varför svajar framvagnen vid acceleration?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / varför svajar framvagnen vid acceleration?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / varför svajar framvagnen vid acceleration?
- Detta ämne har 11 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-04 22:01 av stefan.
-
FörfattareInlägg
-
januari 2, 2009 at 10:18 #19284
haloken!
vid gaspådrag svajar framvagnen på en kompis 99turbo
när man ger gas på 3an eller 4an mellan 70-85km/tim
i högre farter försvinner detta??!!
bilen har gått under 10k mil och har bra knutar & låda.Kan det vara framvagnen el ett motorfäste?
emperor
januari 2, 2009 at 11:25 #132810Spindelleder felfria vid bes.
länkarmsinfästn rostfria både h & v……🙁
januari 2, 2009 at 12:36 #132813Hej!
Här kommer några idéer:
– Hjulinställning kan vara bra att göra. Fel toe-in kan ställa till med mycket konstigheter!
– Glapp i styrväxel. Gisssar att styrlederna var ok vid besiktning men kanske växeln? Kan kännas som att bilen drar åt ena hållet vid pådrag och åt andra vid motorbroms.
– Prova med andra däck om möjligt. Kommer problemet med sommardäck, vinterdäck eller både och? Om det sitter större/bredare däck än orginal kan det vara en orsak. Olika däck kan ge en otrolig skillnad på kursstabilitet och spårkänslighet, även om de är av samma dimension
– Är bilen sänkt?
– Nånting längsökt kan ju vara att diffen är sliten och ger för hör friktion internt…Det var några uppslag iaf… hoppas ni hittar problemet!
/Tobias
januari 3, 2009 at 09:08 #132844Låter nästan helt normalt, lite av dessa tendenser finns på 99 t, om inget mekaniskt ljud låter, som ytterknutarna blir nästa steg sokm någon skrev att byta “handgranaterna”. Ett visst slitage uppkommer i dessa.
Detta fenomen var i princip borta på 900:an.januari 4, 2009 at 12:09 #132891Hej
Kan vara så enkelt som slitna/lösa infästningar till krängningshämmare.Mvh Björn
eftersom det här är en egenhet alla framhjulsdrivna bilar lider av så är det först och främst upphängningen man får titta på. Bussningar och annat behöver inte vara okej bara för att SBP har tittat på dem……….Är de mjuka så saker och ting rör sig under acceleration så blir det som du beskriver och naturligtvis värre och värre ju mer pulver man har. En akilleshäl på 900 är väl stötdämparinfästningar, de är ju mjuka redan från start och blir ännu sämre ganska fort och nån millimeter glapp där räcker mer än lovligt till för att få fladder i grejerna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.