Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
- Detta ämne har 205 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-14 23:05 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
juni 14, 2025 kl. 07:49 #522007Kul projekt det här. Motorn ser ut som en liten delikat godisbit. Bra jobbat.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
juni 14, 2025 kl. 08:04 #522009Hej. Jag håller med Mr Sunbear. Snyggt jobbat. Tråkigt bara att det blev något tekniskt problem med tråden så att de bilder som du lade in nu för ett par veckor sedan inte går att se. (Förhoppningsvis jobbar Webbmaster med att fixa till det. ) Hoppas att du inte blev avskräckt av teknikstrulet utan att du fortsätter att uppdatera tråden. Mvh Bengt

Attachments:
Ja vi testar väl igen efter en del strul med tråden!
Lägger upp lite bilder på vad som hänt de senaste åren! Undersidan och motorrum har blivit lackat och de mesta i chassiväg har monterats!
Helt nerslipad!
Epoxigrundad!
Lite ”underredsmassa”
Och äntligen lite färg på det hela
Bakvagn pulverlackad och monterad..
Lite framvagn
Och äntligen på egna hjul efter några år i luften!
resten kvar nu bara!
Attachments:
2 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
Wow! Ordentlig ansats må jag säga. Min approach redogjord i tråden ”Restaurering av Familjeveteran, SAAB 99L, -73, DSF 172” ter sig lite halvdan i jämförelse. Den var dock också blästrad o s v i vagga.
Önskar uthållighet hälsa och ekonomiska muskler. Klickar i ”avisera mig via e-post vid svar”
Vänliga och uppskattande Hälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicNågon som kan berätta för mig vad detta är för något?
Det är den genomföringen som jag ringat in med rött, den gröna är dräneringen ifrån kupéfiltret.
Gäller höger hjulhus fram.Attachments:
oktober 13, 2025 kl. 18:05 #524203Konstigt. Har en 91 a 900s. Det finns inte på den.
Varken hål eller propp
Konstigt. Har en 91 a 900s. Det finns inte på den.
Varken hål eller propp
Konstigt.. får dubbelkolla på min ’93a om den har likadant.
EDIT: min ’93 900s har också samma genomföring. Får ta ner sparkpanelen och kolla vart den går om ingen vet.
-
Det här svaret redigerades för 7 månader, 1 vecka sedan av
saabfred.
Hej!
Att kunna ha möjlighet att renovera på detta sätt gör mig lyrisk och samtidigt pulverlackat avundsjuk.
Det är en sak om man använder redan befintliga egna resurser (tid och verktyg mm etc) och kunskaper. En annan sak om man måste inhandla tjänsterna.
Har mycket på mitt bord just nu har inte lurat ut hur det förhåller sig här, bl a p g a det är en strid ström av nytt material.
Det vore bra om saken klarlades för efterkommandes skull. (Mycket intressant tråd. Det råder inget tvivel om!)
De flesta renoverare måste förhålla sig till en budget. Visserligen spänner denna flera år och har ”viss” (gummiliknande) elasticitet.
På längre sikt skulle SAABklubben kunna sammanställa en ”renoverarens lathund och bas råd”.
Jag har en granne som renoverat en de Tommasi Pantera. Bara karrosseriblästring och grundlackering gick nog på ”multum” på sin tid.
Han vart ändå inte nöjd (noggrann som han är) eftersom man inte blåste ”tillräckligt” rent i trösklarna innan man vaxade, exempelvis. Panteran har inte kommit ur garaget på över 25 år typ. Grannen har gått i pension vid 67 år.
Min karossrenovering av DSF 172 finns dokumenterad här på Forumet. Tjänsten köptes in. Jag lät utförarna föreslå blästringens omfattning. T ex det tycktes mig onödigt (och extra kostsamt) att renblästra områden på underredet som bedömdes helt intakta av utförarna. (Det är också jobbigt för dem att blästra geggig uderredesmassa, skall man komma ihåg. Inbetalningarna räknades i 10k kr)
Stort LYCKA TILL men också dokumentera och antyd vad den här ”smakande hobbyn kostar eller hur kostnader undvikits”.
Verkligheten säger sitt och vi behöver alla se relativt på kostnaden av våra hobbyn. Den andra hälften kan tycka ”boys toys” etc.
(En Amazon 123 GT såldes oh-ah silverblå metallic såldes nyligen för 505 kkr. En 900S -92 kommer kanske upp i femtedelen…)
Hoppas jag kunnat uttrycka mig effektivt. TACK
Bästa renoverarhälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.