Vevaxelfrågor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vevaxelfrågor
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vevaxelfrågor
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-10 11:03 av 2takt_nicke.
-
FörfattareInlägg
-
Halloj!
Har plockat isär motorn och har lite funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med. Först och främst så undrar jag om det brukar se ut såhär i förbränningsrummet? 2:ans cylinder är ju ganska sotig om man jämför med dom andra två. Ska det vara så? Går mittencylindern varmare?
Sen har jag en fundering kring vevaxeln. Köpte en bättre begagnad som bara gått 3200 mil som jag tänkte stoppa i istället. Läste här på forumet att det är samma vevaxel till alla tvåtaktsmotorer. Men det tvivlar jag på. Dels har jag läst i VHB att det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?
En annan sak jag funderar på är varför kilspåret vid remskivan ligger på olika ställen på de två vevaxlarna jag har? I min värld ger detta att markeringarna på remskivan för nolläge på motorn inte kommer stämma med den “nya” veven. Går väl visserligen att mäta fram ett nytt märke… Jag har lagt vevarna så att dom ligger lika med tanke på vevskivorna. Tyvärr har uppladningen på garaget vänt på bilderna, med det framgår nog ändå. “Originalveven” är den som ligger på sopsäcken.
Tack på förhand!
/SimonSaab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92Går mittencylindern varmare?
Ja det finns en risk för det. På 65 års enkelförgasarmotorer hade man sänkt kompet på mittencylindern för att minska risken för knack.
… det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?
På tidiga motorer använde man vevstyrda kolvar och det visade sig att det inte fungerade speciellt bra. Tror det gick varmt mot vevhalvorna bl a. Därför bytte man till kolvstyrda vevstakar som tillåter att staken rör sig på veven istället. Mixa inte de två teknikerna med varann om du renoverar…
En annan sak jag funderar på är varför kilspåret vid remskivan ligger på olika ställen på de två vevaxlarna jag har?
Det blir olika varje gång man pressar isär och ihop vevarna, speciellt om man blandar mellan olika delar. Helt riktigt, du måste märka upp TDC för 2:ans cylinder på nytt varje gång du byter vev eller remskiva.
Lycka till
/DDå är det inget alarmerande att det är sotigare i 2:ans cylinder?
@Dicst wrote:
… det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?
På tidiga motorer använde man vevstyrda kolvar och det visade sig att det inte fungerade speciellt bra. Tror det gick varmt mot vevhalvorna bl a. Därför bytte man till kolvstyrda vevstakar som tillåter att staken rör sig på veven istället. Mixa inte de två teknikerna med varann om du renoverar…
Stakarna har samma nummer på dessa två vevarna. Gissar att det är det lilla spelet mellan staken och vevhalvorna som gör att det är kolvstyrda stakar? Alltså att man kan “vicka” stakarna i sidled nere vid vevhalvorna?
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92april 23, 2014 at 18:58 #174894Dom som är kolvstyrda kan du flytta staken mellan skinkorna en hel del.
Dom som har styrning i veven har en bredare stor ända och en slits i sig.Nya problem! Skulle byta det främre lagret, närmast fördelarväxeln när jag stötte på patrull. Det nya lagret passar sådär… När det sitter på rätt plats så kan man snurra den inre ringen på lagret runt axeln…. Blir inte så bra i långa loppet känner jag. Vanligt fenomen? Funderar på om man kan använda cylindrisk fastsättning för att fixera lagret? Blir det extrema temperaturer i vevhuset? Eller vevaxeln är körd? Ska tillägga att både det gamla lagret och det nya kan man plocka av axeln för hand…
Hittade denna på Loctites hemsida.
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FMLCSaab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92maj 13, 2014 at 22:51 #175544Är man seriös går det ju alltid byta axeltappen.
Är det en originalmaskin tycker jag du ska ta ett par droppar loctite för cylindriskfastsättning.Dock inte kalasbra att bara byta Ett ramlager..:-)
@Simon wrote:
Det blir inget trim är tanken. Har känt på de andra lagerna och de känns bra jämfört med originalveven. Rasslar inte som de på originalveven. Men de är kanske dåliga ändå?
Simon:
Om du har problemer med dom två yttre lager, så har vevaxeln med stor sannolikhet vrid sig. Innan du byta lager, kolla kast på vevaxeln. Max tillåten kast 5/100 mm.
Her er et par bilder av de typene vevaxler man kan benytte i Saab 750/850 motor uten separat smørning. Dvs rundvev og trekantvev. På det nederste bildet ser man tydelig forskjellen på den “vanlige” og den “tidlige” utgaven av trekantvevaxel. Den til høyre er den gamle typen med vevstyrte vestaker (“93 vevaxel”) og med smøningsslitser i storenden av vevstakene.
Tackar för bilder på de olika vevaxlarna. Såg ju skillnaden tydligt. 🙂 Nu till en annan fråga.
Jag har kommit så pass långt nu att veven ska ner i motorn igen. Hur går man tillväga för att få i kolvarna? Är det nåt verktyg som ska till för att pressa ihop kolvringarna eller det är bara att vara bestämd och trycka? Såg att det är som en fasning in i cylindern. Pressar den ihop kolvringarna?Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92Nå har jeg bare foretatt den operasjonen en gang, men fikk da rådet om å smøre sylindervegger og stempler (kolver) godt inn med olje først.
Vi var to stykker som holdt i veiven for å få senket den jevnt ned.
Stempelringene blir trykket inn av seg selv, ja.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidFant et noen interessante videoer på Youtube som sikkert kan interesserer flere:
https://www.youtube.com/watch?v=3kPbXbVnFkg&feature=em-uploademail
Nr 1 av en serie: https://www.youtube.com/watch?v=cIe7Pd-VNhs
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidjuni 9, 2014 at 19:37 #176371Hänga vevaxeln i en motoryft och sedan sänka ner är en metod du bör prova..:-)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.