Renovering av en SAAB 92 1951

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av en SAAB 92 1951

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 91 till 103 (av 103 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #500310
    kjellake
    Deltagare

    Saab_ahed , förstärkningsstagen sitter inne i reservhjulsutrymmet som bilden visar.
    Glaset till innerbelysningen byttes till plast vid ch.nr 4001, sen blev det en helt annan lampa under årsmodell -55.
    Den här tidiga lampan kan säkert ha suttit i fler bilar, har för mig att jag sett den nånstans. Det är inte 445 pickupen som är byggd på duettchassi du tänker på? Gjorde en snabb googling och taklampan i den ser ut att vara en liknande lampa.
    Tog med en bild till på glaset där man ser det från insidan.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #500379
    kjellake
    Deltagare

    Reservhjulsluckan står på tur att monteras. Renoveringen av själva luckan finns inlagd tidigare i den här tråden.

    150-mont179

    Luckan har ett par urborrade nit som gångjärn. Jag hade nit i rätt dimension men de var inte urborrade. Att hitta urborrade nit i rätt dimension och utseende verkade omöjligt så lösningen blev att borra ur de jag hade. Urborrningen behövs för att det inte ska bli alltför svårt att nita på plats. Det är trångt att komma åt att nita men med en lite ombyggd kedjebrytare löste det sig.

    151-nit1

    152-nit2

    153-nit5

    154-nit6

    Luckan monterad och hänger här i öppet läge.

    155-mont180

    Det fanns fortfarande ett par bromsrör kvar att göra, de två som under baksätet går ut till varje bakhjul.

    156-mont181

    157-mont182

    158-mont183

    Högra bakhjulets hjullager var lite glappt, det var inte mer än precis kännbart och jag tänkte först låta det vara men bestämde mig sen ändå för att byta. SKF-lager kan idag vara tillverkade i en hel del olika länder, det ena var gjort i Italien, det andra i Bulgarien.

    159-mont190

    160-mont193

    161-mont196

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #500510
    kjellake
    Deltagare

    Nya dämpmattor och isolering ska också monteras. Den gamla våffelpappen är sparad där det gick att ta bort den någorlunda hel. De bitarna får nu fungera som mallar för den nya dämpmattan. Det var inte alltid helt lätt att minnas var de gamla bitarna suttit så det blev en del provande och kollande på gamla bilder för att komma underfund med hur alla bitar suttit. I kofferten där det blir synligt när man öppnar blir det våffelpapp av samma typ som satt original. På koffertbilden är bara golvbiten med, även hjulhussidorna ska vara klädda med våffelpapp. Jag hade inte mer våffelpapp än det som gick åt till kofferten därför blev det andra typer av dämpmattor på andra ställen. Sen är moderna dämpmattor säkert mycket bättre än den gamla våffelpappen, i kofferten valde jag det bara för utseendets skull.

    162-mont197

    163-mont198

    164-mont199

    165-mont202

    166-mont203

    167-mont204

    168-mont205

    169-mont207

    170-mont209

    171-mont212

    171a-mont188

    En kontrollsedel för kabelhärvan har hängt med sen bilen var ny. Nu är den tillbakahängd på samma plats som tidigare.

    172-mont215

    Bilagor:
    #500605
    Saab_ahed
    Deltagare

    Häftig detalj med kontrollsedeln. Beundransvärt att den klarat sig under alla år.
    Tydligt bevis på att bilen tagits väl hand om 🙂

    #500765
    kjellake
    Deltagare

    Nya original bakre stötdämpare. Märkta ”B” som i bakre.

    173-mont220

    174-mont221

    Stänkskydden framför bakhjulen monterade. Det högra är kortare för att ge plats för avgasröret.

    175-mont222

    176-mont223

    Motorn nere på golvet efter att ha stått i ett hörn på arbetsbänken under många år. Eftersom den stått orörd väldigt länge så när som på att jag dragit runt den då och då så blev den delvis demonterad för att göra en koll innan den skulle lyftas i bilen. Det finns en egen tråd med några bilder på det under rubriken ”SAAB 92 motor”, inlagd i januari 2022. Förgasaren har också blivit demonterad och kollad och fått nya spjällaxelbussningar. Finns med på sid 3 i den här tråden.

    177-mont224

    Växellådan också nere på golvet. Det finns en uppgift om åtdragningsmomentet för skruvarna till knutarna så jag drog skruvarna till det värdet. Lådan har fått nya tätningar och packningar, något annat behövde inte göras nu.
    Frihjulet byttes till ett nytt med de längre rullarna redan 1978 i samband med att jag köpte bilen. Frihjulet var då dåligt och tappade ofta greppet. Samtidigt byttes också generatorns drivaxel (”stickan” genom lådan). Det gjordes i förebyggande syfte, den som satt i fungerade fortfarande utan problem.

    178-mont225

    Svänghjulsskruvarna dras till rätt moment och tryckplattan monterad.
    Kuggkransen på svänghjulet har blivit bytt till en ny. Den gamla var rejält sliten på de ställen där motorn brukar stanna. Finns lite om det på sidan 4 i den här tråden.

    179-mont226

    180-mont229

    Några delar klara för montering på drivpaketet, startmotor med fästskruv och främre motorfästet med sina fästskruv som går genom gummikuddarna fästet vilar på.
    Startmotorn är renoverad sen tidigare, mer om det finns på sidan 4 i den här tråden.

    181-mont230

    182-mont231

    Motor och växellåda hopsatta och startmotor och motorfäste monterade. Klart för att lyfta i bilen.

    183-mont232

    Bilagor:
    #500902
    kjellake
    Deltagare

    Det var länge sen jag lyfte i eller ur en 92-motor så jag mindes inte vad jag använde mig av då för att lyfta. Nu blev det vad som fanns närmast till hands + att jag bockade till en lite grövre järntråd som hjälp för att hålla upp växellådans bakre del som annars hänger ner. Kroken sitter runt höger drivaxel inne vid lådan. SAAB själva hade ett par hopkopplade lyftkrokar där ena delen satt på samma vis och den andra delen satt runt grenröret.

    Motorn på väg ner i bilen och på nästa bild är den på plats.

    184-mont235

    185-mont238

    Med motorn på plats står ljuddämparen på tur. I motorutrymmet ser man bara röret ner till dämparen som ligger på tvären bakom frontplåten. Avgasröret är upphängt sen tidigare och med bara en dämpare längst fram blir det ett långt rör. Mellan dämpare och rör finns en bit flexrör.

    186-mont242

    187-avgas07

    188-avgas10

    189-flex2

    Kylarslangar och frontbalk monterade och ”gångjärnen” till huven ska skruvas fast på balken. Har testat att montera slangklämmor av den typ som verkar ha suttit som original. Fungerade bättre än jag trodde men det är klart att lite krångligare att montera än ”vanliga” slangklämmor är de.

    190-mont249

    191-mont252

    192-mont260

    193-mont271

    Grillen provmonterad för att se att fästena i frontbalk och kaross stämmer.

    194-mont262

    Bilagor:
    #500932
    saab v4-ever
    Deltagare

    Vilken enastående väldokumenterad och väl genomförd renovering. Hatten av!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #501015
    kjellake
    Deltagare

    Ibland blir inte allt gjort på en gång när man håller på. Delar kan saknas till exempel. Fastsättningen av bälgarna till kullederna var en sån sak. De är här fästa med vanlig 1 mm galvad tråd istället för de klammer som kom senare. Saknade tråd så de blev inte fästa tidigare men nu är även det fixat.

    195-mont263

    196-mont264

    197-mont266

    198-mont268

    Bakre bromsslangen är lång och sitter därför klamrad till svängarmen. I original är det samma typ av klamma som till kylarslangarna så det fick bli så här också.

    199-mont275

    Jag hade en ny original gummilist till vindrutan som trots åldern var väldigt mjuk och fin. Det skulle visa sig att den trots det inte var så lätt att använda. Jag ville ha lamellglas i vindrutorna av säkerhetsskäl och hade fått två rutor tillskurna i samma mått som originalrutorna. När rutor och list skulle monteras visade det sig att listen var så pass mycket tjockare än den som suttit där tidigare att det inte fanns en chans att få ner rutorna där de ska ligga i karossen. Med rutor som var 2 mm mindre än originalen på alla sidor gick det att få ner dem men även då var det så pass trångt att de ville krypa uppåt igen. Eftersom jag var ensam och gjorde det här så blev det spännband runt rutorna för att hålla ner dem under tiden listens inre läpp kom på plats.

    200-mont276-vindruta1

    201-mont278-vindruta3

    Bilagor:
    #501026
    saab v4-ever
    Deltagare

    Av datumen på bilderna att döma närmar vi oss sakta men säkert nutid. Smart och snyggt jobb med vindrutorna!

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 5 dagar sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #501123
    kjellake
    Deltagare

    Instrumentpanelen har fått vänta på montering eftersom jag ville ha rutorna på plats först. Rutmonteringen blir mycket lättare om man slipper ha panelen i vägen. Det är lättare att först ansluta alla kablarna på instrumentet innan det monteras i panelen. De flesta kablarna är här röda med nummermärkning på de gula hylsorna i stället för olikfärgade kablar som det senare blev. Det syns inte så mycket av nummermärkningen på bild men på nån av kablarna går det att se.
    Den gröna lådan till defrostern har lämnats orörd eftersom den har originalfärgen kvar och får vara kvar som ”färgprov”. Även den stora ringen och slanganslutningen till värmeutsläppet i kupén har originalfärgen kvar som referens. På bilden syns de tillsammans med dörrlåsen som är lackade med den färg som bilen nu blivit lackad med.
    Caltexmärket har varit med sen jag köpte bilen 1978 och får fortsatt vara med.

    202-mont279

    203-mont280

    206-mont286

    205-mont283

    205a-92agron5

    204-mont282

    207-mont287

    208-mont288

    209-mont289

    Hopkopplingen av kablarna till fläktmotorn ser ut som nåt nån gjort i efterhand och för enkelhetens skull bara använt en ”sockerbit”, men det var så här det såg ut från fabrik.

    210-mont290

    En ny kabel till dragstarten ska också monteras.

    211-mont291

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #501216
    kjellake
    Deltagare

    Det mesta av elsystemet är klart, kvar var några saker som t.ex. batteriets anslutningar. Batteriets placering gör det inte lätt att komma åt, ändå är det betydligt enklare nu än när baksäte och hatthylla också finns på plats. Speciellt att lyfta i och ur batteriet i det nersänkta utrymmet är besvärligt. På bilderna är pluskabelns polsko ännu inte monterad och jag kommer att göra en batterihållare med dragstänger i stället för de två fjädrar med krokar som satt original. Den lösningen känns inte speciellt tillförlitlig. Ena bilden visar hur original krok och fjäder ser ut.

    212-mont294-batt1

    213-mont295-batt2

    215-mont297-batt4

    215a-mont297-batt5

    Jag hade lite våffelpapp liggande av den typ som satt monterad original. Botten och hjulhus i bagageutrymmet var från början klädda med våffelpapp och jag valde att använda den sparade biten till det eftersom det egentligen är enda stället där dämpmattor syns.
    Nu ser man väl sällan hur bagageutrymmet ser ut invändigt eftersom det är bökigt att öppna och kolla när det inte finns nån lucka men det känns i alla fall bra att veta att våffelpappen finns där. 🙂

    216-mont297

    217-mont298

    Med våffelpappen och övriga dämpmattor ditsatta i bilens bakre del så blev nästa steg att montera tanken. Den är fin inuti men hade en del ytrost utvändigt. Efter avslipning och rengöring lackades den med Eastwoods Tank Tone som innehåller zink och är avsedd för målning av tankar.
    Tankgivaren ser ok ut och fungerar som den ska men flottören av lackad kork såg mer tveksam ut. Lacken hade börjat spricka och flagna på vissa ställen. Det går ju att åtgärda men jag valde att byta ut den istället. En flottör från en V4 fick ersätta 92:ans. V4 har flera olika flottörer men den här varianten passade bra att använda.
    Tidiga 92:or saknar jordkabel från givaren så en sån ska också monteras. Den syns på ett par bilder. Utan jordkabel kan jordningen istället gå genom bränsleröret vilket inte är så bra. Tanken ligger på isolerande underlägg och tankbanden är klädda på ytan mot tanken så risken är stor att jorden blir genom röret.
    Lite mer om tankbanden som syns på första bilden finns på sidan 4 i den här tråden.

    218-mont300

    219-tank02

    220-tank05

    221-tank06

    222-tank14

    223-tank15-21883

    224-tank18-21883

    Tanken på plats i bilen.

    226-mont303

    Bilagor:
    #501238

    Snyggt jobbat!!
    Lite förbättringar/förenklingar måste man tillåta sig.
    Man ska ju kunna ”använda” grejerna…!

    #501266
    sonettlll
    Deltagare

    Fantastisk renovering, roligt att följa. Hittade en exakt lika tankmätare i en dieseltank från en Volvolastbil tillverkad sent 50 eller tidigt 60tal. Mats

Visar 13 inlägg - 91 till 103 (av 103 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng