Vibrationer

Forum Modellspecifika forum OG900 Vibrationer

Detta ämne innehåller 16 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-03 17:21.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22121

    parbring
    Deltagare

    Då svärfar införskaffade sig en 245:a så fick jag ta lite långlån på hans 900, en 92:a 2.1 16V.

    Dock så darrar den vid farter över 80. Känns precis som när man tappat en balansvikt på ett däck, men jag har märkt att det slutar så fort man frikopplar, samt avtar ganska rejält vid nedförsbackar och blir starkare vid acceleration samt uppförsbackar.

    En tanke gick åt en defekt motorkudde. Vad tros? Detta visade sig ju dock inte vara något man bytte om man inte verkligen behöver då den verkar kostar runt tusenlappen… :/

    Tacksam för tankar och funderingar. 🙂

    #157447

    mr ems
    Deltagare

    Hej det är med allsäkerhet dom inre drivknutarn som är slitna . Då du känner av vibrationerna vid belastning . Hur långt har bilen rullat ?

    #157448

    parbring
    Deltagare

    Ok. Men brukar man inte kunna höra slammer/knack eller så om det är drivknutarna? Vibrationerna uppkommer, precis som du säger, enbart vid belastning, men även enbart vid lite högre farter.

    Bilen har rullat just över 27.000 mil.

    #157450

    krister k
    Deltagare

    Som 900 E M S säger; inre drivknutarna. Byt plats på lådans medbringare (”granater”) så försvinner vibrationerna, sätt den vänstra på höger sida och den högra på vänster sida.

    #157451

    parbring
    Deltagare

    Aha. Så dom blir liksom ”inslitna” i en riktning, men duger att byta plats på? Bör man inte byta till nya grejor?

    #157453

    morsole
    Deltagare

    Det som är slitet hamnar på ”motorbroms”, och hur ofta gör du det lika häftigt som acceleration?
    Standard när man renoverar lådan.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #157457

    parbring
    Deltagare

    Men nya inre knutar måste köpas i vilket fall?

    #157460

    morsole
    Deltagare

    Nej du byter sida bara…
    Hö till vä, och tvärtom.
    Lite jobb, måste klart monteras med samma shims som förr, så funkar det kanon.
    Inte fel byta tätning heller, brukar ofta läcka grundat slarv med oljebyte i lådan.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #157462

    parbring
    Deltagare

    Så att shimsen från höger hamnar på vänster eller att shimsen stannar kvar på den sida dom var på?
    Har inte rivit i sådana här tidigare då det mest varit bakhjulsdrivet för mig, så det är lite svårt att skapa sig en tydlig bild för mig, men det ska väl lösa sig om man börjar fixa med det… 🙂

    Tätningen finns att köpa löst?

    #157474

    mr ems
    Deltagare

    Bytt ej plats på shimsen !! Du tar bort den kompletta drivaxlarna demonterar höger och vänster lagerhållare komplett med inre drivknutarna (Sitter med 6 skruvar) . Tar bort låsringen och trycker ut inredrivknut och bytt plats .Nu är det med all ide att byta ut packboxarna .Lagerhållarna skiljer sig på att du har hastighetsmätaredrivning på vänster sida.Sen är lagerhållaren märkt med top och skall monteras uppåt ! Samt du får plocka av det bakre gavellocket för när du skall montera knutarn får du lyfta lite på diffen . Inget mega jobb men undrelättar om du har billyft .

    #157482

    morsole
    Deltagare

    Bra förklaring, det var ett tag sen sist…
    Byter man låda så känner man efter med fingrarna om det är läge att byta inre medbringare.
    Tar lite tid, men det är klart lönt att göra.
    Lite bökigt, klart lättast med tillgång till redig lift.
    Glöm inte gängtätning på skruven som håller ”lagerhållarna”

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #157483

    parbring
    Deltagare

    Tyvärr enbart tillgång till pallbockar och domkraft…

    Hur bråttom är det att åtgärda något sånt här? Jag ska nämligen köra en tripp till helgen till Luleå, 14 mil enkel väg…

    #157484

    morsole
    Deltagare

    Du får ju själv avgöra om det är uthärdligt; har ju sas inte heller uppkommit över en natt eller?
    På de gamla 99’orna var det mera regel än undantag med vibrationer från de nedre regionerna.
    Det GÅR att göra på pallbockar, sen får du ha tillgång till ett skruvstycke så du kan få ut medbringaren ur lagret.
    Har du tillgång till verkstadshandbok av något slag?
    Kan pm’a dig med beskrivningar om så önskas!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #157486

    saabaero
    Deltagare

    Det kan mycket väl vara en tripod som tappat en rulle också. Personligen tycker jag det felet är vanligare.

    Isåfall räcker det ofta med att montera en ”ny” tripod.
    Bort med låsringen, dra eller knacka loss tripoden och sätt dit den nya.

    Har man tur kan det gå att sätta dit den gamla rullen men det förutsätter att man hittar alla nålarna i fettet och att prylarna är oskadade.

    #157487

    morsole
    Deltagare

    På turbo kan det mycket väl vara vanligare; själv har inte upplevt det på någon av mina 900 alls; men det har varit ”vanliga” 900I.
    Hoppas du får rätt på det bara!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng