Vattenpump B-motor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vattenpump B-motor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vattenpump B-motor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 2, 2014 at 23:23 #8290

      Hej!

      Har en B-motor turbo årsmodell 80 med ett litet problem..

      Bilen är startad med fruset kylsystem pga. för lite glykol. Efter detta går den varm, Kylvattnet cirkulerar inte så pumpen verkar ha gått sönder.

      Jag hoppas ju att impellern sitter lös på axeln och inte snurrar med axeln. Samtidigt vet jag att dreven på vattenpumpsaxeln och aggregataxeln är lite klena, det vore ju trist att behöva byta aggregataxel också.
      Jag har inte rätt verktyg så jag har inte gett mig på att ta isär den än men det hade varit bra att veta vad jag behöver för delar så att bilen inte blir stående utan att vara flyttbar.

      Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som brukar ge med sig?

        januari 3, 2014 at 08:43 #62378

        Hej

        För att gör ditt öde ännu värre så har jag råkat ut för precis samma och tyvärr var det aggregataxelns kuggar som hade gett sig då. Verkar tyvärr vara sämre legering i den axeln än vattenpumpsaxeln.

        Börja med att demontera vattenpumpen så ser du direkt vad som är fel. Till det behöver du en specialavdragare.

        Lycka till

        Med vänlig hälsning Johan

          januari 3, 2014 at 09:24 #62379

          Råkade ut för detta en gång på 80-talet på just en 99T, fast 1978. En överraskande frostnatt på hösten med dåligt frostskydd gjorde att aggregataxeln gick åt skogen. 😳

          Saabmekanikern berättade då att det var vanligt med aggregataxelbrott just på de sena höstarna när de första frosten kom.

            januari 3, 2014 at 22:15 #60689

            Tack för era svar även om det inte var det jag ville höra. :sad

            Jag antar att man behöver lyfta ur motorn för att byta aggregataxeln. Nån som kan bekräfta?

              januari 3, 2014 at 22:25 #60690

              Ja krävs motorlyft!

                januari 3, 2014 at 22:31 #62408

                Ok, bara att spotta i nävarna då!

                Tack för snabba och bra svar!

                Mvh. Erik.

                  januari 12, 2014 at 22:29 #99000

                  Jag började med att ta isär en lös motor jag hade stående för att ta reservdelar och lirkade ur aggregataxeln. Tänkte att det var smidigare att ta den först för att inte riskera att sabba dreven när pumpaxeln ska ur.
                  Tanken är att få tag på en mutter och göra en enkel avdragare nu när jag inte behöver rotera axeln.

                  Så till min fråga: Är det någon som har koll på vilken gänga det är i toppen på pumpaxeln?

                  Med vänlig hälsning. Erik.

                    januari 12, 2014 at 22:39 #99002

                    Hej!

                    Nu vet inte jag vad det är för gäng typ men jag vet att den är avig gängad . Fasen att du bor så långt bort annars hade du fått låna mitt verktyg !

                      januari 18, 2014 at 21:11 #131937

                      @saabfjollen wrote:

                      Hej!

                      Nu vet inte jag vad det är för gäng typ men jag vet att den är avig gängad . Fasen att du bor så långt bort annars hade du fått låna mitt verktyg !

                      Hej! Ja, det var ju synd men tack ändå. Det verkar ha löst sig nu, snackade med en gammal arbetskamrat idag som har ett hemmagjort verktyg som jag kanske kan låna.

                      Fortfarande intresserad av vilken gänga det är på pumpaxeln men det kan jag nog ta reda på när pumpen är ur blocket. Får väl skaffa en gängtolk annars.

                        januari 19, 2014 at 06:01 #128982

                        SAAB-klubbens reservdelar har den muttern.
                        https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=1943&category_id=22
                        Tror den kostade 55 kr. Det är en vänstergänga som är överst på pumpaxeln om jag inte minns helt fel.
                        Kanske Janne på reservdelar vet vad det är för gäng, om du slår han en signal…

                          januari 19, 2014 at 06:32 #61089

                          Kanon, tack för tipset!

                            januari 19, 2014 at 12:57 #124001

                            Om det fortfarande är aktuellt så ser gängan ut att vara M12x1,5 och då vänstergängat. Standard M12 är stigningen 1,75. Mvh Magnus

                              mars 10, 2014 at 14:27 #173885

                              Det visade sig vara tråkigare än befarat, gängan på pumpaxeln är obefintlig, axeln sticker bara upp ett par mm. ovanför impellern.
                              Verkar som att den har gått av konstigt nog, den är ganska rostig i brottytan men det vill väl till att den ska ha rostat så illa? Pumplocket såg väldigt illa ut med så jag får nog leta fram ett annat. Det verkar som att aggregataxeln är hel men att kuggarna gett sig på pumpaxeln, den kan ju vara skadad ändå så det är nog bäst att ta ur den och kika ordentligt.

                              Hur löser man då detta på bästa sätt?
                              Motorn står vid sidan av bilen så min idé är att ta ur aggregataxeln och sedan försöka svetsa på en skruv eller mutter på pumpaxeln och sedan få ur pumpen med en glidhammare. Impellern verkar inte tåla så mycket så jag är tveksam till att det går att dra i den med någon större framgång.

                              Nån som har en bättre idé?

                              Med vänlig hälsning. Erik.

                                mars 18, 2014 at 18:34 #61010

                                Jahaja!
                                Riktigt masigt vattenpumpsprojekt…
                                Jag har haft samma problem, skulle lossa muttern och hann bara känna på den så gick axeln av. Minns att skoveln släppte skapligt lätt med lite rostlösare. Man kan ju värma det med gasol oxå. När det var loss så slipade jag ett “snett” spår på varje sida om axeln så jag kunde lirka med kofot samtidigt som jag följde med rörelsen som blir när axel vill skruva sig ur. Men med en avdragande som tar tag i något du svetsat dit borde ju funka bättre om man inte får ur skoveln. Men glöm inte att pumpaxeln måste rotera med drevet ut.
                                Kämpa på! :wrench

                                  mars 19, 2014 at 05:33 #174192

                                  Glidhammare är inte att rekomendera, om inte kuggarna är trasiga på aggregataxeln så är risken stor att dom går sönder när man använder glidhammare.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.