Vinterbilen -84 900 T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil Vinterbilen -84 900 T16

• Detta ämne har 34 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-10 09:40 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    moparman
    Deltagare

Pillar å modifierar för å se om det går å få den gamla riddaren att starta å gå på E85, så nya spridare å 3 bar BTR å lite andra moddar så hoppas jag att det ska funka…. Å mitt i allt skruvande så råkar jag titta på kylaren så nu är det ju bara å byta den åxå :bh

moparman
    Deltagare

En friskare kylare på väg in i ”pannrummet”

Tur man har några bilar å ”plocka” från :h

moparman
    Deltagare

När jag ändå är pågång så blev det en sån här beställd åxå…. (AEM UEGO Digital Wideband Air / Fuel Gauge – PN 30-4100)

http://viewitem.eim.ebay.se/AEM-UEGO-Digital-Wideband-Air–Fuel-Gauge–PN-304100/120676743768/item

Så man har lite koll på justerandet :wrench

moparman
    Deltagare

Sådärja nu har min lambda mätare kommit 1600:- från Grekland….

Så nu är det monterat :wrench

Den skarpsynte märker att det är TVÅ turbotryck mätare…. En för inugstryck och en för avgastryck..

Så nu ska 39000 mils 900 få smaka sprit (E85) Laddtryck nu 1 bar….. :AP

reino
    Deltagare

Hmm.. Avgastryck.. Har du bara satt en nippel på downpipen och dragit en slang direkt till mätaren då, som man gör på insugssidan?
    Tänker mest på hur varmt det blir för slangen, avgaser i kupén om slangen lossnar eller nåt sånt. 😛

moparman
    Deltagare

@ReinO wrote:

Hmm.. Avgastryck.. Har du bara satt en nippel på downpipen och dragit en slang direkt till mätaren då, som man gör på insugssidan?
    Tänker mest på hur varmt det blir för slangen, avgaser i kupén om slangen lossnar eller nåt sånt. 😛

Jag borrade ett hål i den konade muttern ”eller vad man ska säga” i EGR ventilen under insuget och lödde fast ett bromsrör där, så ”nippeln” sitter så lååångt ifrån grenröret som är möjligt… sen va det bara att stoppa på en slang… Så den mäter allså avgastrycket före turbon, inte i downpipen….

saabaero
    Deltagare

@moparman wrote:

Jag borrade ett hål i den konade muttern ”eller vad man ska säga” i EGR ventilen under insuget och lödde fast ett bromsrör där, så ”nippeln” sitter så lååångt ifrån grenröret som är möjligt… sen va det bara att stoppa på en slang… Så den mäter allså avgastrycket före turbon, inte i downpipen….

Intressant!
    Skulle vara intressant att veta vad du har för tryck där.

När du ändå är igång kan du även kolla lufttrycket före kompressorn och avgasmottrycket.
    Mätresultat är alltid intressanta :TY

moparman
    Deltagare

Första testet…. Från 1500 varv till 120 km/h på 5ans växel…. normal motor tempratur…
    bensin 95 oktan den ljusblå mätaren är laddtryck insug, den mörka är avgastryck grenrör…
    :race

http://www.youtube.com/watch?v=5ykIjISAemA&feature=youtu.be

Lite snålt går han på belastning
    Nu ska det bli skoj å skölja i lite E85. 50% bandning (95 oktan/E85) till att börja med :CE

saabaero
    Deltagare

Snålt går den väl inte ?
    Ser ut att ligga kring låga 12 och det är väl snarare lite fett.

Hur ser det ut när du närmar dig varvstopp ?

moparman
    Deltagare

har inte provat mera än en axeleration på 5ans växel…. det blir möjligtvis några repor imorron… kan en repa på treans växel (mera varv) ge mera info? Ankedningen till att jag valde 5an va att det går tyngst… jag kan ju i åför sig hitta en längre raksträcka å varva lite till… :h Men 39000 mila bilen vill nog inte övervarva… siktar på bra vridmoment till ca: 5000 rpm inte mera…. :AP

saabaero
    Deltagare

Kör du på lägre växel är det ju enklare att nå höga varvtal.
    Nackdelen kan vara att det blir svårare att hinna läsa av instrumenten om man inte har nån sorts datalogger (kamera funkar ju också 🙂 )
    Du kan ev även få problem med att mätvärdena inte hinner stabilisera sig men det märker du snabbt och på en måttligt trimmad T16 ska det inte vara nått större problem.

5000rpm på femman kan ju vara lite besvärligt att nå om vägen är vältrafikerad

moparman
    Deltagare

Nu har jag pillat lite mera och provgasat lite E85…(100%) Skulle behöva en ställbar BTR eller en med 3,5-4 bar i grundtryck… eller spridare men större flöde dom jag har nu heter
    Nummer cc/min @3bar (ohm) Och är för små (största jag hade för tillfället)
    0280155002 259 15.4

Här följer en repa på 4ans växel från 1500 till 5500 rpm ( styr här BTR med avgastryck från grenrör…

http://youtu.be/C68FHyLzIW0

Han startar i alla fall villigt å glatt :ID

saabaero
    Deltagare

Ser ut som den går lite magert.
    Skippa det högre trycket då det troligen inte ger annat än att pumpen inte klarar att ge tillräckligt flöde vid så högt tryck som behövs.
    Satsa på röda T5 spridare så har du en bra setup :wrench

moparman
    Deltagare

Efter lite rotande i min ng 900 turbo som står å skrotar så vipps fanns det fyra st röda (0280150431 346 cc/min) spridare…. :CE

Monterat å klart, varmkört och ställt AFR/tomgång (ca 14) + lätt provkörning… :race

det ser bra ut men det spöregnar för tillfället så det blir inga fullgasrepor idag… :CH

saabaero
    Deltagare

Röda spridare + E85 är ett välbeprövat koncept i T16 motorer.
    Upp med tändningen till ca 21-22° och omlödning av APC´n så har du en kärra som går som en 9-5 Aero

Du kommer också märka att den blir trögstartad när tempen kryper under +10° så det är läge att hitta på någon kallstartanordning som t.ex. en kallstartventil som du styr manuellt med en strömbrytare vid start

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng