Renovering av en SAAB 92 1951
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av en SAAB 92 1951
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Saab_ahed , förstärkningsstagen sitter inne i reservhjulsutrymmet som bilden visar.
Glaset till innerbelysningen byttes till plast vid ch.nr 4001, sen blev det en helt annan lampa under årsmodell -55.
Den här tidiga lampan kan säkert ha suttit i fler bilar, har för mig att jag sett den nånstans. Det är inte 445 pickupen som är byggd på duettchassi du tänker på? Gjorde en snabb googling och taklampan i den ser ut att vara en liknande lampa.
Tog med en bild till på glaset där man ser det från insidan.Attachments:
Reservhjulsluckan står på tur att monteras. Renoveringen av själva luckan finns inlagd tidigare i den här tråden.
Luckan har ett par urborrade nit som gångjärn. Jag hade nit i rätt dimension men de var inte urborrade. Att hitta urborrade nit i rätt dimension och utseende verkade omöjligt så lösningen blev att borra ur de jag hade. Urborrningen behövs för att det inte ska bli alltför svårt att nita på plats. Det är trångt att komma åt att nita men med en lite ombyggd kedjebrytare löste det sig.
Luckan monterad och hänger här i öppet läge.
Det fanns fortfarande ett par bromsrör kvar att göra, de två som under baksätet går ut till varje bakhjul.
Högra bakhjulets hjullager var lite glappt, det var inte mer än precis kännbart och jag tänkte först låta det vara men bestämde mig sen ändå för att byta. SKF-lager kan idag vara tillverkade i en hel del olika länder, det ena var gjort i Italien, det andra i Bulgarien.
Attachments:
Nya dämpmattor och isolering ska också monteras. Den gamla våffelpappen är sparad där det gick att ta bort den någorlunda hel. De bitarna får nu fungera som mallar för den nya dämpmattan. Det var inte alltid helt lätt att minnas var de gamla bitarna suttit så det blev en del provande och kollande på gamla bilder för att komma underfund med hur alla bitar suttit. I kofferten där det blir synligt när man öppnar blir det våffelpapp av samma typ som satt original. På koffertbilden är bara golvbiten med, även hjulhussidorna ska vara klädda med våffelpapp. Jag hade inte mer våffelpapp än det som gick åt till kofferten därför blev det andra typer av dämpmattor på andra ställen. Sen är moderna dämpmattor säkert mycket bättre än den gamla våffelpappen, i kofferten valde jag det bara för utseendets skull.
En kontrollsedel för kabelhärvan har hängt med sen bilen var ny. Nu är den tillbakahängd på samma plats som tidigare.
Attachments:
Nya original bakre stötdämpare. Märkta ”B” som i bakre.
Stänkskydden framför bakhjulen monterade. Det högra är kortare för att ge plats för avgasröret.
Motorn nere på golvet efter att ha stått i ett hörn på arbetsbänken under många år. Eftersom den stått orörd väldigt länge så när som på att jag dragit runt den då och då så blev den delvis demonterad för att göra en koll innan den skulle lyftas i bilen. Det finns en egen tråd med några bilder på det under rubriken ”SAAB 92 motor”, inlagd i januari 2022. Förgasaren har också blivit demonterad och kollad och fått nya spjällaxelbussningar. Finns med på sid 3 i den här tråden.
Växellådan också nere på golvet. Det finns en uppgift om åtdragningsmomentet för skruvarna till knutarna så jag drog skruvarna till det värdet. Lådan har fått nya tätningar och packningar, något annat behövde inte göras nu.
Frihjulet byttes till ett nytt med de längre rullarna redan 1978 i samband med att jag köpte bilen. Frihjulet var då dåligt och tappade ofta greppet. Samtidigt byttes också generatorns drivaxel (”stickan” genom lådan). Det gjordes i förebyggande syfte, den som satt i fungerade fortfarande utan problem.Svänghjulsskruvarna dras till rätt moment och tryckplattan monterad.
Kuggkransen på svänghjulet har blivit bytt till en ny. Den gamla var rejält sliten på de ställen där motorn brukar stanna. Finns lite om det på sidan 4 i den här tråden.Några delar klara för montering på drivpaketet, startmotor med fästskruv och främre motorfästet med sina fästskruv som går genom gummikuddarna fästet vilar på.
Startmotorn är renoverad sen tidigare, mer om det finns på sidan 4 i den här tråden.Motor och växellåda hopsatta och startmotor och motorfäste monterade. Klart för att lyfta i bilen.
Attachments:
Det var länge sen jag lyfte i eller ur en 92-motor så jag mindes inte vad jag använde mig av då för att lyfta. Nu blev det vad som fanns närmast till hands + att jag bockade till en lite grövre järntråd som hjälp för att hålla upp växellådans bakre del som annars hänger ner. Kroken sitter runt höger drivaxel inne vid lådan. SAAB själva hade ett par hopkopplade lyftkrokar där ena delen satt på samma vis och den andra delen satt runt grenröret.
Motorn på väg ner i bilen och på nästa bild är den på plats.
Med motorn på plats står ljuddämparen på tur. I motorutrymmet ser man bara röret ner till dämparen som ligger på tvären bakom frontplåten. Avgasröret är upphängt sen tidigare och med bara en dämpare längst fram blir det ett långt rör. Mellan dämpare och rör finns en bit flexrör.
Kylarslangar och frontbalk monterade och ”gångjärnen” till huven ska skruvas fast på balken. Har testat att montera slangklämmor av den typ som verkar ha suttit som original. Fungerade bättre än jag trodde men det är klart att lite krångligare att montera än ”vanliga” slangklämmor är de.
Grillen provmonterad för att se att fästena i frontbalk och kaross stämmer.
Attachments:
mars 3, 2023 at 18:46 #500932Vilken enastående väldokumenterad och väl genomförd renovering. Hatten av!
Ibland blir inte allt gjort på en gång när man håller på. Delar kan saknas till exempel. Fastsättningen av bälgarna till kullederna var en sån sak. De är här fästa med vanlig 1 mm galvad tråd istället för de klammer som kom senare. Saknade tråd så de blev inte fästa tidigare men nu är även det fixat.
Bakre bromsslangen är lång och sitter därför klamrad till svängarmen. I original är det samma typ av klamma som till kylarslangarna så det fick bli så här också.
Jag hade en ny original gummilist till vindrutan som trots åldern var väldigt mjuk och fin. Det skulle visa sig att den trots det inte var så lätt att använda. Jag ville ha lamellglas i vindrutorna av säkerhetsskäl och hade fått två rutor tillskurna i samma mått som originalrutorna. När rutor och list skulle monteras visade det sig att listen var så pass mycket tjockare än den som suttit där tidigare att det inte fanns en chans att få ner rutorna där de ska ligga i karossen. Med rutor som var 2 mm mindre än originalen på alla sidor gick det att få ner dem men även då var det så pass trångt att de ville krypa uppåt igen. Eftersom jag var ensam och gjorde det här så blev det spännband runt rutorna för att hålla ner dem under tiden listens inre läpp kom på plats.
Attachments:
mars 9, 2023 at 15:59 #501026Av datumen på bilderna att döma närmar vi oss sakta men säkert nutid. Smart och snyggt jobb med vindrutorna!
-
Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av
saab v4-ever.
Instrumentpanelen har fått vänta på montering eftersom jag ville ha rutorna på plats först. Rutmonteringen blir mycket lättare om man slipper ha panelen i vägen. Det är lättare att först ansluta alla kablarna på instrumentet innan det monteras i panelen. De flesta kablarna är här röda med nummermärkning på de gula hylsorna i stället för olikfärgade kablar som det senare blev. Det syns inte så mycket av nummermärkningen på bild men på nån av kablarna går det att se.
Den gröna lådan till defrostern har lämnats orörd eftersom den har originalfärgen kvar och får vara kvar som ”färgprov”. Även den stora ringen och slanganslutningen till värmeutsläppet i kupén har originalfärgen kvar som referens. På bilden syns de tillsammans med dörrlåsen som är lackade med den färg som bilen nu blivit lackad med.
Caltexmärket har varit med sen jag köpte bilen 1978 och får fortsatt vara med.Hopkopplingen av kablarna till fläktmotorn ser ut som nåt nån gjort i efterhand och för enkelhetens skull bara använt en ”sockerbit”, men det var så här det såg ut från fabrik.
En ny kabel till dragstarten ska också monteras.
Attachments:
Det mesta av elsystemet är klart, kvar var några saker som t.ex. batteriets anslutningar. Batteriets placering gör det inte lätt att komma åt, ändå är det betydligt enklare nu än när baksäte och hatthylla också finns på plats. Speciellt att lyfta i och ur batteriet i det nersänkta utrymmet är besvärligt. På bilderna är pluskabelns polsko ännu inte monterad och jag kommer att göra en batterihållare med dragstänger i stället för de två fjädrar med krokar som satt original. Den lösningen känns inte speciellt tillförlitlig. Ena bilden visar hur original krok och fjäder ser ut.
Jag hade lite våffelpapp liggande av den typ som satt monterad original. Botten och hjulhus i bagageutrymmet var från början klädda med våffelpapp och jag valde att använda den sparade biten till det eftersom det egentligen är enda stället där dämpmattor syns.
Nu ser man väl sällan hur bagageutrymmet ser ut invändigt eftersom det är bökigt att öppna och kolla när det inte finns nån lucka men det känns i alla fall bra att veta att våffelpappen finns där. 🙂Med våffelpappen och övriga dämpmattor ditsatta i bilens bakre del så blev nästa steg att montera tanken. Den är fin inuti men hade en del ytrost utvändigt. Efter avslipning och rengöring lackades den med Eastwoods Tank Tone som innehåller zink och är avsedd för målning av tankar.
Tankgivaren ser ok ut och fungerar som den ska men flottören av lackad kork såg mer tveksam ut. Lacken hade börjat spricka och flagna på vissa ställen. Det går ju att åtgärda men jag valde att byta ut den istället. En flottör från en V4 fick ersätta 92:ans. V4 har flera olika flottörer men den här varianten passade bra att använda.
Tidiga 92:or saknar jordkabel från givaren så en sån ska också monteras. Den syns på ett par bilder. Utan jordkabel kan jordningen istället gå genom bränsleröret vilket inte är så bra. Tanken ligger på isolerande underlägg och tankbanden är klädda på ytan mot tanken så risken är stor att jorden blir genom röret.
Lite mer om tankbanden som syns på första bilden finns på sidan 4 i den här tråden.Tanken på plats i bilen.
Attachments:
mars 22, 2023 at 20:14 #501238Snyggt jobbat!!
Lite förbättringar/förenklingar måste man tillåta sig.
Man ska ju kunna ”använda” grejerna…!Med tanken på plats är det dags för tankskivan och inpassningen av den. Den har varit lite löst ditsatt tidigare men verkat vara något stor så det behövde justeras.
Det här är en ny skiva som blev tillverkad samtidigt med skivorna till kylarvägg och reservhjulslucka. Det var i och för sig inga större fel på den gamla men när de två andra skivorna blev nya så passade det att göra en även till tankutrymmet. De första bilderna är från när skivan gjordes för nåt år sen, de tre sista togs när skivan passades in.Längs skivans övre kant sitter en gummilist spikad som tätning mot karossen. Jag tog bort den för att lättare kunna använda gamla skivan som mall för den nya.
Framsidan på den nya skivan blev lackad svart men baksidan lämnades obehandlad på samma vis som originalskivan såg ut.
Jag fick inte tag på exakt samma gummilist som satt där tidigare men närapå lika. Det som skiljde var att ”läppen” på listen där den ska spikas var bredare på nya listen. Ingenting som spelar någon roll egentligen men jag klippte ner den nya till samma bredd som den gamla eftersom den då blev betydligt lättare böja efter skivans radier när den skulle spikas fast.
Gammal och ny skiva.
Trots att den nya skivan är gjord exakt efter den gamla som suttit i bilen var den något för stor för att lätt kunna sättas på plats. Efter att lite av skivan slipats bort där den ansluter mot hjulhuset gick det betydligt lättare att få dit den. Värdefullt om man behöver ta bort skivan igen av någon orsak, det är inte lätt att ligga inne i bagagerummet och montera eller demontera den.
Attachments:
Främre delen av bränsleledningen är monterad sen tidigare och det röret slutar under baksätet. Med tanken ditsatt så ska också den bakre delen av röret monteras. Bägge rören är ganska långa och inte så lätta att få på plats, det bakre har många böjar åt olika håll där man får göra en del av dem när man trätt in röret på plats. Originalröret var dåligt men jag hade ett nytt rör till 93 och tänkte använda det. Det röret är längre så det behövde kortas och för att underlätta monteringen så kapade och skarvade jag röret där det inte är synligt bakom sidoklädseln. På det viset kan i alla fall främre biten tas ur bilen och behöver inte bockas på plats. Det här är stålrör, använder man rör i mjukare material så blir förstås bockningen betydligt enklare.
Det fattades dämpmattor på några ställen. Jag hade inte tidigare så det räckte till allt, sidoplåtarna bakom dörrarna saknade mattor men nu finns även de på plats.
Bakrutan skulle monteras och för att göra det ensam skulle man behöva armar på tre meter. Lösningen blev samma som med vindrutorna, spännband för att hålla ner rutan på plats när man själv är inne i bilen. Bakrutan var den som var enklast att montera, fungerade bra med den NOS gummilist jag hade.
Sidorutorna, eller egentligen gummilisterna till dem bjöd på en hel del problem. Jag hade NOS gummilister till bägge sidor, provade att montera vänster sida men det var helt omöjligt att få in rutan på plats, bakre delen gick inte in. Jag gav efter många försök upp den listen och beställde nytillverkade lister. Med den listen gick det att montera vänster sida utan problem. Bra tänkte jag, då ska ju höger sida gå lika fint men där var det stopp igen. Det var återigen helt omöjligt att få in bakre delen av rutan. Provade t.o.m. att lägga ett spännband runt rutans bakre del och B-stolpen för att trycka den mot B-stolpen om den inte skulle ha bottnat i listen, men det ändrade ingenting, den satt redan som den skulle. Lösningen här blev till slut att använda den gamla originallisten, med den var det inga problem att montera. Ska tilläggas att jag har ett tiotal olika sidorutor som jag jämförde i storlek men alla var lika. Det fanns ett par rutor som på något ställe runt omkretsen var aningen större (1-2 mm) men de valde jag förstås bort.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.