Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Vinterbilen -84 900 T16
- Detta ämne har 34 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-10 09:40 av .
- FörfattareInlägg
- 5 april, 2012 kl. 20:48 #41920
moparman
Deltagare12 april, 2012 kl. 17:52 #42190moparman
Deltagare18 april, 2012 kl. 13:12 #42400moparman
DeltagareNär jag ändå är pågång så blev det en sån här beställd åxå…. (AEM UEGO Digital Wideband Air / Fuel Gauge – PN 30-4100)
http://viewitem.eim.ebay.se/AEM-UEGO-Digital-Wideband-Air–Fuel-Gauge–PN-304100/120676743768/item
Så man har lite koll på justerandet :wrench
25 april, 2012 kl. 16:05 #40039moparman
Deltagare25 april, 2012 kl. 16:25 #42768reino
DeltagareHmm.. Avgastryck.. Har du bara satt en nippel på downpipen och dragit en slang direkt till mätaren då, som man gör på insugssidan?
Tänker mest på hur varmt det blir för slangen, avgaser i kupén om slangen lossnar eller nåt sånt. 😛25 april, 2012 kl. 18:53 #42786moparman
Deltagare@ReinO wrote:
Hmm.. Avgastryck.. Har du bara satt en nippel på downpipen och dragit en slang direkt till mätaren då, som man gör på insugssidan?
Tänker mest på hur varmt det blir för slangen, avgaser i kupén om slangen lossnar eller nåt sånt. 😛Jag borrade ett hål i den konade muttern ”eller vad man ska säga” i EGR ventilen under insuget och lödde fast ett bromsrör där, så ”nippeln” sitter så lååångt ifrån grenröret som är möjligt… sen va det bara att stoppa på en slang… Så den mäter allså avgastrycket före turbon, inte i downpipen….
25 april, 2012 kl. 19:36 #42789saabaero
Deltagare@moparman wrote:
Jag borrade ett hål i den konade muttern ”eller vad man ska säga” i EGR ventilen under insuget och lödde fast ett bromsrör där, så ”nippeln” sitter så lååångt ifrån grenröret som är möjligt… sen va det bara att stoppa på en slang… Så den mäter allså avgastrycket före turbon, inte i downpipen….
Intressant!
Skulle vara intressant att veta vad du har för tryck där.När du ändå är igång kan du även kolla lufttrycket före kompressorn och avgasmottrycket.
Mätresultat är alltid intressanta :TY27 april, 2012 kl. 18:43 #42868moparman
DeltagareFörsta testet…. Från 1500 varv till 120 km/h på 5ans växel…. normal motor tempratur…
bensin 95 oktan den ljusblå mätaren är laddtryck insug, den mörka är avgastryck grenrör…
:racehttp://www.youtube.com/watch?v=5ykIjISAemA&feature=youtu.be
Lite snålt går han på belastning
Nu ska det bli skoj å skölja i lite E85. 50% bandning (95 oktan/E85) till att börja med :CE27 april, 2012 kl. 20:09 #42870saabaero
DeltagareSnålt går den väl inte ?
Ser ut att ligga kring låga 12 och det är väl snarare lite fett.Hur ser det ut när du närmar dig varvstopp ?
27 april, 2012 kl. 23:47 #42874moparman
Deltagarehar inte provat mera än en axeleration på 5ans växel…. det blir möjligtvis några repor imorron… kan en repa på treans växel (mera varv) ge mera info? Ankedningen till att jag valde 5an va att det går tyngst… jag kan ju i åför sig hitta en längre raksträcka å varva lite till… :h Men 39000 mila bilen vill nog inte övervarva… siktar på bra vridmoment till ca: 5000 rpm inte mera…. :AP
28 april, 2012 kl. 17:35 #42892saabaero
DeltagareKör du på lägre växel är det ju enklare att nå höga varvtal.
Nackdelen kan vara att det blir svårare att hinna läsa av instrumenten om man inte har nån sorts datalogger (kamera funkar ju också 🙂 )
Du kan ev även få problem med att mätvärdena inte hinner stabilisera sig men det märker du snabbt och på en måttligt trimmad T16 ska det inte vara nått större problem.5000rpm på femman kan ju vara lite besvärligt att nå om vägen är vältrafikerad
2 maj, 2012 kl. 17:13 #43041moparman
DeltagareNu har jag pillat lite mera och provgasat lite E85…(100%) Skulle behöva en ställbar BTR eller en med 3,5-4 bar i grundtryck… eller spridare men större flöde dom jag har nu heter
Nummer cc/min @3bar (ohm) Och är för små (största jag hade för tillfället)
0280155002 259 15.4Här följer en repa på 4ans växel från 1500 till 5500 rpm ( styr här BTR med avgastryck från grenrör…
Han startar i alla fall villigt å glatt :ID
2 maj, 2012 kl. 20:03 #43055saabaero
DeltagareSer ut som den går lite magert.
Skippa det högre trycket då det troligen inte ger annat än att pumpen inte klarar att ge tillräckligt flöde vid så högt tryck som behövs.
Satsa på röda T5 spridare så har du en bra setup :wrench5 maj, 2012 kl. 15:52 #43199moparman
Deltagare5 maj, 2012 kl. 16:41 #43201saabaero
DeltagareRöda spridare + E85 är ett välbeprövat koncept i T16 motorer.
Upp med tändningen till ca 21-22° och omlödning av APC´n så har du en kärra som går som en 9-5 AeroDu kommer också märka att den blir trögstartad när tempen kryper under +10° så det är läge att hitta på någon kallstartanordning som t.ex. en kallstartventil som du styr manuellt med en strömbrytare vid start
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.