Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankan’s Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 426 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      oktober 28, 2019 at 21:48 #464503

      Kul tråd. ? Bussningarna i växellänkaget gör skillnad, bytt dem på min Griffin. Stabilt.

      Jo tvivlar inte på det, har dock aldrig kört en 9-5 med riktigt “taskig” länkage –
      utan endast haft 9-5 med Aut vxl-låda ?

      Här var det ett lite slitage –
      men ägaren har intygat att han känner “skillnaden” och det räcker bra till för mig ?

        november 8, 2019 at 20:35 #464754

        Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

        Regin
        Deltagare
        Med kylsystemet tomt –
        dags att jobba i den andra ”ändan”

        Pg.83

        Just det –
        vattenpumpen nästa på tur:

        Pg.84

        Inte för att det verkade vara något läkage från den –
        utan blott byte i sk ”förebyggande” syfte

        Pg.85

        Av kom den:

        Pg.86

        Tur var den bytas för nog var den ändå inte frisk –
        känns som om det är ”kanter” när man vrider runt:

        Pg.87

        Bara till att demontera baksidan:

        Pg.88

        Pg.89

        Ny original av sorten

        Pg.90

        Pg.91

        Med det avklarad –
        ja så finns det fler O-ringar kvar:

        Pg.92

        D v s att det finns mera jobb ännu –
        nämligen denna ”tapp” här mellan motorblock och vattenpump::

        Pg.93

        Ser ut så här när man väl får den ut vill säga

        Pg.94

        Att få det rent innan återmontering –
        det är viktigt, duger bra så här:

        Pg.95

        Hoppar fram till monteringen avklarad –
        återstår fäste till AC-kompressor:

        Pg.96

        Och sedan återigen igen –
        med AC-kompressor på sin plats:

        Pg.97

        Med detta, ännu en sak att kryssa av från listan

        SAABoholic

        95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
        96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
        96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
        9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

          november 8, 2019 at 20:46 #464771

          Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

          Regin
          Deltagare
          Alla bilar har sina ”brister”, så även en 9000-
          nästa här är lite av en classic
          Vad är det jag pratar om, jo det är lagerstöd X4 –
          och tösen här är absolut inget undantag…..
          Vänster sidan

          Pg.98

          Verkligen inte mycket kvar av de här:

          Pg.99
          Och vad 17 e det som ligger så här:

          Pg.100

          Pg.101

          Hah, minsann om inte det hela bara rasar ihop här

          Pg.102

          Lösningen på detta –
          en påse med ”gotter”

          Pg.103

          En 9K är redan en driftsäker bil –
          men ibland behöver även den bästa bil lite ”omsorg”.

          Här byter jag helt enkelt alla dessa lagerstöd –
          med början i den ”lätta” sidan, d v s Vänster:

          Pg.104

          Med skruvarna bort/utdragna så kommer man åt –
          att dra bort resterna:

          Pg.105

          Sådär:

          Pg.106

          En lättare rengöring på det:

          Pg.107

          Och så kan man montera dom nya:

          Pg.108

          Och tillbaka med rubbet igen:

          Pg.109

          På vänster sidan –
          främre och bakre lagerstöd monterat/fixat

          Pg.110

          Höger sidan ser inte så mycket bättre ut:

          Pg.111

          Det är typ samma jobb även där, blott med det undantag –
          att man inte kan få skruvarna lika långt tillbaka.
          Här får man jobba lite extra med länkarmen –
          för att få dom nya lagerstöden ”förbi” den utstickande gängbiten från skruvarna……
          Med det avklarat, resterna av de gamla lagerstöd

          Pg.112

          Ännu ett jobb att X’a av från listan

          SAABoholic

          95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
          96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
          96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
          9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

            november 8, 2019 at 20:57 #464788

            Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

            Regin
            Deltagare
            9000 har en del fina finesser –
            t.ex fin SID där man kan se batterispänning efter uppstart
            Men även kan man se den aktuella laddningen av batteri under körning –
            och just detta vid 1’a provkörning av tösen här gav ett ”utslag” på endast 13.4 V
            Oki, batteri var inte världens bästa heller, men något sade mig –
            att det kanske var en ide och kolla läget med generator ändå.
            Sagt och så gjord….
            Nu man ändå håller på här med rem/rullar/vattenpump etc etc –
            så är det et fint läge att göra även det nu.
            Inte så mycket mera extrajobb just nu –
            än om man skulle behöva ge sig på det senare
            Här sitter den fint med servopumpen undertill:

            Pg.113

            Och just den måste man ta ut/bort innan generator står på tur.
            Börjar med att demontera dom 2 skruvarna pumpen sitter med –

            dom kommer man åt här ”igenom”:

            Pg.114

            Sedan får man även ta bort fästbygel till servopumpen –
            men den är även samma till den nedre skruven på just generator

            När man fått bort rubbet, så är det dags att ta ut generator:

            Pg.115

            Här har vi då ”patienten”:

            Pg.116

            Ser kanske inte ut som om man kan byta laddningsregulator på en sådan –
            men lyfter man på ”locket” här, så:

            Pg.117

            Pg.118

            Och nog har man sett bättre av sorten

            Pg.119

            Ny lagt på order:

            Pg.120

            Och redo för ”tjänstgöring”

            Pg.121

            Så in/upp med generator igen –
            återstår blott att göra samma igen, bara i annorlunda ordning.
            Men innan man montera tillbaka fästbygel, så kan man passa på göra en sak –

            nämligen att ”slå” tillbaka dessa ”bussningarna” bara lite:

            Pg.122

            Gör man detta –
            så slipper man det blir så ”tight” vid montering av delarna igen

            Voilá

            Pg.123

            Nästa var att montera det nya ”kit” med rem & rullar:

            Pg.124

            Pg.125

            Och ja, då var vi där igen –
            en sak mindre på listan

            SAABoholic

            95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
            96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
            96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
            9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

              november 8, 2019 at 20:58 #464803

              Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

              Janne Hagnell
              Moderator
              Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete.
              Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

              SAABoholic

              95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
              96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
              96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
              9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                november 8, 2019 at 21:00 #464804

                Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                M.Broberg
                Deltagare
                ser rätt smidigt ut med att släppa på remspännaren, om man har rätt verktyg såklart :p
                det första jobbet jag gjorde på min 9-3ss var att byta drivrem och löphjulet på spännaren. Fick mig att nästa ångra köpet
                man tar bort innerskärmen, sen tittar man uppåt vid remhjulet

                IMG_20171201_141950

                IMG_20171201_142008

                Dit upp ska ett verktyg med en 1/4″ tapp på in i motsvarande hål i spännaren,

                IMG_20171201_114610

                Att säga att det är tight är inte att ljuga, jag hade ett 2mm plattjärn och en gammal förlängare till hylsnyckelsats som fick sätta livet till.
                men att få ner en hel jävla spännare med remhjul där
                det går. men fan bara på 1 sätt….
                mycjet var bättre förr, utom AC systemen och automatlådorna.

                SAABoholic

                95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                  november 8, 2019 at 21:01 #464809

                  Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                  Regin
                  Deltagare
                  Janne Hagnell skrev:
                  Har gjort det arbetet en gång och minns det som ett rent helvete. Men jag gjorde säkert inte på smidigaste sättet.
                  Nä, det är 1 av dom jobben på en 9K en del dra sig för att göra –
                  men jag har inte meckat 9K på evigheter, så jag njuter för fulla drag här

                  SAABoholic

                  95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                  9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                    november 8, 2019 at 21:02 #464810

                    Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                    Åh fy för den
                    Jag har aldrig ”donat” så mycket med just NG 9-3 –
                    men …….
                    Tack för varningen

                    SAABoholic

                    95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                    96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                    96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                    9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                      november 8, 2019 at 21:07 #464811

                      Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                      Regin
                      Deltagare
                      ”Listan” är inte slut ännu –
                      bromsarna fram finns också med där

                      Första är att tömma/suga ur all gammal bromsvätska:

                      Pg.126

                      Efter diverse demontering av bromsskivor etc etc
                      Återuppbyggnad

                      Pg.127

                      Steg för steg:

                      Pg.128

                      Efter ny bromsskiva och rengjord ”bygel/hållare –
                      ja så går vi ”all-in” med Saab org. bromsklossar

                      Pg.129

                      Och där sitter dem på sin plats –
                      redo för tjänstgöring

                      Pg.130

                      Och där var det ”klappat och klart”

                      Pg.131

                      Nja nästan iallafall, nu e det –
                      så nära på att vi senare även skall ”lufta/byta bromsvätska” i systemet

                      Pg.132

                      Bromsar fram nu även avklarade från ”listan”

                      SAABoholic

                      95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                      96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                      96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                      9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                        november 8, 2019 at 21:15 #464820

                        Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                        Regin
                        Deltagare
                        Det var även dags för den obligatoriska service, tändstiften skulle vara bytt –
                        enligt serviceboken, det var dom också men vi monterar nya igen

                        Pg.133

                        NGK skall det vara, efter en liten ”tjeck” –
                        på avståndet är rätt, så är dom redo för ”tjänstgöring”
                        I sedvanlig stil, så har någon brukat fel hylsa till oljepluggen –
                        hade en bättre beggad hemma som får göra jobbet framöver.

                        Här ihop med den obligatoriska nya brickan:

                        Pg.135

                        Det är även planerad med en service på vxl-lådan och nej –
                        det går inte i 3L i en 9K låda

                        Pg.136

                        Men då jag misstänker att denna lådan ”kör” med gamla typen av olja –
                        ja så handlades det en extra för sk ”sköljning”

                        Gäller att passa på när inte batteri sitter på sin plats

                        Pg.137

                        Hur lätt som helst –
                        i med den 1’a ”liter’n”

                        Pg.138

                        En annan sak jag hade på listan, nu vi pratade om –
                        sk ”förebyggande” service här….

                        Pg.139

                        Just det, ”vakuumslangar”
                        Nog ser spec denna ”vacker o fin” ut

                        Pg.140

                        Verkar inte bättre –
                        än att det även har varit besök av möss med tiden:

                        Pg.142

                        Men som tur är ”skadan” endast begränsad –
                        till just skyddet över slangen:

                        Pg.143

                        Dagens höst av vakuumslangar:

                        Pg.144

                        Ännu en sak att ”ta av” från listan

                        SAABoholic

                        95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                        96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                        96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                        9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                          Anonym
                          november 9, 2019 at 00:31 #464832

                          Då har det blivit dags att förflytta sig bakåt –
                          d v s, dags för bromsarna bak:

                          Relativt nyligen bytt klossar där –
                          men när man gör en lite mera noggrann inspektion:

                          Så finner man att skivorna har mycket “spår/repor” i sig ?

                          M a o borde man antingen ha svarvat skivorna –
                          eller som “vi” gör här nu…….
                          Byter “rubbet”

                          Precis som framme –
                          ja så kör vi med Org klossar bak ?

                          Byter även bromsslangarna, detta då dom hade de typiska torrsprickorna nära ok’et –
                          samt att det lilla röret också hade fått “stryk” av tiden’s tand:

                          Hade turen att kunna dela mellan slang/rör ?

                          Så det färdiga resultat:

                            Anonym
                            november 9, 2019 at 20:06 #464858

                            Bromsarna bak avklarade, systemet luftat –
                            handbroms justerad helt oki = jobb done där ?

                            Vi hoppar fram igen, finns ytterligare en sak där att göra på motor –
                            nämligen detta här:

                            Just det, är denna eviga plugg det handlar om –
                            den som kan “söla” till det ordentligt med tiden…. ?

                            Men, det finns en lösning på det problemet –
                            vi har inom “Saab-grejen” någon som kom på en fin lösning där ?

                            Ser ut så här:

                            Så bara att sätta igång här, av med ventilkåpan helt enkelt –
                            den hade ändå börjat “svettas” lite här och vart:

                            Och hur kan man nu förvänta sig att det skall se ut under kåpan –
                            på en 9K från 1998 med full servicehistorik och 17.240 mil på mätaren…. ?

                            Inte alls så tokigt faktisk ?

                            Första gången detta här för min del –
                            så tänker inte ta några genvägar eller risker här:

                            Bara att påbörja då, hittade en äldre hylsa och en liten förlängare –
                            och se på den, det händer något här ?

                            Där kom den –
                            satt nästan skrattretande lätt …..?

                            Hål var det här:

                            Med lite olja på själva O-ringen –
                            ja så vet den nya pluggen vart den skall, rena Bolt-on nära nog ??

                            Återstår blott skruv och bricka:

                            Nästa, rent och fint inför den nya packningen till ventilkåpan:

                            Och, åter igen –
                            jag och denna ordningsföljden: ?

                            Med detta avklarad, en sista “tjeck” –
                            så var det äntligen dags för uppstart av tösen ….?
                            En hel del saker att hålla koll på just sådär i början –
                            men en av dem jag var spänd på…….

                            Och voilá ? ? ?

                            Varmkörning etc etc –
                            det gav även den lilla tiden som vxl-lådan behövde för att “skölja’s”
                            Så ut med den “liter’n” –
                            i med de 1.8L som nu skall tjänstgöra ett tag:

                            Med risk för att verka monoton här –
                            ännu mera att “kryssa” av på listan……. ?

                              Anonym
                              november 10, 2019 at 10:43 #464890

                              Då så ?

