Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

augusti 7, 2025 kl. 12:24 #522878

Hej alla som går i restaureringstankar!

Detta inlägg ger bara en ögonblicksbild på läget i motorrummet 2025-08-07 och välkomnar tips på öppna frågor.

image0-20

Bilden visar motorrummet ovanifrån.

Kvar att göra är att

– få dit bränsleledningarna (till och retur) från bränslepumpen (inkluderar fixa returnippel och fästpunkt för tryckaccumulatorn plus justering av tanken)

– få dit fästet för luftburken och bränslefiltret

– montera spridarna (som legat i fotogen ett par år)

– montera tryckrören (till spridarna och till tryckventilen)

– fixa elen till bränslepumen (inkl installation av pumprelä. Finns ju inget sådant på bilen tidigare)

– fixa elen till det brytarlösa tändningssystemet (inkl installation av tändrelä och tändförstärkare för Hallgivarsystem. Orginal hade brytarbaserat             tändsystem. Här kan det finnas ett problem. Elen är klippt på skroten. Från fördelaren går en skärmad kabel…. klippt …hur göra?)

En del som kommit bort i 1000-bitarspusslet är tvärkonsolbalken på frontbalken som skyddar och utgör monteringspunkt för strålkastartorkarmekanismen. Har fått tag på en hel mekanism med tvärbalken från en SAAB 90 (på måttet tycks det vara samma som på 99)

Placering av tanken för spolarvätska blev ett oväntat problem. Orginalet satt där luftburken ska sitta. En SAAB > -76  tank inköpt. Fästöra saknas på hjulhusskärmen. Funderar på infästningen  (Har sett på den vinnande SAAB 99 -70  T16 bilens motorrum kan man ana sig till att ett fästöra har skruvats fast.) Svetsa nu när hjulhuset är renoverat är inte  tillrådligt, eller hur? Fick tips på Forumet att Biltema har en liten tank som lätt kan fästas på samma ställe mot den lodräta väggen.

Min strategi rörande elen är följande:

1) Att få igång all orginal el och sen

2) installera nödvändig el för K-jet och tändsystemet. Orginalelen kommer ge möjlighet att dra runt startmotorn. Kvar på startmotorn blir anslutning 16 som används till att styra kallstartsventilen. Synpunkter och tips mottages tacksamt!

Det finns ett antal punkter mer som jag hoppar över nu (byte av spakställ till 5-växlat, montering av hastighetsmätarwire som inte blev gjord när motorn las i och montering av ljuddämparsystemet)

….och så får jag inte glömma att plocka bort stålwiren när jag får tryck i kopplingssystemet (Wiren ligger kvar efter kopplingsbytet.)

Endera dagen kommer förhoppningsvis tyget till innertaket från SSKR. Några veckor till blir det hög aktivitet med DSF172 men gubben jobbar deltid och jobbet  kommer nu igång.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic