Vipparmar V6 identiska med V4?

Forum / Övrigt / SSR / Vipparmar V6 identiska med V4?

Forum / Övrigt / SSR / Vipparmar V6 identiska med V4?

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-08 03:25 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • november 2, 2005 at 15:35 #13321

      Är vipparmarna på Köln V6:an identiska med V4:an?

      Om nej => vad är skillnaderna?

        november 2, 2005 at 16:54 #89809

        Jag har gjort ett par snabba mätningar. Det enda mått som jag ser skillnad på själva vipparmarna är att ryggåsen på V6-vippan är något grövre, en knapp mm. Andra skillnader såg jag inte. Numren på dem är helt olika men det kan bero på att det skiljer kanske åttatie år mellan dem. V6-vippan tagen ur en 17M RS2000 1968.

        Får man fråga‚ varför undrar du?

          november 2, 2005 at 20:50 #89810

          Det jag är ute efter är

          * om det är en högre utväxling på V6:ans vipparmar och i så fall skulle jag vilja
          * kolla hur ökad mycket ökad lyfthöjd skulle göra effektmässigt utan att ändra kamtiderna.

          Målet är att bibehålla körbarhet men höja effekt => vad alla vill åt….

            november 3, 2005 at 06:25 #89811

            Då ska man alltså titta närmare på tjockleken hos klacken som vilar på ventilen och eventuellt på justerskruvens längd. “Ventilklacken” är lika tjock, skruven har jag inte tittat på. Men jag tror på en klassiker: andra lyftare, styvare fjädrar och större ventiler.

              november 3, 2005 at 17:01 #89812

              OK men när man redan har gjort klassikerna då?!

              Cheva 350 har ju vipparmar med utväxling 1.5, 1.6, 1.75 och 1.8. Allt finns för den som så önskar.

              Vad som är intressant på V6-vippan är utväxlingen, dvs c-c måtten på vippan.

                Anonym
                november 4, 2005 at 05:30 #89813

                Hej, kanske detta hjälper till….

                Vipparmarna är lika på alla Ford V4/V6 1.2l-2,6l Samma artnr:
                Det finns 2 varianter av vipparmar och vipparmsaxlar och dessa
                hör ihop,får ej förväxlas. Old version resp. New version. Brytpunkt
                ca 70/71. Oljesmörjningen omgjord. Även lagerbockarna mod.
                Senare toppar har alla 4 bockarna med samma artnr:
                Hälsningar Janne

                  november 4, 2005 at 08:14 #89814

                  Är det därför vissa vippaggregat har en annorlunda smörjväg med ett smörjhål utgående från bulten (se bilden i mitt inlägg ovan)?

                    Anonym
                    november 4, 2005 at 10:02 #89815

                    Stämmer, som sagt var se upp med varianterna, Titta på en vippa så har ena ett spår.
                    som den andra saknar……/ Vipparmsaxeln har i en variant genomgående hål !!
                    Frid Janne

                      november 4, 2005 at 11:22 #89816

                      Använd inte lagerbockarna med det extra skvalhålet. Där rinner outnyttjad olja rätt ut samtidigt som man förlorar oljetryck. I någon gammal trimmanvisning stod det att man skulle plugga igen den kanalen med en liten skruv.

                      Sabbe

                        Anonym
                        november 8, 2005 at 03:25 #89817

                        Ytterligare info. som kan vara av värde….

                        Topparna till den “Blå-motorn” Aug -67 till ca -69 är ej helt
                        identiska med den “Svarta-motorn! från ca 70-, dessa ser
                        mycket lika ut men har olika längd på bultarna även avgasdelen
                        är mod. titta in så ser Ni skillnaden.

                        Den “Silver-färgade” 66-67 är av helt annan konstruktion,
                        men det är nog välkänt, detta gäller även de mycket tidiga motorerna
                        med orange/röda ventilkåpor./ Hälsningar Jan Wirén

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.