Vilka delar/detaljer är unika för 1985 års 9000?

Forum Modellspecifika forum 9000 Vilka delar/detaljer är unika för 1985 års 9000?

  • Detta ämne har 49 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-11 17:08 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #158362
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Notera den fyrkantiga nollan, jag nämnde tidigare i tråden
    Samt den gröna ”E” symbolen vid femmas växelläge.

    Notera även hur man glömt att demontera de manuella strömställarna till AC’n & innercirkulationen, då man vid fototillfället monterat in panelen för ACC enheten, istället för den manuella värmevent panelen, som visas i en annan av bilderna.

    #158363
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Notera låsknoppen från 900 modellen

    Bild 20 som inte syns visar en ovanligt otymplig skarvförslutning vid framrutans mittre överdel

    #158364
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Text materialet

    #158365
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Forts

    #158366
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Tack för mig & håll till godo 🙂

    #158367
    porsche944
    Deltagare

    Det finns en bok som jag misstänker har varit för internt bruk, utbildningsmtrl till lanseringen.
    Den är tryckt 1984 och har art nr 220707, jo självklart har jag den i min samling.

    Här visas turbo bilar utan bakre spoiler, fyrkantig symbol, men rätt dörrknappar mm.

    #158368
    rodder76
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Martin wrote:
    Vår CSE-97 har klädda A-stolpar

    Fast i samma gråa plysch som taket va? På Wennlo var det röd plysch, alltså samma sort som på dörrfacken.

    Nu blev jag osäker… men visst tusan har jag röda A-stolpar i vår CD -89. Återkommer senare… med definitivt svar

    #158369
    rodder76
    Deltagare

    Tack för alla bilder Daniel.
    De gamla knapparna till dörrlåsen har jag bara sett på bild, men aldrig i en verklig bil. Vilken sort har museets bil?

    Får nog kolla upp chassinummret på den på skroten…
    Är relativt övertygad om att det inte heller fanns något E för 5:ans växel… men knoppen kan ju vara bytt (även om den var sliten som om den vore original.

    Den fyrkantiga symbolen… visar inte den på fullt öppet spjäll? För visst är det fullt öppet när vredet pekar uppåt i nyare 9000?

    #158370
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Du har givetvis rätt om luftspjället Rodder. (Såg inte skogen för alla träden)

    #158371
    William
    Deltagare

    hur är det med varningsblinkersens knapp?, har samma broschyr som Daniel och där ser man en blaffig röd fyrkant sticka upp ur rattstången på en av bilderna, men den kanske hängde med längre än bara -85?.

    förresten på en av bilderna av silvermetallicbilen i samma broschyr har den kvar sin regplåt, regnummer LPO564.

    #158372
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Den ersättes 1992 med en på ”brädan” monterad rund knapp.

    #158373
    hotrodder
    Deltagare

    Hehehe… riktig nördfakta när den e som bäst *love it*

    #158374
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Jag erkänner. Jag är garanterat Trollhättans störste SAAB nörd. 🙂

    #158377
    rodder76
    Deltagare

    Precis som med Talladega-nörderiet så gäller det att dokumentera skillnader innan det faller i glömska 😉

    Har hur som helst varit på skroten och pillat och skruvat lite på några 9000, men framförallt på 85:an.

    A-stolparnas beklädnad var inte klädd med tyg utan snarare med vinyl i den röda färgen. På vår 9000CD -89 så är det dock rött tyg på dessa.
    Samtliga luftutsläpp var med den markeringen vi är vana att se.
    Växelspaksknoppen hade inget E vid 5:an
    Dörrlåsknopparna var av den nya modellen, men med ett litet rött streck på som syndes i upplåst läge.
    Instrumentpanelen hade inte den tyg”rand” som är mellan panel och rattstångskåporna. Kåporna var förvisso en av få detaljer som var demonterade när jag började, men tygranden sitter i panelen…. och den fanns inte.

    Skruvade bort samtliga dörrsidor och tog dörrlamporna och jämförde med en 95:a. De främre kunde jag inte hitta någon skillnad på, trots att man kunde se att det var två olika gjutningar. De bakre däremot var nog 2mm längre på 85:an 😉 (de tygklädda dörrfickorna flyttar jag till min bil 😉 )
    En notering var att ingen av dörrarna hade den lite speciella ”bricka” som håller handtagets svarta inramning. Här satt bara en vanlig skruv på samtliga dörrar, och i sanningens namn satt de inte så bra.

    Bilen är utrustad med ACC men har inte elfläktarna i bakdörrarna. När kom dessa?
    I princip överallt där jag skruvade var det kryss-mejsel. De ställen jag stötte på med torx var stolarnas infästning, samt skruvarna i dörrisdan vid dörrfickorna. Allt annat jag skruvade på var kryss eller sexkantsskalle.

    När kom det fördraget för bakre högtalare i 9000? När man satte i bakre högtalare, fick man då även såga upp för högtalargaller? I denna 85:a fanns inga Saab-originalgaller bak.

    I bilen fanns instruktionsbok för 1986års modell. Döm om min förvåning då den tredelade bakspoilern fanns med på alla helhetsbilder (och självklart sidoblinkers). Denna kombination fanns väl aldrig ”ut till kund”.
    Man kunde i denna instruktionsbok även se bilder på de två olika markeringarna på luftutsläppen 😉 (Bruksanvisningen var förövrigt på engelska)

    Bilen hade förövrigt Chassinummer YS3CT55L9F4002358.
    Höger framdörr och vänster bakdörr var i vilket fall från fabriken, för på de hittade jag lappar där chassinummret stod med…

    #158378
    Martin
    Deltagare

    Vågat uttalande. Du har nog mycket hård konkurrens… 😉

    Daniel Eliasson wrote:
    Jag erkänner. Jag är garanterat Trollhättans störste SAAB nörd. 🙂
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng