Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 115 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469329
    Regin
    Deltagare

    Uppe på bockarna, ja så har man världens ”läge” att arbeta utifrån 🙂

    Så varför inte börja med att kolla läget –
    på senaste service, typ kolla tändstiften.

    För att komma åt dem, ja så måste en ”röd sak” av –
    den är iallafall inte från ny av 😂

    Utan mera från ”vecka 22” året 2005:
    RB-16

    Tändstiften kan man nästa undra, om även dom är från samma:
    RB-17

    Trodde minsann aldrig, att jag skulle få upp dom –
    om inte gängorna följde med 🙄

    Se bara här hur dem ser ut 😱
    RB-18

    Vi snackar ett ”gap/avstånd” på 1.85 –
    inte klokt att tösen ens ”gick bra” ….
    RB-19
    Men så e det jo också en SAAB 😏

    När man får se sånt här, så är det även att –
    man börjar bli lite ”rädd” för vad mera man kanske får se ……

    Vidare i service historiken, nästa att demonterar är den stora plastkåpan:
    RB-20

    För åtkomst och ”besiktning”av pollenfilter
    om man nu ”vågar” vill säga 🙄

    Sitter här under:
    RB-21

    Och ja visst, där kör det vidare i samma stil/tema som tändstiften –
    detta är den rena ”pappersvarianten” 🤐
    RB-22

    Annan ”akilleshäl” på typ dom flesta Saab’ar –
    der är vakuumslangar.
    Ja vad skall man säga, dom är jo inte precist ”av” –
    men ………….. 😣
    RB-32

    Bara att bita ihop och gå vidare i ”sökningen” där nästa är ”Multiremmen” –
    som direkt lägger in om ”pension” 😂
    RB-33

    Av alla ”konstigheter”, hur i alla ””#¤%&/(/&%” <———- (Censur)
    Dagar kan man bara få för sig att monterar en batterisko på detta sättet 🤬
    RB-34

    Bromsarna nästa, bestod af ingen mindre än 16 st ”snustorra” hjulbultar –
    som även gav et ”extrajobb” på 2 av hjulen 😫
    RB-23

    Bromsarna är väl inget direkt ”vackert” att se på 😕
    RB-24

    Men dem är iallafall inte heller ”runda
    RB-25

    Eller skadade på annat sätt:
    RB-26

    Att dom inte kan användas lite till:
    RB-27

    Vi får se vart hela detta ”landar” när jag har gjord ”status” på tösen 😛

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #469349
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har också haft en 9000 där stiften såg ut så och den gick perfekt!😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #469354
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul tråd, 9000 är charmiga bilar. Det brörjar bli ett sug efter ett 9000 projekt… :

    #469370
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Kul!
    Vanvården iaf mindre rolig men det fixar du lätt!

    Mvh

    Mathias

    #469372
    Regin
    Deltagare

    Har också haft en 9000 där stiften såg ut så och den gick perfekt!😵

    Ja det e inte klokt –
    fast på tomgång hördes det dock inte lika ”silkesrent” men ändå altså 😋

    Kul tråd, 9000 är charmiga bilar. Det brörjar bli ett sug efter ett 9000 projekt… :

    Jo jag trivs allt mer för varje dag som går med min 9K 😎
    Man ser även att ”suget” efter dem, det har börjat komma igen 😏

    Hej!
    Kul! Vanvården iaf mindre rolig men det fixar du lätt!
    Mvh
    Mathias

    Jadå, har haft ”samtal” med ägaren –
    bara att sätta igång här 👍

    #469373
    Regin
    Deltagare

    Med hjulen av, så får man absolut ”översikt” i hur det står till i hjulhusen –
    om man nu ”vågar” det vill säga 🙄

    Låt oss vara ärliga, 9K ”dras” med en liten ”sak” –
    den heter ”lagerstöd
    RB-28

    Och inte är dom det minsta vackra här:
    RB-29

    Ballast” finns det gott det med 😂 👌
    RB-30

    Nästan så man bli rädd här –
    tösen e bessad bara för några månader sedan.
    RB-32-1

    Jaha, där ser man –
    vi skall tydligen plocka en Vänster fram/”bakre halva” av innerskärmarna 😂
    RB-33-1

    👀
    RB-34-1

    Lätt att direkt misstänka vxl-lådan, men jag har senare tappat av olja
    i den, och där kom det ur 1.8L
    RB-35

    Jaja, det skall i alla fall tvättas av –
    men jag undra nu mera om inte detta här kan vara orsaken 🙄
    RB-36

