Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Hej alla som går i restaureringstankar!
Nu har det stora 1000-bitarspusslet startat.
Det här inlägget tar (åter) upp restaureringen av kofångarna.
Hela strippningen av karossen inleddes med att avmontera kofångarna. Det finns inledande inlägg i denna tråd vilken chock det var att upptäcka vad som gömde sig under gummihöljena fram och bak. Fram är stommen stål. Bak är den aluminium. Om Ni tar loss en kofångare och det låter som det var sand i den då vet Ni vad Ni har att vänta, se ovan.
Nu två år efteråt har det blivit dags att iordningställa och sätta samman de blästrade, reparerade och lackade stommarna med sina plastblock och gummihöljen.
Det gick åt två främre kofångarstommar för att få ihop en hel. Tack Berne för ditt bidrag.
Innan jag visar bilderna vill jag verkligen påtala hur mycket jobb blästring, reparation inkl svetsning lackering, återställning av acceptabelt skick på plastblock och gummihöljen samt att ersätta alla rostiga plåtskruvar. Vi talar bara om dumma kofångare.
På denna bild ser Ni ingående delar till främre kofångaren. Hörnorna finns inte med. Plastblocken är inte rengjorda från rost etc. Samma gäller gummihöljet som visade sig ha mycket rostavlagringar som jag inte vill ha med.
På denna bild ser ni främre kofångaren ihopmonterad, bakifrån. Hörnorna saknas. De kom aldrig med till mina ”plåtisar” för blästring och målning. Lägg märke att skruvar (rostfria) är isatta för extraljusfästena. De två bultar jag sparat gick inte att gänga i denna stommens förberedda hål. De var nog M8. Det visade sig vara 5/16″ UNC gänga. Bara denna lilla detalj tog sin tid. För att inte tala om att hitta lämpliga plåtskruvar. Valde 5.5×22 mm rostfria. Kom ihåg hur orginalen satt. Fick använda slaghammare för att få loss dom. Nu fettades varje skruv in innan ditsättning.
På dessa bilder ser ni främre kofångaren framifrån med orginal kromlister. Visst dessa har sina märken. Dessa törnar tillhör liksom bilens historia. Kanske jag någon gång på någon marknad hittar fläckfria och får för mig att köpa dom…
På denna bild ser ni delarna som ingår i bakre kofångaren. Glömde lägga dit låsplåten som fixerar gummihöljet. Saknar plåthörnorna. Dessa borde fortfarande vara hos mina ”plåtisar”.
På dessa två bilderna ser ni plåthörnorna på den bakre kofångaren. De var nästan helt bortrostade (eftersom de sitter ihop med aluminium). Här är de reparerade av mina jätteskickliga ”plåtisar”. Man kan se hur aluminiumet erroderat.
Nu tycks jag inte få lägga till fler bilagor i detta inlägg. Fortsätter i det efterföljande.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic