Växelföraren saab og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Växelföraren saab og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Växelföraren saab og900

  • Författare
    Inlägg
    • maj 24, 2010 at 16:10 #22233

      Växelföraren på saab og900 sitter på ena sidan av växellådan på saab 900( höger sidan sett från förarplatsen), men växelspaken sitter mitt i mellan sätterna inne i kupen.

      Går växelföraren rakt genom bilen till växelspaken eller är det en liten vinkel på den för kompensera att växellföraren sitter på höger sida av lådan.

      Bra och veta när man ska leta lådans placernig i en annan bil

        maj 24, 2010 at 17:25 #158468

        Du den går nog rätt så rakt in vad jag kan tänka nu utan att ha bilen nära…
        Men du kan väl laborera med vajrar och länkar och allt möjligt i dina drömmar; det finns ju många sätt överföra rörelsen.
        Men rakt bak ungefär!

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          maj 24, 2010 at 20:49 #158473

          Utan att ha kollat vinkeln så kanske leden sitter där av en anledning? Montera originalleden på nästa bil också så borde det funka.

            maj 24, 2010 at 21:08 #158474

            vad jag minns så sitter väl växelföraren centrerad i bilen så isåfall är väl lådan lite ur linje.

              maj 26, 2010 at 16:47 #158528

              Men om växelföraren är på höger sida av lådan men växelföraren går rakt in i bilen mellan säterna så hamnar inte låda i centrum av bilen, hur kan då drivaxlarna vara lika långa då?

                maj 27, 2010 at 08:06 #158564

                tja drivklockorna kan man ju placera helt valfritt i förhållande till växelföraren så? Det finns ju inget som säger att en växellåda är symmetrisk åt alla håll och kanter

                  maj 27, 2010 at 17:31 #158575

                  Hejsan!
                  Växellådan sitter inte mitt i bilen!
                  Drivaxlarna är inte lika långa.
                  mvh Andreas

                    maj 28, 2010 at 18:58 #158618

                    hmm nu blir jag förvirrad igen

                    I en annan tråd så påstods det att drivaxlarna visst var lika långt och att lådan var centralt placerad i bilen.

                    Vad ska jag lita på? eller skiljer det sig mellan dom olika 900

                    jag vet att jag hört någonstans att dom tidiga 99 har olika långa drivaxlar!

                    Är det nån som känner sig manad att briga lite klarhet i dom olika buden

                      maj 28, 2010 at 19:30 #158619

                      drvklockorna sitter säkert centrerade men vad är det som säger att resten av växellådan måste vara det? Det beror väl på hur man konstruerar den.

                        maj 29, 2010 at 05:36 #158640

                        Drivaxlarna har olika längd samt att växelföraren är helt rak ifrån spaken ut till motorn. bildbevis kan fås.

                          maj 30, 2010 at 20:30 #158705

                          Så då är den naturliga följdfrågan:
                          Sitter växelspakstället mitt i kupen? är det lika långt på båda sidorna om spakstället till trösklarna?

                          Är det även så då kan man använda växelföraren på lådan som “styrning” om man ska centrera lådan i en främmande bil!

                          eller?

                            juni 6, 2010 at 19:11 #159005

                            Hej!
                            Ska du ha en saabmotor med drivpaket i en annan bil så borde växelstången vara centrerad, detta pga att motorn lutar något åt höger och detta gör i sin tur att lådan då fått “flytta” lite åt vänster.
                            Som sagt är drivaxlarna olika långa, drivklockorna är dock lika dana på båda sidor.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.