Värmeproblem

Forum Modellspecifika forum OG900 Värmeproblem

Detta ämne innehåller 20 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-09-24 00:49.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #433846

    Anders
    Deltagare

    Jag är ny medlem på forumet och är i behov av lite hjälp. Köpte en billig Saab 900 från -93 på blocket för en tid sedan att ha som andrabil pga lite ekonomiska hinder tänkte jag se om jag kan lösa detta problem själv.

    Fläkten fungerar utmärkt, drar jag på värmevredet kommer däremot ingen värme utan bara kall luft. Har hållit på med bilar för länge sedan men det är som bortblåst nu för tiden. Någon som har tips på vart jag kan börja felsöka och vad som kan vara galet?

    #433860

    Regin
    Deltagare

    Känns det som att det är lite motstånd när du vrider ??

    Lyft på vänster högtalargaller och se så inte axel’n är av därinne.

    #434051

    Anders
    Deltagare

    Nu är jag igång med felsökandet igen. Det finns motstånd när man vrider.

    Kollade nivån i kylaren efter en långkörning och då var allt bra med nivån – trodde jag. Måste sett fel för idag kollade jag igen och behållaren var tom. Fyllde upp systemet och fick tips om att det kan vara luft i systemet så jag har försökt lufta det genom att ha öppet lock till kärlet och låta bilen gå på tomgång. Det bubblade rätt rejält i början och det kom lite värme. Har kört två vändor ny á 15 minuter var ungefär. Det kommer lite värme men inte mycket på maxläget, däremot när jag drar ned vredet så kommer det värme sporadiskt. Vad kan detta tyda på? Fortfarande luftbubblor i systemet? Hur i hela friden ska jag få ut dem i så fall…

    #434138

    flaset
    Deltagare

    Systemet skall vara självluftande, dålig vattenpump kanske?

    #434139

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du bör nog köra med max värme ett tag så alla luftfickor hittar ut.

    #434140

    Anders
    Deltagare

    Har kört en vända till, denna gång i uppför/nedförsbacke efter inrådan av svärfar. Ingen skillnad sånär på någon liten puff när jag tröttnat och började vrida reglaget.

    Båda slangarna som går i i toropeden är varma så det känns nästan som att det funkar fram dit bara att värmen inte kommer i i kupén.

    Gällande vattenpumpen så verkar den göra sitt jobb i övrigt, bilen går kallt, sällan över hälften på tempmätaren. Mer vanligt en tredjedel upp.

    Får grå hår av det här märker jag…

    #434141

    M.Broberg
    Deltagare

    om bilen går så kallt kanske det är problemet? tesmostatbyte på plats.

    #434294

    Regin
    Deltagare

    bilen går kallt, sällan över hälften på tempmätaren.
    Mer vanligt en tredjedel upp.

    Det är inte rätt –
    den skall stå prick i mitten ved normal temp/körning 🤔

    Testa bytt termostat (89*) och var noggrann med att lufthålet skall vara som 12 slaget på klockan.
    När du fyller på vatten, så öppna luftnippel på termostathuset –
    vid varmkörning, skall du även ha värmen på inne i kupén.

    Vill du vara extra noggrann, så beställ/bytt även tempgivaren i toppen:
    Tempgivare

    kostar inte många 💲 och tar endast typ 5 min att byta 👍

    Bilagor:
    #434390

    Anders
    Deltagare

    Daga för uppdatering, bytte termostaten igår. Tempen i motorn ser bättre ut och ligger nu i mitten. Luftar jag via nippeln vid termostaten kommer där bara kylarvätska, inga bubblor. Körde i 20 minuter innan jag va tvungen att göra annat. När kylarfläkten går igång bubblar det lite i kylarvätskebehållaren och det blir en viss ökning av temperaturen i bilen, även när jag vrider ned tempvredet i bilen till kallt så kommer det en puff av värme som snabbt försvinner.

    Kylarslangarna är väldigt mjuka, känns inte direkt som det kan vara någon större mängd med vatten i dem (kanske det inte heller ska vara).

    Jag ser att vattnet sakta cirkulerar i behållaren men det är inget högt flöde. Skulle det kunna vara vattenpumpen som gjort sitt?

    #434397

    M.Broberg
    Deltagare

    testat att lufta på nippeln med bilen varm = efter termostaten öppnat?

    #434399

    Anders
    Deltagare

    Bilen var varm, uppe över halva när jag luftade.

    #434406

    M.Broberg
    Deltagare

    jag har haft problem med svårluftad og900 när det har varit tomt

    jag tror itne vattenopumpen är kass. då hade bilen snarare kokat än inte blivit varm.

    standard jga gör när jag luftar är

    fyll på kylarvätska (med motorn av då) och med luftnippeln på termostaten öppen.

    stäng nippeln och starta bilen med locket av till exp kärlet

    öppna nippeln lite för att se om det händer nått.

    händer det inget, så öppnar jag nippeln. trycker till på slangen som går från termostathuset till kylare, håller handen på slangen och trycker ihop så mycket det går medans jag drar åt/stänger nippeln. släpper taget på slangen och väntar lite, kollar efter bubblor i expansionskärlet eller förändring.

    öppnar nippeln och kolla om det kommer vatten,gör det inte det så gör jag samma sam igen tills det formligen sprutar vatten ur nippeln så fort som jag rör övre slangen

    det brukar hjälpa mig.

    sen varmköra ordentligt och sen öppna locket till exp kärlet och seda öppna nippeln.

    enkla regler är la att
    *Varmköra ORDENTLIGT (helst ska fläktarna går medans du luftar)
    *Värmevredet skall alltid stå på full värme när man luftar

    funkar inte något brukar jag torrgasa, hålla 3000 RPM nått medans motorn är varm och värmevredet är på fullt och locket av till expansionskärlet. stå så en 10-20 sek så.

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    #434515

    Anders
    Deltagare

    jag har haft problem med svårluftad og900 när det har varit tomt
    jag tror itne vattenopumpen är kass. då hade bilen snarare kokat än inte blivit varm.
    standard jga gör när jag luftar är
    fyll på kylarvätska (med motorn av då) och med luftnippeln på termostaten öppen.
    stäng nippeln och starta bilen med locket av till exp kärlet
    öppna nippeln lite för att se om det händer nått.
    händer det inget, så öppnar jag nippeln. trycker till på slangen som går från termostathuset till kylare, håller handen på slangen och trycker ihop så mycket det går medans jag drar åt/stänger nippeln. släpper taget på slangen och väntar lite, kollar efter bubblor i expansionskärlet eller förändring.
    öppnar nippeln och kolla om det kommer vatten,gör det inte det så gör jag samma sam igen tills det formligen sprutar vatten ur nippeln så fort som jag rör övre slangen
    det brukar hjälpa mig.
    sen varmköra ordentligt och sen öppna locket till exp kärlet och seda öppna nippeln.
    enkla regler är la att *Varmköra ORDENTLIGT (helst ska fläktarna går medans du luftar) *Värmevredet skall alltid stå på full värme när man luftar
    funkar inte något brukar jag torrgasa, hålla 3000 RPM nått medans motorn är varm och värmevredet är på fullt och locket av till expansionskärlet. stå så en 10-20 sek så.

    Idag har det varmkörts utan dess like, det har bubblat och bubblat och bubblat i behållaren med hjälp av denna metod. Fick ut mer värme än tidigare men inget stabilt flöde utan endast puffar. När kylarfläkten går kommer det mest värme – det är återkommande. Känns som att det nästan verkar stopp någon stans kring slangarna som går in i värmepaketet. Ska prova och ställa bilen i lite sluttning och köra samma metod igen.

    Andra ideer? Eller är det helt enkelt så att den fått i sig en förbannad massa luft?

    #434538

    M.Broberg
    Deltagare

    låter som en rengöring av systemet kanske vore bra….

    jag har fått tipset (och testat) att tömma på glykolet vid blockets avtappning. (kall motor då)

    sen ta bort termostaten fylla på med vatten. i med lite maskindiskmedel och sen köra en runda med varmkörning och allt.

    tömma på vatten, fylla på, köra en stund på tomgång, tömma osv tills det är tomt på diskmedel.

    när det är klart, i med glykolblandat vatten.

    går spola lite med pluggen borttagen så det rinner rakt igenom när man tömmer första gången. så får man ut lite skit iallfalll

    #434639

    Anders
    Deltagare

    Det kan inte finnas luft kvar i systemet längre så jag försökte få en tid på verkstan. Men mitt i uppgivelsen fick tipset om att det kunde vara knas i Bypass ventilen och att det var en bra ide att prova byta innan jag bokade tid. Tacka vet jag ebay, så nu är en beställd för 174:- istället för 470:- + moms och frakt. Ska byta så fort den kommer och återkommer med rapport.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.