                              Har blivit dags att sätta in “slutstöten” på tösen här –
                              inte det “stora” jobben, utan på detta med “lite här och lite där” ?

                              Vi kan börja med C-låset, eller rättare sagt –
                              den delen av det som låser luckan till “bränslepåfyllningen
                              Visade sig nämligen, att när man låste tösen med fjärren –
                              ja så uppstod ett kort, med ganska så intensivt ljud liknande en K-pist höger bak ?

                              Ljudet lokaliserades då snabbt till att vara C-lås motorn där:

                              När man drog ut axel för hand –
                              ja så hör man tydligen att något ligger an/går emot plasten….

                              Och för att komma åt den:

                              Defekt vs fungerande ersättnings motor:

                              Klädsel skulle jo ner/ur/ut eller bort vad man känner för –
                              men en sak som också skulle demonteras, är belysningen till skuffen.
                              Trots den fungerade klanderfritt –
                              ja så såg den ut så här ?

                              “Stiften” gick av vid demontering av ledningarna:

                              Och när man ändå är där bak i den regionen av tösen –
                              så varför inte passa på göra det lite fint här:

                              Ser inte alls så tokigt ut igen ?

                              Luckan till handskfack, ja den “låg på/gick emot” –
                              men hur jag än gjorde, ja så ville den inte “samarbeta” ?
                              Den fick helt enkelt ta en runda ut ur bilen –
                              för ett bättre “samarbete”

                              En annan classic ?

                              Och så blev det aningen tystare där ?

                              Som tösen såg ut vid införskaffande:

                              Där gjordes även en mindre –
                              men trevlig uppdatering i “tidsandan” 1998 ?

                              Och med detta är då det mesta av 1’a ronden avklarad.
                              Lite av det som har ingått i denna “operation”

                              Finns fortfarande lite “smått & gott” fix –
                              men det återkommer vi till senare ?

                              Så för denna gången…..

                              Over and out

                                Anonym
                                april 24, 2020 at 16:14 #469305

                                Och …………..

                                Då händer det minsann igen ?

                                Ännu” en Saab som jag får lov att “gå loss på” ?

                                Dock med lite risk för, att det kan bli en “replay” av –
                                den senaste 9K jag hade här:

                                Denna sena 1998 A50

                                I den “sköna”, lite för en 9K
                                rare #257 “Midnigth blue pearl ?

                                Nu byter vi inte enbart ut #257 mot #240 Imolaröd
                                utan även A50 mot “Classic” ?

                                  Anonym
                                  april 24, 2020 at 18:11 #469313

                                  Senare under dagen, efter en “visuell” besiktning –
                                  ja så blev det dags för en provkörning:

                                  En runda ner genom den lilla hålan man nu bor i:

                                  Blev en runda som snabbt avslöjade lite här och vart –
                                  som te.x att 1 ut av 3 glödlampor i SID var “död” ?

                                  Vi dra ut nosen mot dom lite större vägarna, så tösen får lov att sträcka ut på sig ?
                                  Fast väl där, ja så upptäcker jag att “farthållaren” e “stendöd”
                                  ingen större överraskning egentligen, när man väl kollar läget på spaken typ ?

                                  Ett annat standardfel visar också sitt “fula tryne” ?
                                  Jupp, det är tempmätaren vi skriver om –
                                  den vill endast “tjänstgöra” i kl 07/19 läget ?

                                  Annars får man säga, att Saab fick till det med denna #240 Imolaröd:

                                  Men……
                                  inte ens denna fina färg kan “dölja” nästa fel här ?
                                  Kvittar hur mycket eller hur lite man gör –
                                  ja så laddas det inte mera än på bilden …….

                                  (Men gud vart jag älskar just den”funktionen” på 9K) ?

                                  Utöver dessa defekterna, ja så finns det lika många “små tosiga” –
                                  i stil med belysning höger dörr fram:

                                  Belysning bak i C-stolpe –
                                  ja där fattas höger bak tydligen sin “lins” ?

                                  Höger belysning bak till nummerskylt, ja den får man väl säga –
                                  har blivit “naturellt tonad”

                                  Andra problem som inte syns på bild, ja det är C-lås som inte fungerar –
                                  säkringen till “ditto” smäller t o m av ?
                                  Belysning i kupé är lika så “död”, fast jag skulle inte bli förvånad –
                                  om det felet hänger ihop med felet på C-lås ?

                                  M a o , här finns att göra, så lika bra öppna porten –
                                  så tösen kan hoppa upp på “bockarna” ?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 426 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.