Vattenpump B-motor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vattenpump B-motor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vattenpump B-motor

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 20, 2014 at 14:11 #174235

      Aggregataxeln är urtagen för att slippa det problemet men den var ändå kass så det blir byte av både aggregataxel och pumpaxel.

        april 8, 2014 at 19:25 #174613

        Det var ju gjutgods i vattenpumpsaxeln så svetsa var inte modellen. Det blev till att borra ett hål i axeln och gänga med en M8 gängtapp. Sedan gick det lätt att rycka ur axeln med en glidhammare.

          maj 17, 2014 at 09:22 #174124

          Nu var det längesedan jag skruvade sist men igår hade jag lite kvalitetstid i garaget igen.
          Jag har lånat Saabs vattenpumpsverktyg och bytte komplett pump på motorn som jag har grejat med tidigare, på denna motor har jag inte återmonterat aggregataxeln än. Jag monterade impellern mha. en skruv som jag beställde från klubbens reservdelslager och höll emot impellern när jag drog åt.
          Som vanligt läste jag verkstadshandboken ( Saabs egna ) efter jag hade skruvat klart :ID , där står det att man ska pressa impellern på plats med en hylsa och pressverktyget tills det är i bott mot axeln.
          Det spelar ingen roll eftersom aggregataxeln inte är monterad på denna motor men finns det en risk att dra sönder dreven om man använder muttern på en motor med aggregataxel monterad tro? Klart att det går att dra sönder om man våldar men jag blev fundersam eftersom muttern inte nämns alls. Är det på äldre pumpar denna är avsedd att användas tro? Jag ska byta på en till motor så det är därför jag undrar.
          Sen funderade jag lite över mina vattenpumpslock som är allt annat än fina. Det ser ut som att det ena har kavitationsskador och det andra ser mer ärgat ut. På tidigare pumpar var Saab noga med avståndet mellan impeller och lock men i min bok som behandlar årsmodell 79-80 ( 900 ) står det bara att man ska kolla att impellern inte tar i locket. På min motor är det ca 2mm. mellan pump och lock och min fundering är om detta är för mycket. Dessutom skulle jag behöva fixa till ytan i locket med kemisk metall eller nåt liknande.
          Om det nu är kavitationsskador så är frågan hur man blir av med detta och min tanke var att det förmodligen har en avgörande betydelse med avståndet mellan impeller och lock. Man kan ju pressa ner impellern lite kortare på axeln och få ett mindre spel men jag vet inte om det är rätt väg att gå.

          Mycket funderingar blev det, vad tror ni om detta? Nån som har koll och kan ge lite bra svar?

          Med vänlig hälsning. Erik.

            maj 18, 2014 at 10:58 #173316

            Jag har för mig att muttern försvann runt 75-76. Var väl i samband med att mässingshylsan i blocket försvann.
            Minns inte att de Svenska motorerna behövde shimsas i pumplocket, däremot Triumpmotorerna var viktigt att göra det på. (Man lade en bit av ett bladmått på pumpaxeln, mätte sedan med bladmått mellan pumplock och motorblock hur tjock packning man behövde lägga dit).

            Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.