Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Växelproblem
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-11-14 23:52 av .
- FörfattareInlägg
- 14 november, 2007 kl. 16:07 #17036
niklas 442
DeltagareHej God vänner!
Påväg till Trollhättan och SAAB 60års jubileum slog mätaren på min 95:a från 1977 över på 30 000 mil!
Under de få milen som bilen kördes i sommar började backväxeln att spöka för mig.
Först var det klurigt att få in backen, men det gick efter lite trixande. Efterhand blev det svårare och svårare, för att tillslut inte kunna få in den alls (gäller att planera körningen då! :))Har någon annan varit med om detta eller liknande? Vart skall jag börja leta, är det växelföraren ner till lådan som är problemet eller är det själva lådan?
Tacksam för alla svar
Niklas
14 november, 2007 kl. 17:01 #114567stefan vikman
Deltagarelåter som nått drev inte ligger där det ska vara. om det är svårt att lägga in backen när du står still så tror jag att någon växelförare är dåligt eller så är backdrevet trasigt. men du kan ju kolla alla knutar på växelspaken så att det inte är någon skada på dom/den annars är det bara riva växellådan och kolla 😀
14 november, 2007 kl. 17:14 #114568fuling
DeltagareVäxel-lådans fel tror jag inte på.
Går backen att lägga i när motor inte går???(bilen står still)
Det sitter en stor mutter där växelspaken går in i växel/rattstångshuset(hållaren).
Kolla att mutter inte skruvat ur sig. (Hmm mutter är nog fel ord men får duga)14 november, 2007 kl. 20:03 #114573lecup
DeltagareDet kan også være bakre motorfaste som er gået i stykker.
14 november, 2007 kl. 20:17 #114574kalle .p
DeltagareDet första som jag tänket på när bytes växellåds olja.
Om backern gå i när man testar utan att motorn är igång och sedan när man väl kör går den inte i, då är det vanligast att man har dålig olja i lådan.
Nästa som du kan ta en titt på är växelknuten som sitter i motot rumet vid torpeden om denna skulle vara dålig kan det också leda til att det blir svårt med att få i växlarna.
14 november, 2007 kl. 21:15 #114581phermansson
DeltagareFör länge sedan hade jag en V4 som plötsligt blev svårväxlad, det var knöligt att få i växlarna helt enkelt. Lådan lät också en del när man körde. Lösningen var enkelt, pytsade i en slatt olja i lådan sen var den som ny 🙂
Man borde väl egentligen har bytt olja i samma veva, men på den tiden brydde jag mig inte så mycket så länge det gick att köra.14 november, 2007 kl. 21:29 #114585henric
DeltagareJag och flera med mig har haft liknande fel. Då har det berott på att kopplingen varit bytt. De kopplingar du kan köpa idag och sedan några år tillbaka är helt enkelt felkonstruerade. Jag jäklades räjält med min V4 79:a. Jag började med att renovera kopplingscylindrarna. Dom kan ha den förmågan att funka sämre och sämre då motorn gått varm ett tag.Kopplingscyndrarna är ju lättare at renovera än att byta lamell. Det blev lite bättre men inte bra. Efter en del rundringning så förstod jag att fler haft samma fel. Nån hade till och med bytt koppling på Saabverkstad 3ggr utan att fått till det. När han sen bytte kopplingen ,lamellen alltså, mot en äldre ”ny” så funkade det. Jag sålde bilen innan jag hann byta lamell så jag har en över i fall.
Henric
14 november, 2007 kl. 21:49 #114586kaparn
DeltagareMed det fel som Henric beskriver är det svårt att få i ettan från stillastående också.
Jag sätter en femma på Fulings mutter i det här fallet. Det är lätt att fixa i alla fall.14 november, 2007 kl. 22:05 #114588stefan vikman
DeltagareMen om rattväxeln läget är i fel borde det inte bli svårt att få i någon annan växel då?
14 november, 2007 kl. 23:52 #114590kaparn
DeltagareNåt måste ju bli fel först antingen så försvinner ettan och tvåan eller också försvinner backen. det blir ju glapp i andra ändan man det kanske inte märks.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.