Renovering av en SAAB 92 1951
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951
- Detta ämne har 160 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2026-01-28 17:38 av
kjellake.
-
FörfattareInlägg
-
Jag nämnde i förra inlägget lite om provet jag gjorde att fosfatera delar med ett av de ”Gör det själv”-kit som finns.
Lite mer info:
Efter att jag fosfaterat ett antal skruv, brickor mm så hängde jag ett par brickor utomhus tillsammans med några andra delar. Det gjordes i slutet av augusti och man såg nästan direkt på de brickor jag fosfaterat att det började komma rost.
Sen blev de här delarna mer eller mindre bortglömda men jag tog in dem för några dar sen (12 dec) och tog sen bilden nedan. Det enda som klarat sig från rost är den stora elzinkade brickan men ytbehandlingen har blivit flammig. Tog tyvärr ingen bild innan jag hängde ut delarna men då såg alla delar helt nya ut, ingen rost eller flammighet.
Hemmafosfateringen ger en fin mattsvart yta men nåt bra rostskydd är det knappast.Från vänster till höger på bilden:
1. NOS gammal svart originalskruv. Troligen fosfaterad.
2. Bricka utan ytbehandling.
3. Bricka som är elzinkad svart.
4 och 5. De två brickor som jag fosfaterat.Attachments:
Efter att främre bromsrör och andra bromsdelar fram monterats var det dags för röret bakåt till de bakre bromsarna och samtidigt även montera bränsleröret som ligger i samma fördjupning i golvet.
Det visade sig att det skulle bli väldigt krångligt att montera de rören med styrväxel och fjäderstavar på plats så de togs bort igen. Bränslefiltret som tidigare gjorts i ordning och fått ett nytt nätfilter har hängts dit.Delningen för bromsrören under baksätet klar att montera.
Bränsleröret på väg att skjutas på plats.
Både bränslerör och bakre bromsrör med sina gummigenomföringar sitter där de ska.
Tidiga 92:or hade en annan typ av tändspolar än de ”vanliga” blå Boschspolarna som kom på -54 års modell. De här spolarna satt också på vissa VW, Porsche och Mercedes.
Tändspolarna på plats och här är också styrväxel och fjäderstavar tillbakamonterade. Styrstagen är tillfälligt ditsatta utan att vara fastdragna, de behöver tas bort igen när drivpaketet ska i.
En ny träskiva är sen tidigare tillverkad med den gamla som mall. Kommer att behöva tas bort igen men provmonterar den för att se att allt stämmer.
Skruv och fästen till kylarskivan.
Skivan sitter där den ska och allt ser ut att stämma. Ett av skruvhålen i skivan behövde filas ur i ena kanten men efter det passade det.
Attachments:
Elsystemet står på tur att monteras och här ligger så gott som hela systemet. Det finns några kortare lösa kablar också utöver kabelhärvan på bilden. Inte så värst mycket kablar egentligen fast det ser rörigt ut på bilden.
Vänster sidas förgrening framåt på elsystemet. Den går bl.a. till vänster strålkastare och generator.
Ingen bra bild men det blir inte så mycket kvar av elsystemet till instrumentbräda mm när motorrummets kablar dragits fram dit. De långa smala kabelstammarna ska bakåt till bl.a. bakljus och körriktningspilar.
Kylargardinens nedre fäste fastskruvat i ena änden och jag mäter var på kylarskivan urtaget för fästets andra ände ska göras. Urtaget är inte gjort tidigare för att det var svårt att veta var exakt det skulle göras.
En tejpbit med ett par streck visar var spåret för fästet ska slipas ur.
Kylarskivan är tillbaka på sin plats och nu är också fästet för gardinen provmonterat. Det behöver lossas igen när gardinen ska träs på. Elsystemets båda sidor på respektive hjulhus är ditlagda.
Gummigenomföringarna för kabelstammarna i torpeden gick inte att hitta nya original och de gamla var förstörda så det fick bli andra liknande i stället.
Mellan kylare och kylarskiva ligger det filtremsor som ser till att täta så luftströmmen inte tar andra vägar än genom kylaren och också gör så att kylaren inte ligger och skaver mot skivan.
Kupéfläkten var i vägen för kylarmonteringen så den blev borttagen.Filtremsorna limmas på skiva och kylarhylla.
Kylaren monterad.
Attachments:
Här ligger några av delarna som ingår i kupévärmen och väntar på montering. Fläkten, ramen som sitter på baksidan av kylaren och ”lådan” som sitter på kylarens framsida och styr luften genom kylaren där den blir uppvärmd.
Här syns de långa fästskruvarna som går genom kylaren i små rör och håller fast lådan mot kylaren. (Lådan som fanns med på förra bilden.)
Ramen för värmestosarna monterad på kylarens baksida. Den här ramen är omgjord för att de nytillverkade stosarna jag köpte för länge sen (90-tal) ska passa. De är fint gjorda så jag vill gärna använda dem men alla mått stämde inte. Här syns också bromsvätskebehållaren i sin hållare.
Kylargardinen med dragkedja monterad.
De två stosarna (luftkanalerna) till värmen monterade. De sitter inte riktigt rätt på första bilden och ser där lite knöliga ut. Den röda kabeln till fläktmotorn är bara tillfälligt ditskruvad för att fläkten ska kunna provköras.
Det fylls på med monterade delar. Kylargardinen på plats.
Bromsvätskebehållaren är än så länge tom men iallafall blank och fin invändigt.
Nya originaldämpare med monteringsdetaljer klara för montering. Dämparna är lika fram och bak men har olika hårdhet så de märkta med ”F” eller ”B” för att man lättare ska kunna skilja dem åt. Eftersom det är oljedämpare behöver de luftas före montering och det var smidigt att göra med dämparen fastsatt i skruvstycket.
Vänster dämpare monterad.
Attachments:
januari 2, 2023 kl. 20:19 #499859Vilket fantastiskt jobb du lägger ner Kjell-Åke. Är det samma bil du hade när jag hälsade på någon gång för 20 år sedan? Hälsningar 1700S Göran.
Vilket fantastiskt jobb du lägger ner Kjell-Åke. Är det samma bil du hade när jag hälsade på någon gång för 20 år sedan? Hälsningar 1700S Göran.
Ja, det har gått några år sen du var hit Göran!
Det är samma bil, jag köpte den 1978. Jag minns inte vilket år det var du var hit, men för ca 20 år sen borde den varit delvis isärplockad när du såg den. Körde mycket under 80-talet men påbörjade i början av 90-talet en lite noggrannare renovering än den jag gjorde 1978. Sen kom andra renoveringar emellan och det var först för nåt år sen som jag tog upp den här renoveringen igen.
januari 2, 2023 kl. 22:29 #499861Hej igen. År 2000 var det. Hittade några foton i albumet också.
Attachments:
Kul att se de bilderna! Tror inte jag har några liknande själv. Där var karossen blästrad och en washprimer pålagd. Sen blev bilen stående i många år och eftersom washprimern inte är tät började det rosta igen. Så det blev att blästra på nytt innan jag nu fortsatte med renoveringen som legat nere under en massa år.
Hej,
Har du gjort ”stövelskaften” (stosarna till luftkanaler/kupévärme) själv, eller köpt dom?Det nytillverkades ett mindre antal såna i slutet av 80- eller början av 90-talet. Jag köpte de här från Saabklubben eller Saabregistret som det hette då. Jag har kvittot kvar, de är köpta 1991. Då var de bruna men eftersom originalen är svarta så har jag målat dem.
Monteringen fortsätter med lite olika saker som t.ex. delar av elsystemet.
I vänster A-stolpe och vidare bakåt i takrännan ligger kablarna till körvisarpil, innerbelysning, tankgivare och bakljus. Här är kablarna framdragna och pilen monterad.
Tätningslisten till huvens bakkant monterad. Sträcks upp med en skruv i var ände.
Övre delen av dörrtätningen är en L-formad gummilist som hålls på plats med en metallremsa (litet tunt plattjärn) och skruv.
Karossfästet för dörrstoppen ditskruvat men behöver lossas igen när själva stoppet av läder senare ska dit.
Inredningens sidostycke bak har ett enkelt stopp för att inte tryckas in för långt:
En lång skruv, delvis inskruvad.Passade på att ställa in tändningen när motorn stod på arbetsbänken. Använde mig av skalan på svänghjulet men eftersom växellådan med markeringen att ställa in mot inte satt på plats fick en tråd tjäna som tillfällig markering.
Attachments:
Turen har kommit till hjulhusen bak och återmontering av delar till bakfjädringen.
Eftersom det var nästan omöjligt att blästra inne i schakten för bakfjädringen och det inte fanns några direkta rostskador där fick det räcka med rengöring och rostskydd. Mycket skräp och sand hade samlat sig inne i schakten. Bilderna är tagna från vänstra hjulhuset in genom öppningen för svängarmsinfästningen.Bakre halvan av de bakre hjulhusen var renslipade och epoxigrundade sen tidigare, men nu med hjulupphängningarna borta blev också resten av hjulhusen renslipade och grundade. Det som ser lite gulaktigt ut i överkant på stötdämparfästet är tunt rostskydd som fått rinna in i spalten mellan fäste och hjulhus. Här syns också hålet med sex skruvhål omkring som de tre förra bilderna togs in genom.
Rostskydd pålagt.
Vänster sidas svängarmslagring, eller lagerhylsa som SAAB kallade den, monterad. Höger sidas lagerhylsa ligger på golvet. Den ska monteras som den ligger, alltså tvärtemot den vänstra med lagringen vänd uppåt istället för neråt som på den monterade. Orsaken är att de tvärliggande fjäderstavarna ska få plats över varandra. Fjäderarmarnas lagring hamnar på det viset på olika höjd på höger och vänster sida men det har inte någon praktisk betydelse. Renault 4 och 16 som hade samma typ av fjädring hade fjäderstavarna placerade efter varann på längden och fick på grund av det olika axelavstånd på vänster och höger sida.
Bakre fjäderstavar klara att monteras. De är färgmärkta för att det ska vara lättare skilja höger och vänster. Finns också märkning i änden på stavarna.
Axlarna till bakfjädringen.
En titt in i schaktet för bakfjädringen. Genom ett av hålen bakom baksätets ryggstöd ser man högra sidans innerdel av lagerhylsan. Den övre fjäderstaven kommer från höger hjul och går över till vänster sida. Den undre staven med röd prick är vänstra hjulets fjädring med den gråa justerarmen som fungerar som vridstopp och justering för att ställa in lämplig höjd på bilen.
Ser likadant ut på vänster sida för högra hjulets fjäderstav.Attachments:
Monteringen av delar på bilens bakparti fortsätter.
På första bilden några delar som ska monteras; baklampor, innerbelysning och de bakre stötfångarnas förstärkningar inne i karossen. De nästa tre bilderna är från blästring och målning som gjorts tidigare. Förstärkningarna ser ut att vara precis lika på höger och vänster sida men det finns en liten skillnad som syns på bilderna. Längst till vänster på järnen på fjärde bilden ser man att plattjärnet är fasat vid hålet. Fasen finns för att järnen inte ska ta i reservhjulsutrymmets ”tak” när de är monterade. På sista bilden syns de tidiga 92:ornas amerikanska Zephyr-lampor med den välvda formen som gjorde att det krävdes ett speciellt konvext gummimellanlägg för att de skulle passa mot karossen.Innerbelysning och bakljus monterade och testas så att allt fungerar.
Här är den förut tillfälligt monterade svängarmen avmonterad och den ”nya” väntar på montering. På papperet på golvet ligger en av de filttätningar som sitter på axeln som skydd och tätning vid bussningarna.
Svängarmen monterad på axeln. Det ska finnas ett visst spel mellan lagerhylsa och svängarm.
Bromsskölden på plats med bromsbackstöd och cylinder monterade.
Handbromskabeln på väg att monteras. På första bilden ska kabeln fram en bit så att hylsan som syns precis ovanför skölden kommer fram till fästet i karossen där den kläms fast. På bild två sitter kabeln som den ska och här syns också smörjnippeln som finns på kabeln. Bromsbackarna har också kommit på plats.
Bromsskölden från baksidan. Bromsbackstödets två muttrar som syns på bilden har en relativt ovanlig gänga. Så gott som alla gängor på 92:an är tum, men här är det inte UNC eller UNF som det vanligtvis är annars utan en BSF-gänga, 5/16” x 22. UNF av samma dimension har 24 gängor/tum som jämförelse.
Fjädring och bromsar färdiga så när som på stötdämparen, jag saknade de övre bussningarna till dämparen när det här gjordes.
Attachments:
Hej,
Här händer det grejer 🙂
Detta var hjälpsamma bilder för mig.
Jag tror jag saknar dessa stag. Minns inte att jag hade dessa på min 92:a.
Skall de vara monterade inuti reservhjulsutrymmet?

Jag saknar lampglaset till innerbelysningen, jag har bara själva ”bottenplattan” med vippbrytaren och hållaren för glödlampan.
Jag har förstått att det finns två olika versioner av lampglaset. Bara från bilder jag sett på nätet.
På senaste saabfestivalen fotade jag innerbelysningen så gott jag kunde genom sidorutan, av de 92:or som var där.
Men din bild hjälper mig i sökandet av ett lampglas.

Sidnot:
När jag besökte volvo bilmuseum i göteborg för en tid sedan, så såg jag jag en väldigt lik lampa (innerbelysning) i en volvo från 1950-talet.
Minns inte modellen, men har för mig det var en flakbil (benämnd amazon..??) tror den var ljusblå ifall någon annan råkar veta vilken bil jag menar.
Inte helt omöjligt att samma lampa använts av volvo…-
Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av
Saab_ahed.
-
Detta svar redigerades för 3 år, 4 månader sedan av
Saab_ahed. Anledning: Tillagd text
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.