Renovering av en SAAB 92 1951

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 156 totalt)
  • Författare

Fortsättning på förra inlägget om hjulhusmattor.

Det nya materialet var blankare än originalet så jag borstade mattorna för att ta ner glansen. På bilden ligger en obehandlad bit på de borstade mattorna.

379-glans4

En begagnad vänstermatta och en ny ännu inte hopsydd högermatta.

387-hjma07

En bild som visar att det nya materialet inte är helt exakt som originalmattorna, men inget man lägger märke till om man inte gör en direkt jämförelse som på bilden.

388-hjma08

En av de nytillverkade mattorna hopsydd med en vinylbit på samma sätt som de gamla mattorna.

389-hjma09
      390-hjma10

Vänstra hjulhusmattan monterad.

391-hjma11

april 9, 2024 kl. 10:06 #514573

Jag nämnde tröskellisterna tidigare i samband med en bild och att jag inte hade några bilder just på dem. Nu fanns det faktiskt några bilder även på dem så här är de. Alu-listerna var slitna och med en del märken. Några av slagmärken behövde knackas tillbaka, sen blev det slipning och polering. De två längsgående rillorna försvann nästan på några ställen så de behövde dras upp igen. Ett gammalt skjutmått fungerade bra till det.

392-tlist02

393-tlist05
        394-tlist06
        395-tlist07
        396-tlist01
        397-tlist09
        398-tlist10

Alu-list och gummilist monterade. Gummilisterna ska skäras till i ändarna när de lodräta tätningslisterna blivit monterade.

399-tlist11
        400-tlist13

april 17, 2024 kl. 08:49 #514703

De gamla lodräta tätningslisterna på A- och B-stolpe hade blivit hoptryckta och också varit dåligt maskerade vid en tidigare omlack så de skulle göras nya. Original på tidiga bilar är listerna en vinylklädd gummislang men en slang i rätt dimension gick inte att hitta så det blev det lite senare utförandet med vinylklätt cellgummisnöre istället.

Vinylremsor skärs till med övermått både på längd och bredd.

406-tat01

Cellgummit klipps till i de längder de ska ha.

407-tat02

Vinyl och cellgummi klara.

408-tat04

Originallistens vinyl är sydd ihop nära inpå gummilisten och jag har tänkt göra så även på de nya listerna men valde att också limma ihop vinylen. Gjorde det för att det skulle hålla sig på plats och sen vara lättare att sy utan att något flyttar sig. Jag ville inte att vinylen skulle bli fastlimmad mot gummilisten så vinylen maskerades utom på de ytor som ska ligga mot varandra och senare också sys ihop tillsammans. Orsaken till det var att jag räknade med att det skulle vara lättare att böja den färdiga listen när den ska monteras om gummit kunde röra sig lite mot vinylen.

409-tat05
          410-tat07
          411-tat09

Vinylen gick inte att finna i rätt grå nyans så jag tog den vinyl jag hade och kommer att färga den senare. Mer om listerna kommer i nästa inlägg.

412-tat10

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            april 24, 2024 kl. 08:52 #514791

De nya listerna har fått en söm så nära gummilisten som möjligt och också blivit färgade för att stämma med dörrsidorna. Håltagning för dubbelnitarna är på gång, det sitter nu skruvar i metallisten men de är bara för att hålla tätningslist och metallist på plats vid uppmärkning och håltagning.

413-tat12
            414-tat13

När håltagningen är klar blir listerna klippta till rätt bredd och längd. Den vänstra av de två nya listerna mitt i bild har den bredd de ska ha.

415-tat14

Den vänstra bakre listen monterad.

416-mont500

För att man ska kunna nita de två översta dubbelnitarna på de främre listerna behöver instrumentpanelen flyttas undan. Den har förut suttit provisoriskt upphängd men nu fick den lossas och flyttas undan en bit för att man ska kunna komma åt att nita. Med nitningen gjord kan panelen monteras tillbaka som den ska sitta och inte bara löst upphängd.

417-mont501

418-mont502

maj 12, 2024 kl. 09:20 #515143

Sidoklädslarna framför dörrarna har fått vänta på montering eftersom de nitas fast tillsammans med dörrarnas lodräta tätningslister och de listerna har inte varit klara förut.                                                                                                                                                                                            Jag skar själv till nya sidostycken eftersom jag ville ha rätt antal nithål i dem. Hade ett par NOS sidostycken men de var av lite senare modell med fler nithål. De finns också hos Saabklubben men de är också med fler nithål än vad tidiga 92:or har. Det går utmärkt att använda sidostyckena med fler hål även till tidiga 92:or om man vill, hålbilden stämmer, det är bara några fler hål tillagda.

Ett NOS sidostycke till vänster och ett jag gjort till höger. Än så länge är det högra utan hål, det syns några svaga markeringar för de hål som ska göras.

401-mont489-sidopapp1

De två till vänster är de jag tillverkat, till höger ett NOS.

402-mont490-sidopapp2

Ett par bilder på de olika hålbilderna.

403-mont491-sidopapp3
              404-mont492-sidopapp4

Vänstra sidostycket monterat. Torpedklädseln som täcker kablar mm, är inte monterad än.

405-sidopapp

maj 25, 2024 kl. 09:00 #515429

Original främre gummimatta var dålig som de flesta av de gamla gummimattorna är. Idag finns nytillverkade mattor som går att köpa genom Saabklubben så jag köpte en sån mattsats. Mycket snygga och välgjorda mattor. De nya mattorna är gjorda för att kunna användas till flera olika modeller så för att passa bra i en 92:a får man göra några modifieringar. Originalmattan fram till 92 är 3 cm kortare än den nya så vill man ha samma längd så får den kortas, vilket jag gjorde, men den kan även användas okortad men går då upp lite på balken under stolarna. Modifieringarna syns på bilderna. Den nya mattan ser på en del bilder ut att vara grå men den är svart. Det fanns så pass många bilder om mattorna så det kommer en fortsättning i ett senare inlägg.

Gamla mattan lagd ovanpå den nya. Man ser här skillnaderna på mattornas bakre del.

419-mattafram01
                420-mattafram02
                421-mattafram03
                422-mattafram04

Spåren för pedalerna skärs ur efter anvisningarna i mattan.

423-mattafram05

Ett par bitar vid mittersta urtaget är bortskurna

424-mattafram06

Ett 20 mm plattjärn fick bli stöd och las längs mattans bakre kant när mattan skulle kortas. Jag valde att korta 2 cm istället för de 3 cm som var den egentliga skillnaden. Då får man lite kvar av den släta kanten på mattan och det skulle visa sig att 2 cm blev bra.

425-mattafram07

Mattan kortad och spåren för stolfästena utskurna.

426-mattafram08

Gamla och nya mattan lagda intill varandra som jämförelse.

427-mattafram09

Nya mattan lagd i bilen. Den ligger en liten aning upp på tvärbalken närmast tröskeln men jag tycker inte det är så mycket att det finns anledning att korta mer.

428-mattafram10

juni 5, 2024 kl. 09:33 #515611

Fortsättning på främre mattans anpassning till en 92:a. Nya mattan är som jag i tidigare inlägget också påpekade svart även om den på vissa bilder ser ut att vara grå. Om man följer anvisningarna i mattan för att göra pedalspåren blir det trångt för bromspedalens länk på tryckstången. Jag breddade bägge spåren så de blev lika, det hade förstås inte varit nödvändigt att bredda för kopplingspedalen.

429-mattafram11
                  430-mattafram14
                  431-mattafram15
                  432-mattafram16

Mattan provas efter att pedalspåren breddats. Nu finns frigång även för länken på bromspedalen.

433-mattafram17
                  434-mattafram18
                  435-mattafram19

juni 8, 2024 kl. 16:35 #515675

Eftersom mattorna säljs som en sats med både fram- och bakmatta så har jag en matta också till baksätet och jag tyckte det var lika bra att anpassa även den till 92:an. Den kommer kanske inte bli så mycket använd eftersom A-modellen hade en nöthårsmatta bak och jag håller på att göra en ny sån liknande originalet. Mer om den senare. Gummimattan kan ändå vara bra att ha att byta med ibland.

Med en originalmatta till 92 lagd ovanpå den nya ser man att de mittre urtagen för stolfästen inte är riktigt lika placerade utan den nya mattan behöver skäras ur in mot mitten på bägge urtagen. De två yttre urtagen är på originalmattan urskurna ända framifrån och bak likadant som de mittre men på nya mattan är det bara ett litet urtag där stolfästena går ner mot golvet. De urtagen behöver också breddas men jag valde att sen bara göra ett snitt upp till framkant och inte skära ur helt som på originalmattan.

436-gummi1
                    437-gummi2
                    438-gummi3
                    439-gummi4
                    440-gummi5

Mattan ilagd i bilen.

441-gummi6
                    442-gummi7
                    443-gummi8

juni 25, 2024 kl. 18:59 #516138

Nämnde tidigare i samband med gummimattorna att det som original ligger en nöthårsmatta bak. Originalet fanns kvar så jag använde den som mall för att tillverka en ny eftersom den gamla var mycket sliten. På undersidan av mattan finns en isoleringsmatta limmad.

444-bakmatta
                      445-bakmatta

Den gamla och nya mattan. På bilden ser den nya bortre mattan mycket mörkare ut än den gamla men i verkligheten är skillnaden inte så stor.

446-bakmatta

Mattan sitter fast mot bilgolvet med tryckknappsfästen och nya såna väldigt lika originalen finns fortfarande att få tag på.

447-bakmatta
                      448-bakmatta
                      449-bakmatta

Jag fick tag på en NOS isoleringsmatta, visserligen avsedd att användas fram men måtten är nästan samma som den bakre, bara några mindre justeringar behövdes.

450-bakmatta

Limningen av mattan gjordes på en halva i taget för att lättare kunna passa in mattan.

451-bakmatta
                      452-bakmatta

Mattan på plats i bilen.

453-bakmatta

juli 9, 2024 kl. 09:01 #516358

Torpedpappen hade blivit delvis uppblött, på andra ställen sönderriven och allmänt väldigt sliten. Även om man inte ser särskilt mycket av den när den är monterad så kändes inte bra att montera tillbaka den utan jag bestämde mig för att göra en ny. En skiva karosseripapp köptes och den gamla pappen användes som mall. Isoleringen på den gamla pappen var fortfarande i bra skick och gick att återanvända.

Den gamla torpedpappen.

454-tpapp01

Nytillverkade pappen.

454a-tpapp01a

Isoleringen  på den gamla pappens baksida.

455-tpapp02

När isoleringen var lossad gjorde jag mallar för att underlätta om det skulle göras isolering till fler torpedklädslar.

456-tpapp07

För att passa och gå att montera behöver pappen vikas på tre ställen. Jag provade att göra ett verktyg för att göra pressningar i pappen där den skulle vikas på samma vis som original men det visade sig svårt att göra pressningar i den längd som krävs. Skulle säkert ha gått med lite mer tester eller med nån annan metod men jag valde att istället göra på det här sättet; skära av pappen och limma vinylremsor på baksidan som ”gångjärn”. Med lagom spalt mellan delarna blev resultat bra och ser helt ok från framsidan. På bilden saknas den tredje vikningen som ska vara långt ner på pappen. Trodde först inte den skulle behövas men det visade sig att pappen inte gick att montera utan den nedersta vikningen.

457-tpapp09

De lösa isoleringsbitarna från gamla pappen utlagda på den nya.

458-tpapp10

Isoleringen limmad på nya pappen.

459-tpapp11

Pappen monterad i bilen.

460-tpapp12

juli 25, 2024 kl. 10:53 #516596

Slangen till defrostern har fått vänta tills torpedpappen blivit monterad men nu kunde också den sättas på plats. Det hade gått hål på originalslangen och den var lagad med eltejp så jag skaffade en ny liknande slang. Den var inte exakt lika men ganska nära. Diametern var också aningen större men inte mer än att den gick att dra ihop med slangklämmorna. Det är trångt där slangen ska sitta, originalslangen var hopklämd där den går förbi staget som stöttar instrumentpanelen och även den nya fick plattas till lite vid staget för att få plats.

461-defslang1
                          462-defslang2
                          463-defslang3

mars 8, 2025 kl. 11:19 #520114

Det var länge sen det blev något skrivet här och jag tänkte ta upp vad som hände efter att bilen blev färdig eller i vart fall körklar. Defrosterslangen som jag skrev om i senaste inlägget var väl egentligen det sista som var kvar att montera. Sen brukar det alltid bli en hel del justeringar och efterjobb när precis allt var isärtaget och många delar bytts ut. Så blev det också här. Det första som behövde göras var att ordna ett oljeläckage från växellådan. Lådan har stått orörd på en bänk i garaget sen den togs ur för drygt 30 år sen. Tätningarna blev bytta då, och jag mindes inte nu att skulle varit några problem med lådan.

När lådan varit monterad ett tag märktes att det låg olja på motorrumsgolvet och efter hand syntes också en fläck på garagegolvet. Det gick inte att se att det läckte nånstans men vänstra drivknuten hade olja på undersidan. Eftersom det inte var vid packboxen var inre medbringarens krysskilsspår starkt misstänkt. Jag hade inte haft läckage där tidigare men sett andra som haft det problemet. Det är svårt att göra något åt det här med lådan kvar i bilen så den blev urlyft och en närmare kontroll av vad som var orsak till läckan. Det fanns en hel del olja i knuten men inga synliga läckor så det var helt klart krysskilsspåret som oljan tog sig ut genom. Det fanns skador på medbringarens tätningsyta mot kronmuttern som håller fast den så det var ganska säkert orsaken till att det läckte. Tätningsytan på medbringaren svarvades ren så skadorna försvann vilket säkert räckt som åtgärd men jag filade också till ett par plastfyrkanter som passade i det läckande krysskilspåret och tätade spåret längst ut. Det tillsammans med tätningsmedel i spåret och utrymmet i medbringaren innanför kronmuttern ska göra det omöjligt för oljan att ta sig ut.

Har hört från andra 92-ägare att det suttit mässingsbrickor mellan mutter och medbringare men det har aldrig funnits på den här bilen (1951) och några såna finns inte heller med i reservdelskatalogen. Jag tänkte sätta dit brickor men det finns inga standardbrickor som passar och det gick inte att få några tillverkade vid tillfället när jag höll på med det här så jag beslöt att göra som jag beskrivit ovan i stället.

Här syns läckaget genom drivknuten. På bilden ser det ut som det läcker från avtappningspluggen men det beror på att lådan flyttats lite när bilden togs.

464-Lackage-ut-genom-drivknuten

Medbringarnas tätningsytor mot muttrarna rensvarvade.

465-Medbringarna-svarvade-och-muttrarna-renputsade

Inre drivaxel med krysskilen som ligger i medbringarens spår.

466-Ny-packbox-och-krysskil

Samtliga tätningar byttes. De gamla hade inte körts en meter men de var över 30 år gamla så de byttes ändå.

467-Nya-tatningar-till-vaxellada

Här syns de små plastbitarna jag nämnde i inledningen. Ena monterad i krysskilsspåret och en ligger lös på ett gummi till knuten.

468-Plastplugg-insatt-pa-plats
                            469-Plastplugg-lagd-pa-ett-drivknutsgummi

Krysskilarna byttes till nya. Det var egentligen inga fel på de gamla men det kändes lika bra att göra det när lådan ändå var demonterad.

470-Krysskilarna-byttes-till-nya-original

mars 11, 2025 kl. 17:08 #520162

När den i förra inlägget nämnda oljeläckan fixats var det dags att besikta bilen. Förra besiktningen gjordes runt 1990. Eftersom bilen bara haft garageförsäkring och inte varit besiktad hade jag bara kört lite i närheten där jag bor för att se att allt fungerar. Med bilen försäkrad och snart dags för besiktning blev det lite längre provkörningar och då upptäckte jag en annan sak som jag inte tänkt på tidigare. Det fanns ett lagerljud i växellådan som inte skulle varit där. Inget direkt alarmerande men tråkigt att höra under körning och så är det förstås osäkerheten på om det skulle bli värre när man börjar köra lite mer. Så här i efterhand skulle man förstås ha provkört ordentligt längre sträckor innan lådan togs ur för att ordna  oljeläckaget så att man förhoppningsvis upptäckt lagerljudet då och kunnat kolla upp det när lådan ändå var urplockad.

Så nu var frågan om man skulle ta ur lådan igen eller om man tills vidare skulle köra och ev. ta det senare. Eftersom det nu var sent på hösten och slut på säsongen så beslutade jag mig för att lådan skulle tas ur igen så att det här kunde fixas under vintern. Jag beställde samtliga lager till lådan, det kändes lika bra att byta alla när lådan ändå skulle isär. Alla lager är vanliga standarddimensioner och inte svåra att få tag på. Det brukar inte vara några problem med lagren i 92:ans låda men tydligen hade något hänt med något av dem.

Början på renoveringen här, mer kommer senare.

Lådan urplockad och klar för demontering.

471-v02

Med växellådan uppsatt i en jigg som jag använt till diverse olika saker så var det dags att börja plocka isär.

472-v03

Lådans övre kåphalva borttagen.

473-v07

Huvud- och lamellaxel delade. Frihjulets rullar borttagna ur hållaren. Den stora ringen med invändiga kuggar är den som låser ihop axlarna när man låser frihjulet.

474-v19

Frihjulets rullar hålls på plats med en gummisnodd inför montering.

475-v20

Mellanaxeln isärplockad.

476-v26

Innanför mellanaxelns rullager finns shims för att få rätt passning när den kompletta axeln monteras i lådan.

477-v28

mars 17, 2025 kl. 17:37 #520283

Fortsättning på lagerbytet i lådan. Ännu ett avsnitt kommer senare.

Diffen med de båda lagren och ena lagerhållaren.

478-v35

Innanför diffens lager ligger shims för att få rätt passning i växellådshuset och se till att slutväxelns båda drev ligger mitt för varandra. Här låg 8 st 0,1 mm shims på höger sida.

479-v34

Undre växellådskåpan klar för att lägga i axlarna. Den axel med två drev som sitter kvar i kåpan hör till backväxeln.

480-v39

Huvud- och lamellaxel hopmonterade och klara för montering. Här sitter den stora ringen med invändiga kuggar för frihjulets låsning i det läge där axlarna är låsta mot varandra och frihjulet alltså låst.

481-v42

Mellanaxeln klar. Dreven från vänster: 1:an (osynkad), 2:an, 3:an och längst till höger slutväxelns ena drev. Till vänster om slutväxeldrevet hastighetsmätarens drivning.

482

Nya packningar till hastighetsmätardrivning och växelreglage.

483-v46

Axlarna ilagda i undre kåphalvan.

484-v47
                                485-v48

mars 22, 2025 kl. 08:44 #520355

Imponerande och inspirerande arbete du gör!

var köper du din karrosseripapp?

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 156 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.