Svar till: SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84
Hej Torsten!
Va! vad har du för anknytning till Svängsta min födelseby? Jag växte upp i huset på Jonas Nilssons väg 30 i bydelen Öjavad 2. Föräldrahuset är i annans ägo sen 2016. Vid ”gamla bron” (över Mörrumsån) fiskade vi grabbar lax (på löja som drogs upp på deg). I T-korsningen fanns en lanthandel med en kopia av Sjökvisten i Åsa-Nisse (John Elfström) och Klabbarparen. Han kom alltid springandes när vi fick upp laxar och ville köpa dom -:)
Vid andra sidan av brofästet nedströms låg (Svartlings residens?) senare bodde nog ABUs grundare Borgström där. Det var strängt förbjudet att fiska lax utan fiskekort men han såg mellan fingrarna på oss grabbar. Själv var han addoptivbarn från Finland. Hans mamma Lisa (om jag inte har fel) bodde i en trävilla mitt emot matsalen på Halda (senare Facit) AB ganska precis nedanför mitt föräldrahem.
Min SAAB DSF 172 är inköpt i Karlshamn.
Din bild bevisar att SAAB 900 är en mycket praktisk bil med ett ”enormt” bagagerum när hatthyllan lyfts bort, vilket vi SAAB-entusiaster vet.
Vänliga Hösthälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic