Vevaxelfrågor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vevaxelfrågor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vevaxelfrågor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 9, 2014 at 13:50 #24360

      Halloj!
      Har plockat isär motorn och har lite funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med. Först och främst så undrar jag om det brukar se ut såhär i förbränningsrummet? 2:ans cylinder är ju ganska sotig om man jämför med dom andra två. Ska det vara så? Går mittencylindern varmare?

      Sen har jag en fundering kring vevaxeln. Köpte en bättre begagnad som bara gått 3200 mil som jag tänkte stoppa i istället. Läste här på forumet att det är samma vevaxel till alla tvåtaktsmotorer. Men det tvivlar jag på. Dels har jag läst i VHB att det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?
      En annan sak jag funderar på är varför kilspåret vid remskivan ligger på olika ställen på de två vevaxlarna jag har? I min värld ger detta att markeringarna på remskivan för nolläge på motorn inte kommer stämma med den “nya” veven. Går väl visserligen att mäta fram ett nytt märke… Jag har lagt vevarna så att dom ligger lika med tanke på vevskivorna. Tyvärr har uppladningen på garaget vänt på bilderna, med det framgår nog ändå. “Originalveven” är den som ligger på sopsäcken.

      Tack på förhand!
      /Simon

      Saab 96 -62
      Saab 96 V4 -75
      Saab 9000 Kombi -91
      Saab 900 T16 -92

        april 9, 2014 at 14:31 #174628

        Går mittencylindern varmare?

        Ja det finns en risk för det. På 65 års enkelförgasarmotorer hade man sänkt kompet på mittencylindern för att minska risken för knack.

        … det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?

        På tidiga motorer använde man vevstyrda kolvar och det visade sig att det inte fungerade speciellt bra. Tror det gick varmt mot vevhalvorna bl a. Därför bytte man till kolvstyrda vevstakar som tillåter att staken rör sig på veven istället. Mixa inte de två teknikerna med varann om du renoverar…

        En annan sak jag funderar på är varför kilspåret vid remskivan ligger på olika ställen på de två vevaxlarna jag har?

        Det blir olika varje gång man pressar isär och ihop vevarna, speciellt om man blandar mellan olika delar. Helt riktigt, du måste märka upp TDC för 2:ans cylinder på nytt varje gång du byter vev eller remskiva.

        Lycka till
        /D

          april 9, 2014 at 19:55 #174639

          Då är det inget alarmerande att det är sotigare i 2:ans cylinder?

          @Dicst wrote:

          … det finns vevstyrda stakar och senare kolvstyrda stakar. Hur ser man skillnad, och vad blir det för praktisk skillnad?

          På tidiga motorer använde man vevstyrda kolvar och det visade sig att det inte fungerade speciellt bra. Tror det gick varmt mot vevhalvorna bl a. Därför bytte man till kolvstyrda vevstakar som tillåter att staken rör sig på veven istället. Mixa inte de två teknikerna med varann om du renoverar…

          Stakarna har samma nummer på dessa två vevarna. Gissar att det är det lilla spelet mellan staken och vevhalvorna som gör att det är kolvstyrda stakar? Alltså att man kan “vicka” stakarna i sidled nere vid vevhalvorna?

          Saab 96 -62
          Saab 96 V4 -75
          Saab 9000 Kombi -91
          Saab 900 T16 -92

            april 23, 2014 at 18:58 #174894

            Dom som är kolvstyrda kan du flytta staken mellan skinkorna en hel del.
            Dom som har styrning i veven har en bredare stor ända och en slits i sig.

              maj 13, 2014 at 18:42 #175531

              Nya problem! Skulle byta det främre lagret, närmast fördelarväxeln när jag stötte på patrull. Det nya lagret passar sådär… När det sitter på rätt plats så kan man snurra den inre ringen på lagret runt axeln…. Blir inte så bra i långa loppet känner jag. Vanligt fenomen? Funderar på om man kan använda cylindrisk fastsättning för att fixera lagret? Blir det extrema temperaturer i vevhuset? Eller vevaxeln är körd? Ska tillägga att både det gamla lagret och det nya kan man plocka av axeln för hand…

              Hittade denna på Loctites hemsida.
              http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FMLC

              Saab 96 -62
              Saab 96 V4 -75
              Saab 9000 Kombi -91
              Saab 900 T16 -92

                maj 13, 2014 at 22:51 #175544

                Är man seriös går det ju alltid byta axeltappen.
                Är det en originalmaskin tycker jag du ska ta ett par droppar loctite för cylindriskfastsättning.

                Dock inte kalasbra att bara byta Ett ramlager..:-)

                  maj 14, 2014 at 22:12 #175579

                  Det blir inget trim är tanken. Har känt på de andra lagerna och de känns bra jämfört med originalveven. Rasslar inte som de på originalveven. Men de är kanske dåliga ändå?

                  Saab 96 -62
                  Saab 96 V4 -75
                  Saab 9000 Kombi -91
                  Saab 900 T16 -92

                    maj 24, 2014 at 17:09 #175847

                    @Simon wrote:

                    Det blir inget trim är tanken. Har känt på de andra lagerna och de känns bra jämfört med originalveven. Rasslar inte som de på originalveven. Men de är kanske dåliga ändå?

                    Simon:

                    Om du har problemer med dom två yttre lager, så har vevaxeln med stor sannolikhet vrid sig. Innan du byta lager, kolla kast på vevaxeln. Max tillåten kast 5/100 mm.

                      maj 25, 2014 at 19:41 #175892

                      Her er et par bilder av de typene vevaxler man kan benytte i Saab 750/850 motor uten separat smørning. Dvs rundvev og trekantvev. På det nederste bildet ser man tydelig forskjellen på den “vanlige” og den “tidlige” utgaven av trekantvevaxel. Den til høyre er den gamle typen med vevstyrte vestaker (“93 vevaxel”) og med smøningsslitser i storenden av vevstakene.

                        juni 6, 2014 at 21:10 #176264

                        Tackar för bilder på de olika vevaxlarna. Såg ju skillnaden tydligt. 🙂 Nu till en annan fråga.
                        Jag har kommit så pass långt nu att veven ska ner i motorn igen. Hur går man tillväga för att få i kolvarna? Är det nåt verktyg som ska till för att pressa ihop kolvringarna eller det är bara att vara bestämd och trycka? Såg att det är som en fasning in i cylindern. Pressar den ihop kolvringarna?

                        Saab 96 -62
                        Saab 96 V4 -75
                        Saab 9000 Kombi -91
                        Saab 900 T16 -92

                          juni 7, 2014 at 06:12 #176272

                          Nå har jeg bare foretatt den operasjonen en gang, men fikk da rådet om å smøre sylindervegger og stempler (kolver) godt inn med olje først.
                          Vi var to stykker som holdt i veiven for å få senket den jevnt ned.
                          Stempelringene blir trykket inn av seg selv, ja.

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            juni 7, 2014 at 08:57 #176282

                            Som jag misstänkte. Då är det bara att försöka då. Tack för hjälpen! 🙂

                            Saab 96 -62
                            Saab 96 V4 -75
                            Saab 9000 Kombi -91
                            Saab 900 T16 -92

                              juni 7, 2014 at 17:59 #176291

                              Var dock noga med att få kolvringarna i rätt position mot låsstiftet, de vill gärna krypa iväg…

                                juni 9, 2014 at 05:29 #176343

                                Fant et noen interessante videoer på Youtube som sikkert kan interesserer flere:

                                https://www.youtube.com/watch?v=3kPbXbVnFkg&feature=em-uploademail

                                Nr 1 av en serie: https://www.youtube.com/watch?v=cIe7Pd-VNhs

                                Been a Saab owner since 1987.
                                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                Today I have:
                                1960 93F
                                1967 96 Monte Carlo 850
                                1975 96 V4
                                1989 900i 8V 5 dørs
                                1992 900S 5 dørs
                                2009 9-3 SC tid

                                  juni 9, 2014 at 19:37 #176371

                                  Hänga vevaxeln i en motoryft och sedan sänka ner är en metod du bör prova..:-)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.