sig tösen som ett projekt i delar –
ett som slutligen blev komplett, men inte direkt problemfritt efteråt.Fick hit tösen för diverse felsökning etc etc:
Fick väl kryssat av 85/90% av problemen –
men tyvärr hann vi aldrig att gå All-in:Och nej, denna tösen är inte konverterad till 4×108 –
här e det fälgarna som fick ”offra sig” ?Miss English ?
Tösen som inte bara hade ratten i fel sida –
men även ”Tomatlåda”Men hon hade även –
en ack så vacker och sällsynt skådat inredning ? ?
Konvertering på G med ratt samt vxl-låda:
En tös där jag verkligen fick lov att ”leka av mig” –
i pannrummet ?
Hade man fått äga en OG 900 T16 till, ja så kanske man –
hade kunna fått ihop alla saabåren i en och samma tös…….?Men det blir det inget av –
jag har lekt färdigt på den ”nivå”…. ?Anonymaugusti 3, 2021 at 16:33 #486935Skoj har man haft på riktigt många sätt –
men en tös som utmärker sig i sin helt egen ”liga” …..Ja det är Glenn’s 1987 900i ?
Inte ofta man fått stå mitt inne på ett Torg –
i Malmö och byta Koppling ?
Well, story’n börjar som sådan..
Glenn är av naturen, typen som inte är rädd för att testa på saker –
men här tog han sig vist lite vatten över huvudet …. ?
Han trodde det var själva kopplingen som var dålig –
så började demontera rubbet UTAN spec. verktygen ?
Nåja, det gick jo inte så vidare bra, så han började med en tråd på SSK –
omkring hans problem.
Den svarade jag så på, åkte även in där –
för ”inspektion” av hans problem.
Efter en del jobb, samt med mina spec. verktyg –
ja så fick vi rätt på det med montering av komplett koppling samt renoverad slav. cyl ? ?
Men tvi fick vi där, med luftad koppling, ja så stannade pedal –
nämligen i botten kort efter ?
Det skulle visa sig att det var inte själva kopplingen som var dålig –
nej det var nämligen huvudcylinder ?Glenn kom hit till Torp några gångar efter detta ”besök” i Malmö, något av allt vi höll på med –
ja det var även byte av samtliga stötdämpare och ”rengöring/skydd” av ”hyllan” där bak:Samt senare eftermontering av ”el-antenn”:
något som inte alls e fel när man bor i Malmö centrum ? ?
I samma veva/tid/omgång med Glenn’s tös –
ja så införskaffade jeg mig själv återigen en OG 900 ?
Det var Lady In Red –
men det ”nöjet” blev ganska så kortlivat ?Hade planer på göra ännu en ”Rödluva/sleeper” men här –
skulle tiden visa mig, att det hade blivit bra mycket svårt hitta komplett ”T16 donator” ?Lady In Red hittade senare ny ägare –
och här kommer ”Sego” senare in i bilden.Strax efteråt, ja så får jag en förfrågan från ägaren –
till denna vackra tösen här ?En av dessa sköna Turbo_S
Main problem:
Bult till grenrör som hade gått av ?
Ett jobb som kräver lite kunskap omkring OG 900 –
går man bara rätt till det, så är det oftast inga problem.Samt lite annat som kom till, typ gammal motorvärmare –
som började läcka dagarna innan tösen skulle till torp:
Lite annat smått & gött typ, bromsslangar fram samt ett 3″ –
som i sedvanlig ordning ”gick på bakaxel” ……..Och även denna tösen var då redo åka hem igen ? ?
Anonymaugusti 9, 2021 at 21:32 #487179En av dem töserna jag minns gött, ja även det är i början –
av tiden vi bodde här.Jag syftar givetvis på Ruby ?
Ruby var inte blott avlösare till morsans gamla 1992 323F –
men hon blev även den första 9K här i familjen ?Tösen är en 1993 2.3 ”sugis” med automatlåda
en (i mitt tycke) klart underskattat motor utan Turbo.
Handlades av en familj/vänner där hon gått inom sedan ny –
såldes senare p g a trassel med värme.pkt…….Ruby fick sitt namn efter sin färg som var #242 ”Rubinröd” –
hon fick även vara med om lagom stora saker.
En av dem, ja det slutade med ett byte av inredningen från en 1997 A50 –
som här syns i bakgrunden ?Beige inredning hade tösen redan, dock i tyg med kod G24
Med ”beige” L37 från en A50 så snackar vi ”Candy” ?
Passar som handen i handsken med den ”kulör”:
Jag började med inredningen från donator:
Här ser man fortfarande tösen med sina org fälgar –
samt sidokjolar alá std CS/e
Senare blev det inte blott nya ”sulor” med A50 fälg –
men även sidokjolarna från samma A50 donator, dock ommålade i passande färg ? ?”Sportavgas” från Turbo, även lastskyddsgaller –
detta var blott en del av mycket som hittade dit på tösen med åren min mamma hade hon:Ruby gick trogen i många år utan problem, fram tills jag införskaffade Amy –
som ett vinterprojekt…..
Då ville morsan plötsligt byta ”tös” –
så Ruby ”emigrerade” över till DK istället ??Anonymaugusti 12, 2021 at 22:21 #487261”Cabbarna” var en del av det hela, det var då OG 900 –
men det smög sig in en annan av sorten ocksåNämligen, den av Bollman’s ?
Hamnade här då jag förmedlade ”flytten” till DK ?
Hade inte ”tjänstgjord” så mycket på det senaste hos Bollman –
så det blev en liten service och allmän översyn etc etc:
Blev några fina sommarveckor vi hade ihop här ?
Innan det senare blev dags att själv få äran av att –
köra över och lämna den tösen:
Anonymaugusti 16, 2021 at 22:05 #487428Sista tösen kvar ……….
Just det, är Amy kvar som tog över ”tjänstgöringen” efter Ruby ?
Amy som egentligen endast inhandlades av mig början av November 2015 –
just för att ha något att göra den där vintern:Men tack vara att morsan fick provköra tösen innan jag ens påbörjade projektet –
ja så gick det och blev en hel del mera jobb/projekt än först beräknad ……. ?
Jo hon bestämde sig jo givetvis för att skulle vilja byta bil ……….. ?Jag beslutade mig då för att gå ”all-in”, se till att tösen och morsan skulle få många goda och fina år ihop –
var trots allt inte alls så dålig igen och befriad från mycket av rosten OG 9-3 annars dras med.
Att hon sen var en av dessa ”Sport Edition” som Saab gjorde just 2002 –
för att fira 25 år sedan första Turbo, ja det gjorde inte saken sämre ?
FPT alá 185 HK och även utrustad med TCS –
ja sånt räknades även det som ett fint + ?Rubbet åkte ner undertill, gick åt ett par ”dremmel´s” där –
men det var det värt innan tectyl behandlingen ?Bakaxel skickade till det sedvanliga stället:
Återkom några veckor senare, redo för diverse bussningar, nya Saab org ”Koni’s” –
och lite ”Plankan’s spec.” ….. ?Framme körde vi samma ”tema”:
Och då kom dagen då tösen var redo, för att återigen –
få kontakten med asfalten under sina sulor.
Den dagen var början av Mars 2016, mera exakt –
nybessad helt utan UA 2016-03-10 som morsan tog över ”förvaltningen” ?Sedan dess skall gudarna veta –
att Amy har ”utvecklats” i rask tempo med tillbehör.
Den där typiska inredningen för just ”Sport Edition” med Tyg/delskinn –
ja den byttes snabbt ut mot en i sk ”helskinn”:Senare hittade även armstödet fram också dit:
”kolfiberpanel” är standard i Sport Edition:
Men Aero ratt från lågmilare, Saab org hållare till mobil, mugghållare, även i mittfack –
samt diverse ”justeringar” med Tech.2 gör tösen till något av en redig ”cruiser” i dag ? ?Och hon har verkligen också fått vara ute och ”lufta sig” –
eller sträcka ut bena om man så vill:Fin fin solnergång på stranden ?
”Museumbesök” i andan från WW2:
Återigen ”hemma” på sin pinne……
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.