Yes!!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 5, 2008 at 22:56 #17288

      [size:8pt]Mitt evigt dåliga samvete, min aquamarinblå 99T-80 har fått en del välbehövlig tillsyn under juluppehållet. Bilen har fått stå tillbaka för andra mer akuta göromål under mycket lång tid. 🙁 Förra gången var det en del problem med bränslesystemet, men ett byte av mängdmätare löste problemet och bilen gick fint.[/size]

      Under viloperioden hade nya problem tillstött. Bensinpumpen vägrade gå och gummidelar i tankarmaturen var upplöst till en svart sörja, ungefär som halvtorkad underredsmassa. Undrar vilket bensinbolag som levererar svavelsyra i pumparna… :banghead: 😉
      Tanken dränerades, bensinpumpen byttes och ny färsk bensin hälldes i, men det blev inte bättre för det. Stendöd.

      Istället för att plocka isär hela bränslesystemet inklusive mängdmätaren, valde jag att testa en genväg.
      Jag köpte tre förpackningar insprutningsrengöring och 5 liter alkylatbensin. Insprutningsventilerna demonterades för ett snabbare genomflöde och slangarna leddes ner i två kärl. Bränslepumpsreläet ersattes med en tryckströmbrytare för att enkelt kunna manövrera bränslepumpen.
      Gummistosen till mängdmätare demonterades så att mätskivan kunde lyftas med en magnet.

      Med bränslepumpen igång lyftes mätskivan upp och ner för att motionera mängdmätarens kolv. I början gick det trögt, men efterhand allt lättare. Jag bytte till ny bensin och insprutningsrengöring varannan genomkörare. Totalt använde jag cirka tre liter alkylatbensin och koncentrationen av insprutningsrengöring var alltså mycket hög. Färgen på den bensin som kom ut var betydligt mörkare än den som hälldes i…
      På slutet monterade jag insprutningsventilerna igen för att kontrollera dem. Två insprutningsventiler som gav en dålig sprutbild byttes till nya. Nu går bilen som den skall igen. De insprutningsventiler som gav dålig sprutbild har lagts i ett koncentrerat bad med insprutningsrengöring. Hjälper inte det skall jag testa ultraljudsrengörning.

      Härligt, snart blir det 99T-åka igen!!! 🙂

        januari 5, 2008 at 22:58 #116650

        skoj när man hittar felen å allt fungerar som det ska igen.

          januari 6, 2008 at 01:10 #116653

          jag har ultraljudstvätt på jobbet , men det kanske du har genom ditt jobb oxå..annars
          så hör du bara av dig så löser vi det mvh Åke

            januari 6, 2008 at 09:13 #116655

            När jag skulle starta upp min vita 99:a så var det lika illa ställt med gummit mellan bensinpump och sil, bensinpumpen var full av gummirester och den var bara att slänga,nu när jag har kört ca 100 mil med bilen så började bränsleackumulatorn att läcka.
            När jag kollade den andra 99:an som jag har stående så var det inte mycket kvar av gummit där heller. Den vita 99:an hade bensin från tidigt 1990-tal i tanken så det har inte med “ny bensinkvalitet” att göra,men jag tror att det kan vara bra att ha några gummin liggandes.
            Detta med åldrande gummi och plast i bränslesystemen gör mig lite orolig med tanke på läckage och brandrisken.

              januari 6, 2008 at 09:39 #116656

              Roligt att du fick ordning på bränslesystemet på ett,i sammanhanget, smidigt sätt.Är det lätt att få tag på gummidetaljer som t ex den mellan bensinpump och sil?
              /Fredrik

                januari 6, 2008 at 09:55 #116658

                Åke S, tack för erbjudandet. Då jag jobbade på flottiljen fanns det “öppningar” men nu är det sämre med det. Jag återkommer gärna!

                Åke O och Fredrik. Jag vet inte hur det står till med tillgången på gummidetaljer till K-jetronic, men helt klart är det något att undersöka. Jag fick tag i bättre beg från en 900-87 på skroten.

                Om det inte finns att få tag på nya är detta kanske ett uppslag för nytillverkning. Andelen entusiastfordon med K-jetronic ökar hela tiden, och det gäller inte bara Saabar.

                  januari 6, 2008 at 10:12 #116659

                  Min 99 t såg likadan ut när den blev demonterad, dock tömde jag tanken och rensade ur allt innan det var dags starta. Gummina håller så länge dom inte ligger i gammal bensin. Även min hade en läckade tryckregulator. Några extrapumpar samt lösa gummibitar är ju inte fel att ha liggandes.

                    januari 6, 2008 at 10:25 #116660

                    Jag skrev inte det, men jag bytte förstås bensinfiltret. Jag satte i en NOS tryckregulator, men kommer att kolla hur det funkar med den gamla nu när systemet funkar som det skall.

                    För att koppla tillbaka till gummifrågan. Hur många har behov och finns det fortfarande att få tag på?

                      januari 6, 2008 at 11:21 #116662

                      Detta gummi mellan pump och sil finns på saab.
                      Jag köpte till min 99t16 och ett från 900 passade.
                      400mil senare= gummit totalt upplöst 😡
                      Vet inte vad detta beror på

                        januari 6, 2008 at 11:23 #116663

                        Eftersom så många har samma erfarenhet låter det som materialfel.

                          januari 6, 2008 at 11:52 #116664

                          Gummit fanns att köpa på Saab för några år sedan.
                          Roligt Martin att du fått tid att fortsätta med bilen.

                            januari 6, 2008 at 12:43 #116665

                            Jag köpte nytt gummi i sommras, jag har även köpt en ny tryckregulator, båda på Saab.

                              januari 6, 2008 at 16:12 #116669

                              det kom ju nya materialspec på de flesta gummisorter när den blyfria bensinen kom, kanske de gummin som ligger på saab är gamla grejer som inte tål dagens bensin i full utsträckning. Har det dessutom legat och torkat på nåt centrallager i 20 år så förbättras ju inte läget direkt.
                              Idag är det många tillverkare som datummärker mycket sånt här så det kan kasseras vid utgången tid. VAG har så bland annat.

                                januari 6, 2008 at 22:03 #116677

                                Bensinen på senare år ÄR mer aggresiv, och sil-gummit i K-jetronic systemet
                                från sent 70-tal sträcker sig långt in i 80-talet även på 900-modellerna.
                                klart att en “blandning” av dessa sannolikt har uppstått då de ser lika ut!

                                blyfria soppan tog ju mark ordentligt runt 1984-85 och sedemera blev blyet
                                utbytt mot natrium för ventilsmörjning, detta har garanterat ändrat
                                ämnena i bensinen.

                                Bytte silgummit på en av 99turbo vagnarna i Juni-05 och det är ännu helt…

                                  januari 6, 2008 at 22:08 #116678

                                  Och så är det dessutom en rejäl dos Etanol i bensinen, mindre bra i kombination med Bensinspecat gummi.

                                  Mvh

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.