växelåda V4 hållbarhet?!

Forum Övrigt SSR växelåda V4 hållbarhet?!

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-07 16:08.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15564

    benny
    Deltagare

    Hej,

    växelåda till V4, hur mycket effekt/vrid pallar dom med?
    När säger hus,lager o drev upp? slutväxel?

    Någon som opererat in någon annan låda?

    #103062

    fuling
    Deltagare

    I prinsip så är det vridet som tar dö på lådan.
    Lite tummepekfinger ca ca 220Nm där går gränsen.

    ps
    Det är effekten som accar bilen och vridet som har sönder saker.

    #103069

    benny
    Deltagare

    så den gillar inte turbomotorer då…

    Om jag säger 150hk och 150-160nm vad bör va ett recept till en låda som kan hålla. (med lite vettiga växlingar)
    Går det få tag på prylar till en sådan?
    Vad byter man ut?
    Ska samtidigt ta o söka lite på forumet!

    Mvh benny

    #103070

    fuling
    Deltagare

    Nix.
    2T och V4 lådorna är i prinsip lika, mao lådan är konstruerad för i krokarna 35hk och inget vrid i huvudtaget.

    Finns inte så mycket att byta för att höja hållfastheten.
    Men lådan håller OM den är just ihoppsatt och man kör med insida.

    Sen finns det lite olika drevsatser och slutväxal.
    Vad skall bilen användas till????

    #103072

    benny
    Deltagare

    Bilen skulle ju ”busas” med en del,men ochså åka några mil landsväg med.

    9000 lådor ska ju va ”kassa” ochså sägs det, ändå åkte jag på strippen o busade med en gammal 86:a och ca 270-280hk med orginal låda som höll ihop utan problem, receptet var: lätt bil och stor snurra som inte gav monster vrid vid 1500v/min, utan effekten kom mellan 4-4500 – 8200v/min. Det verkade skona lådan. För den var annars o-rörd.

    Va gäller V4 lådan, ”OM den är just ihoppsatt”, menar du förstärkt på utsidan o så + minimala spel osv?

    #103076

    fuling
    Deltagare

    Just ihoppsatt:
    Bland det viktigase är att slutväxen är rätt inchimsad.
    Och att man optimerar tolernasena på spelen åt rätt håll.

    Det finns 2st speciladrevstaser, sp1 och sp2.
    sp1 har man flyttat upp 1an och 2an och sänkt 4an lite.
    sp2 är 1an och 2an uppflyttade mer, 3an höjd lite och 4an sänkt lite(samma som sp1)

    slutväxalar:
    6:35 ca 5,4:1
    7:38 ca 5:1
    8:39 ca 4,5:1 med sp1 eller sp2 och 4:1 std
    9:42 Sonett lite högre än 8:39 men försummbart. Ger ca 1,2km/h på 1000r/min mer.
    9:38 Prototyp slutväxel, mig vetligen finns det bara 1st. I bästa fall så är det fler på g.
    9:36 Också en udda grej.

    Skall man åka gata, även bana så är allt under 8:39 för lågt växlat.
    En ren sp1 eller sp2 med 8:39 gör ca 25km/h på 1000r/min på 4an.
    Med std 4a ca 28-29km/h per 1000r/min

    Tittar man sen på steging mellan växlarna så suger std häst ba… pga V4 är indetiskt stegad sm 2T lådan. 1an är hur kort(låg) som hälst.
    Steget till 2an är ok. Men 2an är tämligen låg, med lite lamellrally så går den att starta på.
    Steget 2-3an är stort.
    Steget 3-4an är likvärdigt.

    Ren bus/banlåda är 8:39 sp2 just med då blir det rätt surrigt på landsväg.
    En bra kompromiss är 9:38 sp1 men behåller std 4an. Blir som ca som 8:39 sp2 på 1an, 2an och 3an. 4an blir typ överväxel. Ger ca 30-33km/h på 1000r/min.

    Den 9:36 jag sätt, finns ett antal, har det problemet att piongen(diameter) är så stor att ändast sp2:s mellanväxel kan användas. Det att 1an blir HÖG, lite för hög men det funkar. Inget jag direkt rekomenderar.

    Det som finns sän vad gäller kralligare grejor är det ribbade gjutjärnshuset.
    Ganska marigt att få tag på men det går. Det var det växellådshuest saab åkte i skogen med. Hur mycket bättre det är kan jag inte direkt säga.
    Många åker i skogen med std hus.

    #103092

    piin
    Deltagare

    Oj fuling, jag blir illamående bara av att läsa allt det där sista 🙂

    Lycka till med bilen b-400 😀

    #103095

    Lollo
    Deltagare

    Fuling: Går det att göra en sp1 med standard 4:a?
    Är riktigt nöjd än så länge med min 8:39 sp1 i TT:n men det vore trevligt med en högre 4:a på min vinkel 4:a.

    #103099

    fuling
    Deltagare

    Lolla:
    Japp
    Men för att få bättre utväxling, modrenare, så vore en högre slutväxel att fördra tillsaman med sp1 mellanväxen.

    9:38 med sp1 mellanväxel är kanon på landsväg med liter mer mos i snurran.
    Funkar även drägligt med std 1500 snurra, har testat.

    #103100

    benny
    Deltagare

    Får tacka för hjälpen så länge. Nu har jag lite o fundera på!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng