Renovering av en SAAB 92 1951

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av en SAAB 92 1951

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 91 totalt)
  • Författare
    kjellake
    Deltagare

Har tagit en hel del bilder under renoveringen av karossen. Kommer att lägga in en del av dem efter hand men först lite bakgrund till den karossrenovering som egentligen började på 90-talet men där den sen på grund av andra renoveringar inte kom igång igen förrän runt 2017.
    Bilen köptes 1978 och hade hela tiden fram till dess varit i trafik hos första ägaren. 1978 hände en olycka och dåvarande ägare körde av vägen med ganska kraftiga skador som följd och bilen blev okörbar. Jag fick köpa den (vilket inte varit möjligt förut) och reparerade skadorna med hjälp av en hel del ny plåt, bl.a. hela främre högra hjulhuset fick bytas tillsammans med en del av motorrumsgolvet. Eftersom det fanns skador runt om på bilen blev det också en hellack. De två första bilderna från 1979 togs när bilen precis blivit klar. Jag själv vid bilen.
    Renovering nr 2 som det här ska handla om börjar med bilderna 6 och 7 där bilen blästrades
    på nytt där den tidigare aldrig blev lackad efter den förra blästringen.
    Fortsättning kommer senare.

1979. Bilen just klar och sista året med Sidiplattor kvar på huset. 🙂

001-92-70-tal

002-03.70-tal-2

Från 80-talet när bilen användes i stort sett dagligen under sommaren.

003-04.80-tal

I början av 90-talet hade lacken börjat bli dålig med blåsor och kalkfläckar + att det fanns
    en del annat som borde göras så bilen blev demonterad.

004-06.90-tal

På grund av andra projekt blev 92:an sen stående blästrad och delvis lackad men där den
    inte var lackad rostade det förstås. Tanken var naturligtvis inte att den skulle bli stående så
    här men så blev det. Andra renoveringar var mer intressanta.

005-08.00-tal

2017 blev bilen blästrad på nytt där plåten inte varit lackad efter den tidigare
    blästringen.

006-blast2

007-cblast6

Blästringen gjordes hemma med en rejäl bläster hyrd från en lokal blästringsfirma. En
    bekants V4-kaross blästrades också samtidigt. Det är den bilen på bilden, det blev inget blästringskort taget på 92:an.

008-eblast4

De blästrade ytorna epoxigrundades direkt efter att blästringen var klar.

009-fepoxi1

Hjulhuset håller på att slipas rent, främre delen är inte klar än. Det skulle egentligen ha
    blästrats men allt hanns inte med på den tid vi hade blästern. Eftersom det var sent på
    hösten gick det inte att blästra och grundlacka under senare delen av eftermiddagen
    på grund av fukten.

010-hkaross06

Motorrum och hjulhus epoxigrundade. Frontplåten är redan lackad grön och därför
    maskerad.

011-ikaross12

Kylarhyllan har varit borttagen för att det skulle bli lättare att blästra och grunda
    motorutrymmet. Hyllan blev blästrad och lackad separat. Här är den på väg att svetsas
    på plats igen.

012-kaross15

Motorutrymmet lackat. Ljuset där bilen står på den här bilden gjorde att färgen ser helt
    annorlunda ut mot i verkligheten. Den är inte blågrön som den verkar här.

013-kaross18a

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Ännu ett bevis på –
    att ”en bild säger mera än 1000 ord” 😋 😍 😘 🥰

013-kaross18a-b

(Trodde faktisk inte man fick lägga upp ”porrbilder” här) 😏 😁

• Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    kjellake
    Deltagare

Fortsättning på karossrenoveringen. Mer grundning, dels där det blivit blästrat, men också en del ställen som tidigare lackats hade på några ställen fått rostfläckar så de slipades rena och fick ny epoxigrund. Det fanns också nån rostskada kvar som behövde lagas.
    På första bilden har torpeden har blivit blästrad och fått grundfärg.

014-kaross21

Bagagerumsgolvet hade tidigare lackats men på några ställen hade det trots det kommit några rostblåsor på grund av att bilen stått fuktigt och det blivit vatten stående på golvet. Så det slipades rent och grundades på nytt.

015-kaross23

016-kaross25

017-kaross27

018-kaross27c

Att komma åt att se kanten på bakruteramen var omöjligt. En spegel fick bli lösningen för att det skulle gå att se om renslipningen blivit bra.

019-kaross28

En rostskada längst bak i högra hjulhuset behövde lagas.

020-kaross31

021-kaross32

022-kaross34

Bakre delen av vänstra bakre hjulhuset renslipat och grundat. Främre delen tas senare när hjulupphängningen är borttagen.

023-kaross38

024-kaross40

Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    kjellake
    Deltagare

Lackeringsförberedelserna fortsätter.
    Bakstammen renslipad och grundad. Här syns också vid övergången mellan renslipad plåt och den gamla lacken hur det blivit rostfläckar och blåsor i lacken efter att man vid den tidigare lackeringen lagt sprutspackel direkt på bar plåt.

025-kaross41

026-kaross42

Bakre delen av högra hjulhuset renslipat och grundat.

027-kaross43

Epoxigrundningen klar och motorrummet lackat. Några gamla hjulupphängningar är monterade för att karossen lättare ska kunna flyttas.

028-kaross45

Taket är slipat plåtrent och en del spackling gjord. Ovanför bakskärmsinfästningen finns en tennad karosskarv som tennats på nytt men också efter det spacklats för att enklare få en fin yta.

029-kaross48

Det hade rostat i dropprännan så den behövde slipas ren.

030-kaross49

031-kaross50

Taket epoxigrundat och slipgrund också pålagd.

032-kaross53

033-kaross58

Vänster framskärm har blivit lackad för att se att det är raka fina ytor och efter det nermattad för att sen få ett sista lacklager i lackbox.

034-kaross63a

Bakre karossdelen grundad invändigt. Golvet får vänta tills senare, man behöver stå på golvet för att kunna lacka de andra ytorna.

035-kaross65

036-kaross67

Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Lustgasen
    Moderator

Mycket imponerande hantverk och detaljnivå på restaureringen.

Saab 900 TurboS Cabriolet -91

Sekreterare i Svenska Saabklubben

kjellake
    Deltagare

Nu börjar det mesta på karossen bli grönt. Med den gröna lacken lagd så går det att se om det finns någon miss som behöver rättas till. Allt såg ok ut så den utvändiga lacken mattades ner för att lägga ett sista lager i lackbox för att få en bra dammfri yta. Invändigt och i motorrum får lacken duga som den är, några dammkorn här och där kommer inte att synas om man inte granskar väldigt noga.
    Den lackade karossen från ovan.

037-kaross70

Huven lackad och sen nermattad för det slutliga lacklagret.

038-kaross72

039-kaross73

Nermattningen klar, motorrum och frontplåt kommer att maskeras när det sista utvändiga lacklagret läggs på.

040-kaross75

041-kaross77

042-kaross78

Även golvet har blivit grönt.

043-kaross83

På väg till lackboxen.

044-kaross

045-kaross90

Hemma igen efter att den utvändiga lacken är helt klar.

046-kaross92

047-kaross95

Bilagor:
    kjellake
    Deltagare

Med karossen färdiglackad är det dags att börja montera tillbaka alla avplockade delar.
    Många av de delarna är redan klara, det som har behövt lackas är lackat, ytbehandlingar
    är gjorda osv, men det dyker alltid upp saker som man missat eller glömt bort eller att nånting fattas. Började återmonteringen med de olika delar som hör till vindrutetorkarna. Den ena torkarspindeln hade onödigt stort axiellt glapp så jag tog isär den för att lägga till några shims.

048-tork34

049-tork35

Torkarmekanismen monterad och torkarna provkörs efter det. Det krävs en hel del injustering för att få lika stor torkyta på bägge sidor. Armen på de här äldre torkarmotorerna
    har inte sitt stoppläge i mitten utan pekar lite åt ena hållet vilket gör att man får försöka kompensera med längden på stagen och olika vinklar på spindlarna. Provade att öppna motorn och flytta en kugg i drivningen men då blev det samma sak fast åt andra hållet. Jag fick nöja mej med att ena torkytan är lite större än den andra. Det var troligen så här det såg ut från början.

050-tork32

051-tork36

Dörrlåsen var nästa sak som skulle monteras. Rensning av gängorna underlättar när skruvarna ska monteras.

052-m003-dorrlas

053-m004-dorrlas

Huvlåset var nog i princip det enda som inte varit isär tidigare och det gick väldigt trögt så det blev demontering och smörjning även på det.

054-m005-huvlas

055-m006-huvlas

Gängrensning behövdes också på fjäderkonsolerna. Det är mycket trevligare att montera saker när skruvarna går lätt och fint.

056-m013-motorrum

057-m015-motorrum

Främre hjulhusen har fått rostskydd pålagt.

058-m020-underred

Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

WOW

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Saab_ahed
    Deltagare

Dedär blir bra 🙂

kjellake
    Deltagare

Med hjulhusen rostskyddade var det dags att börja montera olika delar i motorrummet.
    Fläkthus och spjällhus sitter på plats och ena fjäderkonsolen är ställd på sin plats men inte fastskruvad än.

059-m017-motorrum

Bägge konsolerna på plats och gasreglaget är på väg att monteras men än så länge bara dithängt.

060-m018-motorrum

Gasreglaget monterat som det ska sitta och huvudbromscylindern också monterad.

061-m024-motorrum

Samtidigt med huvudbromscylindern ska också pedalstället monteras eftersom cylinderns fästplatta också är gängad för fyra av pedalställets fästskruvar.

062-m026-motorrum

Kopplingskabeln klar att montera.

063-m025-motorrum

De skruvar som sitter underifrån i fjäderkonsolerna är låsta med låsplåtar. Jag gjorde nya såna med de gamla som mall. På de gamla plåtarna till vänster kan man se att hålen är olika stora, det finns två olika dimensioner på skruvar beroende på årsmodell. Mer exakt så kom de grövre skruvarna vid ch.nr 5901.

064-m028-lasbleck-konsoler

Nya gummistopp för främre fjädringen.

065-m029-fjadringsstopp

Fjädringsstoppen monterade i sin hållare och fett till övre bussningen inpumpat för att kolla så det inte av någon anledning är stopp för smörjningen, som t.ex. att bussningen hamnat fel vid montering.

066-m030

Torsionsstavarna är märkta med detaljnummer och ”V” eller ”H” för vänster resp. höger. De är för-vridna åt ett håll och ska sitta på rätt sida för att vridas åt rätt håll när hjulet fjädrar upp.

067-m032

Fjäderstaven till vänster hjul monterad. Bakre motorfästet, eller egentligen växellådsfästet, sitter också på plats. Ett par gamla bromsrör är ditsatta för att kolla så bockningen stämmer så att de sen kan användas som mall för att göra nya rör.

068-m035

Torsionsstaven skruvas fast mot fjäderarmen.

069-m033

Nedre fjäderarm dras fast, det ska finnas ett spel på 0,6-0,8 mm mellan fjäderarm och bussning.

070-m034

Bilagor:
    kjellake
    Deltagare

Monteringen av delar till fjädring och hjulupphängning fortsätter. Eftersom 92:an har torsionsfjädring så är det stor skillnad på hur det ser ut jämfört med senare modeller.
    Bägge torsionsstavarna är på plats och nya främre bromsrör tillbockade och monterade.

071-m037-bromsror

Styrväxeln har säkert legat i 20 år sen den fick en genomgång. När jag kollade den nu så visade det sig att fettet efter den tiden börjat hårdna så det fick bli ny demontering och rengöring med nytt fett trots att den inte varit använd sen förra gången. På sista bilden syns några av de shims som ibland behövs vid montering.

072-m038-styr

073-m042-styr

074-m044-styr

075-m045-styr

076-m047-styr

077-m049-styr

För att styrväxeln inte ska hamna i spänn när den dras fast så mäts lämplig shimstjocklek in.

078-m050-styr

Styrväxeln monterad.

079-m051-styr

Styrspindelhus med drivaxel monterad.

080-mont053

Bromsdelar ditsatta och trumman monterad.

081-mont055

082-mont059

Bilagor:
    wallero
    Deltagare

Herregud vilken fin renovering. Hatten av för dig mvh

Mathias
    Deltagare

Hej!

Fantastisk läsning, tack!

Mvh

Mathias

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Tack för att du delar med dig.
    Informationen om vindrutetorkarnas spindelarmar var nyttig. Jag kom inte till att nämna det förut.
    En fråga om styrspindelhusen, bärarmarna och främre bromstrummor: är de målade/lackade i samma kulör som bilen?
    Bara undrar om du använt någon speciell ytbehandling som är lik original eller så…?

Så som jag förstått så var de flesta” icke synliga” delar på en 92:a målade i svart färg, eller behandlade med något slags vax.
    I modern tid så är det ganska vanligt med fosfatering av delar i hjulhus/upphängning, för att motstå korrosion. Undrar ifall du använt något sådant?

kjellake
    Deltagare

Av det jag har sett så är styrspindel, fjäderarmar och trummor helt obehandlade från början. Har haft NOS armar och trummor och de har varit helt obehandlade. Jag valde mellan att låta dem vara så efter blästring och rengöring och låta dem rosta, eller att måla dem för att få ett rostskydd. Det är ganska länge sen jag gjorde det här och jag valde det senare, skulle jag gjort det idag är väl frågan om att jag ändå inte skulle låtit dem vara obehandlade. Eftersom de inte är svarta från början ville jag inte lacka dem svarta utan valde en färg från Eastwood som efterliknar obehandlat gjutgods som det här är. Jämförde blästrade delar som legat ett tag med Eastwoods färg och det stämmer riktigt bra. La först en epoxigrund under Eastwoodfärgen för att det skulle stå sig bättre över tid.
    Jag provade ett ”gör det själv”-kit för fosfatering som jag har för mig att du nämnde att du också gjort. Hängde några delar utomhus tillsammans med en större bricka som var elzinkad svart. De fosfaterade delarna rostade i stort direkt, nästan som de skulle varit obehandlade. Den elzinkade brickan såg efter tre månader utomhus ungefär likadan ut som när jag hängde ut den, ingen rost men lite flammig i färgen. Det var också en gammal svart originalskruv med i provet, troligen fosfaterad, och den rostade också nästan direkt.
    De svarta delar, skruv mm, som är på min bil är elzinkade. Gjorde så eftersom jag vet att det funkar.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng