Renovering av en SAAB 92 1951

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av en SAAB 92 1951

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 70 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #496962
    kjellake
    Deltagare

    En sak till som renoverats. Tankbanden såg ganska lessna ut, så de blev blästrade, grundade med epoxigrund och lackade med 2-K svart. Filtremsorna var också dåliga så det blev nya såna.

    ”Före”-skicket.

    tankband01

    tankband02

    Banden blästrade.

    tankband03

    Nya filtremsor tillklippta och banden lackade.

    tankband06

    Filtremsorna kontaktlimmas på plats. En tejp markerar början och slutet på filten så det
    blir rätt direkt, det är svårt att ändra om kontaktlimmet huggit fast på fel ställe.

    tankband07

    Banden färdiga för montering.

    tankband08

    tankband09

    Bilagor:
    #496997
    Saab_ahed
    Deltagare

    👍

    #497559
    kjellake
    Deltagare

    92:an har en annan typ av lock för luftutsläppen i främre hjulhusen jämfört med senare modeller. Här är det ”färgburkslock” i stället för de senares runda plåtar med 3 clips. Troligen kommer det nog aldrig bli användning för de här eftersom det var vintertid de skulle användas för att hålla motortempen uppe, men kan ändå vara kul att ha ett par till bilen.

    Ett av locken hade några småhål som tennades.

    lock01

    Locken blästrade och epoxigrundade.

    lock03

    Att döma av de färgrester som fanns kvar så hade locken varit svarta från början så de
    blev det igen.

    lock04

    lock05

    lock06

    Locken har från början texten ”ÖPPNAS SOMMARTID” och jag tog för säkert 20 år sen
    fram en dekal men det var först nu när locken blev klara som jag fick användning för den.
    Såg nu också att typsnittet inte är helt rätt men det lär väl inte vara så många som vet hur
    originalet såg ut. 🙂

    lock09

    Färdiga lock.

    lock11

    lock12

    Bilagor:
    #497571
    Saab_ahed
    Deltagare

    Kul med alla benämningar som uppstått i folkmun för denna bils delar;
    Färgburkslock, Stövelskaft, sugrör…
    Och bilen själv; Stallbackamoped, päronhalva, djungeltrumma…

    Tack för att du delar med dig 🙂

    • Detta svar redigerades för 2 månader sedan av . Anledning: stavfel
    #497854
    kjellake
    Deltagare

    Fortsätter lägga ut en del bilder från olika delrenoveringar av 92:an. Det här är från renoveringen av den startmotor jag kommer att använda till bilen. Det satt en annan startmotor i förut men den var lite glapp i lagren och får tills vidare bli reserv.

    När startmotorn togs isär så var en del isolering väldigt dålig och behövde bytas.

    startFRG01

    Gammal plastisolering som vittrat sönder.

    startFRG02

    Ny isolering ditsatt.

    startFRG04

    Förbindningen med ny isolering på plats.

    startFRG05

    Höljet görs klart för målning. Tog bort gammal färg även ur bokstäverna/siffrorna för att
    de fortfarande skulle bli läsbara.

    startFRG07

    Startmotorn har fått svart färg.

    startFRG09

    Nya kol monterades.

    startFRG10

    En ny startkontakt fanns också som skulle monteras.

    startFRG12

    Provkörning av den hopmonterade startmotorn.

    startFRG14

    Startkontakten behövde också få lite färg, den var helt obehandlad. Här med epoxigrund.

    startFRG16

    Den färdiga startmotorn.

    startFRG17

    Bilagor:
    #497880
    Martin
    Deltagare

    Snyggt!

    #497889
    kjellake
    Deltagare

    Snyggt!

    Tack för uppskattningen!

    #498055
    kjellake
    Deltagare

    Startkransen var ganska sliten på de ställen som motorn brukar stanna. Tänkte först ändå inte byta den men bestämde mig sen för att det var bättre att passa på att byta nu när jag ändå hade svänghjulet löst. Den gamla borrades igenom med ett 5 mm hål och efter det var det lätt att spräcka den med en huggmejsel. Den nya kransen värmdes i ugn till ca 200 grader. Svänghjulet fick också ligga i frysboxen över natten, det ska väl egentligen inte behövas men man får i alla fall lite mer tid på sig innan temperaturen utjämnas. Med den temperaturskillnaden var det var det sen bara att släppa ner den nya kransen på sin plats.

    Gamla kransen borrad och spräckt.

    krans01

    krans02

    Gamla kransen borta och svänghjulet klart för montering av den nya.

    krans03

    Nya kransen på plats.

    krans05

    Slitaget syns om man jämför gammalt och nytt. Det skiljer också lite i utförandet på den
    gamla och nya.

    krans06

    Bilagor:
    #498246
    kjellake
    Deltagare

    Jag hade en oanvänd ratt jag tänkte använda men den hade som alltid på gamla rattar fått en hel del sprickor. Upptäckte också en annan sak jag inte lagt märke till förut, ratten hade fått sig en smäll, kanske tappats, så den var inte helt rund längre. Funderade först på att göra ett verktyg för att trycka tillbaka skadan men tänkte sen att jag provar enklast möjliga, att helt enkelt ”rycka” ut skadan med hjälp av ett mothåll som fick bli en av stolparna till traktorkärran. Det här fungerade över förväntan och hela den intryckta biten av rattkransen gick tillbaka till sitt ursprungliga utseende. Sprickorna slipades sen ur och fylldes med glasfiberspackel och finspacklades sen med finspackel och slutligen slipgrund. Hade en ny tutknapp som tillsammans med rattens invändiga centrumdel fick tjäna som likare när jag letade fram rätt nyans på rattens färg. När den sen lackades med 2-K billack blandade jag i 20 % matteringsmedel i färgen för att den inte skulle bli högblank, en originalrätt är inte så blank.

    Sprickorna i ratten slipades ur innan spackling.

    Ratt01

    Ratt03

    Ratten hade blivit intryckt och var inte längre helt rund. På bilden syns ett blyertsstreck
    utanför rattkransen där den egentligen skulle varit.

    Ratt06

    Riktning av ratten genom att ”rycka” ut intryckningen som fanns.

    Ratt07

    Sprickorna urslipade och spacklade.

    Ratt09

    Ratt10

    Sommar och varmt, då kan man sitta ute och leta fram olika färgnyanser som t.ex. till
    ratten.

    Ratt12

    Påbörjad finspackling.

    Ratt13

    Ett första lager av den slutliga lacken pålagt och nermattat.

    Ratt17

    Ratt och tutknapp klara.

    Ratt20

    Ratt21

    Bilagor:
    #498292
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Jag gillar bilden på traktorkärran och val av färgnyanser. Härligt att få vara ute i fint sommarväder och pyssla med sånt man gillar 🙂
    Jag är nog i samma behov av åtgärd för ratten till Putte, och nu har jag recept och bevis till hur det kan göras. Blev ju bra matchning av kulör på ratt och tutknapp.
    En annan tanke jag haft, vore att 3D-printa en gjutform för att gjuta ny plast kring rattens stålram. Men det är nog rätt mycket jobb…

    #498349
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Snyggt jobbat. Det är väldigt intressant att följa din tråd även för alla oss som inte har någon sådan bil utan bara drömmer lite ibland. Mvh Bengt

    #498421
    kjellake
    Deltagare

    Hej. Snyggt jobbat. Det är väldigt intressant att följa din tråd även för alla oss som inte har någon sådan bil utan bara drömmer lite ibland. Mvh Bengt

    Tack för de orden Bengt! Jag hoppas väl att tråden kan vara till inspiration och kanske hjälp till de som ännu inte gjort de saker som finns visade.

    #498422
    kjellake
    Deltagare

    Hade tänkt börja lägga in lite bilder från karossrenoveringen men tar med det här om ledskenorna först. Behöver sortera lite bland bilderna på karossen.
    Ledskenorna till dörrutorna såg inget vidare ut. Man använde sig av samma tyg som i inredningen på skenorna för att glaset inte skulle repas när rutorna vevas upp eller ner. På många ställen hade tyget släppt i limningen och skenorna hade också rostat. Tyget i sig verkade oskadat så jag beslöt att använda det igen efter att det blivit tvättat. Skenorna blästrades och grundades sen med epoxigrund och 2-K billack. Efter lack var det sen bara att limma tillbaka tygremsorna på samma sätt som de tidigare satt. Provade ett spraylim från 3M som visade sig fungera mycket bra till det här.

    ”Före”-skicket.

    rutskena02

    rutskena05

    På en del ställen där tyget fortfarande satt kvar satt det så hårt att det behövdes värmepistol
    för att få det att lossna utan att det skadades.

    rutskena08

    Skenorna blästrade.

    rutskena11

    Tygremsorna tvättade och klara att återmonteras.

    rutskena13

    En av skenorna grundlackad.

    rutskena14

    Skruvar, distanser mm avrostades i citronsyra.

    rutskena16

    Delarna klara för montering, spårskruvarna har blivit elzinkade.

    rutskena18

    En skena svartlackad och klar för montering.

    rutskena21

    Både skenor och tyg klara för att limma tillbaka tyget.

    rutskena22

    Skenorna maskerades på ytorna som inte skulle ha lim. Spelar väl egentligen ingen roll
    men skenorna blev lättare att hantera om det inte var lim överallt.

    rutskena24

    Tyget på plats på samma vis som det tidigare satt.

    rutskena28

    Skenorna hopmonterade och klara. På bilden syns också en tygremsa från en ledskena
    som suttit i en -55:a. Där hade man använt inredningstyg från en -54:a.

    rutskena29

    Bilagor:
    #498467
    Saab_ahed
    Deltagare

    Ahaaa, nu förstår jag.
    När jag tog isär dörrarna till Putte hittade jag fragment, spår av tyg, inne i dörren.
    Tänkte, varför är det tyg här? Måste ha hamnat här under årens lopp.
    Såg mer distinkta tygremsor i andra dörren, och tänkte faktiskt på att det kunde vara som skydd för glaset, men jag förstod inte hur de skulle sitta fast.
    Nu vet jag 🙂

    Snyggt underlag på arbetsbänken, på bilden med sprayburkslimmet.
    Nästan så att motivet på bänken är mer intressant än arbetsstycket 😀
    Var har du hittat så stort ark med den skissen?

    • Det här svaret redigerades för 4 veckor, 1 dag sedan av .
    #498472
    kjellake
    Deltagare

    Planscherna (jag har nån mer) kommer från skolan här på orten. En bekant jobbade som lärare och tog reda på dem när de skulle slängas nån gång på 80-talet. De hade tidigare använts i bilmekanikerutbildningen. De var väl använda redan då så jag brydde mig inte om att spara på dem utan har använt dem i diverse jobb som underlag och skydd. 🙂

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 70 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng