Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
- Detta ämne har 205 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-14 23:05 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Växellådan färdig så nu kan motorn äntligen bli komplett inom kort!
Har tyvärr inte så mycket mer bilder ifrån själva renoveringen ?
Nu har jag dock grejat med lite annat än motorn ett tag, så som att plockat ur elsystem, klimatsystem och rutor från bilen så den kan få komma iväg på rostlagning och lack, förhoppningsvis denna veckan!
Elsystem och klimatanläggning!
Blir ett trevlig jobb att fina till detta i höst/vinter ?

Trionic 5.5 som jag plockat ifrån en ’97 9000, ska finas till och dras om lite.
Rutan kom ur utan problem, lite rost i rutramen men inget allvarligt som tur var!
Nu är det bara lite småsaker att plocka på karossen, gummipluggar och diverse, efter det så känns det som att man nästan är på toppen av kullen på renoveringen, snart får jag kanske börja att montera lite grejer och det kommer kännas underbart
Attachments:
september 14, 2021 kl. 10:42 #488626Håller med föregående.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenHej allihopa!
Gör inte så jättemycket nu med bilen då de har varit mycket jobb och annat sånt kul ?
Bilen är ju på rostlagning iaf så det känns ju bra att de händer något utan att jag gör så mycket ?Ser fin ut över tanken ?
Fortsättning följer med rostlagningen…
När det kommer till motorn så är den ”färdig”, allt runt om nu bara som ska finas till och monteras!
Idag gifte jag faktiskt ihop motor och låda!
Nu ska jag sätta mig in i trionic konverteringen, det är helt nytt för mig men ska uppdatera så mycket jag hinner med såklart! ?
Måste bli bättre på att uppdatera här överlag… ?Attachments:
så snyggt!
Det var nån på STCS trror jag som pratade om hur man gör rent dom där nipplarna på isnuget så dom ser ut som nya (eller bättre ut iaf)
om du är nyfiken.. var nån sax man la dom i, nått som bleker och som finns i olika % starkt.
h-nått -xid? ja jag minns inte, tänk på typ klorin men jag tror inte det var det 😛
-
Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av
M.Broberg.
november 3, 2021 kl. 12:57 #489872Det är nog väteperoxid som du är ute efter: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/131494-OG900Cab-quot-The-Slipper-quot-Turbo-T7bioP-massage-amp-vent-mm/?page=6
//Niklas
Hej!
Även här:
Mvh
Mathias
Hej igen,
Ja nu var det ju ett halvår sedan jag uppdaterade här, lite för längesen kan man ju tycka. Men hur går det med 900an då? Joda, det går sakta men säkert framåt. Målet med saab festivalen gav jag upp i mars någon gång när projektet i princip övergick ifrån rostlagning och uppfräschning till totalrenovering av bilen.
En dag i mars när jag låg under bilen som stod på pallbock och tänkte börja skrapa loss tektylen som är sprutad överallt under bilen möttes jag av detta….Bestämde mig då för att dehär går inte, att ligga under bilen som är upphissad ca 70cm och få allt i ansiktet är inget för mig.
Då bestämde jag mig för att köpa en vagga och göra de på riktigt när man ändå ”är igång”. Sagt i gjort så köpte jag mig en vagga av en kille som sålde på marketplace och hämtade helgen där på.Fick lite tips om hur jag skulle fästa karossen av en bekant som gjort en liknande resa på 80 talet, gjorde lite proffsiga skisser och sen gick på med svetsen, här är skisserna och resultatet:
Ja, så nu har den stått såhär sen dess med varierad motivation av att slipa rent och laga mer rost man hittar under allt.
Det mesta är nerslipat nu, återstår bara hjulhus fram sen blir det att gå på med svetsen igen.
Mer än såhär har tyvärr inte hänt än även fast man såklart hade velat så har man ju fler bilar att ta hand om 🤪
Fortsättning följer! Förhoppningsvis mer frekvent 😉
Attachments:
Instressant projekttråd. Lycka till med fortsatta renoveringen.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Ja, fyra år senare.. har allt hänt lite med renoveringen men uppdateringarna här har varit dåliga.
Här får ni lite bilder på de som har hänt under dessa år!
Bilen som skulle va en snabb uppfräschning var nu plåtren undertill
Epoxigrundad!
Och lite karosstätning…
2 komponents underredsmassa!
och såklart lite talladegarött på det!
Nyrenoverad bakvagn!
Attachments:
Även motorrummet har fått sig en omgång av slip och färg!
Samma behandling här, epoxi och sen talladegarött!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.