Ventiljustering

Forum Övrigt SSR Ventiljustering

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-24 09:20 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11303
    mats a
    Deltagare

    Med två som ger råd får man alltid minst fyra svar.

    Vilken, anser du, är det lämpliga måttet vid ventiljustering? Standard anger ca 0,35, jag har fått rådet 0,70 från en som själv tävlat/sålt/skruvat Saab men ”Å tok heller, aldrig över 0,45” utav en som tävlat/skruvat allt annat på denna jord.

    Är detta avhängigt kamaxel, komp, fjäderbestyckning, volym, ventilstorlek?mm.??mm i all oändlighet?

    #79224
    perhaninge
    Deltagare

    Jag varvar 7-7400 med min och har 0,45 i spel och har kört med detta i ca: 300 mil utan något problem.
    Ingen rekomendation, bara ett konstaterande.
    Lycka till.

    #79225
    ulf
    Deltagare

    Det är tillverkaren på kammen som skall ange ventilspel och nolljusteringdpunkt.
    Rent teoretiskt kan han ange vilket spel som helst, beroende på flank- och lyftutförande.
    Större spel kräver högre lyft & rundare flank.
    Samtliga kammar vi köpt till rallybilen kommer med ett datablad som anger lyfthöjd, rekommederat ventilspel samt hur mycket 4:ans avgasventil skall vara öppen vid ö.d.
    Även rekommenderad tändinställning finns angivet.

    /Ulf

    #79226
    porsche944
    Deltagare

    På min nybyggda Sonett motor med en 7,6 kam
    ställde jag först efter STD B rekomendationer
    insug 0,4 avgas 0,5. Detta gav dock ventilslammer så ny är det 0,4 på alla ventiler. Har dock inte hunnit kört något så om det är helt rätt vet jag inte, men motorn går ialla fall tyst och jämt nu.

    #79227
    anonymous
    Deltagare

    vad händer om ventilerna är feljusterade?
    slits de ut? går motorn sämre?

    om man inte är så haj på det där med justering av ventilspel, ska man inte befatta sig med det då, eller prova själv först å sen lämna till nån som kan om det går åt skogen?

    #79228
    mats a
    Deltagare

    Jag har aldrig justerat ventiler förut (det är sant!) men fick rådet av en rutinerad bilmek att ta cylinder för cylinder, ventil för ventil. Det blir en hel del snurrande av motorn. Annars finns ju VHB:s variant.

    #79229
    jureit
    Deltagare

    Ställ in märket på remskivan mitt för dödlägesmarkeringen (0-markeringen, min anm.) på transmissionskåpan. Om vevaxeln i detta läge vrids något fram och tillbaka, kommer vipparmarna vid första eller fjärde cylindern att röra sig i motsatt riktning mot varandra (vippa).

    Ställ i detta läge in ventilerna med bladmått enligt nedanstående anvisning. Drag därefter vevaxeln ett varv och ställ in de återstående ventilerna.

    Om vipparmarna vippar vid cylinder 4 skall ventilerna 1,2,4 och 6 ställas in.

    Om vipparmearna vippar vid cylinder 1 skall ventilerna 3,5,7 och 8 ställas in.

    #79230
    mats a
    Deltagare

    Problemet med min motor är bara att när cyl 4 vippar, står ventil 2 öppen. Ventil 1, 4, 6 glappar (=ställbara) men det gör även 5:an.

    Och, som svar på din följdfråga: jag är säker på att trans-dreven är rätt monterade.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng