Ventilkåpspackning, läcker trots byte..

Forum Modellspecifika forum OG900 Ventilkåpspackning, läcker trots byte..

Detta ämne innehåller 15 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-28 22:14.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15280

    William
    Deltagare

    Bytte ventilkåpspackningen på en 900S -91 idag, men det blev inte tätt.
    Någon som har något tips att få det tätt?, det dräller ut lite olja fortfarande nere i hörnet där fördelaren sitter. kan man kompletera med lite packnings-klet på tub tror ni?

    /William

    #101076

    Martin
    Deltagare

    Då jag bytte för några år sedan rekommenderades att komplettera med ”packningsklet” Har just nu inte bilden på exakt var någonstans.

    Det finns tydligen också två olika typer av packning

    #101079

    walle
    Deltagare

    du om nån martin borde veta att man inte ska ha packnings klister i överflöd till motorn. speciellt inte till ventil kåpan där det lätt kan täppa till en olje kanal. det sittet ju en gummi tätning runt fördelaren som ska täta kring hålet det är med all säkerhet utsliten å behöver bytas å det är lätt å smidigt att göra mvh niklas

    #101080

    johan josefsson
    Deltagare

    Det brukar vara lite krångligt att få det tätt där. Som Martin nämnt ovan är lite packning på tub i rätt mängd ett bra komplement. Självklart räcker det att stryka på i området dit läckaget kan spåras.

    #101082

    Martin
    Deltagare

    Jag, om någon? Jag skrev inget om att det skall vara ett överflöd? :confused:

    Bilden jag refererade till tidigare bifogas. Så här anger Saab i sin verkstadshandbok för 16v motorn:

    [size:8pt]Oljeläckage vid ventilkåpan kan förekomma vid tätningspluggarna (3 stycken) och vid tändfördelarens genomföring. Ventilkåpans packning ska därför kompletteras med silikontätning vid dessa ställen. Vid oljeläckage eller då ventilkåpan varit borttagen ska tätningsytorna vid tätningspluggarna och tändfördelaren tätas med Silikon flänstätning 87 81 841. Silikonsträngen ska vara cirka 4,5 mm tjock och läggas på cylinderhuvudets tätningsyta mot ventilkåpan. Gamla silikonrester tas bort innan ny silikontätning läggs på.
    [/size]

    Länken går till en större version av samma bild.

    walle wrote:
    du om nån martin borde veta att man inte ska ha packnings klister i överflöd till motorn. speciellt inte till ventil kåpan där det lätt kan täppa till en olje kanal. det sittet ju en gummi tätning runt fördelaren som ska täta kring hålet det är med all säkerhet utsliten å behöver bytas å det är lätt å smidigt att göra mvh niklas
    #101086

    William
    Deltagare

    Tack, fysjuttsingen vad snällt med bild och allt! 🙂

    #101089

    Martin
    Deltagare

    ”Debjuvipå!” 😉

    #101090

    torzan
    Deltagare

    Hej, jag har bytt både packning (utan silicontillägg) och o-ringen vid fördelaren, läcker ändå, kan topplockspackningen läcka vid en oljekanal? Har sett ett otal 16v 900 med fuktig växellådsgavel…

    #101092

    Martin
    Deltagare

    Jag vet inte riktigt vilken oljekanal som avses.
    Då jag bytte följde jag anvisningarna enligt VHB, och jag har klarat mig från läckage.

    #101093

    walle
    Deltagare

    en vän till mig använde orange silicone vid ventilkåps packningen å efter några mil skar motorn när han plockade isär den var olje silen full med packnings klister så jag är inte ute å seglar,

    #101094

    krister k
    Deltagare
    walle wrote:
    en vän till mig använde orange silicone vid ventilkåps packningen å efter några mil skar motorn när han plockade isär den var olje silen full med packnings klister så jag är inte ute å seglar,

    Nej, inte du, men din kompis som uppenbarligen inte använt packningsklistret med måtta/på rätt ställe.

    /Krister K

    #101097

    walle
    Deltagare

    jag har aldrig använt nåt packnings klister på alla de bilar å motorer jag använt å haft å aldrig haft nåt läckage efteråt varför känns det som alla är emot mig?

    #101098

    krister k
    Deltagare
    walle wrote:
    jag har aldrig använt nåt packnings klister på alla de bilar å motorer jag använt å haft å aldrig haft nåt läckage efteråt varför känns det som alla är emot mig?

    Mitt inlägg var inte syftat emot dig.
    Vet inte hur du tänker när du skriver, men ibland (ofta) tolkar man det du skriver som syrligt och ”besserwissrigt”. Därmed inte sagt att det är menat så från din sida. Inte lätt alla ggr att få fram i text det man själv upplever, så läsaren upplever samma sak.

    Mvh
    /Krister K

    #101116

    saab-jonte
    Deltagare

    packningsklister på tub ska ordinarie fungera utmärkt vid detta problem. tyvärr så läcker det ofta vid fördelaren på denna motor i bruksvagnar. det du bör göra i detta fall för att få det garanterat tätt är att byta tätningen vid fördelaren sen stryka på packningsklet vid monteringen. även det orangea kletet fungerar utmärkt, går till och med att använda tranperent badrums silikon.

    att motorn tar stryk av silikonet,?! njae… om man pressar ur tuben i oljepåfyllningen kanske, men man ska ha grymm otur annars om det händer bara sådär.

    #101284

    kaparn
    Deltagare

    Den oranga silikonen brukar jag vara lite sparsam med eftersom den är bensinlöslig, däremot det blåa kletet brukar jag flitigt så även på ventilkåpspackningen på min 900 16v som ju faktiskt blev tät.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng