Plankan’s Garagemeck.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.
- Detta ämne har 428 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2024-04-27 19:54 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 28, 2019 at 21:48 #464503
Kul tråd. ? Bussningarna i växellänkaget gör skillnad, bytt dem på min Griffin. Stabilt.
Jo tvivlar inte på det, har dock aldrig kört en 9-5 med riktigt ”taskig” länkage –
utan endast haft 9-5 med Aut vxl-låda ?Här var det ett lite slitage –
men ägaren har intygat att han känner ”skillnaden” och det räcker bra till för mig ?november 8, 2019 at 20:35 #464754Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
Med kylsystemet tomt –
dags att jobba i den andra ”ändan”Just det –
vattenpumpen nästa på tur:Inte för att det verkade vara något läkage från den –
utan blott byte i sk ”förebyggande” syfteAv kom den:
Tur var den bytas för nog var den ändå inte frisk –
känns som om det är ”kanter” när man vrider runt:Bara till att demontera baksidan:
Ny original av sorten
Med det avklarad –
ja så finns det fler O-ringar kvar:D v s att det finns mera jobb ännu –
nämligen denna ”tapp” här mellan motorblock och vattenpump::Ser ut så här när man väl får den ut vill säga
Att få det rent innan återmontering –
det är viktigt, duger bra så här:Hoppar fram till monteringen avklarad –
återstår fäste till AC-kompressor:Och sedan återigen igen –
med AC-kompressor på sin plats:Med detta, ännu en sak att kryssa av från listan
SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
november 8, 2019 at 20:46 #464771Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
Alla bilar har sina ”brister”, så även en 9000-
nästa här är lite av en classic
Vad är det jag pratar om, jo det är lagerstöd X4 –
och tösen här är absolut inget undantag…..
Vänster sidanVerkligen inte mycket kvar av de här:
Och vad 17 e det som ligger så här:Hah, minsann om inte det hela bara rasar ihop här
Lösningen på detta –
en påse med ”gotter”En 9K är redan en driftsäker bil –
men ibland behöver även den bästa bil lite ”omsorg”.Här byter jag helt enkelt alla dessa lagerstöd –
med början i den ”lätta” sidan, d v s Vänster:Med skruvarna bort/utdragna så kommer man åt –
att dra bort resterna:Sådär:
En lättare rengöring på det:
Och så kan man montera dom nya:
Och tillbaka med rubbet igen:
På vänster sidan –
främre och bakre lagerstöd monterat/fixatHöger sidan ser inte så mycket bättre ut:
Det är typ samma jobb även där, blott med det undantag –
att man inte kan få skruvarna lika långt tillbaka.
Här får man jobba lite extra med länkarmen –
för att få dom nya lagerstöden ”förbi” den utstickande gängbiten från skruvarna……
Med det avklarat, resterna av de gamla lagerstödÄnnu ett jobb att X’a av från listan
SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
november 8, 2019 at 20:57 #464788Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
9000 har en del fina finesser –
t.ex fin SID där man kan se batterispänning efter uppstart
Men även kan man se den aktuella laddningen av batteri under körning –
och just detta vid 1’a provkörning av tösen här gav ett ”utslag” på endast 13.4 V
Oki, batteri var inte världens bästa heller, men något sade mig –
att det kanske var en ide och kolla läget med generator ändå.
Sagt och så gjord….
Nu man ändå håller på här med rem/rullar/vattenpump etc etc –
så är det et fint läge att göra även det nu.
Inte så mycket mera extrajobb just nu –
än om man skulle behöva ge sig på det senare
Här sitter den fint med servopumpen undertill:Och just den måste man ta ut/bort innan generator står på tur.
Börjar med att demontera dom 2 skruvarna pumpen sitter med –dom kommer man åt här ”igenom”:
Sedan får man även ta bort fästbygel till servopumpen –
men den är även samma till den nedre skruven på just generatorNär man fått bort rubbet, så är det dags att ta ut generator:
Här har vi då ”patienten”:
Ser kanske inte ut som om man kan byta laddningsregulator på en sådan –
men lyfter man på ”locket” här, så:Och nog har man sett bättre av sorten
Ny lagt på order:
Och redo för ”tjänstgöring”
Så in/upp med generator igen –
återstår blott att göra samma igen, bara i annorlunda ordning.
Men innan man montera tillbaka fästbygel, så kan man passa på göra en sak –nämligen att ”slå” tillbaka dessa ”bussningarna” bara lite:
Gör man detta –
så slipper man det blir så ”tight” vid montering av delarna igenVoilá
Nästa var att montera det nya ”kit” med rem & rullar:
Och ja, då var vi där igen –
en sak mindre på listanSAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
november 8, 2019 at 20:58 #464803Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Janne Hagnell
Moderator
Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete.
Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädennovember 8, 2019 at 21:00 #464804Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
M.Broberg
Deltagare
ser rätt smidigt ut med att släppa på remspännaren, om man har rätt verktyg såklart :p
det första jobbet jag gjorde på min 9-3ss var att byta drivrem och löphjulet på spännaren. Fick mig att nästa ångra köpet
man tar bort innerskärmen, sen tittar man uppåt vid remhjuletDit upp ska ett verktyg med en 1/4″ tapp på in i motsvarande hål i spännaren,
Att säga att det är tight är inte att ljuga, jag hade ett 2mm plattjärn och en gammal förlängare till hylsnyckelsats som fick sätta livet till.
men att få ner en hel jävla spännare med remhjul där
det går. men fan bara på 1 sätt….
mycjet var bättre förr, utom AC systemen och automatlådorna.SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
november 8, 2019 at 21:01 #464809Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
Janne Hagnell skrev:
Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete. Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
Nä, det är 1 av dom jobben på en 9K en del dra sig för att göra –
men jag har inte meckat 9K på evigheter, så jag njuter för fulla drag härSAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädennovember 8, 2019 at 21:02 #464810Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Åh fy för den
Jag har aldrig ”donat” så mycket med just NG 9-3 –
men …….
Tack för varningenSAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädennovember 8, 2019 at 21:07 #464811Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
”Listan” är inte slut ännu –
bromsarna fram finns också med därFörsta är att tömma/suga ur all gammal bromsvätska:
Efter diverse demontering av bromsskivor etc etc
ÅteruppbyggnadSteg för steg:
Efter ny bromsskiva och rengjord ”bygel/hållare –
ja så går vi ”all-in” med Saab org. bromsklossarOch där sitter dem på sin plats –
redo för tjänstgöringOch där var det ”klappat och klart”
Nja nästan iallafall, nu e det –
så nära på att vi senare även skall ”lufta/byta bromsvätska” i systemetBromsar fram nu även avklarade från ”listan”
SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
november 8, 2019 at 21:15 #464820Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören
Regin
Deltagare
Det var även dags för den obligatoriska service, tändstiften skulle vara bytt –
enligt serviceboken, det var dom också men vi monterar nya igenNGK skall det vara, efter en liten ”tjeck” –
på avståndet är rätt, så är dom redo för ”tjänstgöring”
I sedvanlig stil, så har någon brukat fel hylsa till oljepluggen –
hade en bättre beggad hemma som får göra jobbet framöver.Här ihop med den obligatoriska nya brickan:
Det är även planerad med en service på vxl-lådan och nej –
det går inte i 3L i en 9K lådaMen då jag misstänker att denna lådan ”kör” med gamla typen av olja –
ja så handlades det en extra för sk ”sköljning”Gäller att passa på när inte batteri sitter på sin plats
Hur lätt som helst –
i med den 1’a ”liter’n”En annan sak jag hade på listan, nu vi pratade om –
sk ”förebyggande” service här….Just det, ”vakuumslangar”
Nog ser spec denna ”vacker o fin” utVerkar inte bättre –
än att det även har varit besök av möss med tiden:Men som tur är ”skadan” endast begränsad –
till just skyddet över slangen:Dagens höst av vakuumslangar:
Ännu en sak att ”ta av” från listan
SAABoholic
96 -73 blå mer kommer....
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige ? mer kommer
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAttachments:
Anonymnovember 9, 2019 at 00:31 #464832Då har det blivit dags att förflytta sig bakåt –
d v s, dags för bromsarna bak:
Relativt nyligen bytt klossar där –
men när man gör en lite mera noggrann inspektion:
Så finner man att skivorna har mycket ”spår/repor” i sig ?M a o borde man antingen ha svarvat skivorna –
eller som ”vi” gör här nu…….
Byter ”rubbet”
Precis som framme –
ja så kör vi med Org klossar bak ?
Byter även bromsslangarna, detta då dom hade de typiska torrsprickorna nära ok’et –
samt att det lilla röret också hade fått ”stryk” av tiden’s tand:
Hade turen att kunna dela mellan slang/rör ?Anonymnovember 9, 2019 at 20:06 #464858Bromsarna bak avklarade, systemet luftat –
handbroms justerad helt oki = jobb done där ?Vi hoppar fram igen, finns ytterligare en sak där att göra på motor –
nämligen detta här:
Just det, är denna eviga plugg det handlar om –
den som kan ”söla” till det ordentligt med tiden…. ?Men, det finns en lösning på det problemet –
vi har inom ”Saab-grejen” någon som kom på en fin lösning där ?Så bara att sätta igång här, av med ventilkåpan helt enkelt –
den hade ändå börjat ”svettas” lite här och vart:
Och hur kan man nu förvänta sig att det skall se ut under kåpan –
på en 9K från 1998 med full servicehistorik och 17.240 mil på mätaren…. ?Första gången detta här för min del –
så tänker inte ta några genvägar eller risker här:
Bara att påbörja då, hittade en äldre hylsa och en liten förlängare –
och se på den, det händer något här ?
Där kom den –
satt nästan skrattretande lätt …..?
Med lite olja på själva O-ringen –
ja så vet den nya pluggen vart den skall, rena Bolt-on nära nog ??
Återstår blott skruv och bricka:
Nästa, rent och fint inför den nya packningen till ventilkåpan:
Och, åter igen –
jag och denna ordningsföljden: ?
Med detta avklarad, en sista ”tjeck” –
så var det äntligen dags för uppstart av tösen ….?
En hel del saker att hålla koll på just sådär i början –
men en av dem jag var spänd på…….Varmkörning etc etc –
det gav även den lilla tiden som vxl-lådan behövde för att ”skölja’s”
Så ut med den ”liter’n” –
i med de 1.8L som nu skall tjänstgöra ett tag:
Med risk för att verka monoton här –
ännu mera att ”kryssa” av på listan……. ?Anonymnovember 10, 2019 at 10:43 #464890Då så ?
Har blivit dags att sätta in ”slutstöten” på tösen här –
inte det ”stora” jobben, utan på detta med ”lite här och lite där” ?Vi kan börja med C-låset, eller rättare sagt –
den delen av det som låser luckan till ”bränslepåfyllningen”
Visade sig nämligen, att när man låste tösen med fjärren –
ja så uppstod ett kort, med ganska så intensivt ljud liknande en K-pist höger bak ?Ljudet lokaliserades då snabbt till att vara C-lås motorn där:
När man drog ut axel för hand –
ja så hör man tydligen att något ligger an/går emot plasten….Defekt vs fungerande ersättnings motor:
Klädsel skulle jo ner/ur/ut eller bort vad man känner för –
men en sak som också skulle demonteras, är belysningen till skuffen.
Trots den fungerade klanderfritt –
ja så såg den ut så här ?
”Stiften” gick av vid demontering av ledningarna:
Och när man ändå är där bak i den regionen av tösen –
så varför inte passa på göra det lite fint här:
Ser inte alls så tokigt ut igen ?
Luckan till handskfack, ja den ”låg på/gick emot” –
men hur jag än gjorde, ja så ville den inte ”samarbeta” ?
Den fick helt enkelt ta en runda ut ur bilen –
för ett bättre ”samarbete”
Och så blev det aningen tystare där ?
Som tösen såg ut vid införskaffande:
Där gjordes även en mindre –
men trevlig uppdatering i ”tidsandan” 1998 ?
Och med detta är då det mesta av 1’a ronden avklarad.
Lite av det som har ingått i denna ”operation”
Finns fortfarande lite ”smått & gott” fix –
men det återkommer vi till senare ?Så för denna gången…..
Over and out
Anonymapril 24, 2020 at 16:14 #469305Och …………..
Då händer det minsann igen ?
”Ännu” en Saab som jag får lov att ”gå loss på” ?
Dock med lite risk för, att det kan bli en ”replay” av –
den senaste 9K jag hade här:
I den ”sköna”, lite för en 9K –
rare #257 ”Midnigth blue pearl ?
Nu byter vi inte enbart ut #257 mot #240 Imolaröd –
utan även A50 mot ”Classic” ?
Anonymapril 24, 2020 at 18:11 #469313Senare under dagen, efter en ”visuell” besiktning –
ja så blev det dags för en provkörning:
En runda ner genom den lilla hålan man nu bor i:
Blev en runda som snabbt avslöjade lite här och vart –
som te.x att 1 ut av 3 glödlampor i SID var ”död” ?
Vi dra ut nosen mot dom lite större vägarna, så tösen får lov att sträcka ut på sig ?
Fast väl där, ja så upptäcker jag att ”farthållaren” e ”stendöd”
ingen större överraskning egentligen, när man väl kollar läget på spaken typ ?
Ett annat standardfel visar också sitt ”fula tryne” ?
Jupp, det är tempmätaren vi skriver om –
den vill endast ”tjänstgöra” i kl 07/19 läget ?
Annars får man säga, att Saab fick till det med denna #240 Imolaröd:
Men……
inte ens denna fina färg kan ”dölja” nästa fel här ?
Kvittar hur mycket eller hur lite man gör –
ja så laddas det inte mera än på bilden …….
(Men gud vart jag älskar just den”funktionen” på 9K) ?Utöver dessa defekterna, ja så finns det lika många ”små tosiga” –
i stil med belysning höger dörr fram:
Belysning bak i C-stolpe –
ja där fattas höger bak tydligen sin ”lins” ?
Höger belysning bak till nummerskylt, ja den får man väl säga –
har blivit ”naturellt tonad”
Andra problem som inte syns på bild, ja det är C-lås som inte fungerar –
säkringen till ”ditto” smäller t o m av ?
Belysning i kupé är lika så ”död”, fast jag skulle inte bli förvånad –
om det felet hänger ihop med felet på C-lås ?M a o , här finns att göra, så lika bra öppna porten –
så tösen kan hoppa upp på ”bockarna” ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.