Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Renovering av en SAAB 92 1951
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 november, 2022 kl. 17:12 #498585
kjellake
DeltagareHar tagit en hel del bilder under renoveringen av karossen. Kommer att lägga in en del av dem efter hand men först lite bakgrund till den karossrenovering som egentligen började på 90-talet men där den sen på grund av andra renoveringar inte kom igång igen förrän runt 2017.
Bilen köptes 1978 och hade hela tiden fram till dess varit i trafik hos första ägaren. 1978 hände en olycka och dåvarande ägare körde av vägen med ganska kraftiga skador som följd och bilen blev okörbar. Jag fick köpa den (vilket inte varit möjligt förut) och reparerade skadorna med hjälp av en hel del ny plåt, bl.a. hela främre högra hjulhuset fick bytas tillsammans med en del av motorrumsgolvet. Eftersom det fanns skador runt om på bilen blev det också en hellack. De två första bilderna från 1979 togs när bilen precis blivit klar. Jag själv vid bilen.
Renovering nr 2 som det här ska handla om börjar med bilderna 6 och 7 där bilen blästrades
på nytt där den tidigare aldrig blev lackad efter den förra blästringen.
Fortsättning kommer senare.1979. Bilen just klar och sista året med Sidiplattor kvar på huset. 🙂
Från 80-talet när bilen användes i stort sett dagligen under sommaren.
I början av 90-talet hade lacken börjat bli dålig med blåsor och kalkfläckar + att det fanns
en del annat som borde göras så bilen blev demonterad.På grund av andra projekt blev 92:an sen stående blästrad och delvis lackad men där den
inte var lackad rostade det förstås. Tanken var naturligtvis inte att den skulle bli stående så
här men så blev det. Andra renoveringar var mer intressanta.2017 blev bilen blästrad på nytt där plåten inte varit lackad efter den tidigare
blästringen.Blästringen gjordes hemma med en rejäl bläster hyrd från en lokal blästringsfirma. En
bekants V4-kaross blästrades också samtidigt. Det är den bilen på bilden, det blev inget blästringskort taget på 92:an.De blästrade ytorna epoxigrundades direkt efter att blästringen var klar.
Hjulhuset håller på att slipas rent, främre delen är inte klar än. Det skulle egentligen ha
blästrats men allt hanns inte med på den tid vi hade blästern. Eftersom det var sent på
hösten gick det inte att blästra och grundlacka under senare delen av eftermiddagen
på grund av fukten.Motorrum och hjulhus epoxigrundade. Frontplåten är redan lackad grön och därför
maskerad.Kylarhyllan har varit borttagen för att det skulle bli lättare att blästra och grunda
motorutrymmet. Hyllan blev blästrad och lackad separat. Här är den på väg att svetsas
på plats igen.Motorutrymmet lackat. Ljuset där bilen står på den här bilden gjorde att färgen ser helt
annorlunda ut mot i verkligheten. Den är inte blågrön som den verkar här.1 användare tackade författaren för det här inlägget.
11 november, 2022 kl. 17:46 #498603Regin – Stängt
Blockerad14 november, 2022 kl. 09:15 #498736kjellake
DeltagareFortsättning på karossrenoveringen. Mer grundning, dels där det blivit blästrat, men också en del ställen som tidigare lackats hade på några ställen fått rostfläckar så de slipades rena och fick ny epoxigrund. Det fanns också nån rostskada kvar som behövde lagas.
På första bilden har torpeden har blivit blästrad och fått grundfärg.Bagagerumsgolvet hade tidigare lackats men på några ställen hade det trots det kommit några rostblåsor på grund av att bilen stått fuktigt och det blivit vatten stående på golvet. Så det slipades rent och grundades på nytt.
Att komma åt att se kanten på bakruteramen var omöjligt. En spegel fick bli lösningen för att det skulle gå att se om renslipningen blivit bra.
En rostskada längst bak i högra hjulhuset behövde lagas.
Bakre delen av vänstra bakre hjulhuset renslipat och grundat. Främre delen tas senare när hjulupphängningen är borttagen.
3 användare tackade författaren för det här inlägget.
18 november, 2022 kl. 09:31 #498891kjellake
DeltagareLackeringsförberedelserna fortsätter.
Bakstammen renslipad och grundad. Här syns också vid övergången mellan renslipad plåt och den gamla lacken hur det blivit rostfläckar och blåsor i lacken efter att man vid den tidigare lackeringen lagt sprutspackel direkt på bar plåt.Bakre delen av högra hjulhuset renslipat och grundat.
Epoxigrundningen klar och motorrummet lackat. Några gamla hjulupphängningar är monterade för att karossen lättare ska kunna flyttas.
Taket är slipat plåtrent och en del spackling gjord. Ovanför bakskärmsinfästningen finns en tennad karosskarv som tennats på nytt men också efter det spacklats för att enklare få en fin yta.
Det hade rostat i dropprännan så den behövde slipas ren.
Taket epoxigrundat och slipgrund också pålagd.
Vänster framskärm har blivit lackad för att se att det är raka fina ytor och efter det nermattad för att sen få ett sista lacklager i lackbox.
Bakre karossdelen grundad invändigt. Golvet får vänta tills senare, man behöver stå på golvet för att kunna lacka de andra ytorna.
19 november, 2022 kl. 10:22 #498935Lustgasen
ModeratorMycket imponerande hantverk och detaljnivå på restaureringen.
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
26 november, 2022 kl. 10:37 #499064kjellake
DeltagareNu börjar det mesta på karossen bli grönt. Med den gröna lacken lagd så går det att se om det finns någon miss som behöver rättas till. Allt såg ok ut så den utvändiga lacken mattades ner för att lägga ett sista lager i lackbox för att få en bra dammfri yta. Invändigt och i motorrum får lacken duga som den är, några dammkorn här och där kommer inte att synas om man inte granskar väldigt noga.
Den lackade karossen från ovan.Huven lackad och sen nermattad för det slutliga lacklagret.
Nermattningen klar, motorrum och frontplåt kommer att maskeras när det sista utvändiga lacklagret läggs på.
Även golvet har blivit grönt.
På väg till lackboxen.
Hemma igen efter att den utvändiga lacken är helt klar.
2 december, 2022 kl. 14:43 #499190kjellake
DeltagareMed karossen färdiglackad är det dags att börja montera tillbaka alla avplockade delar.
Många av de delarna är redan klara, det som har behövt lackas är lackat, ytbehandlingar
är gjorda osv, men det dyker alltid upp saker som man missat eller glömt bort eller att nånting fattas. Började återmonteringen med de olika delar som hör till vindrutetorkarna. Den ena torkarspindeln hade onödigt stort axiellt glapp så jag tog isär den för att lägga till några shims.Torkarmekanismen monterad och torkarna provkörs efter det. Det krävs en hel del injustering för att få lika stor torkyta på bägge sidor. Armen på de här äldre torkarmotorerna
har inte sitt stoppläge i mitten utan pekar lite åt ena hållet vilket gör att man får försöka kompensera med längden på stagen och olika vinklar på spindlarna. Provade att öppna motorn och flytta en kugg i drivningen men då blev det samma sak fast åt andra hållet. Jag fick nöja mej med att ena torkytan är lite större än den andra. Det var troligen så här det såg ut från början.Dörrlåsen var nästa sak som skulle monteras. Rensning av gängorna underlättar när skruvarna ska monteras.
Huvlåset var nog i princip det enda som inte varit isär tidigare och det gick väldigt trögt så det blev demontering och smörjning även på det.
Gängrensning behövdes också på fjäderkonsolerna. Det är mycket trevligare att montera saker när skruvarna går lätt och fint.
Främre hjulhusen har fått rostskydd pålagt.
2 december, 2022 kl. 15:20 #499204Lsoderlund
DeltagareWOW
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
4 december, 2022 kl. 18:06 #499287Saab_ahed
DeltagareDedär blir bra 🙂
5 december, 2022 kl. 08:13 #499304kjellake
DeltagareMed hjulhusen rostskyddade var det dags att börja montera olika delar i motorrummet.
Fläkthus och spjällhus sitter på plats och ena fjäderkonsolen är ställd på sin plats men inte fastskruvad än.Bägge konsolerna på plats och gasreglaget är på väg att monteras men än så länge bara dithängt.
Gasreglaget monterat som det ska sitta och huvudbromscylindern också monterad.
Samtidigt med huvudbromscylindern ska också pedalstället monteras eftersom cylinderns fästplatta också är gängad för fyra av pedalställets fästskruvar.
Kopplingskabeln klar att montera.
De skruvar som sitter underifrån i fjäderkonsolerna är låsta med låsplåtar. Jag gjorde nya såna med de gamla som mall. På de gamla plåtarna till vänster kan man se att hålen är olika stora, det finns två olika dimensioner på skruvar beroende på årsmodell. Mer exakt så kom de grövre skruvarna vid ch.nr 5901.
Nya gummistopp för främre fjädringen.
Fjädringsstoppen monterade i sin hållare och fett till övre bussningen inpumpat för att kolla så det inte av någon anledning är stopp för smörjningen, som t.ex. att bussningen hamnat fel vid montering.
Torsionsstavarna är märkta med detaljnummer och ”V” eller ”H” för vänster resp. höger. De är för-vridna åt ett håll och ska sitta på rätt sida för att vridas åt rätt håll när hjulet fjädrar upp.
Fjäderstaven till vänster hjul monterad. Bakre motorfästet, eller egentligen växellådsfästet, sitter också på plats. Ett par gamla bromsrör är ditsatta för att kolla så bockningen stämmer så att de sen kan användas som mall för att göra nya rör.
Torsionsstaven skruvas fast mot fjäderarmen.
Nedre fjäderarm dras fast, det ska finnas ett spel på 0,6-0,8 mm mellan fjäderarm och bussning.
9 december, 2022 kl. 08:43 #499396kjellake
DeltagareMonteringen av delar till fjädring och hjulupphängning fortsätter. Eftersom 92:an har torsionsfjädring så är det stor skillnad på hur det ser ut jämfört med senare modeller.
Bägge torsionsstavarna är på plats och nya främre bromsrör tillbockade och monterade.Styrväxeln har säkert legat i 20 år sen den fick en genomgång. När jag kollade den nu så visade det sig att fettet efter den tiden börjat hårdna så det fick bli ny demontering och rengöring med nytt fett trots att den inte varit använd sen förra gången. På sista bilden syns några av de shims som ibland behövs vid montering.
För att styrväxeln inte ska hamna i spänn när den dras fast så mäts lämplig shimstjocklek in.
Styrväxeln monterad.
Styrspindelhus med drivaxel monterad.
Bromsdelar ditsatta och trumman monterad.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
11 december, 2022 kl. 09:20 #499417wallero
DeltagareHerregud vilken fin renovering. Hatten av för dig mvh
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
11 december, 2022 kl. 14:46 #499420Mathias
DeltagareHej!
Fantastisk läsning, tack!
Mvh
Mathias
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
11 december, 2022 kl. 17:04 #499423Saab_ahed
DeltagareHej,
Tack för att du delar med dig.
Informationen om vindrutetorkarnas spindelarmar var nyttig. Jag kom inte till att nämna det förut.
En fråga om styrspindelhusen, bärarmarna och främre bromstrummor: är de målade/lackade i samma kulör som bilen?
Bara undrar om du använt någon speciell ytbehandling som är lik original eller så…?Så som jag förstått så var de flesta” icke synliga” delar på en 92:a målade i svart färg, eller behandlade med något slags vax.
I modern tid så är det ganska vanligt med fosfatering av delar i hjulhus/upphängning, för att motstå korrosion. Undrar ifall du använt något sådant?13 december, 2022 kl. 08:38 #499435kjellake
DeltagareAv det jag har sett så är styrspindel, fjäderarmar och trummor helt obehandlade från början. Har haft NOS armar och trummor och de har varit helt obehandlade. Jag valde mellan att låta dem vara så efter blästring och rengöring och låta dem rosta, eller att måla dem för att få ett rostskydd. Det är ganska länge sen jag gjorde det här och jag valde det senare, skulle jag gjort det idag är väl frågan om att jag ändå inte skulle låtit dem vara obehandlade. Eftersom de inte är svarta från början ville jag inte lacka dem svarta utan valde en färg från Eastwood som efterliknar obehandlat gjutgods som det här är. Jämförde blästrade delar som legat ett tag med Eastwoods färg och det stämmer riktigt bra. La först en epoxigrund under Eastwoodfärgen för att det skulle stå sig bättre över tid.
Jag provade ett ”gör det själv”-kit för fosfatering som jag har för mig att du nämnde att du också gjort. Hängde några delar utomhus tillsammans med en större bricka som var elzinkad svart. De fosfaterade delarna rostade i stort direkt, nästan som de skulle varit obehandlade. Den elzinkade brickan såg efter tre månader utomhus ungefär likadan ut som när jag hängde ut den, ingen rost men lite flammig i färgen. Det var också en gammal svart originalskruv med i provet, troligen fosfaterad, och den rostade också nästan direkt.
De svarta delar, skruv mm, som är på min bil är elzinkade. Gjorde så eftersom jag vet att det funkar. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.