Växlar hoppar ur – vad kan det vara?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Växlar hoppar ur – vad kan det vara?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486351
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Hej!

    Gör en ny tråd då jag gav för lite information i den förra.

    Växellådan på min bil har gått precis 10 000 mil (verifierat). Jag påbörjade renovering av bilen direkt efter att jag köpt den med förhoppningen att växellådan skulle vara bra. Men nu när jag provkört visar det sig att växlarna hoppar ur. Det är samma på 2’an, 3’an och 4’an, och förmodligen också 1’an – att växlarna hoppar ur vid låg eller ingen belastning. Aldrig vid gaspådrag eller belastning, t ex högre fart eller motlut. Om jag håller spaken i läge så sker det inte, bara när spaken är obelastad/utan att jag håller kvar den?

    Jag har testat att justera genom att flytta lagerbocken men det gör ingen skillnad – det verkar ha mer att göra med vridningen än med rörelse i ”längsled”.

    Någon som på rak arm känner igen detta och vet vad detta kan vara? Tar tacksamt emot alla tips.

    Jag funderar på om det är lederna i växelreglaget som strävar emot och behöver fettas in – det ska jag kolla.

    Eller om det är fjädrarna till kulorna som håller skiftreglagen på plats, de under de över locket på lådan, som blivit slappa?

    Det är inga problem att lägga i växlarna, det går tyst och fint. Inget skorr som indikerar dåliga synkningar.

    • Detta ämne redigerades för 2 veckor, 3 dagar sedan av .
    #486355
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur är växellådans fäste i bakkant?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486359
    kjellake
    Deltagare

    Dåligt bakre fäste som Janne är inne på kan förstås ställa till en del olika problem.
    Jag har skruvat en del med de här lådorna och fjädrarna till kulorna i växelförarna brukar inte ställa till några problem men kan förstås mattas ut och göra så växelföraren inte stannar kvar i läge som den ska. Då skulle i så fall fjädrarna i bägge växelförarna vara lika dåliga eftersom det är alla växlar som krånglar. Jag tycker inte det känns så troligt.
    Du nämnde lederna i överföringen och en tanke är om de skulle vara så pass slitna så växelförarna inte skjuts i riktigt rätt läge. Eller som du är inne på, att det kärvar i nån led så rörelsen inte blir den rätta.

    #486362
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Fästet till växellådan är bra liksom motorkuddarna. Inga konstiga rörelser i drivpaketet.

    Man kan känna hur växelspaken efter växling kryper tillbaka en aning, ibland tills växeln hoppar ur vid låg/ingen belastning. om man inte trycker tillbaka spaken regelbundet eller håller i den mot sitt ändläge. Det gäller oavsett växel.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 3 dagar sedan av .
    #486364
    kjellake
    Deltagare

    Aldrig varit ute för just det här problemet men i det här läget skulle jag lossa växelknuten i ena änden så man kan känna ordentligt om den skulle vara väldigt glapp eller kärva på något vis. Är den helt ok och inga problem i motor/växellådsfästen så återstår väl inte så mycket mer än att öppna lådan och se om man kan finna något fel där. Om ingen annan har något annat bra förslag som jag inte tänkt på? Frihjulet är ju alltid en stark kandidat om växlar ”hoppar ur” men eftersom de ligger kvar om man håller växelspaken i läge så är ju det uteslutet.

    #486377
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Japp, jag ska lossa knutarna så får vi se. Man kan ju alltid hoppas att de kärvar. Annars är det lådan nästa. Tack för hjälp! Jag återkommer i ärendet tills det är löst. Och har någon annan erfarenhet av samma problem så är jag idel öra.

    #486379
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Hej Marcus
    Jag har haft liknande problem men där var det drivknutarna ”granaterna” i växellådan som var slitna, och då byte jag vä, till hö, sida och vise varse och var sedan av med problemet, men jag höll på läääänge innan jag kom fram till att detta kunde vara problemet. det gick så långt att växelväljarhuset gick sönder det slog och riste vid acceleration särskilt när man hade ratt utslag vill minnas att det gick bättre rakt fram. Du har mitt nr, du får gärna höra av dig…
    /M

    #486384
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Intressant! Tack för tipset Mikael. Jag börjar med de enklare sakerna så får vi se.

    #486385
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Jaa
    Absolut börjar man med det enkla och billigare alternativen när man felsöker.
    Lycka till lämna gärna feedback på ditt problem

    /M

    #486490
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Det var inte knutarna. Dom var väl infettade och lediga – spjärnade inte emot. Det lutar väl åt synkringarna ändå.

    #486522
    fuling
    Deltagare

    Att synkringrna skulle ha något med att växlarna hoppar ur har jag svårt att se.
    Då låsningen av skiftgafflarna sitter när låsmuffen gått förbi synkringrna.

    Ställa rätt diagnos är ski… svårt utan att känna och höra 🙁

    #486596
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Ja det verkar skumt att det skulle vara synkringarna. Någon som vet vem man kan vända sig för diagnos – antingen ta en tur med bilen nu, eller senare när jag plockat ur lådan att gå igenom den. Jag bor i Göteborg och en radie på 10-15 mil är inga problem.

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    #486837
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Nu funkar lådan perfekt. Har kört över 20 mil med frihjul både i och ur och inga problem. Jag justerade växlarna och det verkar ha gjort stor skillnad. Efter det var det bara någon liten urhoppning. Sen körde jag diesel genom lådan under en dryg minut. Därefter fyllde jag med klubbens raka 70-mineralolja. Och nu funkar det perfekt. 😁Jag som var helt säker på att jag skulle behöva lyfta ur lådan.

    #486880
    fuling
    Deltagare

    Så bra 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.