    Det ”droppar frisk” från servoslang här:
    RB-37

    Och ”resultatet” av detta –
    ja det syns i behållaren:
    RB-38

    Och som detta inte vore nog i sig –
    vattenpumpen vet tydligen inte heller bättre med att ”markera revir” 😣
    RB-39

    Även detta ser man resultatet av i behållare:
    RB-40

    Men den högra delen av innerskärm demonterad –
    snacka om ”smörja” 😲
    RB-41

    Och givetvis ……
    RB-42

    Ja så skall även packboxen –
    spela med i den ”ligan”
    RB-43

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #469394
    Regin
    Deltagare

    Nå, men trots alla utmaningar –
    så påbörjar vi projektet/problemen ”inne ifrån”

    Tänkte att jag skulle vilja börja med felet omkring C-lås –
    samt belysningen inne.
    Enkel beskrivning av problemet är att inget fungerar, inte vare sig C-lås eller belysning –
    C-lås fungerar inte med nyckel eller vare sig Fjärr 🤔

    Testade först med en annan styrbox, och då blev det minsann belysning inne –
    visar sig även i samma veva, att endast vänster dörr bak har ”funktionen” aktiveret med C-lås…..

    Fast efter en 2-3 aktivt öppna/stänga –
    ja så smäller säkringen till ditto 🙄
    Men nu i samma felsökning, ja så upptäcker jag ett annat problem –
    ett som även påverkar ”pictogram”

    Ett fel som talar om att bakluckan är ”öppen”, detta till trots –
    att den rent faktisk e stängd 🤔
    RB-49.Elfel_

    Detta fenomen kan man ”provocera” fram på följande sätt:

    Öppna vilken av dom 4 dörrarna du än vill, precis i början så tänder pictogram upp –
    för just den dörr som öppnar.
    Öppna samma dörr lite till –
    och då tänder ”varningslampan” åter upp för bakluckan 🙄

    Vill du tända upp belysningen i kupé med knappen –
    ja lika så ”varnar pictogram” för bakluckan 🤔

    Med tändningen på, lägger man i backväxel –
    ja så återigen ”varnas” det för bakluckan 😣

    Jag bestämde mig för att påbörja felsökningen vid varje dörr helt enskild, och se på den –
    Höger dörr bak, ja där gick det absolut inte alls att ”rubba” ”låsknappen” vare sig upp eller ner……
    Endast en sak att göra, trots den dårliga platsen –
    dra av dörrklädsel höger bak:
    RB-50

    Och på den där, nog e man något på spåret:
    RB-51

    Som det inte vore nog i sig, att ”staget” här har lossat –
    ja så ser jag att även C-lås motor, den bokstavligen har ”skjutet” sig själv ur läge 👀
    Av med den och på med en ”test motor” från OG 900 –
    denna passar givetvis inte i en 9K, men har samma ”EL-anslutning” och kan där igenom göra ”felsökning”
    RB-52

    Se på den om inte den reagerade på ”fjärrkontrollen” 👌 –
    det gjorde dock inte några av dörrarna fram …..
    Menar bara, hur stora e odds för –
    att 3 ut av 4 C-lås motorer e ”kass” 👀

    😂 Bara att bita i det ”sura” …… 😂
    Så var fallet nämligen, så det fick bli en runda upp till skroten i Helsingborg –
    upp till denna här:
    RB-53

    1997 A50 med endast 13.500 mil på mätaren –
    där inte bara framskärmen sitter på min 9K i dag
    men även höger dörr bak 😂 👌
    RB-54

    Från Helsingborg där det mesta handlades, el-antenn incl:
    RB-56

    Ja så ner via Landskrona där även en blinkersspark med farthållare också införskaffades –
    så dagens fynd ser ut lite så här:
    RB-55

    Belysningen bak:
    RB-57

    Åter får en ”lins”
    RB58

    RB-59-1

    Blinkersspak med farthållare skall ur:
    RB-60

    RB-61

    Blir ersatt med en från 1998 ”classic” 😊
    RB-62

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469428
    Regin
    Deltagare

    Instalation av ”donator” motor till C-lås vänster fram:
    RB-63

    Här får man säga, att Saab fick till det, oavsett vilken sida eller dörr –
    ja så e det ”same shit” 😎
    RB-64

    Höger sidan är samma jobb, blott med det undantag –
    det även monterades ett ”donator” glas till belysningen:
    RB-67

    En del gör jo tyvärr ”the classic” och dra åt skruven där, lite för hårt –
    det gillar den inte, och då kan det bli som så här 😣
    RB-66

    Sedan då jag höll på, ja så upptäckte jag detta här vänster bak 🙄
    RB-68

    Någon har tydligen varit där och ”pillat” innan, för vist kan dörrklädseln vara lite ”tjurig” att få på/tillbaka –
    men därifrån och så till att lämna det så oven …

    Jaja, det är numera ”rättat till” 😊
    RB-69

    Status på detta, jo nu fungerar rubbet som det skall 😀
    Alla 4 dörrar låser/låser upp precis som dem skall –
    säkringen smäller inte längre, belysningen fungerar också 😀

    Med humöret i topp, ja så bara att fortsätta –
    och varför då inte lika bra ta itu med ”el-antenn:
    RB-70

    Den sitter och gömmer sig här bak:
    RB-71

    3 skruvar, 1 mutter och lite kontakt ansl som skall ”delas på”
    RB-72

    Och e den ute ur ”leken” 😋
    RB-73

    Donatorn” från 13.500 milaren, funktionstestad på plats –
    ja den anmäler sig här och nu för tjänstgöring:
    RB-74

    Monterad och klart var det här 🙂
    RB-75

    Nu hörs åter detta ”klassiska” klickljudet vid upp/nergång –
    inte längre ljudet av kugghjul i plast
    RB-76

    Dagens ”höst” –
    det går på rätt håll här.
    RB-77

    Bilagor:
    #469460
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Å vilken trevlig läsning!
    Det är guld värt med en skrot i närheten och ett objekt att plocka delar ifrån!

    Mvh

    Mathias

    #469498
    Regin
    Deltagare

    Nästa på G är Grovjobb och det är det Gott om –
    se bara här 🙄
    RB-78

    Remmen skickad på ”pension” var det:
    RB-79

    Och just där, så ”studsade” mina ögon över detta syn här 👀
    RB-80

    Något känns bara helt fel med den ”kompressorn” –
    men den skall ändå läggas åt sidan så länge:

    Då ser man plötsligt vattenpumpen ”så mycket bättre”
    RB-81

    Men det elände e inget att stå titta på –
    den åker på ”pension” den med:
    RB-83

    Fy vart det grisar altså 😣

    Nu vi har kylsystemet ”tömt” så lika bra passa på att –
    även byta till en fräsch termostat:
    RB-84

    Som ”gömmer” sig här bakom:
    RB-85

    Med ”locket” av så ser man den:
    RB-86

    Ett av dessa typiska ”ofta” fel på en 9K
    det är jo detta med temp-mätaren.
    I mitt eget fall med ”Cego” så bytte jeg direkt till nytt instrument –
    dessa har klubben flux nya av på lager.
    Men tro ”#¤%&/ <——– (Censur) nu inte att det var felet där –
    nej det slutade med det var givaren ute på motor.

    Så, nu byter jag givaren här 😂
    RB-87

    Nya delar som ligger och väntar på framtidig ”tjänstgöring
    RB-88

    Men innan man kan erbjuda dem det –
    ja så får man nog bjuda på en rättvis rengöring:
    RB-89

    Nu så, kan man med ”rent” samvete monterar dem –
    givaren har redan intagit sin plats 👌
    RB-90

    Termostat nästa 👍
    RB-91

    Och så lägger vi åter på ”locket” med den saken 😊
    RB-92

    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469523
    Regin
    Deltagare

    En sak är kristallklar med detta projekt –
    vi skall ha satt stopp för alla dessa läckage etc etc 😲
    RB-93

    Hur gör man det bäst, jo man börjar som smutsen i regel gör –
    man börjar ”uppifrån”
    RB-94

    Med andra ord, av med ventilkåpan:
    RB-95

    Här syns det som är ett problem, denna ”plugg” som egentligen är ett arv
    från gammal tid med ”fördelare”:
    RB-96

    Denna pluggen skall ut, men för att få den ut –
    ja så måste man trycka in den 😂 …………. 🙄
    Jag vill gärna ha kontroll över den –
    så därför lägger jeg lite papper enligt bilden:
    RB-97

    Och där kom den, lugnt och fint 😊
    RB-98

    Så här ser ”¤%&/(!?-tyget” ut 👍
    RB-99

    Då tänker en del av er säkert, vad skall han då ”plugga igen” hålet med –
    nej inte skall jag ha en likadan igen ……😋

    Det finns nämligen en kille, som helt på eget bevåg –
    tillverkar såna här 😎
    RB-100

    Så samma sak innan montering som går igen nu –
    först rengöring:
    RB-101

    Och titta där, rena ”hole in one” 👍
    RB-102

    Ny packning till ventilkåpan efter det –
    en Saab org så klart:
    RB-103

    Nya tändstift är verkligen ett ”Must” här 🤐
    RB-104

    I regel står dem som de skall –
    men ingen tar skada av att lägga små 3 min på en ”extrakoll”
    RB-105

    Och sedan, mitt i allt –
    ja så kom Schenker minsann med ett efterlängtad paket 😍
    RB-107

    Inte skall man behöva gå runt här –
    och vara ”rastlös” eller ha tråkigt 😎 👌

    Bilagor:
    #469539
    Lsoderlund
    Deltagare

    Så snyggt att se.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #469562
    Regin
    Deltagare

    Så snyggt att se.

    😊 Thnx 😊

    Men vi har lång väg kvar ännu –
    innan tösen når den ”Nivå’n” som det siktas på här…….

    Började i alla fall med att ”lasta in” och kolla upp –
    så just denna order’n stämmer med vad som var beställd 😊
    RB-108

    Allt var okey där, men vad som inte var okey –
    var detta här:
    RB-109

    Det liksom ”skär” i hjärtat –
    att montera helt nya delar på sånt smutsigt ställe 🙄
    Så remspännaren skall av den med:
    RB-110

    Av kom den där, och åkte direkt på en likadan axel –
    en som jag har sparat från annan 9K
    Man vill inte gärna ha in smuts där i lager’n 😣
    RB-111

    Med axel demonterad –
    ja så ser det plötsligt ut som ”helt nytt” 👀
    RB-112

    Vi skall vidare, nästa på tur är kåpan framför svänghjul:
    RB-113

    Varför vill jag ha av den –
    jo för att kunna ”låsa” svänghjulet så klart 😊
    RB-114

    Det där lilla verktyget, kommer underlätta –
    detta här jobbet ganska så mycket till det bättre 😁
    RB-115

    Av med remhjul och man ser direkt –
    hur mycket som det ”svettas” från denna gamla packboxen:
    RB-116

    Annan orsak att jag vill ha av remhjul, svårt annars –
    att komma åt göra ordentligt rent 🙄
    Men igen, man vill ej heller ha in smuts där liksom –
    så jag skapade mig en egen ”lösning” på det problem….

    Bytte jo till helt nytt remhjul på min egen Cego
    så det gamla fick ett nytt liv i kategori’n ”spec. utrustning” liksom 😂
    RB-117

    Nu går det komma åt så mycket bättre 👌
    RB-118

    Nu ser man då allt vart det hela är på väg –
    att det finns hopp om det:
    RB-119

    Så långt så gott –
    dags förbereda för nästa moment:
    RB-120

    Dags att suga upp det lilla som e kvar i behållaren 🙂
    RB-121

    RB-122

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #469581
    Regin
    Deltagare

    Vi skall jo som sagt, byta till ny servoslang –
    den e bara inte världens roligaste att komma åt där den sitter 🙄
    Rostig och sånt där otrevligt –
    ja det brukar det även vara med …….

    Lösning på det –
    kapa” den så nära skruvskall det bara går:
    RB-123

    Där efter går det mega lätt –
    att lossa den med 6’kants hylsa 😎
    RB-124

    Själva pumpen skall också ner –
    den sitter med 2 st 13 ”skalle” här igenom:
    RB-125

    Man skall även komma ihåg att –
    servoslangen sitter med en skruv/klammer här inne:
    RB-126

    Ett sätt att komma åt demontere pumpen:
    RB-127

    Men vi skulle även göra vid generator –
    så då måste också ”hållaren” ner:
    RB-128

    Inte bara p g a platsen –
    men även för att dom 2 ”delar på hållaren”
    Man börjar med att lossa på den övre skruven till generator:
    RB-129

    Räcker till i början, med att lossa på den –
    kommer ändå inte ut/ner p g a plastbrist.
    Ta sedan och lossa på den nedre skruven –
    den kan du med råga ta ut 😁
    RB-130

    Dags för hållare, den sitter med 4 skruvar där en av dom –
    kan vara lite av en utmaning om inte gjord detta innan 🙄
    RB-131

    De 4 skruvarna, samt skruven till generator:
    RB-132

    Då får man ”vricka” lite på generator –
    och sedan kommer hållaren ”loss”
    RB-133

    Nu kan du ta den där övre skruven till generator:
    RB-134

    Skruva den helt ur gäng –
    sedan får den fint följa ner med generator 😁
    RB-135

    Skruven går inte att få ur p g a plastbrist –
    med det fixade dem på Saab fint den gången 👌
    RB-136

    Med dessa 2 nere, så finns det nu plats för ytterligare arbete –
    mera rengöring, samt det blir mycket lättare montera den nya servoslangen 😎
    RB-137

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #469600
    Janne Hagnell
    Moderator

    Bytt generator på 9000 en gång och gör helst inte om det.😬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 115 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng