”Whinter” 1996 9K CD/e 200Hk

Forum Övrigt Projekt / Min bil ”Whinter” 1996 9K CD/e 200Hk

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #480719
    Regin
    Deltagare

    Tjabba Saab folket, Saab panelen 😊

    Säg hej till whinter 😊
    Winther.1

    Whinter är en 1996 #229(H) Le Mans-blå 1992-1998 av sorten:
    Winther.2

    I mina 35+ år med Saab, många år där jag ibland/ofta –
    känner att jag nu har varit med om/testat fått äran av att prova på det mesta, i alla fall vad min ”nivå” anstår ……

    Ja så går det minsann fortfarande att skriva om/ny historia 👍

    Jag är i dag inte bara (på papper) ägare till hela 3 st 9K
    men även den/min första CD/e 😁

    Vissa kanske minns henne från min garagetråd –
    tråden där hon fick agerar ”donator”.

    Men saken e den…………
    Att efter hon fått lämnat ifrån sig delar förra ägare ville ha –
    ja så är det rent faktisk inget som hindra henne från att fortsätta sin ”tjänstgöring” April 2021 ut 😊
    Winther.3

    Kanske inte så ofta man skapar sig en projekttråd –
    en där man vet om tösens tid är ”running out of time”…..

    Och nej, vackerutsidan e hon inte efter 36.450 mil:
    Winther.4

    Höger sidan:
    Winther.5

    Winther.6

    Vänster sidan:
    Winther.7

    Winther.8

    Winther.9

    ”Bakifrån” på CD/e vis –
    den där senare, kanske lite snyggare fr o m 1995 😏
    Winther.10

    Men inte ens bakluckan är ”befriad” från Norsk chrome 😂
    Winther.11

    Winther.12

    ”Något” har även med åren ”hänt” höger bak 🤔
    Winther.13

    Tyvärr får man nog konstaterar/säga –
    att Whinter har rutram’s canser 😪
    Winther.14

    Det i sig själv är väl inte en dödsdom:
    Winther.15

    Men det blir det jo tyvärr pr automatik, när även vindrutan högst sannolikt –
    inte kommer klara/gå igenom nästa besiktning senast April ut 2021 🙄

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #480737
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade en sådan vindruteram som en firma fixade med plast och glasfiber när ny ruta skulle monteras. Inte perfekt men bilen höll många år till.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #480751

    Besiktning är ett lotteri ibland, den kanske gå igenom med blankt papper.

    Rolig text på byggnaden i bakgrunden!

    #480783
    Regin
    Deltagare

    Hade en sådan vindruteram som en firma fixade med plast och glasfiber när ny ruta skulle monteras. Inte perfekt men bilen höll många år till.

    Så sant, men just här –
    så tror jag ”loppet” är kört 🙄
    Lemansen266-r

    Lemansen265-r

    Skulle detta då tillkomma ”sidan om” jobbet/kostnaden med försäkringsbolaget:
    Lemansen267-r

    Men jag får då ärligt erkänna, miltalet ”känns inte” på henne som sådan –
    går för j”#¤%&/ bra för vara en 199Hk 😝👍

    Så vem vet, hjärtat av henne kommer kanske att få leva vidare i Sego 😏

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #480805
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ok, det var väl en del…😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #480819
    Regin
    Deltagare

    ett lotteri ibland, den kanske gå igenom med blankt papper.

    Jo så är det, och händer inget ”drastisk” fram till April –
    så kanske man testar med en bes 🙂

    Rolig text på byggnaden i bakgrunden!

    Det är en del av ”historiken” i den lilla hålan man bor i 😏 😂

    https://www.hd.se/2004-05-29/panelkungen-fyller-60-ar

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    #480844
    Regin
    Deltagare

    Ibland är det kul vad man hittar i bilarna som hittar hit till en 🙂

    I Whinter hittades inte bara detta ”Certificate”
    Whinter.16

    Whinter.17

    Men även själva ordern på tösen 😊
    Whinter.18

    Såld ny 1995.09.27 till –
    ja jag vet inte helt vad som hände här ………… 🤔
    Service

    Men serviceboken, den är även bra ifylld den med –
    historiken t o m Service nr:7 d v s 1999.09.09. då med 13.096 på mätaren 😎 👌
    Övrig historik hittar man upp t o m 33.700 mil –
    där efter blev det sk ”självservice”.

    Dessa mil tar ut sin rätt på ett och annat sätt, ett av dem –
    var dörrstopp dörr vänster fram.
    Lät som rena 240’a knakade och brakade när man stängde –
    men vad 17 skall man säga åt det när man ser denne utsikten här 🙄
    Whinter.19

    ”Banka” ner skruven så gäng återigen får tag
    och det blev åter som man förväntar sig det skall vara på en 9K 👍

    Vänster fram hördes ett ganska oroande ljud –
    dessa lagerstöd givetvis:
    Whinter.20

    Tur man hade bättre ”beggade” hemma 😊
    Whinter.21

    Servopumpen ”gnällde” det var även låg nivå i behållare –
    har set detta fenomen innan, men klammer som ”skarver” mot den andre slangen:
    Whinter.23

    Var så fallet här –
    ”grisigt” nog var det iallafall 🙄
    Whinter.22

    En inspektion undertill, talade om att –
    det iallafall inte var det ”classic” problem med servoslangen…..

    Så en påfyllning av olja efter rengöring:
    Whinter.25

    Får tala om om vi har lyckats eller inte:
    Whinter.24

    Batteri, satt inte 100% fast:
    Whinter.26

    Man kanske hade lite ”bråttom” när det byttes 🙄
    Whinter.27

    Whinter.28

    Ytterligare en ”intressant” sak –
    varför denna typ av fjädring på en bil som aldrig haft drag 🤔
    Whinter.29

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #480885

    Det var knasigt med bakfjädringen! 🤔

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Ämnet ””Whinter” 1996 9K CD/e 200Hk” är stängt för nya svar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng