Renovering av en SAAB 92 1951
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951
- Detta ämne har 160 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2026-01-28 17:38 av
kjellake.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Riktigt urverks-mästar-jobb dedär 🙂
Jag har jättemånga frågor, men försöker behärska mig:
– Hur/med vad rengjorde du visarna, innan du målade dom?
– Vilken färg använde du till visarna och mätartavlorna?
– Applicerade du färg med pensel eller färgspruta?Du har fått ett PM av mig
Jag har jättemånga frågor, men försöker behärska mig:
– Hur/med vad rengjorde du visarna, innan du målade dom?
– Vilken färg använde du till visarna och mätartavlorna?
– Applicerade du färg med pensel eller färgspruta?Om den gamla färgen är så pass bra som den var här brukar jag bara torka av lite försiktigt med en trasa fuktad med förtunning.
Har färgen börjat flagna så får man försöka skrapa eller putsa bort det dåliga. Det är inte så väldigt noga, det är så små ytor så det märks knappast om ytan inte skulle vara perfekt under den nya färgen.
Jag brukar använda modellfärger, Humbrol eller något av de andra fabrikat som finns. De färgerna fungerar bra, har använt dem mycket under åren, t.ex. som här till visare och det har stått sig i många år. Färgen till de här visarna är blandad från två olika nyanser, jag hade ingen som stämde. Mätartavlorna har jag inte målat.
Till de här små ytorna använder jag pensel. Med en skapligt bra pensel för modellmålning blir resultatet så bra så jag tycker inte det finns anledning att använda airbrushen. Snabbt och enkelt med pensel.Attachments:
Innertaket blir nytt och eftersom bågarna till innertaket gärna rostar och kan missfärga tyget så blev lösningen på det att klä dem med krympplast. Alla bågar är också olika så det gäller att hålla ordning på i vilken ordning de ska sitta.
Ringar med gul krympplast fick bli numreringen av bågarna.
En lång spiral sitter trädd i en kanal som löper runt hela taket och håller det på plats när det är monterat. För att hålla in taket runt bakrutan finns ett resårband. Gamla taket på bilderna.
Bågarna färdigklädda och märkta 1-7.
Det nya innertaket hade både spiralen och resåren monterad så delarna från det gamla taket behövde inte användas.
Hej (igen) 🙂
Nicke nyfiken undrar var du köpte innertaket?
Jag har sökt lite angående hjälp med tillverkning av ny inredning till min egen 92:a,
och har hittills funnit två st. som säger sig kunna tillverka just innertak. En i Skåne, och en annan i Jönköpings län.Nicke nyfiken undrar var du köpte innertaket?
Det är ett originaltak som jag fick tag på för längesen, men jag minns inte var det var.
Det här hör ju inte direkt till renoveringen av bilen men jag tyckte det skulle vara roligt att ha de gamla nummerplåtarna med länsbokstav i bra skick så ett par såna blev renoverade. Det här är det reg.nummer som bilen hade från ny 1951 till 70-talet när de nya plåtarna kom.
Själva plåtarna får ny färg.
Tecknen utplacerade för borrning.
Nithålen borrade.
Tecknen fastnitade.
Plåtarna klara så när som på fästhålen som blir borrade senare när de ska monteras.
Glapp spjällaxel är vanligt på 92:ans Solexförgasare och så var det även på min. Hade en ny original spjällaxel själv och hittade nya bussningar på ebay. De här bussningarna är lika på många gamla Solex. Det blev att rikta upp förgasaren efter den slitna spjällaxelborrningen så noga som möjligt så att man behåller rätt linje i centrum av förgasarhalsen. Efter borrning var det ”bara” att trycka i de nya bussningarna. Chansade på att försiktig borrning med 0,5 mm steg skulle ge ett så pass noggrant mått att bussningarna skulle få lagom passning utan brotschning och det visade sig fungera utmärkt även om brotschning förstås är att föredra för att få perfekt passning.
Förgasarens ”före”-skick.
Delvis isärskruvad.
Det mesta isärtaget.
Chokereglage
Spjällaxelns hål uppborrat.
Den nya bussningen på väg att monteras.
Bussningarna brotschas till rätt mått för spjällaxeln
Axel med spjäll provmonterat.
Hopmontering.
Färdig förgasare så när som på reglagearmen som ska målas svart.
Attachments:
Det är ett tag sen det här gjordes men jag tar med lite bilder från tillverkningen av ny kylarskiva. Den gamla var dålig och behövde bytas ut. Eftersom jag inte har lämpliga verktyg och inte heller var säker på om jag skulle lyckas få till ett bra resultat så blev det en snickeriverkstad som fick såga till skivan med den gamla som mall. Det blev två skivor gjorda eftersom en annan 92-ägare också ville ha en ny skiva.
Gamla skivan.
Gamla skivan och två nya.
Kanske svårt att se på bilden men det frästa spåret för gummitätningen överst på skivan ligger inte mitt i skivan utan är förskjutet åt ena sidan. Det är gjort så här i originalskivan och jag antar att anledningen är att de korta spik som håller gummitätningen ska lite mer material att ”dra” i när de gått genom tätningen.
De två skivorna lackade.
Gjorde en enkel mall av maskeringstape för att få 90-gradersböjen som kylargardinens kedja löper genom på samma ställe som på gamla skivan.
Färdig skiva så när som på att ett spår ska slipas upp för kylargardinens nedre fäste. Väntar med det tills skivan är monterad i bilen för att vara säker på att få det på rätt ställe.
Filttätningarna som ska ligga mellan skiva och kylare tillklippta.
De fästen/stöd som håller skiva och kylare har blivit blästrade och lackade.
Attachments:
En sak till som gjorts iordning i väntan på senare montering. Dörrutorna skulle bytas mot andra som inte var lika repade. Jag hade ett par nya original som visserligen hade fått några mindre repor i lagringen men inte så mycket att det stör tycker jag.
Gamla rutorna.
Jag tog några mått på hur fästet satt innan det togs bort.
Demontering av fästet. Det sitter bara med hjälp av en gummilist runt glaskanten
men har fastnat ordentligt efter alla år och fick knackas loss. När man väl fått en
springa mellan glas och fäste gick det ganska enkelt att bryta loss fästet.Fästena blästrade och på andra bilden epoxigrundade.
Lackade rutfästen, rengjorda fönsterhissar och nya gummilister.
Påbörjad montering. Det går trögt att få på fästet på rutan. Olika rutor är olika
tjocka, det kan skilja ganska många tiondelar och det märks tydligt när fästet ska
monteras. De rutor jag mätt hade en tjocklek mellan 5,5 och 6,3 mm. De original
gummilister jag hade var inte heller lika tjocka vilket också naturligtvis påverkar.Fäste och ruta hopmonterade. ”Sunex”-märke på bild två.
Attachments:
Har tidigare lagt in det här på Facebook men tar med det här också, det ”försvinner” väl inte lika fort här om någon vill följa det.
Min erfarenhet är att så gott som alla sexkantskruvar och muttrar i original är svarta eller obehandlade på 92:an. Har tidigare skickat på elförzinkning (svart) men köpte i fjol en sats för svartfosfatering. Räknade med att det i samband med monteringen av bilen skulle dyka upp delar som jag ville ha svarta men glömt att skicka iväg på elzink. Har inte provat fosfateringssatsen tidigare men nu hade jag några skruvar, muttrar och brickor som jag ville ha svarta. De här delarna var nya och tidigare elzinkade (blanka) så de fick ligga i citronsyra över natten för att få bort den gamla ytbehandlingen. Sen var det dags att testa. Jag tycker resultat blev helt enligt förväntningarna, en fin ganska matt svart yta. Sen återstår att se hur motståndskraftigt det är mot rost. Jag fick ett par brickor över som nu hänger utomhus så får vi se vad som händer. Hängde också samtidigt upp en helt obehandlad bricka och en bricka som är elzinkad svart .
Har inte nån större förhoppning om att det ska ge nån jättebra motståndskraft mot rost och det var också en av kommentarerna på Facebook att det inte gör det.
I alla fall intressant att testa.Hej,
Jag har också samma avsikt som dig, att blästra och måla rutfästena. Plus en massa andra delar… har bara inte blivit av ännu.
Angående glas.
Som jag förstått så är det bara vanligt fönsterglas i alla rutor på 92:orna. Dvs. det spricker i skärvor om det krossas.
Jag har haft tanken att ersätta glasrutorna i Putte (min 92:a) till modernt splitterglas. Alltså sånt glas som går i miljoner bitar om det krossas.
Känns bättre rent säkerhetsmässigt. Jag har bara några original glasrutor kvar, så behöver ersätta glas i alla fall. En avvägning hur pass original jag vill ha det…Jag har själv svartfosfaterat skruvar. FROST varumärke. Köpt på Malm Motors i Laxå.
Jag har nu monterat några av dessa, och min erfarenhet är att det svarta utseendet blir bra, men nötningsbeständigheten är inte så bra.
Bara efter åtdragning med hylsa eller nyckel, så är hörnen på sexkantshuvudet inte längre svarta.
För skojs skull prövade jag att lägga i en vanlig förzinkad skruv i svartoxideringsvätskan, och den blev svart den också.
Då har man ju zink som skydd i grund och botten, och svart bara för utseendet.
Jag kommer att applicera vax, på de fästelement jag svartfosfaterat själv, som är på motor och växellåda.Trevligt att följa din tråd 🙂
Originalrutorna på 92:an är härdat glas som det var på de flesta bilar på den tiden. Som du var inne på spricker det sönder i miljontals små men ganska ofarliga bitar. Problemet med vindruta av härdat glas är att det blir ogenomskinligt vid t.ex. ett kraftigare stenskott som gör att rutan spricker. Om nu inte bitarna ramlar bort och rutan försvinner. Det kom krav på lamellglas i vindrutor 1967. Det glaset håller ihop tack vare sitt plastskikt och blir inte ogenomskinligt.
Jag har originalrutor till min bil överallt utom till vindrutorna. Där fick jag rutor i lamellglas tillskurna istället. Kändes säkrare att ha det istället för de härdade originalrutorna.
Intressant att det gick att behålla elzinken och köra fosfateringen. Jag funderade själv på att göra det men eftersom jag inte visste vad det skulle bli för resultat tog bort elzinken. Behöver jag köra fler delar ska jag behålla elzinken, det borde som sagt ge ett betydligt bättre skydd.
Den fosfateringssats jag använt är en likadan som den du har.Originalrutorna på 92:an är härdat glas som det var på de flesta bilar på den tiden. Som du var inne på …
Ahaa. Ändå härdat glas. Jag trodde det var helt vanligt ohärdat glas.
Jag har fått den uppfattningen eftersom det fanns glasbitar/glasskärvor i min bil när jag köpte den.
Alltså stora glasskärvor. sånt man absolut inte vill skall ramla på/mot ens kropp, när de har sylvassa kanter och ofta en spets från själva centrum av kraften som krossat glaset. Det kan hända det har satts i vanligt(felaktigt) glas i bilen någon gång tidigare.Luckan till reservhjulet var fortfarande ganska hel men sliten och med dåliga tätningar så beslutet blev att tillverka en ny med den gamla luckan som mall.
Gamla luckan.
Påbörjad demontering av gamla luckan.
Uppmätning för att få allt att stämma när den nya luckan tillverkas.
Nya gummitätningar tillskurna.
Några av metallbitarna på luckan renslipade.
Gamla delar längst upp, de nya längst ner, och däremellan ett par olika storlekar på nit
som behövs vid hopmonteringen.Nitar och skruvar som ingår.
Luckans alla delar hopsamlade. Förutom några skruv som saknas på bilden.
Luckans undersida.
Ovansidan på luckan.
Ovansidan. Det mesta klart, lite fastspikning av gummilist kvar.
Ny och gammal lucka. Ovansida.
Undersidor.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.