Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Hej alla som går i restaureringstankar!
Det är dags att göra en liten uppsummering. Det känns som att projektet snart kommer att gå in i en ny fas.
2021-12-07 transporteras DSF172 strippad väsentligen bara plåtkarossen visserligen på hjul till mina plåtisar Ari & Jari.
Blästring, plåt- och lack-jobb samt modifiering av bagagerumsgolv med manlucka för elektrisk bränslepump samt tanken med en stos för fastsättning av bränslepump samt renovering av vissa komponenter tar sin rundliga tid pga av att mitt projekt görs vid sidan om…
Jag bistår mina plåtisar med nödvändig ekonomiplåt och allt vad de rapporterar bör bytas t ex gas-stötdämpare handbromsbackar, bromsok etc mm. Finns beskrivet ovan.
Större delen av karossen placeras i sk vagga och blästras och grundlackeras med tvåkomponentlack — givetvis med finsk Tikkurilla….. -:)
Sammanfattningsvis så rostlagas,
1) infästningar av balkar i pasagerargolv
2) total restaurering av höger länkarmsinfästning (hela fågelboet). Vänster åtgärdades delvis.
3) punktinsatser vid fjäderinfästningar, tröskellådor, droppkanter och inte minst domkraftsfästen
4) hjulhuskanter på håret att klara sig men bakre skars ut och byttes.
Karossen lackeras i orginalfärg Veronagrön (GN 9H)
Vindrutan sprack vid urtagning. Gummilisterna kunde återanvändas efter idog rengörning. Rutorna återmonteras med nya låslister.
Alla blästrade och lackerade axlar med byte av damasker bromskivor och bromsok samt styrning återmonteras.
Om jag ska beskriva karossen så har den blivit så gott som ny.
En hjälpligt iordningställd SAAB 900 EMS -80 B201 B-typ inprutarmotor med K-jet och 5-växlad låda läggs i karossen våren 2025.
(Den 4-växlade lådan är urstark som bekant. Den största buller-komfortökningen med SAAB jag upplevt är de 500 lägre varv som 5-växeln gav. 5-växlat är klenare. Exvis, pinjonglagrena är dimensionerade för 150 000 km. Vid byte måste motorn ur bilen. Orginalmotorn finns kvar. Inget fel på den. Har gått 17450mil. EMS var en pojkdröm.)
2025-07-06 levereras karossen med motor ilagd och drivaxlar monterade.
Under juli 2025 återmonterade jag väsentligen allt förutom det i kupen.
Iordningställda kofångare, värme-fläktpaket, vindrutetorkarmekanisk med motor mm etc. Finns beskrivet i inläggen ovan.
Innan denna fasen är slut så behöver bränsleledningar dras fram, K-jetsystemets el byggas upp och det Hall-baserade brytarlösa systemets el likaså. Ljuddämparsystemet ska monteras på. EMS-motorn har två-flänssystem så det gamla kan inte utnyttjas. Motorn kommer att få ett 2-tums system fram till mellandämparen som återanvänds (rostfri Ferrita från 70-talet). Standard slutdämpare från SSKR.
Nu i början av augusti 2025 är väsentligen alla komponenter på plats i motorutrymmet. Orginalelen är inkopplad. Jag skulle kunna lägga på polerna på batteriet och vrida om startnyckeln och se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Bävar. Återkommer.
Att få igång motorn och prova ut den är egentligen en egen fas, förhoppningsvis kort och enkel. Inte mycket är känt om motorn. Jag har bytt båda vevaxeltätningarna och kopplingen däri renoverat slavcylindern. En mardröm är att vattenpumpen börjar läcka …. Även om jag förmodligen har det senare utförandet är byte av packningar i den ett känt obstakel.) Återkommer med rapporter om hur det går framåt. (Strategin att inte plocka ner motorn mäta och renovera är noggrannt övervägd efter intervju med olika parter. Det finns dom som sade ”plocka ner i atomer” och de som sade ”det blir alltför många jag ska bara göra detta också”. Min väg är minimal. Mycket kan strula gammal gisten K-jet inte minst.
Nästa stora fas berör interiören. Här är det klart att alla gummilister behöver bytas. Ska några utses som prio-1 så är det de sk skraplisterna på dörrarnas rutor (SSKR har dom men inte på lager [Det är dåligt! För vilken SAAB 99 eller 900 har inte rost i dörrarnas nederkant… pga dåliga skraplister och dålig dränering].) Var köper man de andra listerna? Sen behöver dörrklädseln återskapas. Masoniten och kartongen har farit illa av att stå under molnet. Dörrfickans fjäder har dragit sönder galonet har jag sett. Innertaket ska tyg-kläs. Luftrören behöver bytas. Likaså de ljuddämpande inläggen behöver bytas. Även det på insidan av motorhuven. (Var köper man en sådan skumgummimatta med solit underlag?) Stolarnas klädsel har klarat sig bra under överdragsklädsel men i ovankant har bakre ryggstödet lidit av solen trots överdragsklädsel. Hö dörrlås behöver bytas... mm etc
Planerad Besiktning: Realistiskt sett har jag tänkt att kunna köra DSF172 till besiktningen hösten 2026. Jag kan inte jobba i garaget på vintern. Egentligen krävs bara vanlig besiktning men eftersom jag både bytt motor och växellåda så blir det nog tal om registreringsbesiktning. Inget som tillkommit berörs av avgasreningskrav.
Detta var en återblick i backspegeln och en framåtblick. Det är en sammanfattande dokumentation men också förhoppningsvis input till de som går i restaureringstankar och som söker den lämpliga kompromissen. Tal om kronor och ören har jag undvikit. Det är en annan diskussion. Här talar vi om ”hobby” -:)
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic