Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Vatten i oljan…
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-07 10:43 av .
- FörfattareInlägg
- 5 april, 2009 kl. 21:41 #19881
rtfm
DeltagareHej!
Mitt första inlägg här på detta forum…vi börjar med ett klassiskt dilemma :blush:Jag har då blivit chefsmekaniker för min sambos nyinköpta saab 95 från 71 (tror jag…) men motorn är av typ 77B med den tvåportade solexförgasaren, med den vattenstyrda choken.
Saken är den att det kommer in vatten i motorn, om man lossar gummislangen från den vänstra ventilkåpan som går mot luftrenaren, så ser man en vit dimma som blåser ut därifrån…
Men, jag har tillbringat hela helgen med att byta topplockspackningar och insugspackning…-fortfarande samma fel :crazy: -Rengjorde ytorna supernoga och använde även packningsklet för att vara på den säkra sidan…Så, känner ni till något annat som kan orsaka detta fenomen? Om man låter motorn stå ett par timmar startar den men ger till slut upp pga av detta…det dryper vatten i den vänstra ventilkåpan…
Kan det vara termostaten som läcker i insugningsröret?
Kan detta vara den vattenstyrda chokefunktionen som läcker vatten genom förgasaren?
Kan detta vara nån sorts packbox till vattenpumpen som läcker in till motorn?
Eller det värsta -Spricka i blockets kylkanaler?Tjohopp!
6 april, 2009 kl. 08:39 #138287rasmus blomqvist
DeltagareDu har verkligen ett klurigt problem, det är nog därför ingen svarar på tråden.
Termostathuset sprucket? Kan vara så.
Choken? Nej som jag har pillat med dessa saa….ns sopexfuggar så fattar jag det som att det är direkt omöjligt.
Vattenpumpen? Samma där, den sitter ganska avskärmad ifrån annat, chansen att det skulle kunna tryckas in vatten innanför transmissionskåpan är så gott som obefintlig.Spricka i blocket eller i nån topp låter troligare.
Kan ju också komma in vatten om topp och block inte är plana.Hur är smörjningen till vipparmarna? Alltså den sida där vattnet hamnar. Kan det vara som så att det är en spricka mellan kylkanal och oljekanalen…?
Men det borde ju finnas någon annan på forumet som råkat ut för detta tycker jag. Kom igen nu Saabklubben!
6 april, 2009 kl. 09:33 #138290stefan
Deltagarekommer det så mycket vatten så är det troligen spricka nånstans. Försök att se på stiften eller nåt om du kan se vilken cyl det är och riv isär igen, lättare att leta om man vet vilken cylinder det är. Risken är ju att det är nån spricka i cylindern om den stått kallt med bristande kylvätska.
6 april, 2009 kl. 15:48 #138305rtfm
DeltagareHuja,
sprickor i blocket låter som det värsta scenariot, är det inte termostathuset får det bli en ny motor antar jag. Eller konvertera till luftkylning…-nån som har ett stort scoop till salu?Tjohopp!
6 april, 2009 kl. 16:29 #138308lelle f
DeltagareFörmodligen en spricka nånstans , prova att byta plats på topparna . Flyttas problemet så är det toppen annars blocket .
7 april, 2009 kl. 10:06 #138339William
Deltagarejag hade sprickor i min ena topp, de syntes tydligt när jag väl kollade efter dem. (bytte packningar i all hast utan att tänka på sprickor första gången)
jag hade dock annorlunda symptom, avgaser trycktes ut i kylsystemet och sprickorna utgick från avgasventilen. du kan ju fått sprickor på annorlunda ställe kanske? jag tycker sprickor rimligast borde uppstå i topparna, men kanske en frysskada kan ha spräckt blocket?
7 april, 2009 kl. 10:43 #138341sabbe
DeltagareOm motorn har frysit utan glykol i kylvätskan brukar topparna spricka i vattenmanteln under vipparmsaxlarna. Då läcker vattnet in och missfärgar oljan så den ser ut som gråfärgad grädde. Om ingen skillnad syns på tändstiften kan det vara detta felet.
En kallstartad motor kan ha mycket rök och kondens i vevhusventilationsröken utan att det är något fel. Slitna kolvringar ger mycket ”blow by” och vid kortkörningar vintertid kan gräddliknande klegg bildas i vevhusventilationsslangarna. Flera moderna biltyper har råkat ur för frusen vevhusventilation med oljeutkast och motorhaveri som följd.
Sabbe
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.