Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

Detta ämne innehåller 27 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-11-10 10:43.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #464503

    Regin
    Deltagare

    Kul tråd. 🙂 Bussningarna i växellänkaget gör skillnad, bytt dem på min Griffin. Stabilt.

    Jo tvivlar inte på det, har dock aldrig kört en 9-5 med riktigt ”taskig” länkage –
    utan endast haft 9-5 med Aut vxl-låda 😶

    Här var det ett lite slitage –
    men ägaren har intygat att han känner ”skillnaden” och det räcker bra till för mig 😊

    #464754

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    Med kylsystemet tomt –
    dags att jobba i den andra ”ändan”

    Pg.83

    Just det –
    vattenpumpen nästa på tur:

    Pg.84

    Inte för att det verkade vara något läkage från den –
    utan blott byte i sk ”förebyggande” syfte

    Pg.85

    Av kom den:

    Pg.86

    Tur var den bytas för nog var den ändå inte frisk –
    känns som om det är ”kanter” när man vrider runt:

    Pg.87

    Bara till att demontera baksidan:

    Pg.88

    Pg.89

    Ny original av sorten

    Pg.90

    Pg.91

    Med det avklarad –
    ja så finns det fler O-ringar kvar:

    Pg.92

    D v s att det finns mera jobb ännu –
    nämligen denna ”tapp” här mellan motorblock och vattenpump::

    Pg.93

    Ser ut så här när man väl får den ut vill säga

    Pg.94

    Att få det rent innan återmontering –
    det är viktigt, duger bra så här:

    Pg.95

    Hoppar fram till monteringen avklarad –
    återstår fäste till AC-kompressor:

    Pg.96

    Och sedan återigen igen –
    med AC-kompressor på sin plats:

    Pg.97

    Med detta, ännu en sak att kryssa av från listan

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464771

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    Alla bilar har sina ”brister”, så även en 9000-
    nästa här är lite av en classic
    Vad är det jag pratar om, jo det är lagerstöd X4 –
    och tösen här är absolut inget undantag…..
    Vänster sidan

    Pg.98

    Verkligen inte mycket kvar av de här:

    Pg.99
    Och vad 17 e det som ligger så här:

    Pg.100

    Pg.101

    Hah, minsann om inte det hela bara rasar ihop här

    Pg.102

    Lösningen på detta –
    en påse med ”gotter”

    Pg.103

    En 9K är redan en driftsäker bil –
    men ibland behöver även den bästa bil lite ”omsorg”.

    Här byter jag helt enkelt alla dessa lagerstöd –
    med början i den ”lätta” sidan, d v s Vänster:

    Pg.104

    Med skruvarna bort/utdragna så kommer man åt –
    att dra bort resterna:

    Pg.105

    Sådär:

    Pg.106

    En lättare rengöring på det:

    Pg.107

    Och så kan man montera dom nya:

    Pg.108

    Och tillbaka med rubbet igen:

    Pg.109

    På vänster sidan –
    främre och bakre lagerstöd monterat/fixat

    Pg.110

    Höger sidan ser inte så mycket bättre ut:

    Pg.111

    Det är typ samma jobb även där, blott med det undantag –
    att man inte kan få skruvarna lika långt tillbaka.
    Här får man jobba lite extra med länkarmen –
    för att få dom nya lagerstöden ”förbi” den utstickande gängbiten från skruvarna……
    Med det avklarat, resterna av de gamla lagerstöd

    Pg.112

    Ännu ett jobb att X’a av från listan

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464788

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    9000 har en del fina finesser –
    t.ex fin SID där man kan se batterispänning efter uppstart
    Men även kan man se den aktuella laddningen av batteri under körning –
    och just detta vid 1’a provkörning av tösen här gav ett ”utslag” på endast 13.4 V
    Oki, batteri var inte världens bästa heller, men något sade mig –
    att det kanske var en ide och kolla läget med generator ändå.
    Sagt och så gjord….
    Nu man ändå håller på här med rem/rullar/vattenpump etc etc –
    så är det et fint läge att göra även det nu.
    Inte så mycket mera extrajobb just nu –
    än om man skulle behöva ge sig på det senare
    Här sitter den fint med servopumpen undertill:

    Pg.113

    Och just den måste man ta ut/bort innan generator står på tur.
    Börjar med att demontera dom 2 skruvarna pumpen sitter med –

    dom kommer man åt här ”igenom”:

    Pg.114

    Sedan får man även ta bort fästbygel till servopumpen –
    men den är även samma till den nedre skruven på just generator

    När man fått bort rubbet, så är det dags att ta ut generator:

    Pg.115

    Här har vi då ”patienten”:

    Pg.116

    Ser kanske inte ut som om man kan byta laddningsregulator på en sådan –
    men lyfter man på ”locket” här, så:

    Pg.117

    Pg.118

    Och nog har man sett bättre av sorten

    Pg.119

    Ny lagt på order:

    Pg.120

    Och redo för ”tjänstgöring”

    Pg.121

    Så in/upp med generator igen –
    återstår blott att göra samma igen, bara i annorlunda ordning.
    Men innan man montera tillbaka fästbygel, så kan man passa på göra en sak –

    nämligen att ”slå” tillbaka dessa ”bussningarna” bara lite:

    Pg.122

    Gör man detta –
    så slipper man det blir så ”tight” vid montering av delarna igen

    Voilá

    Pg.123

    Nästa var att montera det nya ”kit” med rem & rullar:

    Pg.124

    Pg.125

    Och ja, då var vi där igen –
    en sak mindre på listan

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464803

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Janne Hagnell
    Moderator
    Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete.
    Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464804

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    M.Broberg
    Deltagare
    ser rätt smidigt ut med att släppa på remspännaren, om man har rätt verktyg såklart :p
    det första jobbet jag gjorde på min 9-3ss var att byta drivrem och löphjulet på spännaren. Fick mig att nästa ångra köpet
    man tar bort innerskärmen, sen tittar man uppåt vid remhjulet

    IMG_20171201_141950

    IMG_20171201_142008

    Dit upp ska ett verktyg med en 1/4″ tapp på in i motsvarande hål i spännaren,

    IMG_20171201_114610

    Att säga att det är tight är inte att ljuga, jag hade ett 2mm plattjärn och en gammal förlängare till hylsnyckelsats som fick sätta livet till.
    men att få ner en hel jävla spännare med remhjul där
    det går. men fan bara på 1 sätt….
    mycjet var bättre förr, utom AC systemen och automatlådorna.

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464809

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    Janne Hagnell skrev:
    Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete. Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
    Nä, det är 1 av dom jobben på en 9K en del dra sig för att göra –
    men jag har inte meckat 9K på evigheter, så jag njuter för fulla drag här

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464810

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Åh fy för den
    Jag har aldrig ”donat” så mycket med just NG 9-3 –
    men …….
    Tack för varningen

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #464811

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    ”Listan” är inte slut ännu –
    bromsarna fram finns också med där

    Första är att tömma/suga ur all gammal bromsvätska:

    Pg.126

    Efter diverse demontering av bromsskivor etc etc
    Återuppbyggnad

    Pg.127

    Steg för steg:

    Pg.128

    Efter ny bromsskiva och rengjord ”bygel/hållare –
    ja så går vi ”all-in” med Saab org. bromsklossar

    Pg.129

    Och där sitter dem på sin plats –
    redo för tjänstgöring

    Pg.130

    Och där var det ”klappat och klart”

    Pg.131

    Nja nästan iallafall, nu e det –
    så nära på att vi senare även skall ”lufta/byta bromsvätska” i systemet

    Pg.132

    Bromsar fram nu även avklarade från ”listan”

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464820

    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

    Regin
    Deltagare
    Det var även dags för den obligatoriska service, tändstiften skulle vara bytt –
    enligt serviceboken, det var dom också men vi monterar nya igen

    Pg.133

    NGK skall det vara, efter en liten ”tjeck” –
    på avståndet är rätt, så är dom redo för ”tjänstgöring”
    I sedvanlig stil, så har någon brukat fel hylsa till oljepluggen –
    hade en bättre beggad hemma som får göra jobbet framöver.

    Här ihop med den obligatoriska nya brickan:

    Pg.135

    Det är även planerad med en service på vxl-lådan och nej –
    det går inte i 3L i en 9K låda

    Pg.136

    Men då jag misstänker att denna lådan ”kör” med gamla typen av olja –
    ja så handlades det en extra för sk ”sköljning”

    Gäller att passa på när inte batteri sitter på sin plats

    Pg.137

    Hur lätt som helst –
    i med den 1’a ”liter’n”

    Pg.138

    En annan sak jag hade på listan, nu vi pratade om –
    sk ”förebyggande” service här….

    Pg.139

    Just det, ”vakuumslangar”
    Nog ser spec denna ”vacker o fin” ut

    Pg.140

    Verkar inte bättre –
    än att det även har varit besök av möss med tiden:

    Pg.142

    Men som tur är ”skadan” endast begränsad –
    till just skyddet över slangen:

    Pg.143

    Dagens höst av vakuumslangar:

    Pg.144

    Ännu en sak att ”ta av” från listan

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #464832

    Regin
    Deltagare

    Då har det blivit dags att förflytta sig bakåt –
    d v s, dags för bromsarna bak:
    Pg.145

    Relativt nyligen bytt klossar där –
    men när man gör en lite mera noggrann inspektion:
    Pg.146
    Så finner man att skivorna har mycket ”spår/repor” i sig 😒

    M a o borde man antingen ha svarvat skivorna –
    eller som ”vi” gör här nu…….
    Byter ”rubbet”
    Pg.147

    Precis som framme –
    ja så kör vi med Org klossar bak 😊
    Pg.148

    Pg.149

    Byter även bromsslangarna, detta då dom hade de typiska torrsprickorna nära ok’et –
    samt att det lilla röret också hade fått ”stryk” av tiden’s tand:
    Pg.150
    Hade turen att kunna dela mellan slang/rör 😃

    Så det färdiga resultat:
    Pg.151

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #464858

    Regin
    Deltagare

    Bromsarna bak avklarade, systemet luftat –
    handbroms justerad helt oki = jobb done där 😎

    Vi hoppar fram igen, finns ytterligare en sak där att göra på motor –
    nämligen detta här:
    Pg.152

    Just det, är denna eviga plugg det handlar om –
    den som kan ”söla” till det ordentligt med tiden…. 😒

    Men, det finns en lösning på det problemet –
    vi har inom ”Saab-grejen” någon som kom på en fin lösning där 👍

    Ser ut så här:
    Pg.153

    Så bara att sätta igång här, av med ventilkåpan helt enkelt –
    den hade ändå börjat ”svettas” lite här och vart:
    Pg.154

    Och hur kan man nu förvänta sig att det skall se ut under kåpan –
    på en 9K från 1998 med full servicehistorik och 17.240 mil på mätaren…. 🙄

    Inte alls så tokigt faktisk 😊
    Pg.155

    Pg.156

    Första gången detta här för min del –
    så tänker inte ta några genvägar eller risker här:
    Pg.157

    Bara att påbörja då, hittade en äldre hylsa och en liten förlängare –
    och se på den, det händer något här 😃
    Pg.158

    Där kom den –
    satt nästan skrattretande lätt …..🙄
    Pg.159

    Hål var det här:
    Pg.160

    Med lite olja på själva O-ringen –
    ja så vet den nya pluggen vart den skall, rena Bolt-on nära nog 😃👌
    Pg.161

    Återstår blott skruv och bricka:
    Pg.162

    Nästa, rent och fint inför den nya packningen till ventilkåpan:
    Pg.163

    Och, åter igen –
    jag och denna ordningsföljden: 🤣
    Pg.164

    Med detta avklarad, en sista ”tjeck” –
    så var det äntligen dags för uppstart av tösen ….😁
    En hel del saker att hålla koll på just sådär i början –
    men en av dem jag var spänd på…….

    Och voilá 👍 😎 👌
    Pg.165

    Varmkörning etc etc –
    det gav även den lilla tiden som vxl-lådan behövde för att ”skölja’s”
    Så ut med den ”liter’n” –
    i med de 1.8L som nu skall tjänstgöra ett tag:
    Pg.166

    Med risk för att verka monoton här –
    ännu mera att ”kryssa” av på listan……. 🤫

    • Det här svaret redigerades 14 timmar, 43 minuter sedan av .
    • Det här svaret redigerades 14 timmar, 39 minuter sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #464890

    Regin
    Deltagare

    Då så 😁

    Har blivit dags att sätta in ”slutstöten” på tösen här –
    inte det ”stora” jobben, utan på detta med ”lite här och lite där” 🙂

    Vi kan börja med C-låset, eller rättare sagt –
    den delen av det som låser luckan till ”bränslepåfyllningen
    Visade sig nämligen, att när man låste tösen med fjärren –
    ja så uppstod ett kort, med ganska så intensivt ljud liknande en K-pist höger bak 👀

    Ljudet lokaliserades då snabbt till att vara C-lås motorn där:
    Pg.167
    När man drog ut axel för hand –
    ja så hör man tydligen att något ligger an/går emot plasten….

    Och för att komma åt den:
    Pg.168

    Defekt vs fungerande ersättnings motor:
    Pg.169

    Klädsel skulle jo ner/ur/ut eller bort vad man känner för –
    men en sak som också skulle demonteras, är belysningen till skuffen.
    Trots den fungerade klanderfritt –
    ja så såg den ut så här 🙄
    Pg.170

    ”Stiften” gick av vid demontering av ledningarna:
    Pg.171

    Och när man ändå är där bak i den regionen av tösen –
    så varför inte passa på göra det lite fint här:
    Pg.172

    Ser inte alls så tokigt ut igen 😎
    Pg.173

    Pg.174

    Luckan till handskfack, ja den ”låg på/gick emot” –
    men hur jag än gjorde, ja så ville den inte ”samarbeta” 😠
    Den fick helt enkelt ta en runda ut ur bilen –
    för ett bättre ”samarbete”
    Pg.175

    En annan classic 😏
    Pg.176-1

    Och så blev det aningen tystare där 😊
    Pg.177

    Som tösen såg ut vid införskaffande:
    Pg.178

    Där gjordes även en mindre –
    men trevlig uppdatering i ”tidsandan” 1998 😊
    Pg.179

    Och med detta är då det mesta av 1’a ronden avklarad.
    Lite av det som har ingått i denna ”operation”
    Pg.180

    Pg.181

    Finns fortfarande lite ”smått & gott” fix –
    men det återkommer vi till senare 👍

    Så för denna gången…..

    Over and out

    Bilagor:
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng