Vibrationer
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vibrationer
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vibrationer
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2010-05-03 17:21 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Då svärfar införskaffade sig en 245:a så fick jag ta lite långlån på hans 900, en 92:a 2.1 16V.
Dock så darrar den vid farter över 80. Känns precis som när man tappat en balansvikt på ett däck, men jag har märkt att det slutar så fort man frikopplar, samt avtar ganska rejält vid nedförsbackar och blir starkare vid acceleration samt uppförsbackar.
En tanke gick åt en defekt motorkudde. Vad tros? Detta visade sig ju dock inte vara något man bytte om man inte verkligen behöver då den verkar kostar runt tusenlappen… :/
Tacksam för tankar och funderingar. 🙂
Nej du byter sida bara…
Hö till vä, och tvärtom.
Lite jobb, måste klart monteras med samma shims som förr, så funkar det kanon.
Inte fel byta tätning heller, brukar ofta läcka grundat slarv med oljebyte i lådan.Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Så att shimsen från höger hamnar på vänster eller att shimsen stannar kvar på den sida dom var på?
Har inte rivit i sådana här tidigare då det mest varit bakhjulsdrivet för mig, så det är lite svårt att skapa sig en tydlig bild för mig, men det ska väl lösa sig om man börjar fixa med det… 🙂Tätningen finns att köpa löst?
Bytt ej plats på shimsen !! Du tar bort den kompletta drivaxlarna demonterar höger och vänster lagerhållare komplett med inre drivknutarna (Sitter med 6 skruvar) . Tar bort låsringen och trycker ut inredrivknut och bytt plats .Nu är det med all ide att byta ut packboxarna .Lagerhållarna skiljer sig på att du har hastighetsmätaredrivning på vänster sida.Sen är lagerhållaren märkt med top och skall monteras uppåt ! Samt du får plocka av det bakre gavellocket för när du skall montera knutarn får du lyfta lite på diffen . Inget mega jobb men undrelättar om du har billyft .
Bra förklaring, det var ett tag sen sist…
Byter man låda så känner man efter med fingrarna om det är läge att byta inre medbringare.
Tar lite tid, men det är klart lönt att göra.
Lite bökigt, klart lättast med tillgång till redig lift.
Glöm inte gängtätning på skruven som håller “lagerhållarna”Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Du får ju själv avgöra om det är uthärdligt; har ju sas inte heller uppkommit över en natt eller?
På de gamla 99’orna var det mera regel än undantag med vibrationer från de nedre regionerna.
Det GÅR att göra på pallbockar, sen får du ha tillgång till ett skruvstycke så du kan få ut medbringaren ur lagret.
Har du tillgång till verkstadshandbok av något slag?
Kan pm’a dig med beskrivningar om så önskas!Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Det kan mycket väl vara en tripod som tappat en rulle också. Personligen tycker jag det felet är vanligare.
Isåfall räcker det ofta med att montera en “ny” tripod.
Bort med låsringen, dra eller knacka loss tripoden och sätt dit den nya.Har man tur kan det gå att sätta dit den gamla rullen men det förutsätter att man hittar alla nålarna i fettet och att prylarna är oskadade.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.