Växellåda

Forum Övrigt SSR Växellåda

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-16 18:16 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11300
    roger
    Deltagare

    Hejhå…
    Jag har en växellåda som jag köpte ihop med en massa grejer i början av 80-talet av en bekant, det var enligt honom en 7:38 SP1, jag har aldrig funderat över det innan, men den lådan (4 växlad) var tät på 1-2-3:ans växel, medans 4:an var rena överväxeln, ska inte SP1 vara så? om inte, vad är det för låda jag har?

    Mvh Roger

    #79206
    David Å
    Deltagare

    Kanske en Special 1 drevsats med Special 2 mellanväxel?

    #79208
    fuling
    Deltagare

    David
    Tanken är nog inte så fel, sp2 mellan drev med sp1 drevsats ger jätte tätt mellen 2:an & 3:an
    men stegningen mellan 3:an & 4:an blir som sp1. Det steget kan kanske kännas stort.

    Roger
    Ta din låda, lägg in 1:an dra ett steck på kronhjulet. Ränkna antal varv som huvudaxeln måste snurra för att kronhjulet skall snurra ett varv. Gör sedan lika dant på 2:an, 3:an & 4:an. Återkom med resulatet så kan vi nog ta reda på vad för låda du har.

    [This message has been edited by fuling (edited 14 May 2001).]

    #79209
    jorgen b
    Deltagare

    På tal om lådor, för något år sedan talade jag med en typ som hade kört/körde folkrace med V4. Han förklarade något om hur man skulle ändra ytväxlingen genom att ta delar från två lådor (tror att det var så).
    Vet någon om någonting sådant?

    #79210
    roger
    Deltagare

    fuling…

    Ok, frågan är bara när jag skulle hinna det.. [image]http://www.saabregistret.se/ubb/smile.gif[/image]

    #79211
    saab skruvarn
    Deltagare

    Jörgen:
    Jepp, är vanligt i de flesta folkrace (jokkis) V4:orna här i Finland. Har även prövats i en liten skala inom rally, bland annat körde Tomi Tikanmäki med en sådan låda i en av hans rally V4:or en tid.
    Enda skillnaden egentligen är att den har lång tvåa så att steget mellan tvåan och trean blir mindre, utväxlingen är original. Passligt just till folkracebanor där det oftast efter starten endast behövs tvåan och trean.
    Har själv en sådan låda i en bil (blåvita 96:an bakom verkstan) och tycker själv den var riktigt bra.

    [This message has been edited by Gustav Juslin (edited 15 May 2001).]

    [This message has been edited by Gustav Juslin (edited 15 May 2001).]

    #79212
    stefan
    Deltagare

    Ni har fel allihop, den är till en Volvo Sonett……..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng