Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

oktober 12, 2025 kl. 17:33 #524175

Hej alla som går i restaureringstankar!

Detta korta lilla inlägg handlar om resultatet av ett för mig mycket viktigt första kompressionsprov av min B201 B-typ (900) EMS motor.

Provet utfördes på kall motor med rengöringsolja (Biltema, mycket lägre viskositet okulärt bedömt).

Resultat:   Cylinder      Värde

1                11.1

2                10.8

3                11.9

4                11,1

Det utfördes 4 ggr. Angivna värden är sista uppsättningen då värdena stabiliserat sig. (Bedömmer att noggrannheten inte är större än +- 0.15)

Startmotorn fick veva runt ordentiligt.

Motorn köptes i befintligt skick av Alexander på Götene Bildemontering. Den hade blivit bortglömd  i en container och inte kommit med i

den nya elektroniska lagerföringen. Alexander sa ”Det enda jag kommer ihåg att motorn gick bra innan den monterades ur bilen och att jag då insåg att den var värdefull”.

Nu har hoppet ökat att jag inte behöver lyfta den ur bilen för renovering. Puh!

Förväntar mig att värdena kommer att öka och ligga inom spannet 12-12.5 med ordinarie motorolja och efter varmkörning.

Har ingen känsla varför cyl 3 ligger högre. Resterande utomordetligt jämnt. Gissar att motorn gått på mineralolja enär det finns mycket avlagringar under ventilkåpan.

Kommentarer mottages tacksamt.

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic