Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Hej alla som går i restaureringstankar!
En överraskning: Detta inlägg handlar om påtvingad renovering av kopplingens huvudcylinder.
Åkte på att renovera kopplingens huvudcylinder. Under det att bilen stod hos mina plåtisar 2021-12-07 till 2025-07-04 utan kopplingsvätska hann tydligen kolven i kopplingens huvudcylinder rosta fast. Därav detta tips/varning. Vad som hände var att kondens(?) samlades i lägsta punkten dvs vid och under kolvens nedersta packning och det nöp där.
Fixade en begagnad behållare/huvudcylinder och renoverade den. Förstod vid öppningen av den att rostangreppet vanligtvis börjar där.
Bilderna nedan visar huvudcylinderkolven packningar samt reparationssats med artikelnr
Slutligen har målare kludd handmålat den renoverade huvudcylindern med Hammerite efter det att rost ovanpå och på undersidan tagits bort. Hammerite färgen finner jag har svårt att flyta ut. Tydligen ska man måla ganska tjockt.
Slutsats: Har ni vägarna förbi huvudcylindern öppna i botten och rengör och fetta in. Får rosten fäste längs cylindern där packningarna arbetar är det kört pga av såren. Alternativt kommer den att äta packningar.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic