Varvräknare

Forum / Övrigt / Allmänt / Varvräknare

Forum / Övrigt / Allmänt / Varvräknare

  • Författare
    Inlägg
    • januari 4, 2007 at 18:27 #15351

      Jag inhandlade en varvräknare från Biltema, den lilla med fot, under jul. Nu har jag kopplat in den och allting verkar vara frid och fröjd. MEN… …batteriet drar ur, och jag kan inte komma på varför. Jag tror det gör det i alla fall, det började efter varvräknarinstallationen. Jag frångick Biltemas beskrivning litegrann eftersom det är en gammal Saab. Kopplingarna blev såhär(parantes anger Biltemas instruktion): Vit – till instrumentbelysning (instrumentbelysning), Röd – till instrumentbelysning (Till säkring som är strömförande endast då tändningen är tillslagen), Grön – tändspole (tändspole), Båda svarta till jord (jord).

      Hur mycket jag nu än funderar har jag svårt att fantisera ihop en anledning till att separera vit och röd till olika strömkällor som anvisningen säger. Jag har lossat kablarna till klockan, mig veterligt den enda ständiga förbrukaren, och kopplat in testlampa mellan pluspol och pluskabel utan “lyse”. Jag har nytt batteri, laddningsregulator och väl fungerande generator som laddar strax under 14V.

      Någon som har en idé, jag kan inte sånt här egentligen!?!

      Friskt kopplat, hälften brunnet…

      Anders

        januari 4, 2007 at 19:40 #101528

        Jag ägde en Opel en gång där bagagerumsbelysning var på hela tiden( kontakten var trasig ) och drog ur batteriet under natten.
        Fäll ner ryggstödet bak för att kolla när luckan är stängd.
        Förutom klockan så finns bara kupebelysningen som kan “ligga” på konstant men den är ju ganska uppenbar.

          januari 4, 2007 at 19:54 #101529

          Om det bara vore så enkelt, lampan därbak är urkopplad också. Det kan ju också vara något väldigt tillfälligt, nyladdad batteri nu, så jag får se om det är någe stret i kärran imorgon.

          Anders

            januari 5, 2007 at 09:56 #101555

            Det är frestande att gissa på varvräknaren eftersom felet började då MEN du kan ju ha gjort något omedvetet i elsytemet (petat till någon glappande kontakt el dyl) samtidigt och då är det bökigt att lista ut det. Prova att koppla bort olika förbrukare en i taget och se när (om…) felet försvinner. Att Biltema vill att du ska koppla varvräknarens huvudmatning till säkring är för att undvika spänningsfall i de ofta klena belysningskablarna. Dessutom går ju instrumentbelysningen ofta via reostat och är därför olämplig som huvudmatning. Vet inte om du har reostat i din bil men jag skulle nog ändå satsa på att dra en rejäl matarkabel till en inte allt för belastad, tändningsberoende säkring. Lycka till!

              januari 5, 2007 at 10:04 #101557

              Kolla om det tjuvdrar ström som du kopplat genom att ta bort minus polen på batteriet , när sätter dit den igen så ska det gnistra . Om inte , ingen tjuv ström . Gnistrar det så ta bort din koppling och testa igen , gnistrar det då inte så är det din koppling som tjuvdrar . Gå då in på ett annat ställe , tex säkringsdosan .

                januari 5, 2007 at 10:51 #101562

                Vad är det för Saab?

                  januari 5, 2007 at 14:06 #101569

                  Prova koppla in instrument som har amperemätare på respektive säkrings plats, det borde ge en fingervisning om vilket område det drar ifrån i alla fall.

                  Mvh

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.