Varvräknare

Forum Övrigt Allmänt Varvräknare

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-05 14:06.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15351

    Jonathan
    Deltagare

    Jag inhandlade en varvräknare från Biltema, den lilla med fot, under jul. Nu har jag kopplat in den och allting verkar vara frid och fröjd. MEN… …batteriet drar ur, och jag kan inte komma på varför. Jag tror det gör det i alla fall, det började efter varvräknarinstallationen. Jag frångick Biltemas beskrivning litegrann eftersom det är en gammal Saab. Kopplingarna blev såhär(parantes anger Biltemas instruktion): Vit – till instrumentbelysning (instrumentbelysning), Röd – till instrumentbelysning (Till säkring som är strömförande endast då tändningen är tillslagen), Grön – tändspole (tändspole), Båda svarta till jord (jord).

    Hur mycket jag nu än funderar har jag svårt att fantisera ihop en anledning till att separera vit och röd till olika strömkällor som anvisningen säger. Jag har lossat kablarna till klockan, mig veterligt den enda ständiga förbrukaren, och kopplat in testlampa mellan pluspol och pluskabel utan ”lyse”. Jag har nytt batteri, laddningsregulator och väl fungerande generator som laddar strax under 14V.

    Någon som har en idé, jag kan inte sånt här egentligen!?!

    Friskt kopplat, hälften brunnet…

    Anders

    #101528

    perhaninge
    Deltagare

    Jag ägde en Opel en gång där bagagerumsbelysning var på hela tiden( kontakten var trasig ) och drog ur batteriet under natten.
    Fäll ner ryggstödet bak för att kolla när luckan är stängd.
    Förutom klockan så finns bara kupebelysningen som kan ”ligga” på konstant men den är ju ganska uppenbar.

    #101529

    Jonathan
    Deltagare

    Om det bara vore så enkelt, lampan därbak är urkopplad också. Det kan ju också vara något väldigt tillfälligt, nyladdad batteri nu, så jag får se om det är någe stret i kärran imorgon.

    Anders

    #101555

    janneh
    Deltagare

    Det är frestande att gissa på varvräknaren eftersom felet började då MEN du kan ju ha gjort något omedvetet i elsytemet (petat till någon glappande kontakt el dyl) samtidigt och då är det bökigt att lista ut det. Prova att koppla bort olika förbrukare en i taget och se när (om…) felet försvinner. Att Biltema vill att du ska koppla varvräknarens huvudmatning till säkring är för att undvika spänningsfall i de ofta klena belysningskablarna. Dessutom går ju instrumentbelysningen ofta via reostat och är därför olämplig som huvudmatning. Vet inte om du har reostat i din bil men jag skulle nog ändå satsa på att dra en rejäl matarkabel till en inte allt för belastad, tändningsberoende säkring. Lycka till!

    #101557

    lelle f
    Deltagare

    Kolla om det tjuvdrar ström som du kopplat genom att ta bort minus polen på batteriet , när sätter dit den igen så ska det gnistra . Om inte , ingen tjuv ström . Gnistrar det så ta bort din koppling och testa igen , gnistrar det då inte så är det din koppling som tjuvdrar . Gå då in på ett annat ställe , tex säkringsdosan .

    #101562

    stefan w
    Deltagare

    Vad är det för Saab?

    #101569

    bluesman
    Deltagare

    Prova koppla in instrument som har amperemätare på respektive säkrings plats, det borde ge en fingervisning om vilket område det drar ifrån i alla fall.

    Mvh

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng