Svar till: SAAB 900 GL ’84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84

september 22, 2025 kl. 22:31 #523771

Hej Torsten hej alla!

Jag har inte varit helt övertygad om att fortsätta att måla den trevliga SAAB-folkhemsbilden i baksätet där familjens yngsta medlemmar har fått växa upp.  Men jag har en definitivt en SAABisk detalj som bör berättas.

Döttrarna som det varit tal om kunde tidigt känna igen om Familjeveteranen SAAB 99 2.0L -73 DSF 172 var i antågande på Kärrgränd i Vällingby.  Hur kunde de det frågar Ni Er. Min teori är följande:  Den svenska B201 B-typ motorn i första 8.7:1 kompressionsutförande hade en primär kraftöverföring som var baserad på vad jag skulle beskriva som ”sneddrev”. Den primären åstadkom diverse typiska SAABiska ljud (turbovinandet var inte uppfunnet än). Ett av de mer lättbeskrivna ljuden åstadkoms gärna på lutande plan. Dreven klapprade mot varndra. Ett klapprande ljud på garageplan var alltså Mor eller Far som var i antågande.  Det hela är subtilt och har fallit i glömska idag. Idag står orginalmotorn med sina då klapprande drev o 17 495 mil bakom sig längs in i garaget på en pall (fullt fungerande).

Det är sånt här vi SAAB-medlemmar med minnen från 70-talet och uppåt blir påminda om inte minst under trevliga utflykter med veteraner i nutid.

Vänliga Hälsningar från SAAB-hemmet.

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic