Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 64 totalt)
  • Författare

VAR RÄDD OM HELA RESERVDELSBILEN!! 😲

PS
    Det finns en renovering av vinge i tråden med 9-5 Griffin har jag för mig att det var….

Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

• Det här svaret redigerades för 4 veckor, 1 dag sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Här är tråden Andreas hänvisar till:

Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Mvh

Mathias

M.Broberg
    Deltagare

He-rr-ee-jä-vvl-aar vilken reservdelsbil! 😮

Mags
    Deltagare

och en massa special chassi grejer

Berätta gärna mer!

Mags
    Deltagare

He-rr-ee-jä-vvl-aar vilken reservdelsbil! 😮

Ja, jag kan bara instämma. Känns som att den egentligen förtjänar sin egen renovering, snarare än donator-ödet. Men visst, tid och andra resurser ska finnas.

Saabfred; hur långt har donator-bilen gått?

Mathias
    Deltagare

Hej!

Kan du inte lägga upp lite fler bilder och lite text om donatorn?

Risken är iaf två renoveringar 🤔😉🤣

Mvh

Mathias

Regin
    Deltagare

Fick köpt mig en reservdelsbil idag, en mycket speciell 900 som har allt jag behöver till min, AC, Bosch fulltryck, elhissar, elspeglar och en massa special chassi grejer, bilen har ägts av en som jobbat med chassi på Saab. Mycket att göra men kul kommer de bli!

Det kan knappast vara en org Aero 🤔
    Vita Aero’s sålde inte ”officiellt” i detta avlånga landeT –
    och ändå hittar man 2 st 1986 – 1 st 1989 samt en 1991’a

saabfred
    Deltagare

Lite uppdatering!

Inte hänt så mycket senaste veckorna men imorgon så hämtar jag den vita reservdelsbilen!
    Tanken med den är att strippa ner och ur.
    Motorn ska ur, bakvagn och framvagn ska ner och blästras samt pulverlackas och sedan monteras på den röda, en del special grejer på den vita som testades på chassi men aldrig kom till produktion så ska blir väldigt kul!

Kommer lite bilder på den vita på torsdag när den är avspolad och inspekterad!

Har även uppdaterat första inlägget med en lista på det som är tanken att göra med bilen 😁

saabfred
    Deltagare

Fick köpt mig en reservdelsbil idag, en mycket speciell 900 som har allt jag behöver till min, AC, Bosch fulltryck, elhissar, elspeglar och en massa special chassi grejer, bilen har ägts av en som jobbat med chassi på Saab. Mycket att göra men kul kommer de bli!

Det kan knappast vara en org Aero 🤔 Vita Aero’s sålde inte ”officiellt” i detta avlånga landeT – och ändå hittar man 2 st 1986 – 1 st 1989 samt en 1991’a

Nope, ingen äkta Aero! Som sagt detta är en mycket speciell bil, från början är det en ’79 som är extreeemt ombyggd, bakre halvan av bilen är utbytt till en nyare, ska prata med han jag köpte bilen av imorgon om allt som är gjort på den, han har ägt den sedan 1985 så han som har gjort allt med bilen. Det är i princip en ’89-, motorn och lådan är ifrån ’93.

Saker som jag vet nu är special med chassit är förlängda tvärstag i bakaxeln med saab 9000 bussningar för att få mer sväng i bakvagn vid kurvor, grövre kränghämmare fram samt krökt bakaxel för negativ camber.

Här är en bild ifrån igår när jag var ute en sväng med min 9000 o kolla lite på den 😎

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabfred
    Deltagare

Äntligen hämtat den vita idag! Imorgon blir det en rejäl tvätt på den för att spola av allt gammalt mög, blir första tvätten på 20 år(!!!) Japp, så länge har den stått still och de sätter sina spår, kolla bara bilderna 😳

6704B6B9-EB94-4F3C-AB1D-8D2A70F72B93

AEC19B20-98E2-4ED5-8A66-28A797C31FE3

28FD5071-64AF-4A21-8521-EEE940DD3C31

296B3C13-0E77-4D76-92C1-3DAD628C21BB

Vad är detta för bil nu då? Ja, allt snappade inte ens jag upp. Lär väl märka en väldigt massa när jag börjar plocka isär den. Vet att både framvagn och bakvagn är mycket special då bilen är testad hos Saabs chassi avdelning så allt är modifierat och inställt till perfektion, karossen fram är moddad för att styrväxeln ska få annan vinkel, bakaxeln är moddad en del, tjockare krängare fram, längre tvärstag i bak mm. Allt detta är testat och framtaget i Saabs testbänkar med millimeter precision. Allt detta kommer jag nog inte kunna slänga över på min, tex. styväxel modifikationen iaf.

87FC9618-8FA7-419B-99A9-9EEB2206C0EE
    En sänkt 900 med centrerade bakhjul 🤔

Mvh. Adam 😄

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Den var risig på riktigt 😂!
    Hur ser det ut inne, bagage och under?

Mvh

Mathias

saabfred
    Deltagare

Hej!
    Den var risig på riktigt 😂! Hur ser det ut inne, bagage och under?
    Mvh
    Mathias

Ja den har sett sina bästa dar 😅 innuti är den helt okej faktiskt, ligger en del bröte i bak så inte kollat bagagerum och balja mm. än, är ju dock en gammal inredning, dock med nya panelen vilken också är sprickfri så det är ju kanon 😁👍🏼

Mr_SunBear
    Deltagare

Den var krispig minst sagt. 😛

M.Broberg
    Deltagare

Ta bilder på ALLT!

Själv har jag blivit så sjukt bitter med åren. har nog sett 50-100 styck bilar med diverse specialdelar från saab som visat sig vara helt standard bilar, trimmade på 90 talet osv.
    Har tvärtom inte sett en enda jävla bil med specialdelar från saab trots alla som påstått motsatsen.

min egna 85 är närmast som jag vet att det är besvisat nått. det är en 900i 85 fick motorn bytt till en T16 1985 medans saab i södertälje ägde bilen. Sen om nått är direkt special på den? tvekar starkt. nån stoppade i en splajjs ny T16 och kopplade elen som en idiot typ.

finns så sjukt många sägner osv om specialbilar att till slut..

lägg till det faktum att jag på 15 år aldrig hört Någon nämna grövre krängare till og900, en produkt som inte kan ha gjorts i en serie av 1 eftersom det är en såpas avancerad del att tillverka och kostnaden för att göra 10 ändå skulle varit fånigt hög / styck.

ja då blir jag skeptisk helt enkelt till den biten

ombyggd bakaxel och längre tvärstag har ju folk gjort sen 80 talet hemma på gården så det kan det mycket väl vara på den.

det du berättar om bilen så är det Väldigt mycket som inte riktigt klingar rätt helt enkelt.

jag ser fram emot att bli motbevisad 🙂

ps.

bilen har EGR. motorn eller mycket stora delar av motorn är från innan 88B

Lådan har oljesticka vilket iofs går att bygga om en sen låda till.

• Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    saabfred
    Deltagare

Lite alkalisk avfettning och högtryck så blev den iaf. lite fräschare! Alltid trevligare att meka när man sliper bli allt för sketen. 🤪
    Fick även loss vingen hyfsat lätt! Vågade inte gå på den med högtrycken pga. gummit 😁

image

Här kommer lite bilder på inredning och bagagerum som efterfrågats, inredningen är rätt fräsch dock så har mössen smaskat på stolarna fram 😖

7C3461D9-CA69-4FE1-B6C5-AAF9303363B2

9DA40397-BE25-4F68-A8FD-5DB4A4FB3A47

668C8571-0379-49AA-9AC8-CECBB3C8C7EA

Märkt att det sitter bruna rutor runt om på bilen, även brun bakruta med torkarhål, var detta vanligt på äldre 900or? Inte sett så många ”nya” med det, kanske jag som inte varit så uppmärksam dock 😁

image-1

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 64 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng