Vipparmar V6 identiska med V4?

Forum Övrigt SSR Vipparmar V6 identiska med V4?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-08 03:25.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13321

    andypeak
    Deltagare

    Är vipparmarna på Köln V6:an identiska med V4:an?

    Om nej => vad är skillnaderna?

    #89809

    mats a
    Deltagare

    Jag har gjort ett par snabba mätningar. Det enda mått som jag ser skillnad på själva vipparmarna är att ryggåsen på V6-vippan är något grövre, en knapp mm. Andra skillnader såg jag inte. Numren på dem är helt olika men det kan bero på att det skiljer kanske åttatie år mellan dem. V6-vippan tagen ur en 17M RS2000 1968.

    Får man fråga‚ varför undrar du?

    #89810

    andypeak
    Deltagare

    Det jag är ute efter är

    * om det är en högre utväxling på V6:ans vipparmar och i så fall skulle jag vilja
    * kolla hur ökad mycket ökad lyfthöjd skulle göra effektmässigt utan att ändra kamtiderna.

    Målet är att bibehålla körbarhet men höja effekt => vad alla vill åt….

    #89811

    mats a
    Deltagare

    Då ska man alltså titta närmare på tjockleken hos klacken som vilar på ventilen och eventuellt på justerskruvens längd. ”Ventilklacken” är lika tjock, skruven har jag inte tittat på. Men jag tror på en klassiker: andra lyftare, styvare fjädrar och större ventiler.

    #89812

    andypeak
    Deltagare

    OK men när man redan har gjort klassikerna då?!

    Cheva 350 har ju vipparmar med utväxling 1.5, 1.6, 1.75 och 1.8. Allt finns för den som så önskar.

    Vad som är intressant på V6-vippan är utväxlingen, dvs c-c måtten på vippan.

    #89813

    anonymous
    Deltagare

    Hej, kanske detta hjälper till….

    Vipparmarna är lika på alla Ford V4/V6 1.2l-2,6l Samma artnr:
    Det finns 2 varianter av vipparmar och vipparmsaxlar och dessa
    hör ihop,får ej förväxlas. Old version resp. New version. Brytpunkt
    ca 70/71. Oljesmörjningen omgjord. Även lagerbockarna mod.
    Senare toppar har alla 4 bockarna med samma artnr:
    Hälsningar Janne

    #89814

    mats a
    Deltagare

    Är det därför vissa vippaggregat har en annorlunda smörjväg med ett smörjhål utgående från bulten (se bilden i mitt inlägg ovan)?

    #89815

    anonymous
    Deltagare

    Stämmer, som sagt var se upp med varianterna, Titta på en vippa så har ena ett spår.
    som den andra saknar……/ Vipparmsaxeln har i en variant genomgående hål !!
    Frid Janne

    #89816

    sabbe
    Deltagare

    Använd inte lagerbockarna med det extra skvalhålet. Där rinner outnyttjad olja rätt ut samtidigt som man förlorar oljetryck. I någon gammal trimmanvisning stod det att man skulle plugga igen den kanalen med en liten skruv.

    Sabbe

    #89817

    anonymous
    Deltagare

    Ytterligare info. som kan vara av värde….

    Topparna till den ”Blå-motorn” Aug -67 till ca -69 är ej helt
    identiska med den ”Svarta-motorn! från ca 70-, dessa ser
    mycket lika ut men har olika längd på bultarna även avgasdelen
    är mod. titta in så ser Ni skillnaden.

    Den ”Silver-färgade” 66-67 är av helt annan konstruktion,
    men det är nog välkänt, detta gäller även de mycket tidiga motorerna
    med orange/röda ventilkåpor./ Hälsningar Jan Wirén

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng