Ventiltätningar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiltätningar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiltätningar
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-07-19 18:14 av rasmus blomqvist.
-
FörfattareInlägg
-
juli 19, 2003 at 15:44 #70032
Om du lyfter topparna så behöver du bara en standard ventilbåge för att pressa ihop ventilfjädern och ta loss knasterna.
Om du skall göra jobbet med toppen på plats så behövs verktyget. Dessutom måste man ju hålla ventilen på plats med tryckluft eller på annat sätt. Tror säkert att någon lyckats byta ventiltätningar utan specialverktyg men det underlättar med rätt grejor.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookjuli 19, 2003 at 17:36 #70033Som Bengt skrev så underlättar det med verktyg. Om tätningarna har varit spruckna länge så måste du riva den insug och toppar (kostnad. sotningssats: ca 400 spänn) eftersom det går in olja i motorn som “stelnar fast” i utblåset. Detta ser du på avgaserna (om de är svarta/gråa) samt på tändstiften (om de är oljiga). Det kan också vara så att den inläckande oljan kan bidra till att bränna ut ventilsäten och ventiler så att dem inte tätar ordentligt och då kan man få byta och slipa in de prylarna också – om man inte nöjer sig med att köra omkring med taskig kompression. Det kanske inte behöver vara så jäkla allvarligt men det är alltid bra att vara nogrann så slipper man göra jobbet två gånger.
mvh
Rasmusjuli 19, 2003 at 18:14 #70035Ventiltätningarna ger upp när han där uppe vill så (mao så vet jag inte). Om man med egna ögon vill se trasiga ventiltätningar skruvar man loss ventilkåporna, lägger huvudet på sned och kollar in innanför ventil-fjädrarna om där sitter hela tätningar.
mvh
Rasmus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.