Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 428 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juli 31, 2021 at 18:34 #486759

      Vem minns sedan inte Frida:

      En 9K som hittade sin nya ägare –
      som annars var en van OG 9-5 Aero ägare ?

      Frida med endast strax över 17K mil på klockan ?

      1’ägares A50 i den för 9K lite mera ”rare” till färgen –
      #257 Midnight blue pearl:

      Slutade med en mindre ”overhaulning” –
      med dessa typiska 9K standardfel……….

      I samband med Frida, ja så dök det jo upp –
      ännu en Baron ?

      Även denna en ”classic” i #240 Imolaröd –
      men blev döpt Baron-14:

      Samma ägare hade jo även 1 stk 2008 ”Edna:

      Där det även blev bromsar/rem-hjul/packboxar samt –
      det klassiska servorör på:

      Igen samma ägare, hade även en V4:

      Denna tösen bjöd helt klart på den största nostalgitripp
      på många år med bl.a byta av Motor etc etc ?

      I dag bessad för sista gången –
      har betalad sin ”skuld” til SBP/Skattafar etc etc ?

        Anonym
        juli 31, 2021 at 18:53 #486770

        I denna ”Edna” vevan, ja så dök ännu en upp:

        Kompis Linda med make –
        hittade deras 2006 som tyvärr drogs med ett tråkigt fel ?

        Men skam den som ger sig, ”ny/annan” katalysator införskaffades –
        samt service med byte av diverse för 9-5 std fel…..

        Så gick även det bra.

        Vidare i 9-5 andan….

        Vem minns inte denna ”Fake-Hirsch

        Införskaffad För/till kompis från DK –
        endast i det syfte, att han fattades just ”stötfångaren fram” ?

        Men vist blev det bra, samma stötfångare –
        tog sedan rundan åter dock i svart, till den stora träffen i Trollhättan:

        Där det blev prisutdelning ? ?

          Anonym
          juli 31, 2021 at 19:15 #486780

          I 9-5 andan, ja så fick jag den själv in på livet ett tag ?

          1 st A60 alá Missy:

          Min första och nog enda 9-5:

          Men vi fick lite över 4 år:

          Samt runt 5K mil:

          Hamnade även på en mindre ”World-wide tripp –
          där det gick att bo/sova/övernatta i tösen:

          Hamnade på en ”WW2 ”Tour” –
          ner genom Tyskland:

          Som slutade ända nere i ”Grodlandet” ?

          Återigen, om man/ni befinner er nära –
          ”blås” inte er för en upplevelse ni sent kommer att glömma ? ?

          https://www.lacoupole-france.co.uk/

            Anonym
            augusti 2, 2021 at 17:03 #486849

            Ambassadören var den sista tösen som kom in i mitt liv –
            med sin fina B234 (170) alá steg.1 från GDM

            Så flyttade hon på sig rätt så skapligt:

            Även hon flyttade till det danska:

            Sedan var det även engång ”Dansk/Tysken

            Denna Fischer Tuning:
            attachment file=”DSCN3509.jpg”]

            Ett av några besök, var även när en –
            växellåda havarade:

            Men slutet gött, slutligen fick fick vi även denna tösen ”Tämd” –
            så hon kunde åka hem igen ?

              Anonym
              augusti 2, 2021 at 17:29 #486858

              Och är det ens någon som minns hur det hela tog sig början …….

              Jag flyttade hit 2011-01-01

              I den vevan hade jag precis färdigställd Rödluvan:

              Den tösen var denna årsmodell 1989 900i _
              som Saab sålde som deras kampanjbil med ett pris på 99.000:- ?

              Men det ändrade jag på, ihop med en 1991 900S
              som donator, även ihop med dåtidens ”koncept” i stil med…..

              2.3 Topp
              2.1 Insug
              Trim 60
              Röda 431’or ihop med E85 ?
              Större IC
              3″ avgas……

              Första bilden mycket kort efter godkänd ”reg. bes ?

              Senare skulle dock tiden visa sig med andra projekt –
              projekt i stil med Kvartz:

                Anonym
                augusti 2, 2021 at 17:56 #486863

                Kvartz……

                Ja den tösen blev nog egentligen den bästa av dem alla (OG 900) på sitt sätt –
                menat som sådan, att hon blev mitt första, samt enda ”Factoryfind” ?

                Vi snackar Skåne.

                Vi snackar Yllefabrikken i Marieholm

                Ägaren till Kvartz, han var inget mindre än –
                näst högsta ”hönset” på fabrikken då det begav sig ?

                Men nog om det, vi skriver April 2011 –
                tösen skulle till ”Torp” och det med stil vet jag ?

                Dom åren vi hade sällskap, vill jo gudarna att den tösen –
                hon ”utvecklades” rätt så rejält ?

                Här med lite före/efter av ”Pannrummet

                ?

                ?

                Efter 1’a året åter ute igen:

                Maskinen i pannrummet, ja den åkte upp/ut igen –
                senare grundat nya länkarmar, mera uppfräschning av just pannrummet…..

                Men första året bjöd även på den så spännande/stilfulla träffen uppe i ”hättan” –
                med avtäckning av den ”sista Saab’en” där vi fick plats på första raden ? ?

                Annars så levde vi livet, med diverse ”updates” –
                på allt från tillbehör till ”lättare tuning” typ E85 ?

                Lyckades även med ett instrumenthus i
                (om jag själv får säga det) ?
                särklass

                Har i alla fall inte sett någon som lagt ut ett motsvarande –
                med typ ”dolda kontrollampor” samt MY 1988-> d v s olja/batteri ihop i vänster sida:

                  augusti 2, 2021 at 20:47 #486901

                  Hej!

                  Underbar bildkavalkad ??!

                  Mvh

                  Mathias

                    augusti 2, 2021 at 23:04 #486908

                    Man blir tårögd!!
                    Beundrar verkligen ditt tålmodiga arbete!

                      augusti 3, 2021 at 07:27 #486910

                      Kvartz och Rödluvan är ju ren kärlek..

                        Anonym
                        augusti 3, 2021 at 15:04 #486917

                        Hej!
                        Underbar bildkavalkad ??!
                        Mvh
                        Mathias

                        ? Tackar ?

                        Man blir tårögd!! Beundrar verkligen ditt tålmodiga arbete!

                        Så blir det nog för dem flesta, om man gillar vad man håller på med –
                        samt har möjligheten till det ?

                          Anonym
                          augusti 3, 2021 at 15:39 #486918

                          Kvartz och Rödluvan är ju ren kärlek..

                          Så sant så Broberg ?

                          Men det fanns även andra OG 900 –
                          som också fick en fin ”dos” av kärlek ?

                          En av dem var gamla ”Grålle” från tiden med 900 klubben:

                          Allt från att leka med instrumenthus, NOS mätare –
                          och så de nya ”dolda kontrollamporna

                          Till en nyrenoverad motor –
                          med extra ”gnubb & polish” ? ?

                          Vissa kanske noterade den silver 1987 cabben –
                          här på bild med Rödluvan

                          Denna köpte Beeos ihop med sin bror, och blev även en av dem i mitt garage.
                          Här blev det bl.a en komplett konvertering till 4×108 ihop med sänkning –
                          samt ett skönt avgassystem alá ”Hagelbössan” ?

                          Senare tillkom det 16″

                          Ännu senare, sorligt nog fick tösen ”stå” för mycket ?
                          något som senare resulterade i att hon fick nu ägare i Danmark

                          Men allt e inte bara elände för bilar som fått stå –
                          eller blivit renoverings objekt…..

                          Mårten’s Aero var också en sådan:

                          Han handlade, modigt nog, på sig tösen som ett projekt i delar –
                          ett som slutligen blev komplett, men inte direkt problemfritt efteråt.

                          Fick hit tösen för diverse felsökning etc etc:

                          Fick väl kryssat av 85/90% av problemen –
                          men tyvärr hann vi aldrig att gå All-in:

                          Och nej, denna tösen är inte konverterad till 4×108 –
                          här e det fälgarna som fick ”offra sig” ?

                          Miss English ?
                          Tösen som inte bara hade ratten i fel sida
                          men även ”Tomatlåda”

                          Men hon hade även –
                          en ack så vacker och sällsynt skådat inredning ? ?

                          Konvertering på G med ratt samt vxl-låda:

                          En tös där jag verkligen fick lov att ”leka av mig” –
                          i pannrummet ?

                          Hade man fått äga en OG 900 T16 till, ja så kanske man –
                          hade kunna fått ihop alla saabåren i en och samma tös…….?

                          Men det blir det inget av –
                          jag har lekt färdigt på den ”nivå”…. ?

                            Anonym
                            augusti 3, 2021 at 16:33 #486935

                            Skoj har man haft på riktigt många sätt –
                            men en tös som utmärker sig i sin helt egen ”liga” …..

                            Ja det är Glenn’s 1987 900i ?

                            Inte ofta man fått stå mitt inne på ett Torg
                            i Malmö och byta Koppling ?

                            Well, story’n börjar som sådan..

                            Glenn är av naturen, typen som inte är rädd för att testa på saker –
                            men här tog han sig vist lite vatten över huvudet …. ?
                            Han trodde det var själva kopplingen som var dålig –
                            så började demontera rubbet UTAN spec. verktygen ?
                            Nåja, det gick jo inte så vidare bra, så han började med en tråd på SSK
                            omkring hans problem.
                            Den svarade jag så på, åkte även in där –
                            för ”inspektion” av hans problem.
                            Efter en del jobb, samt med mina spec. verktyg –
                            ja så fick vi rätt på det med montering av komplett koppling samt renoverad slav. cyl ? ?

                            Men tvi fick vi där, med luftad koppling, ja så stannade pedal –
                            nämligen i botten kort efter ?
                            Det skulle visa sig att det var inte själva kopplingen som var dålig –
                            nej det var nämligen huvudcylinder ?

                            Glenn kom hit till Torp några gångar efter detta ”besök” i Malmö, något av allt vi höll på med –
                            ja det var även byte av samtliga stötdämpare och ”rengöring/skydd” av ”hyllan” där bak:

                            Samt senare eftermontering av ”el-antenn”:

                            något som inte alls e fel när man bor i Malmö centrum ? ?

                            I samma veva/tid/omgång med Glenn’s tös –
                            ja så införskaffade jeg mig själv återigen en OG 900 ?

                            Det var Lady In Red
                            men det ”nöjet” blev ganska så kortlivat ?

                            Hade planer på göra ännu en ”Rödluva/sleeper” men här –
                            skulle tiden visa mig, att det hade blivit bra mycket svårt hitta komplett ”T16 donator” ?

                            Lady In Red hittade senare ny ägare –
                            och här kommer ”Sego” senare in i bilden.

                            Strax efteråt, ja så får jag en förfrågan från ägaren –
                            till denna vackra tösen här ?

                            En av dessa sköna Turbo_S

                            Main problem:
                            Bult till grenrör som hade gått av ?

                            Ett jobb som kräver lite kunskap omkring OG 900 –
                            går man bara rätt till det, så är det oftast inga problem.

                            Nya monteringssatsen ?

                            Samt lite annat som kom till, typ gammal motorvärmare –
                            som började läcka dagarna innan tösen skulle till torp:

                            Lite annat smått & gött typ, bromsslangar fram samt ett 3″ –
                            som i sedvanlig ordning ”gick på bakaxel” ……..

                            Och även denna tösen var då redo åka hem igen ? ?

                              Anonym
                              augusti 9, 2021 at 21:32 #487179

                              En av dem töserna jag minns gött, ja även det är i början –
                              av tiden vi bodde här.

                              Jag syftar givetvis på Ruby ?

                              Ruby var inte blott avlösare till morsans gamla 1992 323F
                              men hon blev även den första 9K här i familjen ?

                              Tösen är en 1993 2.3 ”sugis” med automatlåda
                              en (i mitt tycke) klart underskattat motor utan Turbo.
                              Handlades av en familj/vänner där hon gått inom sedan ny –
                              såldes senare p g a trassel med värme.pkt…….

                              Ruby fick sitt namn efter sin färg som var #242 ”Rubinröd” –
                              hon fick även vara med om lagom stora saker.
                              En av dem, ja det slutade med ett byte av inredningen från en 1997 A50
                              som här syns i bakgrunden ?

                              Beige inredning hade tösen redan, dock i tyg med kod G24

                              Med ”beige” L37 från en A50 så snackar vi ”Candy” ?

                              Passar som handen i handsken med den ”kulör”:

                              Jag började med inredningen från donator:

                              Här ser man fortfarande tösen med sina org fälgar –
                              samt sidokjolar alá std CS/e

                              Senare blev det inte blott nya ”sulor” med A50 fälg –
                              men även sidokjolarna från samma A50 donator, dock ommålade i passande färg ? ?

                              ”Sportavgas” från Turbo, även lastskyddsgaller –
                              detta var blott en del av mycket som hittade dit på tösen med åren min mamma hade hon:

                              Ruby gick trogen i många år utan problem, fram tills jag införskaffade Amy
                              som ett vinterprojekt…..
                              Då ville morsan plötsligt byta ”tös” –
                              Ruby ”emigrerade” över till DK istället ??

                                Anonym
                                augusti 12, 2021 at 22:21 #487261

                                ”Cabbarna” var en del av det hela, det var då OG 900 –
                                men det smög sig in en annan av sorten också

                                Nämligen, den av Bollman’s ?

                                Hamnade här då jag förmedlade ”flytten” till DK ?

                                Hade inte ”tjänstgjord” så mycket på det senaste hos Bollman –
                                så det blev en liten service och allmän översyn etc etc:

                                Blev några fina sommarveckor vi hade ihop här ?

                                Innan det senare blev dags att själv få äran av att –
                                köra över och lämna den tösen:

                                  Anonym
                                  augusti 16, 2021 at 22:05 #487428

                                  Sista tösen kvar ……….

                                  Just det, är Amy kvar som tog över ”tjänstgöringen” efter Ruby ?

                                  Amy som egentligen endast inhandlades av mig början av November 2015 –
                                  just för att ha något att göra den där vintern:

                                  Men tack vara att morsan fick provköra tösen innan jag ens påbörjade projektet –
                                  ja så gick det och blev en hel del mera jobb/projekt än först beräknad ……. ?
                                  Jo hon bestämde sig jo givetvis för att skulle vilja byta bil ……….. ?

                                  Jag beslutade mig då för att gå ”all-in”, se till att tösen och morsan skulle få många goda och fina år ihop –
                                  var trots allt inte alls så dålig igen och befriad från mycket av rosten OG 9-3 annars dras med.
                                  Att hon sen var en av dessa ”Sport Edition” som Saab gjorde just 2002 –
                                  för att fira 25 år sedan första Turbo, ja det gjorde inte saken sämre ?
                                  FPT alá 185 HK och även utrustad med TCS
                                  ja sånt räknades även det som ett fint + ?

                                  Rubbet åkte ner undertill, gick åt ett par ”dremmel´s” där –
                                  men det var det värt innan tectyl behandlingen ?

                                  Bakaxel skickade till det sedvanliga stället:

                                  Återkom några veckor senare, redo för diverse bussningar, nya Saab org ”Koni’s” –
                                  och lite ”Plankan’s spec.” ….. ?

                                  Framme körde vi samma ”tema”:

                                  Och då kom dagen då tösen var redo, för att återigen –
                                  få kontakten med asfalten under sina sulor.
                                  Den dagen var början av Mars 2016, mera exakt –
                                  nybessad helt utan UA 2016-03-10 som morsan tog över ”förvaltningen” ?

                                  Sedan dess skall gudarna veta –
                                  att Amy har ”utvecklats” i rask tempo med tillbehör.
                                  Den där typiska inredningen för just ”Sport Edition” med Tyg/delskinn
                                  ja den byttes snabbt ut mot en i sk ”helskinn”:

                                  Senare hittade även armstödet fram också dit:

                                  ”kolfiberpanel” är standard i Sport Edition:

                                  Men Aero ratt från lågmilare, Saab org hållare till mobil, mugghållare, även i mittfack –
                                  samt diverse ”justeringar” med Tech.2 gör tösen till något av en redig ”cruiser” i dag ? ?

                                  Och hon har verkligen också fått vara ute och ”lufta sig” –
                                  eller sträcka ut bena om man så vill:

                                  Fin fin solnergång på stranden ?

                                  Museumbesök” i andan från WW2:

                                  Återigen ”hemma” på sin pinne……

                                Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 428 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.