Ventiltätningar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiltätningar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiltätningar

  • Författare
    Inlägg
    • juli 19, 2003 at 14:27 #9665

      Hur gör man för att byta ventiltätningarna?
      Behöver man lyfta topparna och är det nödvändigt
      att ha det där speciallverktyget som står omnämt
      i VHB???

        juli 19, 2003 at 15:44 #70032

        Om du lyfter topparna så behöver du bara en standard ventilbåge för att pressa ihop ventilfjädern och ta loss knasterna.

        Om du skall göra jobbet med toppen på plats så behövs verktyget. Dessutom måste man ju hålla ventilen på plats med tryckluft eller på annat sätt. Tror säkert att någon lyckats byta ventiltätningar utan specialverktyg men det underlättar med rätt grejor.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          juli 19, 2003 at 17:36 #70033

          Som Bengt skrev så underlättar det med verktyg. Om tätningarna har varit spruckna länge så måste du riva den insug och toppar (kostnad. sotningssats: ca 400 spänn) eftersom det går in olja i motorn som “stelnar fast” i utblåset. Detta ser du på avgaserna (om de är svarta/gråa) samt på tändstiften (om de är oljiga). Det kan också vara så att den inläckande oljan kan bidra till att bränna ut ventilsäten och ventiler så att dem inte tätar ordentligt och då kan man få byta och slipa in de prylarna också – om man inte nöjer sig med att köra omkring med taskig kompression. Det kanske inte behöver vara så jäkla allvarligt men det är alltid bra att vara nogrann så slipper man göra jobbet två gånger.
          mvh
          Rasmus

            juli 19, 2003 at 17:54 #70034

            Av ren nyfikenhet, när brukar ventiltätningarna ge upp och hur märker man det förutom de symtom Rasmus visar på?

            Mvh Petter

              juli 19, 2003 at 18:14 #70035

              Ventiltätningarna ger upp när han där uppe vill så (mao så vet jag inte). Om man med egna ögon vill se trasiga ventiltätningar skruvar man loss ventilkåporna, lägger huvudet på sned och kollar in innanför ventil-fjädrarna om där sitter hela tätningar.
              mvh
              Rasmus

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.