Svar till: Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning! / Svar till: Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

oktober 14, 2025 kl. 23:05 #524225

Hej!

Att kunna ha möjlighet att renovera på detta sätt gör mig  lyrisk och samtidigt pulverlackat avundsjuk.

Det är en sak om man använder redan befintliga egna resurser (tid och verktyg mm etc) och kunskaper. En annan sak om man måste inhandla tjänsterna.

Har mycket på mitt bord just nu har inte lurat ut hur det förhåller sig här, bl a p g a det är en strid ström av nytt material.

Det vore bra om saken klarlades för efterkommandes skull.  (Mycket intressant tråd. Det råder inget tvivel om!)

De flesta renoverare måste förhålla sig till en budget. Visserligen spänner denna flera år och har ”viss” (gummiliknande) elasticitet.

På längre sikt skulle SAABklubben kunna sammanställa en ”renoverarens lathund och bas råd”.

Jag har en granne som renoverat en de Tommasi Pantera. Bara karrosseriblästring och grundlackering gick nog på ”multum” på sin tid.

Han vart ändå inte nöjd (noggrann som han är) eftersom man inte blåste ”tillräckligt” rent i trösklarna innan man vaxade, exempelvis. Panteran har inte kommit ur garaget på över 25 år typ. Grannen har gått i pension vid 67 år.

Min karossrenovering av DSF 172 finns dokumenterad här på Forumet. Tjänsten köptes in. Jag lät utförarna föreslå blästringens omfattning. T ex det tycktes mig onödigt (och extra kostsamt) att renblästra områden på underredet som bedömdes helt intakta av utförarna. (Det är också jobbigt för dem att blästra geggig uderredesmassa, skall man komma ihåg. Inbetalningarna räknades i 10k kr)

Stort LYCKA TILL men också dokumentera och antyd vad den här ”smakande hobbyn kostar eller hur kostnader undvikits”.

Verkligheten säger sitt och vi behöver alla se relativt på kostnaden av våra hobbyn. Den andra hälften kan tycka ”boys toys” etc.

(En Amazon 123 GT såldes oh-ah  silverblå metallic såldes nyligen för 505 kkr. En 900S -92 kommer kanske upp i femtedelen…)

Hoppas jag kunnat uttrycka mig effektivt. TACK

Bästa renoverarhälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic