Renovering av en SAAB 92 1951

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951

Visar 4 inlägg - 136 till 139 (av 139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2024 at 19:32 #514457

      Fortsättning på förra inlägget om hjulhusmattor.

      Det nya materialet var blankare än originalet så jag borstade mattorna för att ta ner glansen. På bilden ligger en obehandlad bit på de borstade mattorna.

      379-glans4

      En begagnad vänstermatta och en ny ännu inte hopsydd högermatta.

      387-hjma07

      En bild som visar att det nya materialet inte är helt exakt som originalmattorna, men inget man lägger märke till om man inte gör en direkt jämförelse som på bilden.

      388-hjma08

      En av de nytillverkade mattorna hopsydd med en vinylbit på samma sätt som de gamla mattorna.

      389-hjma09
      390-hjma10

      Vänstra hjulhusmattan monterad.

      391-hjma11

       

        april 9, 2024 at 10:06 #514573

        Jag nämnde tröskellisterna tidigare i samband med en bild och att jag inte hade några bilder just på dem. Nu fanns det faktiskt några bilder även på dem så här är de. Alu-listerna var slitna och med en del märken. Några av slagmärken behövde knackas tillbaka, sen blev det slipning och polering. De två längsgående rillorna försvann nästan på några ställen så de behövde dras upp igen. Ett gammalt skjutmått fungerade bra till det.

        392-tlist02

        393-tlist05
        394-tlist06
        395-tlist07
        396-tlist01
        397-tlist09
        398-tlist10

        Alu-list och gummilist monterade. Gummilisterna ska skäras till i ändarna när de lodräta tätningslisterna blivit monterade.

        399-tlist11
        400-tlist13

          april 17, 2024 at 08:49 #514703

          De gamla lodräta tätningslisterna på A- och B-stolpe hade blivit hoptryckta och också varit dåligt maskerade vid en tidigare omlack så de skulle göras nya. Original på tidiga bilar är listerna en vinylklädd gummislang men en slang i rätt dimension gick inte att hitta så det blev det lite senare utförandet med vinylklätt cellgummisnöre istället.

          Vinylremsor skärs till med övermått både på längd och bredd.

          406-tat01

          Cellgummit klipps till i de längder de ska ha.

          407-tat02

          Vinyl och cellgummi klara.

          408-tat04

          Originallistens vinyl är sydd ihop nära inpå gummilisten och jag har tänkt göra så även på de nya listerna men valde att också limma ihop vinylen. Gjorde det för att det skulle hålla sig på plats och sen vara lättare att sy utan att något flyttar sig. Jag ville inte att vinylen skulle bli fastlimmad mot gummilisten så vinylen maskerades utom på de ytor som ska ligga mot varandra och senare också sys ihop tillsammans. Orsaken till det var att jag räknade med att det skulle vara lättare att böja den färdiga listen när den ska monteras om gummit kunde röra sig lite mot vinylen.

          409-tat05
          410-tat07
          411-tat09

          Vinylen gick inte att finna i rätt grå nyans så jag tog den vinyl jag hade och kommer att färga den senare. Mer om listerna kommer i nästa inlägg.

          412-tat10

            april 24, 2024 at 08:52 #514791

            De nya listerna har fått en söm så nära gummilisten som möjligt och också blivit färgade för att stämma med dörrsidorna. Håltagning för dubbelnitarna är på gång, det sitter nu skruvar i metallisten men de är bara för att hålla tätningslist och metallist på plats vid uppmärkning och håltagning.

            413-tat12
            414-tat13

            När håltagningen är klar blir listerna klippta till rätt bredd och längd. Den vänstra av de två nya listerna mitt i bild har den bredd de ska ha.

            415-tat14

            Den vänstra bakre listen monterad.

            416-mont500

            För att man ska kunna nita de två översta dubbelnitarna på de främre listerna behöver instrumentpanelen flyttas undan. Den har förut suttit provisoriskt upphängd men nu fick den lossas och flyttas undan en bit för att man ska kunna komma åt att nita. Med nitningen gjord kan panelen monteras tillbaka som den ska sitta och inte bara löst upphängd.

            417-mont501

            418-mont502

          Visar 4 inlägg - 136 till 139 (av 139 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.