Vem vet bäst??

Forum Övrigt Off Topic Vem vet bäst??

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-30 20:28.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15159

    rutis
    Deltagare

    Kom på att jag måste ta upp en grej som jag funderat länge på, nämligen det här med självutnämda ”experter”.
    Har själv haft en del bilar genom åren och måste väl här erkänna att en del jänkare och följdaktligen V8 motorer har passerat revy, detta föranledde frekventa besök på firman Hansen Racing i Spånga. Min poäng här är att på Hansen stod alltid någon snubbe i oljig jeansjacka med fimp i mungipan och kommenterade kundernas inköp: ”Fan, Rockorkester e bara junk, tjacka en Holley istället; Va?? ska ru renovera Delco-fördelarn?? nä,nä byt till Mallory eller MSD istället; Hörru GM:s kamaxlar duger inte å rensa blomrabatter mé, tjacka en Isky istället.. osv… osv…till saken hör att x antal civilingenjörer har arbetat i x antal år med att utveckla dessa produkter så att konsumenterna ska uppleva sitt bilägande så problemfritt som möjligt…och plötsligt står där ett självutnämt orakel och pissar på allt detta
    Nu tror jag att antalet ”experter” inom V8-sfären är exceptionellt, USA är långt bort och risken att bli ifrågasatt är liten.
    Hursom så tror jag att även detta eminenta forum kan innehålla en del mindre goda råd tillkomna i den bästa av intentioner.
    Nu tror jag i alla fall att grabbarna i Trollhättan (nästan) alltid vet bäst, och för att råda bot på ev. missförstånd vore det trevligt med någon sorts ”referensbibliotek” här på sidan, t.ex. vilken förtändning gäller på en 96a super årsm. -77?
    Jag inser att detta kräver organisatoriska resurser som förmodligen inte finns och sannolikt så strider det väl också mot någon sorts upphovsrättslag
    Fast det vore jäkligt skönt att sätta dit den där snubben med jeansjackan

    #100389

    97sonett
    Deltagare

    det är ju inte allt som är bra baraför att tillverkarna säger så.
    T.ex så är det ju lysande att alldrig byta oljan i växellådan, som saab har sagt sen 70-talet.
    det vet vi ju hur det går

    #100463

    rutis
    Deltagare

    Se där! det är precis det jag menar! Någon Personliga Person på forumet sår ett frö av misstänksamhet: Hmmm, min låda rasade och efter noggrann analys? konstaterar jag att det beror på undermålig smörjning…men se nu har jag bultat dit nya prylar och hällt i svindyra oljan superduperextralube+++ 😀 och vips så är min låda förvandlad till en evighetsmaskin 😎
    Det är här det börjar lukta oljig jeansjacka…

    #100465

    gammsaaben
    Deltagare

    Det intressanta är väl att veta vad som funkar bäst för den egna situationen, oavsett om det är ”killen i jeansjackan” eller ”grabbarna i Trollhättan” som har rätt.

    För en sak ska man veta, och det är att ingen har alltid rätt och sällan har någon alltid fel heller. Även om det händer… 😉

    Jag törs påstå att det här med att byta växellådsolja är ett exempel på när den samlade erfarenheten hos ett helt forum av saabanvändare har visat att Saabs rekommendationer inte alltid är de bästa.

    Man får också komma ihåg att förutsättningarna hela tiden ändras med teknikens framsteg. Idag är mycket annorlunda mot för 30 år sedan. Drivmedel och smörjmedel har andra egenskaper och det finns andra delar och annan teknik att använda. Hade Saab haft samma valmöjligheter då som det finns nu skulle troligen också rekommendationerna sett annorlunda ut.

    Det är viktigt att man i diskussionerna behåller sin ödmjukhet och respekt för andra. Även om man är övertygad om att ha rätt i sak så kan man förmedla det på ett sätt som inte väcker irritation. Annars kan det lätt bli så att man själv visar sig vara ”killen i jeansjackan”, som du säger.

    För som sagt: ingen har alltid rätt. Ibland blir man överraskad när något som man var tvärsäker på visade sig vara totalt fel.

    #100469

    stefan w
    Deltagare

    Tillverkarna måste se till tillverkningskostnad när de gör något, därför blir det de gör inte alltid det bästa för jag tror inte nån vill betala det som detta skulle kosta, visst fungerar det som oftast men det kan säkert förbättras. Det är väl därför man t.e.x. blueprintar en motor, man gör det som tillverkaren inte ansåg sig ha tid eller råd med.
    I alla lägen måste man också tänka på det här med källkritik, att inte blint rusa iväg och tro allt man hör eller kroniskt såga allt man hör. Det är ens egen uppfattning och erfarenhet som avgör rätt eller fel om det man vill veta. Ju fler som får uttala sig i en fråga desto lättare är det att ta till sig information, och bilda en egen uppfattning om saker och ting. Jag har varit här på forumet snart ett år och konstaterat att här samlas mycket kunskap och erfarenhet,jag har lärt mig massor, kan jag bidra så gör jag det utifrån min egen erfarenhet eller ev kunskap i ämnet. Om jag blir tillrättavisad så är det isåfall bara bra, så lär jag mig till nästa gång.
    Det skulle vara förödande för forumet om den samlade kunskapen och erfarenheten får uppfattningen att om man svarar på en fråga eller vill ge ett råd, så drar man automatiskt på sig en oljig jeansjacka. Vem vill då ge ett svar eller råd och föra kunskap och erfarenhet vidare?

    #100475

    Martin
    Deltagare

    Kan bara instämma i Gammsaabens och Stefan W mfl inlägg.

    Förutsättningen för en lärande miljö är bland annat att man respekterar andras uppfattningar och kunskap, släpper på prestigen och väger samman egna erfarenheter med andras erfarenheter och skapar sig en egen uppfattning. Märk väl att vi föddes med EN mun och TVÅ öron. 😉

    Med detta sagt kan jag instämma i behovet av ett referensbibliotek.
    Då jag drog igång denna klubbsida 1996 var tanken att sajten bland annat skulle innehålla just det. Andra ledord var delaktighet och aktualitet.
    Exempel på referensbibliotek är tex färger, årsmodelljämförelser med mera. Saker som återfinns under ”Saabfakta”. Försök med wiki-baserade kunskapsbanker som fylls på av användarna har stupat på ointresse.(?)

    Kan vi med förenade krafter göra nya försök så vore det en välgärning för Saabkretsen.

    #100483

    rutis
    Deltagare

    Vill börja med att be om ursäkt för mitt föregående inlägg i tråden, det var klumpigt skrivet och det var absolut inte min mening att peka finger åt någon; ej heller att framställa mig som en besserwisser.
    Vidare tycker jag att föregående skribenter givit svar på min fråga, nämligen att det finns inget svar, åtminstone inte ett så enkelt och svartvitt som jag efterfrågade.
    Precis som ni också framhåller så är detta forum ett fantastiskt verktyg där man kan möta likasinnade och fritt utbyta ideer, erfarenheter och tips i sökandet efter ett eventuellt svar, för mig är det en sann glädje att få vara delaktig i detta sökande.
    Till sist Martin, en databas proppfull med allsköns info om våra leksaker vore härligt, jag lovar att bidra med det lilla jag hoppas och tror att jag kan!

    /Mathias

    #100492

    Martin
    Deltagare

    Rutis, jag uppfattade inte det som att du pekade finger åt någon. Du gav uttryck för en uppfattning och snarare pekade på ett fenomen man kan stöta på emellanåt. Det kan yttra sig på flera olika sätt, varav du pekat på ett sätt.

    Jag tycker att det finns en dialekt av detta;
    Vid flera tillfällen har jag lyssnat på snacket runt en fin nyrenoverad bil som premiärvisas på en träff. Inte sällan fokuseras på att hitta fel på den mycket fina renoveringen. Visst kan man hävda att det ibland rör sig om kamratligt gnabb, men det finns också inslag av lite oginhet och besserwisserskap. Det tycker jag är tråkigt.

    För att avrunda med att upprepa vad som redan skrivits.
    Manualer, VHB osv redovisade den bästa (borträknat vissa företagsekonomiska hänsyn) kunskapen om bilarna vid en given tid. Nya material, erfarenheter och upptäckter ger många gånger anledning att revidera gamla sanningar.

    Vår uppgift på detta forum bör bland annat vara att hitta balansen mellan gammal och ny kunskap och hålla kunskapen levande. Eller har jag fel. :confused:

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng