Växelproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Växelproblem

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-14 23:52 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17036
    niklas 442
    Deltagare

    Hej God vänner!
    Påväg till Trollhättan och SAAB 60års jubileum slog mätaren på min 95:a från 1977 över på 30 000 mil!
    Under de få milen som bilen kördes i sommar började backväxeln att spöka för mig.
    Först var det klurigt att få in backen, men det gick efter lite trixande. Efterhand blev det svårare och svårare, för att tillslut inte kunna få in den alls (gäller att planera körningen då! :))

    Har någon annan varit med om detta eller liknande? Vart skall jag börja leta, är det växelföraren ner till lådan som är problemet eller är det själva lådan?

    Tacksam för alla svar

    Niklas

    #114567
    stefan vikman
    Deltagare

    låter som nått drev inte ligger där det ska vara. om det är svårt att lägga in backen när du står still så tror jag att någon växelförare är dåligt eller så är backdrevet trasigt. men du kan ju kolla alla knutar på växelspaken så att det inte är någon skada på dom/den annars är det bara riva växellådan och kolla 😀

    #114568
    fuling
    Deltagare

    Växel-lådans fel tror jag inte på.

    Går backen att lägga i när motor inte går???(bilen står still)

    Det sitter en stor mutter där växelspaken går in i växel/rattstångshuset(hållaren).
    Kolla att mutter inte skruvat ur sig. (Hmm mutter är nog fel ord men får duga)

    #114573
    lecup
    Deltagare

    Det kan også være bakre motorfaste som er gået i stykker.

    #114574
    kalle .p
    Deltagare

    Det första som jag tänket på när bytes växellåds olja.

    Om backern gå i när man testar utan att motorn är igång och sedan när man väl kör går den inte i, då är det vanligast att man har dålig olja i lådan.

    Nästa som du kan ta en titt på är växelknuten som sitter i motot rumet vid torpeden om denna skulle vara dålig kan det också leda til att det blir svårt med att få i växlarna.

    #114581
    phermansson
    Deltagare

    För länge sedan hade jag en V4 som plötsligt blev svårväxlad, det var knöligt att få i växlarna helt enkelt. Lådan lät också en del när man körde. Lösningen var enkelt, pytsade i en slatt olja i lådan sen var den som ny 🙂
    Man borde väl egentligen har bytt olja i samma veva, men på den tiden brydde jag mig inte så mycket så länge det gick att köra.

    #114585
    henric
    Deltagare

    Jag och flera med mig har haft liknande fel. Då har det berott på att kopplingen varit bytt. De kopplingar du kan köpa idag och sedan några år tillbaka är helt enkelt felkonstruerade. Jag jäklades räjält med min V4 79:a. Jag började med att renovera kopplingscylindrarna. Dom kan ha den förmågan att funka sämre och sämre då motorn gått varm ett tag.Kopplingscyndrarna är ju lättare at renovera än att byta lamell. Det blev lite bättre men inte bra. Efter en del rundringning så förstod jag att fler haft samma fel. Nån hade till och med bytt koppling på Saabverkstad 3ggr utan att fått till det. När han sen bytte kopplingen ,lamellen alltså, mot en äldre ”ny” så funkade det. Jag sålde bilen innan jag hann byta lamell så jag har en över i fall.

    Henric

    #114586
    kaparn
    Deltagare

    Med det fel som Henric beskriver är det svårt att få i ettan från stillastående också.
    Jag sätter en femma på Fulings mutter i det här fallet. Det är lätt att fixa i alla fall.

    #114588
    stefan vikman
    Deltagare

    Men om rattväxeln läget är i fel borde det inte bli svårt att få i någon annan växel då?

    #114590
    kaparn
    Deltagare

    Nåt måste ju bli fel först antingen så försvinner ettan och tvåan eller också försvinner backen. det blir ju glapp i andra ändan man det kanske inte märks.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng