Svar till: Renovering av en SAAB 92 1951

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951 / Svar till: Renovering av en SAAB 92 1951

mars 8, 2025 kl. 11:19 #520114

Det var länge sen det blev något skrivet här och jag tänkte ta upp vad som hände efter att bilen blev färdig eller i vart fall körklar. Defrosterslangen som jag skrev om i senaste inlägget var väl egentligen det sista som var kvar att montera. Sen brukar det alltid bli en hel del justeringar och efterjobb när precis allt var isärtaget och många delar bytts ut. Så blev det också här. Det första som behövde göras var att ordna ett oljeläckage från växellådan. Lådan har stått orörd på en bänk i garaget sen den togs ur för drygt 30 år sen. Tätningarna blev bytta då, och jag mindes inte nu att skulle varit några problem med lådan.

När lådan varit monterad ett tag märktes att det låg olja på motorrumsgolvet och efter hand syntes också en fläck på garagegolvet. Det gick inte att se att det läckte nånstans men vänstra drivknuten hade olja på undersidan. Eftersom det inte var vid packboxen var inre medbringarens krysskilsspår starkt misstänkt. Jag hade inte haft läckage där tidigare men sett andra som haft det problemet. Det är svårt att göra något åt det här med lådan kvar i bilen så den blev urlyft och en närmare kontroll av vad som var orsak till läckan. Det fanns en hel del olja i knuten men inga synliga läckor så det var helt klart krysskilsspåret som oljan tog sig ut genom. Det fanns skador på medbringarens tätningsyta mot kronmuttern som håller fast den så det var ganska säkert orsaken till att det läckte. Tätningsytan på medbringaren svarvades ren så skadorna försvann vilket säkert räckt som åtgärd men jag filade också till ett par plastfyrkanter som passade i det läckande krysskilspåret och tätade spåret längst ut. Det tillsammans med tätningsmedel i spåret och utrymmet i medbringaren innanför kronmuttern ska göra det omöjligt för oljan att ta sig ut.

Har hört från andra 92-ägare att det suttit mässingsbrickor mellan mutter och medbringare men det har aldrig funnits på den här bilen (1951) och några såna finns inte heller med i reservdelskatalogen. Jag tänkte sätta dit brickor men det finns inga standardbrickor som passar och det gick inte att få några tillverkade vid tillfället när jag höll på med det här så jag beslöt att göra som jag beskrivit ovan i stället.

Här syns läckaget genom drivknuten. På bilden ser det ut som det läcker från avtappningspluggen men det beror på att lådan flyttats lite när bilden togs.

464-Lackage-ut-genom-drivknuten

Medbringarnas tätningsytor mot muttrarna rensvarvade.

465-Medbringarna-svarvade-och-muttrarna-renputsade

Inre drivaxel med krysskilen som ligger i medbringarens spår.

466-Ny-packbox-och-krysskil

Samtliga tätningar byttes. De gamla hade inte körts en meter men de var över 30 år gamla så de byttes ändå.

467-Nya-tatningar-till-vaxellada

Här syns de små plastbitarna jag nämnde i inledningen. Ena monterad i krysskilsspåret och en ligger lös på ett gummi till knuten.

468-Plastplugg-insatt-pa-plats
    469-Plastplugg-lagd-pa-ett-drivknutsgummi

Krysskilarna byttes till nya. Det var egentligen inga fel på de gamla men det kändes lika bra att göra det när lådan ändå var demonterad.

470-Krysskilarna-byttes-till-nya-original

1 användare tackade författaren för det här inlägget.