Växelproblem

  • Författare
    Inlägg
    • november 14, 2007 at 16:07 #17036

      Hej God vänner!
      Påväg till Trollhättan och SAAB 60års jubileum slog mätaren på min 95:a från 1977 över på 30 000 mil!
      Under de få milen som bilen kördes i sommar började backväxeln att spöka för mig.
      Först var det klurigt att få in backen, men det gick efter lite trixande. Efterhand blev det svårare och svårare, för att tillslut inte kunna få in den alls (gäller att planera körningen då! :))

      Har någon annan varit med om detta eller liknande? Vart skall jag börja leta, är det växelföraren ner till lådan som är problemet eller är det själva lådan?

      Tacksam för alla svar

      Niklas

        november 14, 2007 at 17:01 #114567

        låter som nått drev inte ligger där det ska vara. om det är svårt att lägga in backen när du står still så tror jag att någon växelförare är dåligt eller så är backdrevet trasigt. men du kan ju kolla alla knutar på växelspaken så att det inte är någon skada på dom/den annars är det bara riva växellådan och kolla 😀

          november 14, 2007 at 17:14 #114568

          Växel-lådans fel tror jag inte på.

          Går backen att lägga i när motor inte går???(bilen står still)

          Det sitter en stor mutter där växelspaken går in i växel/rattstångshuset(hållaren).
          Kolla att mutter inte skruvat ur sig. (Hmm mutter är nog fel ord men får duga)

            november 14, 2007 at 20:03 #114573

            Det kan også være bakre motorfaste som er gået i stykker.

              november 14, 2007 at 20:17 #114574

              Det första som jag tänket på när bytes växellåds olja.

              Om backern gå i när man testar utan att motorn är igång och sedan när man väl kör går den inte i, då är det vanligast att man har dålig olja i lådan.

              Nästa som du kan ta en titt på är växelknuten som sitter i motot rumet vid torpeden om denna skulle vara dålig kan det också leda til att det blir svårt med att få i växlarna.

                november 14, 2007 at 21:15 #114581

                För länge sedan hade jag en V4 som plötsligt blev svårväxlad, det var knöligt att få i växlarna helt enkelt. Lådan lät också en del när man körde. Lösningen var enkelt, pytsade i en slatt olja i lådan sen var den som ny 🙂
                Man borde väl egentligen har bytt olja i samma veva, men på den tiden brydde jag mig inte så mycket så länge det gick att köra.

                  november 14, 2007 at 21:29 #114585

                  Jag och flera med mig har haft liknande fel. Då har det berott på att kopplingen varit bytt. De kopplingar du kan köpa idag och sedan några år tillbaka är helt enkelt felkonstruerade. Jag jäklades räjält med min V4 79:a. Jag började med att renovera kopplingscylindrarna. Dom kan ha den förmågan att funka sämre och sämre då motorn gått varm ett tag.Kopplingscyndrarna är ju lättare at renovera än att byta lamell. Det blev lite bättre men inte bra. Efter en del rundringning så förstod jag att fler haft samma fel. Nån hade till och med bytt koppling på Saabverkstad 3ggr utan att fått till det. När han sen bytte kopplingen ,lamellen alltså, mot en äldre “ny” så funkade det. Jag sålde bilen innan jag hann byta lamell så jag har en över i fall.

                  Henric

                    november 14, 2007 at 21:49 #114586

                    Med det fel som Henric beskriver är det svårt att få i ettan från stillastående också.
                    Jag sätter en femma på Fulings mutter i det här fallet. Det är lätt att fixa i alla fall.

                      november 14, 2007 at 22:05 #114588

                      Men om rattväxeln läget är i fel borde det inte bli svårt att få i någon annan växel då?

                        november 14, 2007 at 23:52 #114590

                        Nåt måste ju bli fel först antingen så försvinner ettan och tvåan eller också försvinner backen. det blir ju glapp i andra ändan man det kanske inte märks.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.